Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endometrioosi ja raskautuminen, kokemuksia?

Vierailija
30.01.2022 |

Olen 30v nainen ja sairastan endometrioosia. Tiedän että haluan tulevaisuudessa lapsia, mutta haluaisin odotella vielä pari vuotta ennen kuin alamme miehen kanssa yrittämään.

Mutta onko raskautuminen endometrioosin kanssa todella vaikeaa jos ikä alkaa olla yli 30-vuotta? Kokemuksia kaipaisin.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kai siitä, kuinka "runsasta" endometrioosi on. Itsellänikin on se, tosin melko lievänä, eikä raskaaksi tuleminen ei ollut mitenkään vaikeaa (onnistui 3 kk jälkeen ehkäisyn lopettamisesta). Olen kylläkin 29, mutta lääkärit ovat tutkimuksissa todenneet, että endometrioosini tuskin tulee tuollaisenaan vaikuttamaan raskautumiseeni myöhemminkään.

Vierailija
2/12 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli niin paha endometriosii.

Jäin lapsettomaksi.

Kohtu poistettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ihan oikeasti varata aika gynelle ja puhua siellä tästä asiasta. 

Vierailija
4/12 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä gynekologin mielipidettä. Endon oireet eivät korreloi sen kanssa kuinka paha ehdo on.

Jos varmuudella haluat saada lapsia juuri tässä suhteessa etenisin lapsiasian suhteen. Itsellä raskautuminen onnistui parin vuoden yrityksen ja laparoskopian jälkeen.

Toinen lapsi tuli ekasta yrityskierrosta.

Vierailija
5/12 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aikoinaan ollut erittäin vaikea endo joka leikattiin. Leikannut lääkäri sanoi, että valitettavasti raskaaksi tuleminen on hyvin epätodennäköistä vaikka hän parhaansa tekikin. Minulla on kaksi lasta jotka syntyivät aika pian leikkauksen jälkeen.

Vierailija
6/12 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 30v ja jos tulen tapaamaan jonkun kiinnostavan miehen joskus niin haluaisin rauhassa tutustua ja saada parittelua viimein ennen kuin siihen hankitaan taas jotain esteeksi.

Vierailija
7/12 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani on endometrioosi ja hän tuli 33-vuotiaana ensimmäisestä yrityksestä raskaaksi. Hänellä ilmeisesti sairaus ei ollut kovin paha. Lääkäri osaisi varmaan kertoa parhaiten sinun tilanteesi.

Vierailija
8/12 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat lapsia ja sulla on hyvä parisuhde, niin miksi odottaisit tuossa iässä ja tuolla diagnoosilla? Minulta leikattiin endometrioosi aikoinaan ja sain kaksi toivottua lasta sen jälkeen. Raskauduin molemmista nopeasti, mutta olin 25 v ja 27 v silloin. En ole koskaan katunut sitä, että saimme lapset tuossa iässä. Lähipiirissä on paljon pareja, jotka eivät saa lasta, vaikkei ole mitään diagnooseja ja ikää on yli 30 v. En usko, että löydät yhtään gynekologia, joka sulle voisi vakuuttaa, että voitte odottaa. Sulla on jo nyt 30 vuotiaana hedelmällisyys alkanut laskea. Tämä biologinen fakta ei taida olla kaikilla tiedossa.

Vierailija
9/12 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on endo. Tiesin, että lasten saanti voi olla hankalaa, joten alettiin yrittämään heti kun elämäntilanne oli siihen sopiva.

Olin syönyt yhdistelmäpillereitä teinistä saakka ja molemmilla kerroilla alettiin yrittämään aktiivisesti heti tyhjennysvuodon jälkeen ja molemmilla kerroilla (26v ja 28v) tulin heti raskaaksi. Gynekologini sanoi että olen onnekas.

Vierailija
10/12 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kysta toisen munajohtimen ulkopuolella, joka poistettiin. Kystasta johtuen toisen munajohtimen "haituvat" olivat liimautuneet kasaan, mutta nämä saatiin ilmeisesti jotenkin avattua tms.  Samassa yhteydessä tutkittiin myös epäilys endosta, jota sitten löytyikin. Tätä myös leikattiin samassa yhteydessä. Nämä tehtiin paljon ennen kuin edes haaveilin lapsista tai raskautumisesta. Kuukautiset olivat olleet aina aika runsaat ja kivuliaat. 

Rupesimme yrittämään lasta, kun olin 32v. Yhdet menkat ehti tulla pillereiden lopettamisen jälkeen, kunnes raskauduin. Odotusaika meni todella hyvin, enkä kärsinyt edes pahoinvoinnista.

Kukaan ei voi tietää miten nopeasti kukakin raskautuu, vaikka olisikin "terve". Toisilla tärppää nopeasti, toisilla menee kauemmin ja toisilla ei koskaan. Jos tiedätte, että haluatte lapsia yhdessä, niin mikä estää ryhtymästä yrittämään jo nyt, etenkin jos haluatte useamman lapsen ennenkuin täytät esim. 40v?

Vierailija
11/12 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10/10 lisää vielä....että mm. foolihappoa kannattaa ryhtyä syömään, jos on raskaushaaaveita.

Vierailija
12/12 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

31-vuotiaana yritystä 6kk, endo levisi villisti tuona aikana tukkien toisen munanjohtimen ja kuroi suolistoakin kasaan, kivut lisääntyivät. Suunnitelmissa oli hoidot, tutkimuksia niitä varten jo tehtiin. Mies sitten tuli epävarmaksi ja erottiin. Luovuin parin vuoden päästä lapsihaaveesta kokonaan, ihan hyvä on näinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän