APUA 17v huomenna ekaa kertaa pankkiin, neuvoja parissa asiassa!!
Eli siis, huomenna pitäisi yksin mennä avaamaan uusi pankkitili ja siihen hommata kortti, kun kesätyö alkaa heinäkuussa. Tämän voin käsittääkseni siis tehdä itse ilman huoltajan erillistä lupaa tai läsnäoloa, vai? Miten tuo käytännössä hoituu, joudunko ottamaan vuoronumeron ja siitäkö luukulle vai johonkin ihan "huoneeseen"? Kuinka virallista tuo pankissa asiointi on? Saanko heti itselleni sen tilin käyttöön, ja kortti tulee sitten postissa myöhemmin? Maksaako tuo pankissa käynti/tilin avaaminen? Jännittää hirveästi, vaikken edes tiedä miksi:D oisitteko kilttejä ja vastaisitte!
Kommentit (28)
Saat avata tilin yksin. Riippuu pankkitädin tiukkuudesta tarvitaanko työtodistus. Sen voi varmaankin toimittaa myös jälkikäteen. Suosittelen että soittaisit vaikka aamulla pankkiin ja varaisit ajan. Mikäli kaikki neuvottelijat ovat varattuja ajan varanneiden asiakkaiden kanssa, et saa hoidettua hommaasi.
Älä jännitä, ei se tilin avaaminen ole iso juttu. Jos tarvitaan jotain muuta dokumenttia jota sulla ei ole mukana, hoidat ne myöhemmin. Pääasia että sulla on kuvallinen ja voimassaoleva henkkari :)
Ja kortti tulee parissa viikossa postissa. Mikään ei maksa mitään :)
23
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:57"] Kiitos taas vastauksista, mutta aika varma olen kuulleeni yhteiskuntaopin tunneilla, että yli 15v saa omia ansiotuloja varten avata tilin. Nordeaan olen siis menossa, ja sivuillakin luki, että pääsääntöisesti tarvitaan huoltajan lupa, mutta yli 15v saa ansiotuloja varten avata käyttötilin ja määrätä itsenäisesti, kellä on siihen käyttöoikeus. Luki myös, että visa electronin liittäminen ja tilin avaus ilmaista alle 18vuotiaalle. Tämähän kuulostaa siis ihan järkevältä. [/quote] Muista pyytää pankkitunnukset, ne muistaakseni saa Nordeassa alaikäinen, kun on palkkatuloja, muuten ei. En ole kyllä varma pitääkö pankkitunnuksia varten olla kuitenkin vanhemmat mukana, vaikka ne saisitkin jo nyt. Nämä säännöt on joskus liian monimutkaisia jopa aikuiselle. Mutta on nyt pakko vielä ihmetellä, että kuin sulla ei ole pankkitiliä? Yleensä jo vastasyntyneelle sellainen avataan. Ja, kun on pankkitili, niin yleensä jo n. 12-vuotiaana saadaan Electron-kortti, niin miten on sulla mennyt ohi tämä? [/quote] Haha, kyllä mulla tili on, mutta sinne on nyt vanhemmat säästellyt jotai rahoja, jotka saan kun valmistun ensi vuonna lukiosta.. ja siihen ei tosiaan ole tullut sitä korttia siis siksi hankittua, ja viime kesän 300e kesätöistä meni sille tilille, mutta äiti nosti ne omalta tililtään mulle käteisellä, ja ne mun tienaamat 300 jäi sinne tilille säästöön.. Tavallaanhan mä voisin myös tuohon tilille vain käydä ottamassa kortin, mutta siihenkin tarvittaisiin pankissa käynti, joten miksi en samalla avaisi täysin uutta tiliä!
[/quote]
Tilin saat avata omille palkkatuloillesi, mutta korttia tai verkkopankkia et saa käyttöösi ilman huoltajiesi lupaa. Kuitenkin koska sinulla on jo tili, ei pankki välttämättä suostu avaamaan uutta tiliä sen olemassa olevan rinnalle. Ei siinä varsinaisesti ole mitään "järkeä".
[/quote]
Tilejä voi olla ihan niin monta kuin tuntee itse tarvitsevansa, samassa tai eri pankeissa.
[/quote]
Varmasti pankki avaa uuden tilin, onhan siinä isokin järki. Vanha tili on vanhempien köyttöoikeuksien alla ja palkkatulolle on fiksuakin ottaa oma tili johon vanhemmat ei pääse käsiksi.
