Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä olisi kipurajasi korkeakouluun käytettyihin hakukertoihin?

Vierailija
29.01.2022 |

Tuli mieleen, sillä ystäväni on hakenut lääkikseen vuodesta 2010 lukion jälkeen. Missään vaiheessa ei ole ollut lähellekään päästä sisään. Mikäs siinä, en aio puuttua asiaan. Jos kysyy mielipidettäni, niin sitten voin sen mahdollisesti kertoa.

En usko, että noin monen hakukerran jälkeen olisi tilastollisesti kauhean todennäköistä enää päästä sisään. On hakenut myös muille aloille. Mutta kuten sanoin, mikä minä olen tuomitsemaan. Olisi mielenkiintoista nähdä jos pääsisi sisään tänä vuonna toiselle alalle, että miten pärjäisi opinnoissa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi. Sen jälkeen hain polkuopintojen kautta ja pääsin heti sisään.

Vierailija
2/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kokeilisi yli 40 kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas kerta toden sanoo, jos ei sillon nappaa ni en neljättä kertaa yrittäis.

Vierailija
4/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi tai kolme, riippuu miten kauas jäi.

Vierailija
5/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, en vaivaa päätäni tuollaisella koska tiesin pääseväni sinne minne halusin.

Vierailija
6/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole joutunut omalla kohdalla miettimään ja nyt olen jo liian vanha. Mutta lääkis on kyllä sellainen, ettei sinne ole tavatonta yrittää useampaan kertaan. Omista koulukavereista muutamat pääsi kyllä heti ekalla kerralla, mutta sitten oli näitä, jotka joutuivat yrittämään uudestaan. 

Yksi, joka ei heti päässyt, meni Otaniemeen lukemaan kemiaa ja se toinen yritys oli vähän puolivillainen siinä opintojen ohessa, kolmannella kerralla tsemppasi kunnolla ja pääsi sisälle.

Toisen, joka yritti useampaan kertaan, välivaiheita en tiedä. Mutta hän pääsi neljännellä ja hän oli päättänyt ennen sitä neljättä kertaa, että jos nyt ei onnistu, niin sitten antaa olla.

Nämä molemmat ovat kuitenkin opiskelleet tohtoreiksi asti, eli sisään päästyään ovat kyllä pärjänneet hyvin. 

Jos on jo 10+ vuotta hakenut huonolla menestyksellä, niin vähän puolivillaiselta se kuulostaa. Ja ehkä siltäkin, ettei ihminen pysty myöntämään itselleen, että hänestä nyt ei vain ole sen kaltaiseen työntekoon, jota hänen kohdallaan sisäänpääsyyn vaadittaisiin. Fiksummat pääsevät vähemmällä työllä, mutta eivät helpolla hekään. Siitä omasta unelmasta voi olla vaikea päästää irti. 

Vierailija
7/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä kertaa hain yhteiskuntatieteellisen 90-luvulla, sitten sai riittää. 

Vierailija
8/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden lääkärin, joka pääsi sisään vasta kuudennella yrittämällä. Suoritti opintonsa erinomaisin arvosanoin ja on arvostettu lääkäri.

Vierailija
9/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite hain tänään. Eka yritys hutaisten. Tokalla yritin ja jäin varasijalle. Kolmannella sisään hyvin pistein. En tiedä, mitä olisin tehnyt, jos olis pitänyt hakea vielä neljännen kerran, en tiedä, olisko psyyke kestänyt.

Oma ala oli sellainen, että preppauskursseja ei ole.

Ehkä yrityskerroissa olennasta on se, että eteneekö asia, siis että sijoittuuko joka kerta edes vähän paremmin. Jos mitää edistystä ei tapahdu vaikka lukee, niin sitten on ehkä vähän turhaa. Toki saahan sitä käydä kokeilemassa, eipä tuo haitanne.

Vierailija
10/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite hain tänään. Eka yritys hutaisten. Tokalla yritin ja jäin varasijalle. Kolmannella sisään hyvin pistein. En tiedä, mitä olisin tehnyt, jos olis pitänyt hakea vielä neljännen kerran, en tiedä, olisko psyyke kestänyt.

Oma ala oli sellainen, että preppauskursseja ei ole.

Ehkä yrityskerroissa olennasta on se, että eteneekö asia, siis että sijoittuuko joka kerta edes vähän paremmin. Jos mitää edistystä ei tapahdu vaikka lukee, niin sitten on ehkä vähän turhaa. Toki saahan sitä käydä kokeilemassa, eipä tuo haitanne.

Jestas, mikä typo. Piti lukea että ite hain 3 kertaa.

