Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastenvaunut rappukäytävässä – poliisi puuttui asiaan

Vierailija
02.06.2015 |

Katsopa miten nopeasti ne roihuaa, jutussa video

http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1433203281992.html

Helsinkiläisperhe sai poliisilta oudon soiton rapussa säilytettyjen lastenvaunujen vuoksi, kertoo Helsingin Sanomat.

Perheen äidin Tiina Tikanderin mukaan yllättävässä puhelussa kysyttiin, säilyttääkö perhe lastenvaunuja rappukäytävässä. 

– Mieheni myönsi asian, minkä jälkeen hämmentyneen oloinen poliisi kiitti tiedosta ja lopetti puhelun", hän kertoo HS:lle

Lehden mukaan perheen naapuri oli tehnyt isännöitsijän kautta ilmoituksen poliisille. Perheelle ei koitunut asiasta seuraamuksia. 

Mieheni myönsi asian, minkä jälkeen hämmentyneen oloinen poliisi kiitti tiedosta ja lopetti puhelun.

Tikanderit asuvat yli 70 vuotta vanhassa töölöläistalossa, jonka suunnittelussa ei ole otettu lastenrattaita huomioon. Vaunuille olisi säilytystila, mutta se sijaitsee hankalassa paikassa. 

– Olisi pitänyt kulkea todella jyrkät portaat alas vauva kainalossa ja toivoa, ettei isompi lapsi tule perässä, Tiina Tikander kertoo HS:lle. 

Porraskäytävässä säilyttäminen on lainvastaista
Lastenvaunujen säilyttäminen porraskäytävässä on laitonta, sillä uloskäytävät ja niihin johtavat reitit täytyy pitää esteettöminä. Kulkuväylällä olevat tavarat voivat olla paloturvallisuusriski. 

Helsingin pelastuslaitoksen mukaan lastenvaunuja sytytetään vuosittain palamaan. Yllä olevalla Suomen Palopäällystöliiton videolla näkyy, kuinka nopeasti vaunupalo etenee ja kuinka tilanteessa tulee toimia. 

Kiinteistöliiton päälakimies Kristel Pynnönen arvioi HS:lle, että lain noudattamatta jättäminen tuntuisi olevan ”aika yleistä”. Hänen mukaansa vaunuja pitäisi lain mukaan säilyttää ulkona, jos muuta paikkaa ei ole. 

Pynnösen mukaan taloyhtiöt voisivat kuitenkin remontoida jonkin rakennuksesta löytyvän tilan varastoksi. Eräs yhtiö osti hänen mukaansa osakkaalta autotallin, josta tehtiin varasto. 

– Kyllä talosta yleensä jotain tiloja löytyy, Pynnönen kommentoi lehdelle. 

Tukkivatko lastenrattaat sinun rappukäytäväsi? Onko vaunuille järjestetty järkevää säilytyspaikkaa? Kommentoi alla. 

IS

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun asiaan puututtiin!

Vierailija
2/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua aina ihmetyttää nämä "rappukäytävässä ei saa säilyttää vaunuja tai ovessa joulukoristeita, koska joku voi sytyttää ne palamaan" -perustelut. Tukkia ei vaunut tietenkään saa, mutta kyllä minäkin äidillä vieraillessa jätän vaunut pariksi tunniksi alas rappuun, koska ei niitä voi hissittömän talon 4. kerrokseen viedä. Onneksi meidän talossa on hyvä vaunuvarasto, tosin hissin vuoksi saamme ne omaan asuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kanssa toi että pyromaani voi tulla sytyttää .... Huoh ..... Siis jos se haluaa notskin saada aikaiseksi niin sillähän on omat sytytys vehkeet mukana tai tai ....

Vierailija
4/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:20"]

Mun mielestä kanssa toi että pyromaani voi tulla sytyttää .... Huoh ..... Siis jos se haluaa notskin saada aikaiseksi niin sillähän on omat sytytys vehkeet mukana tai tai ....