23
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:57"] Kiitos taas vastauksista, mutta aika varma olen kuulleeni yhteiskuntaopin tunneilla, että yli 15v saa omia ansiotuloja varten avata tilin. Nordeaan olen siis menossa, ja sivuillakin luki, että pääsääntöisesti tarvitaan huoltajan lupa, mutta yli 15v saa ansiotuloja varten avata käyttötilin ja määrätä itsenäisesti, kellä on siihen käyttöoikeus. Luki myös, että visa electronin liittäminen ja tilin avaus ilmaista alle 18vuotiaalle. Tämähän kuulostaa siis ihan järkevältä. [/quote] Muista pyytää pankkitunnukset, ne muistaakseni saa Nordeassa alaikäinen, kun on palkkatuloja, muuten ei. En ole kyllä varma pitääkö pankkitunnuksia varten olla kuitenkin vanhemmat mukana, vaikka ne saisitkin jo nyt. Nämä säännöt on joskus liian monimutkaisia jopa aikuiselle. Mutta on nyt pakko vielä ihmetellä, että kuin sulla ei ole pankkitiliä? Yleensä jo vastasyntyneelle sellainen avataan. Ja, kun on pankkitili, niin yleensä jo n. 12-vuotiaana saadaan Electron-kortti, niin miten on sulla mennyt ohi tämä? [/quote] Haha, kyllä mulla tili on, mutta sinne on nyt vanhemmat säästellyt jotai rahoja, jotka saan kun valmistun ensi vuonna lukiosta.. ja siihen ei tosiaan ole tullut sitä korttia siis siksi hankittua, ja viime kesän 300e kesätöistä meni sille tilille, mutta äiti nosti ne omalta tililtään mulle käteisellä, ja ne mun tienaamat 300 jäi sinne tilille säästöön.. Tavallaanhan mä voisin myös tuohon tilille vain käydä ottamassa kortin, mutta siihenkin tarvittaisiin pankissa käynti, joten miksi en samalla avaisi täysin uutta tiliä!
[/quote]
Tilin saat avata omille palkkatuloillesi, mutta korttia tai verkkopankkia et saa käyttöösi ilman huoltajiesi lupaa. Kuitenkin koska sinulla on jo tili, ei pankki välttämättä suostu avaamaan uutta tiliä sen olemassa olevan rinnalle. Ei siinä varsinaisesti ole mitään "järkeä".
[/quote]
Tilejä voi olla ihan niin monta kuin tuntee itse tarvitsevansa, samassa tai eri pankeissa.
[/quote]
Saa kyllä, mutta alaikäinen on asia erikseen.
Tilin avaaminen on sopimus, kuten myös verkkopankin avaaminen ja kortin tilaaminen. Alaikäisen kanssa saa tehdä vain hyvin rajoitetusti sopimuksia. Esimerkiksi vanhemmalla on oikeus purkaa alaikäisen lapsensa tekemä kallis kauppa - joka on myöskin sopimus - jos tätä ei ole tehty lapsen itse tienaamilla rahoilla.
Pankin kannalta tilin avaamiseen liittyy aina riski. Tili voi napsahtaa miinukselle esimerkiksi pankin palvelumaksuista, ja mitä useampi tili lapsella on, sitä enemmän näitä riskejä on. Kun vanhempi on mukana tekemässä sopimusta, ottaa hän vastuun lapsensa rahan käytöstä. Sen takia huoltajat yhdessä voivat avata lapsellensa vaikka 10 tiliä samaan pankkiin. Kun lapsella on jo vanhempiensa luvalla hankittu tili, miksi pankin kannattaisi ottaa turhaa riskiä?
Myöskin esimerkiksi luottotiedottomalle voidaan kieltäytyä antamasta verkkopankkitunnuksia, korttia tai avaamasta tiliä. Uuden tilin avaaminen ei onnistu, jos luottotiedottomalla on jo tili jossakin toisessa pankissa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:33"]
Ja kortti tulee parissa viikossa postissa. Mikään ei maksa mitään :) 23
[/quote]
Ja korttiahan ei alaikäinen voi saada tilillensä ilman huoltajan lupaa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:33"]
Ja kortti tulee parissa viikossa postissa. Mikään ei maksa mitään :) 23
[/quote]
Ja korttiahan ei alaikäinen voi saada tilillensä ilman huoltajan lupaa.
[/quote]
Saa jos tili on omiin palkkatuloihin. Kuten ap:lla.
Ja mene sinne pankkiin vasta klo 13 jälkeen, jolloin rahakassat ovat kiinni ja sinua palvellaan helpommin. Jos nenet aamupäivällä, sinulle ehkä varataan aika toiseksi päiväksi. Tilinavaus ja korttitilaus vievät nykyään tosi paljon aikaa. Genkkarit pitää olla mukana, passi tai kuvallinen henkilötodistus.
Älä turhaan jännitä! Tiskin toisella puolella on tod.näk. vasta aloittanut kesäharjoittelija:)
[/quote]
[/quote]