Vierailija
11/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloille, joissa on soveltuvuuskokeet, voi olla, että joutui yrittämään montakin kertaa. Välillä valinta on aikamoista arpapeliä ja monta loistavaa hakijaa karsiutuu. Esim. luokanopettajakoulutuksen valitsijoille oli eräässä yliopistossa annettu ohjeet ryhmätehtävään, että antakaa parhaat pisteet sille joka puhuu eniten, toiseksi parhaat pisteet toiseksi eniten puhuvalle, jne.

Vierailija
12/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa arvioida kun itse pääsin kerrasta.

Vierailija
13/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos todella haluaisin alalle, varmaan ainakin viisi yritystä. Oikeasti en ole minnekään montaa kertaa pyrkinyt. Löysin lopulta oman alani vasta kesken korkeakouluopintojen. Vaihdoin siis vielä siinä vaiheessa. Silloin, kun hain, ei vielä yleensä juuri minnekään papereilla suoraan päässyt, mutta kuuden laudaturin ylioppilaana olisin joillekin aloille voinut suoraan mennä.

Vierailija
14/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ekalla kerralla pääse, niin kannattaa luovuttaa ja todeta itselleen, että ei musta ole mihinkään.

Vierailija
15/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain alalle minne oli haastattelu (ei siis pänttäilyt tai muut vastaavat vaikuttaneet). Olin varasijalla 145. Ajattelin, että paskat, mua ei vaan ole tarkoitettu tolle alalle. Läheisen kannustamana hain kuitenkin vielä toisen kerran ja pääsin suoraan sisään. Tällä kokemuksella sanoisin, että älkää ikinä luovuttako, mutta kuljettakaa plan-B:tä siinä rinnalla parin vuoden jälkeen, eli lääkikseenhinkuja hae sairaanhoitajaksi, kauppikseen pyrkijälle suosittelen tradenomiopintoja jne. Tällöin ette "hukkaa" niitä hakuvuosia.

Vierailija
16/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden lääkärin, joka pääsi sisään vasta kuudennella yrittämällä. Suoritti opintonsa erinomaisin arvosanoin ja on arvostettu lääkäri.

Minulla on sukulainen lääkärinä. Hän sanoi, että hänen valokuvahuistinsa on ollut suuri etu hånen elämässään ja työssään. Pääsi ensimmäisellä hakemalla lääkikseen.

Mei ilman valovamuistia syntyneet painuimme aivan eri kategoriassa.

Vierailija
17/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden muotoilijan, joka haki 8 kertaa, kunnes pääsi sisään. Ei ole kovin kummoinen nytkään, mutta sitkeys palkitaan.

Itse ehkä kokeilisin max 2 kertaa ja sitten jotain muuta. Kerralla pääsin läpi onneksi, mutta lisäksi pitää olla sinnikäs, jos haluaa pärjätä.

Vierailija
18/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sukulainen lääkärinä. Hän sanoi, että hänen valokuvahuistinsa on ollut suuri etu hånen elämässään ja työssään. Pääsi ensimmäisellä hakemalla lääkikseen.

Mei ilman valovamuistia syntyneet painuimme aivan eri kategoriassa.

No voi sinua ressukkaa. Noin selittelet itsellesi, kun et ole itse pärjännyt. Tai ehkä sukulainen selittää, kun hän säälii sinua. Valokuvamuisti on kyllä hyvä joissain asioissa, mutta pääsykokeissa testataan ihan muuta.

Valokuvamuistilla saa peruskoulussa pari numeroa paremman numeron kokeessa, mutta ei muuta.

Vierailija
19/19 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain alalle minne oli haastattelu (ei siis pänttäilyt tai muut vastaavat vaikuttaneet). Olin varasijalla 145. Ajattelin, että paskat, mua ei vaan ole tarkoitettu tolle alalle. Läheisen kannustamana hain kuitenkin vielä toisen kerran ja pääsin suoraan sisään. Tällä kokemuksella sanoisin, että älkää ikinä luovuttako, mutta kuljettakaa plan-B:tä siinä rinnalla parin vuoden jälkeen, eli lääkikseenhinkuja hae sairaanhoitajaksi, kauppikseen pyrkijälle suosittelen tradenomiopintoja jne. Tällöin ette "hukkaa" niitä hakuvuosia.

Ei toimi käytännössä enää ensikertalaisuuskiintiön takia. Tutkintoja ei voi ottaa vastaan ja "shopata", koska menettää ensikertalaisuusstatuksen mikä voi olla äärimmäisen tärkeässä osassa pisteytyksessä etenkin vaikeammilla ja kilpailuillisimmilla aloilla, kuten lääkiksessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi