•••••• Voiko lestadiolaissuvun kierteen katkaista? ••••••
Koska lestadiolaisten seurustelu on kovin rajoitettua, ainoa tapa päästä lähemmäs vastakkaista sukupuolta on mennä naimisiin. Käytännössä tämä tapahtuu viimeistään 18-vuotiaana eli lukioikäisenä. Tilastokeskuksen mukaan kuitenkin nuorimmat Suomessa avioliiton solmineet ovat olleet 14-vuotiaita. Ja koska ehkäisy on kielletty, ensimmäinen lapsikin syntyy pian ja koulut jäävät kesken: äiti jää hoitamaan kasvavaa katrastaan kotiin ja nuoren isän on pakko etsiä hanttihommia elättääkseen nopeasti kasvavan suurperheensä. Onneksi vanhoillislestadiolaisesta yhteisöstä löytyy usein suhteilla jotain työtä.
Lapsille elämä on kovaa ja varsinkin tytöillä on aktiivinen rooli sisarusten hoidossa. Niinpä houkutus karata perheen velvollisuuksista menemällä naimisiin on kova ja näin lapsetkin avioituvat nuorena, koulut jäävät heiltä kesken jne. Avioliitto on lupa omaan elämään ja aika häiden ja 1. lapsen syntymän välillä onkin lestadiolaisnaiselle elämän parasta aikaa.
Nuori ei voi lähteä kunniakkaasti lestadiolaisperheestään kuin vain avioitumalla. Opiskelemaan lähtö toiselle paikkakunnalle katsotaan itsepäisyydeksi eikä siihen käytännössä ole taloudellisiakaan resursseja. Ainakaan suvun hyväksyntää moisen tempun tekijä ei saa. Rauhanyhdistyksellä aina muistutetaankin tyttöjen kouluttamisen vaaroista; niin moni opiskelemaan lähtenyt tyttö on ajautunut pois Jumalan valtakunnasta.
Ja vastaus otsikon kysymykseen: Voi, mutta silloin menettää koko sukunsa.
Kommentit (10)
Hohhoijjaa.. mä lähdin 17v kotoa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ja siitä edelleen seuraavaan opiskelukaupunkiin. Ehdin olla vuoden ulkomailla, saada ammatin ja vakituisen työn ennen avioliittoa. Ehdin olla töissäkin ennen lapsien syntymää..
.
On totta, että moni kiirehtii nuorena naimisiin. Oon ite sanonu, että tähän ehtii. Mutta näissäkin asioissa luotetaan viime kädessä Jumalan johdatukseen. Toiselle puoliso annetaan aikaisemmin, joillekin ei koskaan. Ikinä en oo kuitenkaan kuullu varoitettavan tyttöjen itsenäistymisestä tai kouluttamisesta. Siihen yleensä ennemminkin kannustetaan. Ja tiedän monia, jotka on suorittaneet suht vaativaakin koulutusta lapsiperhearjen keskellä.. ei perhe ja opiskelu sulje toisiaan pois, mutta monessa tilanteessa tiivis perheyksikkö mahdollistaa enemmän kuin sulkee pois.
Voisiko lestadiolaisuuden kieltää?
Suurimmalla osalla sukulaisistani, jotka vielä liikkeeseen kuuluvat lapsista osa on valinnut nuorena avioitumisen ja noudattaa ainakin osittain ehkäisykieltoa - tämä lähinnä pojilla. Suuri osa työtistä taas on kouluttanut itsensä pitkälle, matkustellut ja löytänyt poikaystävänsäkin lopulta liikkeen ulkopuolelta ja myös ulkomailta.
Vanhmpani erosivat tai erotettiin liikkeestä 1980-luvun alussa joten onneksi itse ei oikeastaan, koskaan ole seuroissa tai rauhanyhdistyksellä tarvinnut käydä.
Naisia aina rohkaistaan uhmaamaan uskonnollisten yhteisöjensä auktoriteettiä, mutta onko tämä todella kyseisten naisten edun mukaista? Nimittäin nämä rohkaisijat toiminnallaan asettavat yhteisön naiset vaaraan tai ainakin rohkaisevat naisia tuottamaan itselleen vahinkoa. Lukematon määrä naisia on tullut jopa tapetuksin näiden rohkaisijoiden toiminnan takia.
Kunnioitettakoon erilaisia kulttuureita ja ollaan sen verran avarakatseisia, ettei puututa eri yhteisöjen tapoihin ja perinteisiin.
Amen.
En ole koskaan kuullut koulutuksesta puhuttavan kielteiseen sävyyn, se on vain hyvä asia, että kouluttaudutaan. Ja suurin osa varmaan asuu vuosia pois kotoa, ennen kuin menee naimisiin.
Kieltäydyin uskosta kun olin 17v, eli 9v sitten. Kolme sisarustani kanssani ei ole uskomassa, mutta 9 muuta on. Ne 9 sisarustani ovat menneet naimisiin 21-32-vuotiaana, joten ei todellakaan mitään lapsiavioliittoja, useimmilla on takana seurustelua jonkun muun kanssa kuin nykyisen puolison, joten kyllä VL:ät myös seukkaa eikä kaikki rynni sen ekan kanssa naimisiin. Siskoni ovat myös kouluttautuneet mm opettajaa, lääkäriä ja juristia. Pieneltä paikkakunnalta jokaisen on pitänyt lähteä 15-16-vuotiaana opiskelemaan 50-600km päähän, siihen on kotona aina äiti ja isä kannustaneet että opiskelu on kaiken a ja o. Huom, on vl-piireissä myös niitä isiä jotka ovat kotona lasten kanssa ja äiti on töissä uraputkella tai molemmat vanhemmat ovat töissä ja lapset hoidossa/hoitaja kotona. Eikä kaikilla ole enää ns suurperheitä kun ehkäisyä käyttävät.
Ja vaikka minä, yksi veli ja 2 siskoa ei olla enää uskomassa niin yhtä rakkaita ja tärkeitä me olemme meidän vanhemmille ja uskossa oleville sisaruksille ja muullekin suvulle. Ei meitä koskaan olla kohdeltu huonosti siksi että ollaan kielletty usko.
Löytyisi, en kyllä koe että kovin noloja. Noloja tarinoita varmaan enemmän. Olen naimisissa ja minulla on lapsia joten siinä olis varmaan hyvät lööpit jos lähtisin prinssin matkaan :D Juuei.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:17"]Löytyisi, en kyllä koe että kovin noloja. Noloja tarinoita varmaan enemmän. Olen naimisissa ja minulla on lapsia joten siinä olis varmaan hyvät lööpit jos lähtisin prinssin matkaan :D Juuei.
[/quote]
No mitäs helvettiä tämä nyt tänne tuli -.-
Oikein sievä mielikuvituskirjoitus, joka ei sisältänyt juuri mitään sellaista, mikä olisi tosielämässä paikkansapitävää :)