Miksi jotkut ihmiset juuttuvat ja muuttavat kaiken rutiiniksi?
Esim. aina mennään samaan kahvilaan, syödään samaa ruokaa, siivotaan samana päivänä (josta ei saa poiketa, kamala jos siivouspäivänä tapahtuu jotain), tehdään samat jutut eikä koskaan kokeilla uutta, luetaan samoja kirjailijoita ja vain tiettyjä aiheita, samat aikataulut ja sitten ollaan innoissan miten hyvin aikataulut ovat pitäneet (vaikka olisi vapaapäivä). Mikä tähän on syynä? Eihän se multa poissa ole (koska joku sen kuitenkin tulee sanomaan) mutta ihmettelen vaan.
Kommentit (40)
Mulla on aika paljon rutiineja (en tosin pidä niistä kynsin hampain kiinni) ja ne on tuleet vain siitä, että toimin siten, mikä tekee minut onnelliseksi ja sopii parhaiten minulle. Jossain vaiheessa huomaan kaavamaisuuteni, mutta nautin siitä, että voin mennä samaan ruokapaikkaan ja tilata samaa ruokaa samaan hintaan. Sitä ennen olen kokeillut eri vaihtoehtoja, kunnes löytänyt sen parhaimman.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:44"]Esim. aina mennään samaan kahvilaan, syödään samaa ruokaa, siivotaan samana päivänä (josta ei saa poiketa, kamala jos siivouspäivänä tapahtuu jotain), tehdään samat jutut eikä koskaan kokeilla uutta, luetaan samoja kirjailijoita ja vain tiettyjä aiheita, samat aikataulut ja sitten ollaan innoissan miten hyvin aikataulut ovat pitäneet (vaikka olisi vapaapäivä). Mikä tähän on syynä? Eihän se multa poissa ole (koska joku sen kuitenkin tulee sanomaan) mutta ihmettelen vaan.
[/quote]
En tiedä miten vaikea sun tilanne on, mutta itse en ole tavannut ketään jonka rutiinit häiritsisivät minua tai edes kiinnittäisin niihin rutiineihin mitään huomiota. Mun mielestä jokaisella ihmisellä on oikeus elää omalla tavallaan, olen siinä mielessä sinua suvaitsevaisempi. Enemmänkin mietin miksi sinä ap pohdit tuollaisia "ystävistäsi". Pitäisikö sinulla olla sitten oikeus päättää ystäviesi elämästä??
Mua ihmetyttää ne, jotka matkustavat aina samaan paikkaan, jopa samaan hotelliin. Viidestoista kerta Alanyassa, voi apua. Matkustamiseen liittyy ehkä kuitenkin jonkunlainen halu nähdä jotain uutta, mutta jotkut fakkiutuvat tiettyyn paikkaan eivätkä koskaan enää kaipaa muualle.
Rutiinit ovat mulle sitä, että tähän ikään mennessä olen vain oppinut miten asiat on parasta tehdä,joten miksi tehdä huonommin?
Olen jo oppinut minkä tyyliset kahvilat ovat parhaita ja minkä tyyppisiä kannattaa välttää. Sama juttu ravintoloissa, vaatekaupoissa ihmisissä jne.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:46"]
Ihan samanlainen rutiinihan on se, että ei ole rutiineja vaan kaikki tehdään milloin sattuu. Eli ihan tarkoituksella ei voi mennä kaupungin parhaaseen kahvilaan, kun siellä tuli jo käytyä, pitää mennä siihen uuteen ja superhuonoon osoittamaan, että haluaa kokeilla kaikenlaista. Vaikka sitten miten huonoa.
[/quote]
Mielenkiintoinen esimerkki. En ole tuollaisiin extreme-ihmisiin koskaan törmännyt. Miten muuten voi tietää mikä on paras kahvila jos ei kokeile useita?
[/quote]
Miten voi tietää, että seuraava kahvila on parempi kuin täydellinen?
[/quote]
Niin eihän sitä tiedäkään jos ei kokeile. Sitähän tässä ihmeteltiin. Mutta jos tyytyy yhteen ainoaan kahvilaan, tuskin löytää täydellistä. Koska olisi äärimmäisen epätodennäköistä että se ainoa johon astuu olisi täydellinen ja toisaalta sitä ei tiedä jos ei kokeile muitakin. Mutta täydellisyys ei taida olla se mitä nämä rutiineihin jäävät etsivät.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:59"]
Mun mielestä toimivat rutiinit auttaa selviämään tylsästä arjesta mahdollisimman helposti ja nopeasti, niin jää enemmän aikaa kaikkeen kivaan.
[/quote]
Entäs sitten kun ne rutiinit estävät kivan yhdessäolon muiden kanssa? Käydään 1000 kertaa samassa kahvilassa ja tehdään samat jutut ja kaikki muut haluavat jo vaihtelua mutta yksi pitää kiinni siitä että näin tai ei mitenkään. ap
[/quote]
Ketä ovat kaikki muut? Sinäkö ap?
