Yrittäjä: "En suostu kertomaan, mistä aineksista kakku on tehty"
Olen instagramissa törmännyt useamman kerran siihen, että kakkuja valmistava yrittäjä ei suostu kertomaan, miten kakku on tehty. Yrittäjä laittaa kuvan kakusta ja kertoo tehneensä esimerkiksi suklaakakun appelsiinitäytteellä. Joku tulee kysymään, miten tuo appelsiinitäyte on tehty: onko käytetty vaikka valmista appelsiinituorejuustoa/rahkaa tai onko joukossa tuoretta appelsiinia tms. Yrittäjä vastaa, ettei suostu kertomaan reseptistä sen tarkemmin. Ymmärrän sen, ettei yrittäjä jaa mitään tarkkaa leivontaohjetta kakulle, mutta miksi ei voi sanoa ylipäätään, mitä ainesosia kakussa on käytetty? Lähipiirissäni on yksi vaikeista ruoka-aineallergioista kärsivä ja mietin, eikö edes tuollaisten takia saisi tietää tarkkaa listaa, mitä tuotteita kakun teossa on käytetty?
Siksi tuollaiset kommentit ihmetyttävät, kun osa yrittäjistä on hyvin ystävällisiä ja sanoisi vaikka "kakkuun on käytetty maustettua tuorejuustoa, mutta varmasti kakku onnistuisi rahkastakin".
Kommentit (39)
Vähemmän tyhmä osais kysyä et onko siinä sitä tai tätä allergiaa aiheuttavaa ainesosaa. Koko reseptillä ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä syön appelsiinit appelsiineinä ja juustot juustoina, mutta en minä sotke niitä keskenään.
No kiitos tärkeästä tiedosta.
Jos on vaikeasti allerginen, asiakkaan pitää itse kertoa allergioista mitä siinä kakussa ei saa olla.
Miksi tämä on niin vaikeaa?
Allergiat on syytä kertoa aina kun tilausta tehdään eikä niin että itse kysytään mitä kakussa on eikä kerrota allergiasta.
Onko instagram yrittäjän virallinen kauppapaikka eli siellä on kuva kakusta, hinta ja maksuohjeet? Vai onko se enemmänkin markkinointipaikka, josta saat yhteystiedot ja voit kysellä tarkemmin siinä vaiheessa, kun olet ostamassa?
Yrittäjän ei tarvitse antaa tuoteselostetta muille kuin maksaville asiakkaille, joten ei ole edes huonoa asiakaspalvelua olla kertomatta reseptiä.
tai sitten voi tehdä kuten tätini, joka antaa täysin vääriä ohjeita anonyymeille nettikyselijöille tyyliin väittäen käyttävänsä jotain hirmukallista italialaista erikoisjuustoa kaikissa kakuissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun tilaan kakun kerron mitä siinä EI saa olla. Ei se ole sen vaikeampaa.
Minä en luottaisi leipuriin, joka ei suostu keskustelemaan siitä, mitä aikoo kakkuun laittaa. Ihmisillä, jopa ruoka-alan ammattilaisilla on niin paljon virheellistä tietoa allergia-asioista, ja jopa siitä, mitä tarkoittaa laktoositon, ja mitä maidoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä syön appelsiinit appelsiineinä ja juustot juustoina, mutta en minä sotke niitä keskenään.
No kiitos tärkeästä tiedosta.
Ja aivan loistava on sekin tapa, että allerginen ilmoittaa tuovansa itse leivonnaisensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en luottaisi leipuriin, joka ei suostu keskustelemaan siitä, mitä aikoo kakkuun laittaa. Ihmisillä, jopa ruoka-alan ammattilaisilla on niin paljon virheellistä tietoa allergia-asioista, ja jopa siitä, mitä tarkoittaa laktoositon, ja mitä maidoton.
Tuskin se leipuri odottaakaan sinun luottamustasi. Hänelle varmaan sopii oikein hyvin, että käännyt jonkun muun liikkeen puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo aloituksen kertomus tarkoita sitä, ettei suostu maksavien asiakkaiden kanssa keskustelemaan kakun sisältämistä aineksista.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole allerginen appelsiinituorejuustolle tai rahkalle. Allergiat ovat maito ja appelsiini.
Minä olen allerginen valmismaustetuille tuorejuustoille ja -rahkoille. Allergiani on henkistä laatua. Oikeita raaka-aineita pitää olla.
