Mitä omilleen muuttava tarvitsee
Mitä omilleen muuttava opiskelija ehdottomasti tarvitsee? sellaisia asioita mitkä eivät ensimmäiseksi tule mieleen?
Kommentit (42)
Ei kannata ostaa kamalasti siivousaineita, ne on kalliita! Fairyllä ja wc pöntön puhdistusaineella (sellainen missä on "nokka" ja sitä laitetaan wc pönttöön) fairyllä voi tiskata, pestä lattiat ja se on parasta ikkunoile ja peileille! suihkepulloon laittaa muutaman tipan fairya ja loput vettä niin tällä voi pestä pöydät ja tasot jne!
Sakset, joku pieni radio on kiva niin ei tarvi olla aina hijaisuudessa :D
Kun muistelee omaa omilleenmuuttoa, niin täällä monesti mainittu sakset ja ssn lisäksi ihan tavallinen muoviämpäri oli ne, mitä itse eniten kaipasin! Kaikenlaisia kippoja ja liinavaatteita oli ihan riittämiin, kun niistä kaikki jaksaa vouhottaa.
Anna pojan / tytön itse hakea mieleiset pannut ja astiat! Kyllä itseä olisi ärsyttänyt jos äiti olisi hankkinut kaiken valmiiksi. Kaikkea ei myöskään kannata hankkia, siitä tulee kiva fiilis kun saa itse omilla rahoillaan ostaa jotain tarpeellista pikkuhiljaa.
Ota lapsi vaikka mukaan ikeaan ja katsotte yhdessä mieleiset perusjutut.
muistuta että arkistoi hyvin koulutodistukset jne ja pitää erillään turhasta paperiroinasta. Myös sulakkeita ja paristoja sekä pieniä työkaluja kannattaa olla. Itselläni ei myöskään ollut ekana päivänä työn perässä muuttaessa yhtään kynää!! Koulutarvikkeet oli jääneet jonnekin vanhempien varastoon(asuin ulkomailla ekan vuoden valmistumisestani joten muutin tavallaan 'tyhjästä' vaikka asuinkin opiskelijaboksissa opiskelun aikana) tullut mieleen pakata yhtään kynää : D
Sänky, kirjoituspöytä, tietokone ja viinaa ja kaljaa. Siitä se poikamieselämä lähtee hienosti käyntiin. Mikronkin voi varastaa jostain, niin ei tarvitse syödä eineksiä kylmänä.
Työkalut. Edes joku kunnon monitoimityökalu, tosin samalla rahalla saa jo salkullisen oikeitakin. Patja ja yksinkertaiset perusastiat. Niillä pärjää alkuun. Sitähän ei tiedä onko opiskelija-asuntolassa jotakin huonekaluja, monesti häkkivarastoissa on hylättyjä tuoleja. Verho kannattaa pakata mukaan.
Ei tarkoitus olekaan, että nuori rakastaisi äitinsä mukaan pakkaamia verhoja, mattoa ja päiväpeittoa. Tarkoitus on laittaa kämppä alkuun niin, ettei siellä kaiu valkoinen tyhjyys ja ruokakaapissa nökötä tonnikalapurkki ilman avaajaa. Nuori voi vaihtaa ne äippänsä Finlaysonit omiin mieluisiin sitä mukaa kun rahaa on. Itsekin kysyin lähinnä mitä värimaailmaa poika sietäisi silmissään. Kaivoin omista kaapeista siis kaiken tummansinisen jne.
Myöhemmin on korvannut matot yms. oman makunsa mukaisiksi.
16v:na muuttaneen mude
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:19"]
Ei tarkoitus olekaan, että nuori rakastaisi äitinsä mukaan pakkaamia verhoja, mattoa ja päiväpeittoa. Tarkoitus on laittaa kämppä alkuun niin, ettei siellä kaiu valkoinen tyhjyys ja ruokakaapissa nökötä tonnikalapurkki ilman avaajaa. Nuori voi vaihtaa ne äippänsä Finlaysonit omiin mieluisiin sitä mukaa kun rahaa on. Itsekin kysyin lähinnä mitä värimaailmaa poika sietäisi silmissään. Kaivoin omista kaapeista siis kaiken tummansinisen jne.
[/quote]
Ne tyhjyyttä kaikuvat seinät ja niiden välisen tilan täyttäminen IHAN ITSE on se isoin juttu siinä! Eri asia, jos lapsi erikseen pyytää ja haluaa vanhemmiltaan, että saako sen tai tämän asian mukaansa kotoa, mutta älkää missään tapauksessa menkö sisustamaan valmiiksi tai etenkään valitsemaan että mitä sinne asuntoon tulee.
Puhelinnumeroita.
Varsinkin jos muuttaa vieraalle paikkakunnalle, niin numeroita ja ohjeita kuinka löytää oman TK:nsa ja sen ajanvarauksen, missä on lähin apteekki. Kaikkein yksinkertaisinta ajanvaraus ei ole esim. muualta muuttaneelle Helsingissä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:51"]
Curling-mammat täällä vauhdissa...
