Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö viidesluokkalainen vielä varmasti, onko hän hymyhenkilö?

Vierailija
29.01.2022 |

Kun noita patsaita jaetaan tuossa iässä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luokalla on jaettavana yksi kutakin pystiä, millä tavalla jako tapahtuu? Äänestetäänkö yhtä poikaa, yhtä tyttöä ja yhtä muuta? Siinä saadaan aikaan kunnollinen kiusaamistapaus, kun joku tyttönä tai poikana itseään pitävä äänestetäänkin hybridipystin saajaksi.

Jos lapsi ajattelee olevansa muuta kuin tyttö tai poika, onko hänen kerrottava se muille, jotta nämä tietävät äänestää oikein?

Minun koulussani 70-80-luvuilla hymypatsaan sai aina kaikkein hiljaisin luokan vaaleahiuksisista lapsista. Tummatukkaisilla ei ollut mitään toivoa. Aika hyvin oli enkelivertauskuvat istutettu meidän päihimme.

Ehkä hymyihmisiä pitäisi äänestää vaikka kolme kappaletta per äänestyslappu, ja patsaat pitäisi arpoa. Kukaan ei joutuisi silmätikuksi, eikä kenenkään sukupuoliasioita yllytettäisi arvelemaan.

Miksi ajattelet että pitäisi arpoa tulla tavalla erikseen tyttö, poika ja henkilö? Eikö siellä luokassa voi vaan käydä läpi ne kriteerit ja lapset äänestävät kaikista oppilaista sitä joka parhaiten sopii heidän mielestään kuvaukseen. Ja patsas menee sitten sille joka sai eniten ääniä, oli hän sitten tyttö, poika tai muun sukupuolinen. Miksi tuossa pitäisi jotenkin erotella että erikseen äänestetään esim. tytöistä ja pojista.

Ainakin ennen on jaettu yksi patsas tytölle ja yksi pojalle.

Vierailija
22/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei jaeta myrtsihenkilö patsaita

Joo, keskisormipatsas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulta olisi vitosella lysytty, olisin tiennyt semmoinen olevani. Ei siihen aikaan kuitenkaan vielä ollut tiedossa mitään sanaa tälle olotilalle. Oli vain se tunne, etten ole tyttö tai poika.

Vierailija
24/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä muutosta ovat oppilaat itse toivoneet HS:n jutun mukaan. Se ei siis ole lähtenyt kenenkään muun aloitteesta. Hymypatsaita on kolme ja valittu oppilas saa itse valita niistä mieleisensä.

Lapsiraukat. Eivätkö he tiedä että se on tyttö jolla on pimppi ja poika jolla on pippeli. Ei kai lapset mitään teletappeja ole, ettei muka jalkovälissä ole mitään. Inhottavaa aikuisilta sekoittaa lasten päät. Pienestä pitäen tietävät muksut oman sukupuolensa ja suhtautuvat siihen täysin luonnollisesti.

Vierailija
25/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulta olisi vitosella lysytty, olisin tiennyt semmoinen olevani. Ei siihen aikaan kuitenkaan vielä ollut tiedossa mitään sanaa tälle olotilalle. Oli vain se tunne, etten ole tyttö tai poika.

Tarkoitat varmaan että et tuntenut sellaista jonka oletit olevan ominaista tytölle tai pojalle. "Korjaus"leikkaukseen vaan jos poika laittaa äidin huulipunaa ja kompastelee liian isoissa korkokengissä tai tyttö tykkää kiipeillä puissa.

Vierailija
26/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luokalla on jaettavana yksi kutakin pystiä, millä tavalla jako tapahtuu? Äänestetäänkö yhtä poikaa, yhtä tyttöä ja yhtä muuta? Siinä saadaan aikaan kunnollinen kiusaamistapaus, kun joku tyttönä tai poikana itseään pitävä äänestetäänkin hybridipystin saajaksi.

Jos lapsi ajattelee olevansa muuta kuin tyttö tai poika, onko hänen kerrottava se muille, jotta nämä tietävät äänestää oikein?