Entä jos joutuu työssään kaikki päivät tekemään ei-rutiineja ja haluaa käydä siinä kahvilassa, jossa on paras palvelu ja parhaat tarjottavat? Tai jos se tuttu kahvila on oma kotitalon alakerrassa, helppo käydä ja kotoisa. Pitääkö sinun takiasi mennä kahvilaan, jossa on hälyä ja kiirettä ja sotkuiset pöydät?
[/quote]
Vouu, rauhoitupa vähän!
Ensinnäkin mitä väliä sinulle on sillä keitä ovat kaikki muut? En ala luetella nimiä tässä.
Toisekseen, miksi yhden ihmisen työ sanelisi sen minne mennään ja mitä tehdään? Tuskin ihminen joka rakastaa vapaa-aikanaan rutiineja edes hakeutuisi työhön joka on pelkkää ei-rutiinia.
Ja kolmannekseen, jos ihminen ei voi koskaan ikinä käydä missään muualla kuin omankotitalonsa alakerrassa olevassa kahvilassa, hänellä on ongelma (joka luultavasti myös estää työssäkäynnin). On myös kummallinen oletus, että muualla kuin oman talon alakerrassa olevien kahviloiden pöydät olisivat likaiset.
Kiva että tämä käännettiin nyt minun viakseni. Mutta viestisi alkoi jo valaista ongelmaa. Ilmeisesti rutiini-ihmisillä on jotain päänsisäisiä ongelmia, jotka esim estävät liikkumisen oman kotitalon ulkopuolella ja purkautuvat nettivihana tuntemattomiin.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:39"]
Rutiinit ovat mulle sitä, että tähän ikään mennessä olen vain oppinut miten asiat on parasta tehdä,joten miksi tehdä huonommin? Olen jo oppinut minkä tyyliset kahvilat ovat parhaita ja minkä tyyppisiä kannattaa välttää. Sama juttu ravintoloissa, vaatekaupoissa ihmisissä jne.
[/quote]
Toimiiko sama myös tekemisissä, matkoissa ja harrastuksissa?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:59"]
Mun mielestä toimivat rutiinit auttaa selviämään tylsästä arjesta mahdollisimman helposti ja nopeasti, niin jää enemmän aikaa kaikkeen kivaan.
[/quote]
Entäs sitten kun ne rutiinit estävät kivan yhdessäolon muiden kanssa? Käydään 1000 kertaa samassa kahvilassa ja tehdään samat jutut ja kaikki muut haluavat jo vaihtelua mutta yksi pitää kiinni siitä että näin tai ei mitenkään. ap
[/quote]
Ketä ovat kaikki muut? Sinäkö ap?
Entä jos joutuu työssään kaikki päivät tekemään ei-rutiineja ja haluaa käydä siinä kahvilassa, jossa on paras palvelu ja parhaat tarjottavat? Tai jos se tuttu kahvila on oma kotitalon alakerrassa, helppo käydä ja kotoisa. Pitääkö sinun takiasi mennä kahvilaan, jossa on hälyä ja kiirettä ja sotkuiset pöydät?
[/quote]
Onpa typerä viesti.
Meillä pienten lasten kanssa perus arkirutiinit on elinehto, ei tulisi mitään jos syötäisiin milloin sattuu tai käytäisiin nukkumaan milloin sattuu nukuttamaan.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:14"]
Tuskin ihminen joka rakastaa vapaa-aikanaan rutiineja edes hakeutuisi työhön joka on pelkkää ei-rutiinia.
[/quote]
Et näköjään kykene ymmärtämään kirjoitettua tekstiä.
Jos työ on sekasortoista hyppimistä asiasta ja paikasta toiseen, niin kotona pystyy rauhoittumaan niiden rutiinien avulla - Ei tarkoita että kyseessä olisi arka ja pelokas ihminen, vaan siitä että voi irroittautua siitä "sekasotkusta"
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:21"]
Tuskin ihminen joka rakastaa vapaa-aikanaan rutiineja edes hakeutuisi työhön joka on pelkkää ei-rutiinia.
[/quote]
Jos työ on sekasortoista hyppimistä asiasta ja paikasta toiseen, niin kotona pystyy rauhoittumaan niiden rutiinien avulla - Ei tarkoita että kyseessä olisi arka ja pelokas ihminen, vaan siitä että voi irroittautua siitä "sekasotkusta"
[/quote]
Mä ymmärrän tämän oikein hyvin. Olin aiemmin työssä, jossa tapasin paljon ihmisiä. Vapaa-aikani halusin viettää omissa oloissani. Nyt olen työssä, jossa teen pääsääntöisesti duunia yksin. Vapaa-ajallani tapaan mielelläni ystäviäni.