Mikä yrittäjä ei kerro raaka-aineista? Taitaa olla vähän keksitty juttu, sillä ne raaka-aineet on kerrottava ennen ostopäätöksen tekemistä, jotta voi olla varma, että tuote sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo aloituksen kertomus tarkoita sitä, ettei suostu maksavien asiakkaiden kanssa keskustelemaan kakun sisältämistä aineksista.
Instagramin kommenteissa? Eiköhän sitä kauppaa kuitenkin käydä vähän muualla.
Jos minä tilaan kakun, kysyn ihan privaatisti kakun tekijältä, pystyykö hän tekemään kakun ilman tiettyjä ainesosia, esim. maidottomana. Jos kakuntekijä ei pysty yksityisviestein, puhelinkeskustelussa tai naamatusten kertomaan, mitä kakkuun tulee, tai voiko hän tehdä sen minun tarvitsemieni rajoitusten mukaisesti, ei kauppoja synny.
Vaikka se kakuntekijä pitäisi itseään taiteilijana ja kakkujaan suurina taideteoksina, kyllä tilaustyö on aina tilaustyö, ja siinä pitää kuunnella tilaajaa, ja noudattaa niitä reunaehtoja, jotka tilaaja antaa. Jos taiteilija kokee, ettei hänelle jää riittävästi taiteellisia vapauksia, hän voi kieltäytyä tilauksesta.
Mutta jos taiteilija laittaa kuvan teoksestaan someen, ei hänen tarvitse kertoa siitä yhtään mitään, jos ei halua. Someen laitettu kuva voi olla jostain asiakkaan toiveiden mukaisesta erikoisruokavaliokakusta, jonka sisältö on aivan jotain muuta kuin ko. kakkutaiteilijan tavanomaiset kakut.
"miten tuo appelsiinitäyte on tehty: onko käytetty vaikka valmista appelsiinituorejuustoa/rahkaa tai onko joukossa tuoretta appelsiinia tms" . Suklaakakku appelsiinitäytteellä, niin tästähän nyt näkee ettei olla edes ostohousut jalassa, vaan halutaan tietää, kuinka täyte valmistetaan. Jos kyseessä olisi allergia voisi kysyä esim. onko tuote maidoton tai olen allerginen appelsiinille, että onko täyte esanssia vai itse hedelmää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä yrittäjä ei kerro raaka-aineista? Taitaa olla vähän keksitty juttu, sillä ne raaka-aineet on kerrottava ennen ostopäätöksen tekemistä, jotta voi olla varma, että tuote sopii.
Todennäköisesti ei ole yrittäjä vaan kotileipuri joka on lainannut kuvat muilta.
Eräskin oululainen kotileipuri haki ainekset ruokajonosta.
Jos tekee myyntiin, niin kyllä sen ravintoainesisältö olis vähän pakko kertoa. Parasta vaan äänestää lompakolla ja ostaa muualta, jos asialla on itselle merkitystä
Vierailija kirjoitti:
"miten tuo appelsiinitäyte on tehty: onko käytetty vaikka valmista appelsiinituorejuustoa/rahkaa tai onko joukossa tuoretta appelsiinia tms" . Suklaakakku appelsiinitäytteellä, niin tästähän nyt näkee ettei olla edes ostohousut jalassa, vaan halutaan tietää, kuinka täyte valmistetaan. Jos kyseessä olisi allergia voisi kysyä esim. onko tuote maidoton tai olen allerginen appelsiinille, että onko täyte esanssia vai itse hedelmää.
Mielestäni aika selvää että tuollainen kommentoija haluaa vaan kopioida idean.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole allerginen appelsiinituorejuustolle tai rahkalle. Allergiat ovat maito ja appelsiini.
Appelsiinituorejuustossa ja appelsiinirahkassa (siinä kaupassa myytävässä) on muutakin kuin appelsiinia ja maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuva instagramissa ei edellytä kertomaan yhtään mitään nettikyselijälle. Kaikki tarvittavat tiedot saa ottamalla yhteyttä tunnistautuneena. Harva meistä myy kakkuja Honeybaby86:lle, kyllä myyjä haluaa tietää ostajan nimen.
Kyllä niissä nyt jokin ongelma on koska FDA saa nyt taistella siitä, että data pysyy salattuna. Ensiksi FDA vaati 55 vuotta salausta pfizerin rokotteelle ja nyt on nostanut vaatimuksen jo yli 70 vuoteen.