Minun koulussani 70-80-luvuilla hymypatsaan sai aina kaikkein hiljaisin luokan vaaleahiuksisista lapsista. Tummatukkaisilla ei ollut mitään toivoa. Aika hyvin oli enkelivertauskuvat istutettu meidän päihimme.

Ehkä hymyihmisiä pitäisi äänestää vaikka kolme kappaletta per äänestyslappu, ja patsaat pitäisi arpoa. Kukaan ei joutuisi silmätikuksi, eikä kenenkään sukupuoliasioita yllytettäisi arvelemaan.

Miksi ajattelet että pitäisi arpoa tulla tavalla erikseen tyttö, poika ja henkilö? Eikö siellä luokassa voi vaan käydä läpi ne kriteerit ja lapset äänestävät kaikista oppilaista sitä joka parhaiten sopii heidän mielestään kuvaukseen. Ja patsas menee sitten sille joka sai eniten ääniä, oli hän sitten tyttö, poika tai muun sukupuolinen. Miksi tuossa pitäisi jotenkin erotella että erikseen äänestetään esim. tytöistä ja pojista.

Minun muistaakseni patsaita on jaettu kaksi per luokka: tyttö ja poika. Kai tasapuolisuuden vuoksi nyt pitäisi jakaa kolme.

Vierailija
27/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä muutosta ovat oppilaat itse toivoneet HS:n jutun mukaan. Se ei siis ole lähtenyt kenenkään muun aloitteesta. Hymypatsaita on kolme ja valittu oppilas saa itse valita niistä mieleisensä.

Yläkouluikäisiltä on kysytty, näin luki jossain.

Ei 11-vuotias varmaan edes tiedä, mitä muunsukupuolinen tarkoittaa.

Yläkouluikäisiltä kysytty? Ei yläkouluissa jaeta enää hymytyttö/poika/henkilö-patsaita. Ei ainakaan 20v urani aikana ole jaettu. Sen sijaan joissakin alakouluissa jaetaan edelleen ja siinä iässä ei kyllä kukaan ole julkisesti vielä ”henkilö”.

Vierailija
28/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiraukat. Eivätkö he tiedä että se on tyttö jolla on pimppi ja poika jolla on pippeli. Ei kai lapset mitään teletappeja ole, ettei muka jalkovälissä ole mitään. Inhottavaa aikuisilta sekoittaa lasten päät. Pienestä pitäen tietävät muksut oman sukupuolensa ja suhtautuvat siihen täysin luonnollisesti.

Sanoppa muuta! Ihan järkyttävää vouhotusta koko muunsukupuolisuus. "Viisaiden" aikuisten keksintöä koko soopa. Ovatko tämän päivän lapset muka onnellisempia näiden kaikkien sukupuolien kanssa?! No eivät varmasti ole, vaan ahdistus ym. paha olo lisääntyy koko ajan. Viattomia lapsia johdetaan harhaan ja myöhemmin leikellään joiksikin ties miksi, sensijaan että vanhemmat tukisivat lastaan rakkaana tyttönä ja rakkaana poikana.

Lapset ovat hyviä ja aitoja, ennenkuin aikuiset pilaavat heidän elämänsä.

Vierailija
29/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on ne kaikki muut, jotka sopivat patsaan saajaksi, mutta eivät sitä koskaan saa., Koska vain yksi voi sen saada. Eli ne muut, jotka olisivat sopineet saakka alkavat luulla, etteivät ole hymyhenkilöitä, ja asenne ja elämä alkaa luisua sen mukaan kuin lehmän häntä?

Vierailija
30/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tää on ollut kova iskubpalstamuiggeleille. Ja etenkin niille koulukiusaajille jotka jäi ilman...ja jos silloin joku olisi ollut "henkilö" niin se olis kiusattu hengiltö.

Vierailija
31/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläkouluikäisiltä on kysytty, näin luki jossain.