[/quote]
[/quote]
Totta, en ymmärrä. En kerta kaikkiaan ymmärrä että joku rentoutuisi asettamalla itselleen tiukat aikataulut ja sitten tarkkailemalla ahdistuneesti että aikataulut pysyvät ja näin kesät talvet. En ymmärrä miten tuollainen ihminen pystyisi tekemään mitään missä ei koko ajan pysty ennakoimaan tai hallitsemaan.
Meillä pienten lasten kanssa perus arkirutiinit on elinehto, ei tulisi mitään jos syötäisiin milloin sattuu tai käytäisiin nukkumaan milloin sattuu nukuttamaan.
[/quote]
Pienten lasten kohdalla noin totta kai on. Nyt puhutaankin aikuisista, vink vink.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:25"]
[/quote]
[/quote]
Mä ymmärrän tämän oikein hyvin. Olin aiemmin työssä, jossa tapasin paljon ihmisiä. Vapaa-aikani halusin viettää omissa oloissani. Nyt olen työssä, jossa teen pääsääntöisesti duunia yksin. Vapaa-ajallani tapaan mielelläni ystäviäni.
[/quote]
Siis olitko vain omissa oloissasi vai teitkö kaikki asiat aina samalla tavalla? Tässä ketjussa puhutaan nyt jälkimmäisestä ilmiöstä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:57"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:48"]Yksinkertaisuus? [/quote] useimmiten ne joilla ei ole mitään rutiineja elämässä vaan sinkoilevat minne sattuu milloin sattuu ovat niitä yksinkertaisia ihmisiä. Yleensä kouluttautumattomia, naimattomia pätkätyöläisiä ja muutenkin elämän suhteen huolettomia...
[/quote]
Juu kyllä se yksinkertaisuus kerta heitolla häviää kun siviilisääty muuttuu! Se on jämpti niin! Avioliitto nostaa ihmisen äo:ta, monellako pisteellä se nyt oli?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:25"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siis olitko vain omissa oloissasi vai teitkö kaikki asiat aina samalla tavalla? Tässä ketjussa puhutaan nyt jälkimmäisestä ilmiöstä.
[/quote]
Olin omissa oloissani. Kyse on kuitenkin ihan samasta asiasta: kaaottisen työn vastapainoksi halutaan säännöllistä ja rutiininomaista vapaa-aikaa. Eikä silloin niitä rutiineja koeta ahdistaviksi vaan nimenomaan työpäivää tasapainottaviksi ja rentouttaviksi. Jos taas työ on hyvin rutiininomaista, vapaa-ajalla usein halutaan jotain spontaania.
Mikähän ongelma ap:lla nyt oikeasti on? Jos hän haluaa eri kahvilaan kuin kaveri, täytyy miettiä, kumpi on tärkeämpi juttu, kaverin näkeminen, vai kahvila? Jos kaveri, menee sinne minne kaveri on menossa. Jos kahvila, menet yksin sinne kahvilaan minne haluat. Jos on aikaa, voi tehdä molemmat (ei, ei ole pakko mennä kahdelle kahville, vaan esim. lauantaina kaverin kanssa kahville, sunnuntaina yksin uuteen paikkaan).
En ymmärrä miten rutiinit voivat olla ongelma, rutiinithan ovat olemassa siksi, että niillä tehostetaan ajan käyttöä. Sen sijaan että mietittäisiin mihin mennään ja mitä tehdään, tiedetään mihin mennään ja mitä siellä tehdään. Aika säästyy itse asiaan.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:44"]
Esim. aina mennään samaan kahvilaan, syödään samaa ruokaa, siivotaan samana päivänä (josta ei saa poiketa, kamala jos siivouspäivänä tapahtuu jotain), tehdään samat jutut eikä koskaan kokeilla uutta, luetaan samoja kirjailijoita ja vain tiettyjä aiheita, samat aikataulut ja sitten ollaan innoissan miten hyvin aikataulut ovat pitäneet (vaikka olisi vapaapäivä). Mikä tähän on syynä? Eihän se multa poissa ole (koska joku sen kuitenkin tulee sanomaan) mutta ihmettelen vaan.
[/quote]
He ovat konservatiivisia. Johtuu ihmisen biologisesta rakenteesta, josta on ollut jotain hyötyä vuosituhansien saatossa ihmisen selviytymisen kannalta.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 19:48"]Yksinkertaisuus?
[/quote]
useimmiten ne joilla ei ole mitään rutiineja elämässä vaan sinkoilevat minne sattuu milloin sattuu ovat niitä yksinkertaisia ihmisiä. Yleensä kouluttautumattomia, naimattomia pätkätyöläisiä ja muutenkin elämän suhteen huolettomia...
[/quote] no enpä tiedä. Pikkulapset rakastaa rutiineja
[/quote]
pikkulapsethan ovat myöskin kouluttautumattomia, naimattomia eivätkä tee töitä..