Huvila ja Huussi -suunnittelija on tyrmistynyt ja järkyttynyt suomalaisten...
Huvila ja Huussi -ohjelmasta tuttu maisemasuunnittelija Eva Wuite tyrmää suomalaiset pihat: "Surullista katsottavaa".
Ruostuneita autonvanteita ja autonraatoja, rikkoutunut aurinkovarjo ja resuiset, likaiset kalusteet. Lasten leluja siellä täällä, roskia, lehtiä, haravat ja harjat hujan hajan.
Valitettavasti moni omakotitalon piha muistuttaa varastoa, pahimmillaan jopa kaatopaikkaan. Asian on pannut merkille myös maisemasuunnittelija ja pihoja ammatikseen suunnitteleva Eva Wuite.
– Olen järkyttynyt useamman kerran ja nähnyt vaikka mitä. Piittaamattomuus pihasta on selvästi yleistynyt ilmiö, suunnittelija sanoo.
Wuite uskoo, että sekava piha kertoo asujansa sekavasta mielestä.
– Täytyy vaan miettiä, että millainen kaaos talossa on sisällä, jos piha muistuttaa kaatopaikkaa.
– Tällainen sekasotkussa eläminen on eräänlainen luonnehäiriö. On pakko kerätä kauheasti kamaa ympärilleen – osa nauttii siitä, Wuite pohtii.
Suunnittelija vertaa asiaa kodin sisätiloista huolehtimiseen.
– Ethän sinä jätä kotiasikaan puoleksi vuodeksi siivoamatta vain sen takia, että sisustussuunnittelija kävi kerran laittamassa kalusteet oikeille paikoilleen. Kyllä taloa pitää hoitaa.
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 08:00"]
Millainen piha itselläsi sitten on? Kysympä vain.
[/quote]
Hänellä ei varmaan muuta tekemistä olekaan kuin olla siellä kauniissa pihassaan.
Joten luonnollisesti hänen piha on varmaan ''täydellinen''. :)
Meillä sekasorto aina välillä, mutta haittaakos se esim teitä, tuskinpa. Tämä Wuite rouva on tehnyt nyt kärpäsestä härkäsen. Kannattaisi vaihtaa silmälasit, jos niissä on jotain vikaa.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 08:04"]
Tuossahan on selvä ristiriita, psykologit ovat vuosia jankanneet, et jos koti on siisti, äidillä (yleensä äiti) on päässä sekasortoa. Melkein uskoin ja tunsin lievää syyllisyyttä siististä kodistani kahdeksankymmentä luvulla. Koti ja piha ovat asujiensa näköisiä ja sivullisille se ei kuulu, tietysti ihan autoromut ja ihan likaisuus on eri asia.
[/quote]
Olen tässä elämäni varrella muuten seurannut, että kaikkein tiukimmin siivottuja ja tip top koteja löytyy alkoholin suurkuluttajilta. Ei siis alkkiksilta, mutta niiltä, jotka ottaa kuppia aika lailla. En tiedä, mistä se johtuu, mutta silmiinpistävää on ainakin keski-ikäiset hiukan juopahtavat naiset. Heillä on maton hapsutkin suorassa ja todellinen pakkomielle jynssätä sisällä ja raapia koko ajan pihaansa järjestykseen. Muun ajan täyttääkin sitten viinipullon tyhjentäminen.
Olette tosi noloja,
koska pääsitte jopa lehteen.
On se kiva kun järkytätte meidän huippusuunnittelijaa likaisilla ja rumilla romupihoillanne.
Menkää ensiksi näin aamusta pesemään ne hampaanne ja sitten puunatkaa pihanne kuntoon.
Ei mulla muuta, kiitos ja näkemiin.
Eniten mua kyllä jaksaa ihmetyttää, että miten näiden romupihojen herra johtajat yleensäkään ovat edenneet johtajaksi?
Äärimmäisen laiskoja, tottuneet elämään muiden siivellä sekä käsitys kovasta työnteosta on äärimmäisen hämärtynyt.
Meillä leikataan ruoho kerran viikossa, istutuksia ei ole ja syksyllä lakaistaan lehdet. Oikein siisti ja helppohoitoinen piha.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 08:02"]
tahallaan ette halua ymmärtää asiaa. Ihan kuin olisi oikeasti haravasta kysymys? Hän puhuu niista kaatopaikkapihoista, joita suomalaisten porsastelijoiden pihat voi pahimmillaan olla. Joissa on siis kaikkea autonraadoista lähtien.
[/quote]
Just näin.