Ei 11-vuotias varmaan edes tiedä, mitä muunsukupuolinen tarkoittaa.

Yläkouluikäisiltä kysytty? Ei yläkouluissa jaeta enää hymytyttö/poika/henkilö-patsaita. Ei ainakaan 20v urani aikana ole jaettu. Sen sijaan joissakin alakouluissa jaetaan edelleen ja siinä iässä ei kyllä kukaan ole julkisesti vielä ”henkilö”.

Niin, sitä juuri tarkoitin, että vääriltä henkilöiltä kysytty. Yläkoululaisilta tulleen palautteen perusteella alakouluun on päätetty kehittää hymyhenkilöpatsas. Eli: ei yläkoulussa jaeta näitä patsaita, eikä heiltä, joilta tämä koskee, eli alakoululailta, ole välttämättä kysytty.

Vierailija
32/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä patsaan olisit tuolloin valinnut, jos olisit sellaisen saanut?

Vierailija
33/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa noi jaetaan kolmannella ja kuudennella luokalla.

Vierailija
34/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen en tiennyt, että onnellisuutta on tietää oma sukupuolensa, eikä vain olettaa jotain. Siinähän menee ikä ja terveys ennenkuin se selviää (jos selviää). Välillä voi tulla virhearvio ja sitten koko ruljanssi alusta. Tietääkö edes vanhoilla päivillään mitä sukupuolta on? Kauhean raskasta nykyään on elo ihmisten.

Vierailija
35/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit käyttänyt pari minuuttia asian ajatteluun, olisit ehkä osannut suuntautua siihen kuin aikuinen.

Vierailija
36/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas, että lapset ovat toivoneet!

Mistä tai keneltä lapset ovat saaneet päähänsä että tarvitaan tällainen "Hymyhenkilö".

Sääliksi käy lapsia tänä päivänä.

Vierailija
37/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen en tiennyt, että onnellisuutta on tietää oma sukupuolensa, eikä vain olettaa jotain. Siinähän menee ikä ja terveys ennenkuin se selviää (jos selviää). Välillä voi tulla virhearvio ja sitten koko ruljanssi alusta. Tietääkö edes vanhoilla päivillään mitä sukupuolta on? Kauhean raskasta nykyään on elo ihmisten.

Totta! Onnellisuutta voi nykyään tuottaa niinkin yksinkertainen asia kuin oman sukupuolen tiedostaminen. Ennenhän sen kaikki tiesivät.

T.Mies (ei oletettu)

Vierailija
38/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit käyttänyt pari minuuttia asian ajatteluun, olisit ehkä osannut suuntautua siihen kuin aikuinen.

Olen oikeasti miettinyt tätä nyt vuorokauden. Minulla ei ole mitään patsasta vastaan, idea on hyvä, mutta ihan aidosti mietin, että kuka lapsi, joka yleensä tuossa iässä pyrkii olemaan samanlainen kuin muut, ottaa vastaan tuollaisen patsaan. Iso hatunnosto tietenkin, jos on tiedostava jo tuossa iässä, ja jos rohkeutta riittää myöntää se!

Vierailija
39/40 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmankos lasten mielenterv.ongelmat ja itse*urhat lisääntyvät. Lasten tekemistä väkivaltarikoksista saa lukea lähes päivittäin. Pahoinvointi lisääntyy koko ajan, eikä "Hymyhenkilöpatsas" tuo helpotusta asiaan.

Vierailija
40/40 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat varmaan että et tuntenut sellaista jonka oletit olevan ominaista tytölle tai pojalle. "Korjaus"leikkaukseen vaan jos poika laittaa äidin huulipunaa ja kompastelee liian isoissa korkokengissä tai tyttö tykkää kiipeillä puissa.

Tuo on kyllä hassua nykyään. Sukupuolia ei pitäisi olla, mutta kovin valmiita ollaan silpomaan sukuelimiä jos lapsi kokee tykkäävänsä jostain muusta kuin "pitäisi". Jos tyttö tykkää autoista niin ei se siitä poikaa tee.