[/quote]
Sinusta ei ole taidettu paljoa välittää?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:23"]
[/quote]
Ne tyhjyyttä kaikuvat seinät ja niiden välisen tilan täyttäminen IHAN ITSE on se isoin juttu siinä! Eri asia, jos lapsi erikseen pyytää ja haluaa vanhemmiltaan, että saako sen tai tämän asian mukaansa kotoa, mutta älkää missään tapauksessa menkö sisustamaan valmiiksi tai etenkään valitsemaan että mitä sinne asuntoon tulee.
[/quote]
No, kaikilla ei ole rahaa silleen käytössä että voisi kaiken ostaa uutena oman maun mukaan. Aika moni nuoria saa tyytyä ekassa kodissaan sukulaisilta saatuihin juttuihin. Onko se sitten huono asia? Mulle ei ollut. Yksin asuminen oli niin uutta, jännittävää ja pelottavaakin, että sitä mietti ihan muita juttuja kuin sisustusta. Oli myös jotenkin rauhoittavaa kun oli vanhoja tuttuja asioita ympärillä. Ihan ekana mielessä oli kuitenkin opintojen aloittaminen.
Takuu siitä että äidille saa ja voi kertoa jos yksin asuminen ei aina onnistu tai se pelottaa. Olisin itse kaivannut niinä vuosina kun värisin ahdistuksesta yksin pikku asunnossani jonka olisi tietysti pitänyt olla maailman onnellisin opiskelijakoti.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 23:23"]
[/quote]
[/quote]
No, kaikilla ei ole rahaa silleen käytössä että voisi kaiken ostaa uutena oman maun mukaan. Aika moni nuoria saa tyytyä ekassa kodissaan sukulaisilta saatuihin juttuihin. Onko se sitten huono asia? Mulle ei ollut. Yksin asuminen oli niin uutta, jännittävää ja pelottavaakin, että sitä mietti ihan muita juttuja kuin sisustusta. Oli myös jotenkin rauhoittavaa kun oli vanhoja tuttuja asioita ympärillä. Ihan ekana mielessä oli kuitenkin opintojen aloittaminen.
[/quote]
Tottakai kamaa haalitaan sukulaisilta ja kotoa ja mistä milloinkin sattuu saamaan. Mun pointtini oli se, että antaa muuttavan nuoren valita ne kämppäänsä haluamat tavarat ihan itse ja pyytää jos jotain tarvitsee. Itseäni olisi ahdistanut, jos äiti olisi käynyt sisustamassa kämpän valmiiksi uudella ikeakamalla ennen muuttoa. Itse kun tykkään hieman karumman näköisestä, esim. roskalavoilta tai kavereilta saadusta tavarasta.
Leivinpaperia, roskapusseja, vessapaperia, talouspaperia, suolaa, verhot tulee mieleen. En ainakaan ite kokois mitään "jättipakkausta", haittaa vaan muutossa. Voi ne käydä ostaan sieltä uudesta lähikaupasta sitten.
Tylsää, listaan.
- Kahvinkeitin (tärkein :D ), vedenkeitin, mikro, jonkun sortin vatkaaja (mulla on sauvasekoitin ja monitoimikone josta koneen saa käteen ja sen voi myös liittää kulhon kanssa runkoon). Aterimet, lautaset, kipot kupit luskat haarukat ottimet veitset leikkuulauta. Pari kattilaa ja paistinpannua. Ruuanlaittoastioita esim muovikulhoja. Elmukelmut folio patalaput leivinpap pusseja. Kuivausteline aterimille.
- Kuiva-aineet eli suola sokeri kuivahiiva jauhot yrttejä lihaliemikuutiot mausteet ym.
- Astianpesuaine, tolu tms, wc:n pesuaine, pyykinpesumömmö, rättei (mulla pestäviä), lattiamoppi, siivoushanskat, käsisaippua, shampoo, hammastahna juuriharja astianpesuharja ym jne.
- Kasa kynää, paperia, kirjekuorta, saksta, viivotinta, sekä jeesus- kirkas- että maalarinteippiä.
- Jonkunnäköiset ea-vehkeet eli sideharsoa, laastaria, pinsetit sakset jne
- Pieni työkaluboksi jossa jotain ruuvaria, mitta, nauloja, vasara jne
- Sekä suklaatia ja kissa.
Täällä oli muutama viikko sitten pitkä ketju aiheesta, siinä oli aika kattavasti kaikki mahdollinen, en nyt vaan millään löydä sitä. Muutamia mieleentulevia: lukko kellarin oveen, suihkuverho, lattialasta suihkuun, ulkolämpömittari
Niin ja kattolamput tietysti, unohtui listasta. Ja niille sit varalamppuja.