Ei tässä jutussa varmaankaan ollut kyse parista lasten lelusta tai haravasta. Voi elämä. Tässähän tarkotettiin nimenomaan niitä kaatopaikkapihoja, joissa on niitä romuja ja rakennusjätettä pitkin pihoja, vaikka rakennus on ollut valmis vuosia. Vaikka pihaa ei olisi rahaa laittaa heti rakennuksen valmistumisen jälkeen, niin voi sen silti pitää siistinä romusta. Eikä sen pihan tarvitse olla viivottimella vedetyn tip top, vaan niin, ettei nurmikot rehota ja romua ole piha täysi.
Normaaleista elämisen jäljistä ei varmaankaan ole kyse. On meilläkin kolme lasta ja paljon tavaroita pihalla, mutta on niille myös oma paikkansa, johon ne voi laittaa leikin ja tarpeen jälkeen. Miten vaikeaa se harava on ohi mennessään laittaa nojaamaan talon kulmaan ennemmin kuin jättää keskelle pihaa makaamaan? Sitten jos sitä haravointia ei jatketakaan, niin siinähän makaa viikon. Tätä en ole ikinä käsittänyt.
Onneksi meidän naapurit on siistejä, vaikka kaikilla liuta lapsia. Ketään ei normaalit elämänjäljet haittaa, mutta kaatopaikka naapurissa ei viehätä ketään.
Olen aloituksen kanssa samaa mieltä, mutta "muistuttaa kaatopaikkaaN"? Minkälaista suomea toimittajat nykyään käyttävät?
Mun pihani ei sulle eukko kuulu. Pidä mielipitees vaan omana tietonas!
Pakkomielteinen siisteys se vasta sairasta onkin.
Tällainen ihminen yrittää epätoivon vimmalla kontrolloida edes jotain pientä siivua elämästään.
Niin meillä on vähän sellaista hoitamatonta, nurmikkoa ajetaan kyllä, eikä ole metalliromua, mutta edellisen omistajan aikana piha oli huomattavasti siistimpi.
minua jotenkin huvittaa nämä anteeksi nyt vaan suoraan sanottuna idiootit, jotka mouruavat, että tällainen kertoo kyllä surullista kieltään omistajan vaikeuksista. No niin? Minulla onkin vaikeaa ja olen surullinen. Siksi en jalsa pitää huolta pihan ulkonäöstä.
Mitä ehdotatte ratkaisuksi?
- En saa asua omakotitalossa, koska minulla on vaikeaa ja olen surullinen?
- Vaikka minulla on vaikeaa ja olen surullinen sekä voisin vielä huonommin, jos pihan pitäisi näyttää siistiltä, niin väkisin pihan parturointia ööööm... siis kenen iloksi, naapureiden?
- Häpeäpaalussa istumista portilla, vai mitä?
Voin vielä pahoitellen kertoa, että meillä on myös sotkuista sisällä ja kyllä, sekin on surullista myös minustakin ja ai että olisi kivaa voida hyvin niin, että kiinnostaisi jaksaisi ja kykenisi siivoamaan.
Nyt vain kaikki neuvot tänne, miten tästä surullisuudesta päästäisiin kertakaikkiaan eroon!
(sarkasmia, joillekin ilmeisesti arjen vaikeudet ovat aivan vieras asia ja heistä surullisinta on se, että näyttää ja on sotkuista, ei se, että jollain on oikeasti vaikeaa. Tuliko tästä lukijani paha mieli ja tekee mieli alapeukuttaa? Anna tulla vaan, kyllä mä tajuan, että haluaisit elää maailmassa, jossa vaikeudet voisi sormia napauttamalla poistaa. Että miten kukaan niissä OIKEASTI on ja elää. Niin mäkin haluaisin.)
No toi Eva on muutenkin vähän tollanen. Opiskeltiin samassa koulussa ja jäi vähän negatiivinen käsitys siitä.
Ihmisen ei pidä kerätä ympärilleen sen enempää kuin pystyy hoitamaan. Mä olen sitä ihmetellyt että miksi ihmeessä ihmiset haluavat ostaa talon omalla pihalla kun sekä talon eikä pihan kunnossapitoon ei riitä aika eikä usein rahatkaan. Olen samaa mieltä tuon muikin kanssa siitä että ränsistynyt ympäristö kertoo surullista tarinaa sen omistajan elämästä. Emmä tiedä, mulla on neljä lasta jotka elää vilkasta lapsuutta ja on tuossa teiniäkin. Kummasti pysyy kuitenkin nurkat kunnossa niin sisällä kuin ulkona. Meillä ei ole kovin iso talo, piha on melko iso mutta kummatkin just sen kokoisia että pystytään omin resurssein pitämään kunnossa ja siistinä. Pyörille on omat paikkansa, ulkoleluille omansa, roskat viedään kaatopaikalle ja mitä ei tarvita mut on käyttökelpoista niin annetaan pois tai myydään. Yksinkertaista.