Kannattaako Perussuomalainen puolue paikallista sopimista yleisten sitovien työehtosopimusten sijaan?
Täällähän paljon persut päivystävät mutta mikä on kanta tuohon? Kokoomus ajaa avoimesti kaikille aloille paikallista sopimista ja yleissitovuuden romuttamista. Kannatatteko myös te sitä?
Kommentit (14)
Nykyiselle vasemmistohallitukselle ainakin näyttää sopivan hyvin että työnantajat irtautuu yleisistä sopimuksista. En ole kuulluut että nykyhallitus olisi tehnyt mitään tämän vastustamiseksi.
Ajaa luultavasti lähinnä palkallista sopimista?
Vierailija kirjoitti:
Nykyiselle vasemmistohallitukselle ainakin näyttää sopivan hyvin että työnantajat irtautuu yleisistä sopimuksista. En ole kuulluut että nykyhallitus olisi tehnyt mitään tämän vastustamiseksi.
Punavihreillä on tärkeämpää tekemistä kuin puolustaa yleissopimuksia, esim ilmastoverojen korottaminen kansalaisille.
Edes SDP ei enää duunaripuolue, pelkkä viherpuolue.
Vierailija kirjoitti:
EK on irtisanoutunut kolmikantasopimuksista, eli käytännössä valtio (hallitus) ei voi puuttua työnanatjaliittojen ylilyönteihin, kunhan lain puitteissa toimivat.
Aika hiljaista ollut hallituksen puolelta. Ei toi sosiaalidemokratia toimi jos muut on kapitalisteja. On sinisilmäisyyttä vielä ajatella muita ensin kuin omaa maata. Muut maat käyttää sitä vaan hyväkseen ja ihmettelee suomalaisten tyhmyyttä.
Sen sijaan että persut vastaisivat kysymykseen, niin he päätyvät haukkumaan vasemmistoa ja vihreitä niiden päätöksistä :,D Jotkin asiat eivät muutu.
Vierailija kirjoitti:
Persut ajavat ammattiliittojen lakkauttamista, niin mitä luulet?
Silakka puhuu jälleen kerran paskaa.
Yksinkertaiset kansalaiset eivät huomanneet, että tässä ei kysytty nyt vasemmiston ja vihreiden arvoista, vaan persujen arvoista. Mutta ihan ymmärrettävää, että tämä kysymys meni nyt populistien käsityskyvyn ylitse.
Perussuomalaisilla ei nähdäkseni ole yleissitovuuden suhteen yhtenäistä ehdotonta linjaa. Osa edustajista puhuu vahvasti yleissitovuuden puolesta, osa taas ettei se ole heille itseisarvo. Itse olen sitä mieltä, ettei sama työehtosopimus toimi monikansallisella jättiyhtiöllä ja Pielaveden 12-hengen nyrkkipajalla.
On Perussuomalaiset mitä mieltä yleissitovuudesta hyvänsä, niin tosiasia on kuitenkin se, että yleissitovuus on historiallisesti romutettu nimenomaan SDP:n, Vihreiden, Vasemmistoliiton, Keskustan ja RKP:n hallituskaudella. Edes kokoomusjohtoiset porvarihallitukset eivät ole pystyneet siihen, minkä vihersosialistit nyt saivat aikaan.
Mä ainakin haluaisin paikallisen sopimuksen. Ei liittoja voi kannattaa sillä niiden korotukset on aina ollu ihan surkeita tyyliin 1,5% kaikille. Mun mielestä palkka pitää maksaa tulosten mukaan
Persut on ei-sosialistinen palkansaajien puolue, ainut sellainen Suomessa muuten. Siispä se ei kannata paikallisen sanelun laajentamista. Ei ainakaan ennen kuin työsopimusten minimiehdot, eli niin sanottu perälauta, minimipalkkoinen, jne on kirjattu lakiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin haluaisin paikallisen sopimuksen. Ei liittoja voi kannattaa sillä niiden korotukset on aina ollu ihan surkeita tyyliin 1,5% kaikille. Mun mielestä palkka pitää maksaa tulosten mukaan
Paikallinen sopiminen on varmasti hyvä juttu joillekkin aloille, mutta sellaisilla alueilla jotka selkeästi kärsivät arvostuksen puutteesta, olisi paikallinen sopiminen tuhoisaa, kun sieltä filippiineiltä saa niitä sairaanhoitajia halvemmalla, niin voidaan laskea palkkoja ja huonontaa työoloja entisestään.
Itse en ainakaan halua paikallista sopimista, olen varhaiskasvatuksessa töissä ja uskon että paikallinen sopiminen pienentäisi kaikkien palkkoja, mitään henkilökohtaista palkankorotusta ei olisi kenellekkään luvassa, koska työ on sellaista, että siitä on vaikea mitata, että tekeekö joku sen työn paremmin kuin toinen, sen lisäski esimiehet saattaa arvottaa esim. nopeuden ja tehokkuuden (= hoitaa mukisematta liian suuren lapsimäärän vauhdilla) sen edelle, että lapsille oikeasti opetetaan asioita ajan kanssa.
Mutta ymmärrän, että esim. teollisuudessa paikallinen sopiminen voisi olla sekä työnantajan että työntekijän etu.
Persut ajavat ammattiliittojen lakkauttamista, niin mitä luulet?