[/quote]

nii-in, sillä nimenomaan on ne sytystysvehkeet (kuten sytkäri) mukana, ja lastenvaunuista saa oivan notskun aikaseksi kun ne on niin sopivasti tyrkyllä ja houkutus käy suureksi. Eikä sen tarvitse pyromaani olla, ihan vaan nuorten tai humalaisten typerä päähänpisto.  Eikä niitä tapahdu joka päivä, mutta silti riski on olemassa kun se on lakiin kirjattu.

Eikä teitä ylemmissä kerroksissa asuvia varmastikaan ne vaunut taikka niiden syttymisen uhkakuvien maalailu haittaa. Olettehan se siellä monta kerrosta ylempänä. Itse aikanaan asuin katutasossa ja oveni vieressä, portaiden alla, oli päivästä toiseen rattaat tyrkyllä. Jos sellaiset sytyttettäisiin, ni eipä se juuri teihin vaikuttaisi. Oma asuntoni siinä palokohteen vieressä sen sijaan kärsisi varmasti savuvahingoista ja tekstiilit tai kalusteet voisi pahimmassa tapauksessa joutua vaihtamaan uusiin. Kyllä ketuttaisi!

Niin, että mitäpä jos vaan minimoitaisiin riskit, ja pidettäisiin vaunuja siellä missä niitä lainmukaisesti kuuluu säilyttää. 

Vierailija
5/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janakkalan asunto oy:n isännöitsijä katsoo rappukäytävillä olevia lastenvaunuja läpi sormien.

Vierailija
6/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun se on ihan sama, sytyttääkö joku ne vaunut palamaan vai syttyykö talon alakerrassa tulipalo jostain muusta syystä. Yhtä lailla ne vaunut ovat turvallisuusriski hätätilanteessa, varsinkin jos niitä on useampia.

Vierailija
7/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommatkaa se asunto sellaisesta yhtiöstä, jossa nämä seikat (varastointi, hissi) on otettu huomioon! Tai raahatkaa sitten niitä vaunujanne miten kykenette.

Älkää jättäkö asioita muiden vastuulle, vaan vastatkaa itse tekemisistänne!

Vierailija
8/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:05"]

[/quote]

Ööh, miten siihen puututtiin? Poliisi kysyi asiasta ja lopetti puhelun, ei seurauksia. Sekö on puuttumista?

Vierailija
9/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rappukäytävä ei ole mikään tavaroiden säilytyspaikka! Taas näitä nykyajan ilmapallovanhempia, jotka kuvittelee etteivät säännöt koske heitä koska lapset!

Vierailija
10/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:44"]

Mistä me tiedämme, miten asia taloyhtiössä eteni. Valitettavasti se taloyhtiö on vastuussa siitä, että porukka noudattaa lakeja ja jos siellä rapussa on vaunut palotarkastajan tullessa paikalle => sakot taloyhtiölle. Kyseessä on turvallisuuden vaarantaminen.

Olen ottanut sen systeemin, että kaadan rapussa oleviin vaunuihin hajuvettä (Opium on parasta) ja annan perheen keksiä, millä hajusta pääsee eroon.

Ööh, miten siihen puututtiin? Poliisi kysyi asiasta ja lopetti puhelun, ei seurauksia. Sekö on puuttumista?

[/quote]

Vierailija
11/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin niitä ei voi raahata hissittömän kerrostalon neljänteen? Me asuttiin hissittömässä talossa ja juurikin neljännessä kerroksessa, raput olivat vielä kierreraput. Joka juuttaan päivä raahasin lapsen, koiran ja vaunut ylös alas, pariin kertaan. Ensin puetaan lapsi, laitetaan koira hihnaan. Viedään rattaiden runko alas, kipaistaan ylös hakemaan lapsi vaunukopassa ja koira toiseen kainaloon, kipaistaan alas.

Paluumatkalla ostokset yhteen käteen, samaan missä koira, toiseen käteen vaunukoppa jossa lapsi. Kipaistaan ylös. Sitten takaisin alas hakemaan toinen kauppakassi ja vaunujen runko.

Ei lainkaan hankalaa, joskin tympeetä ramppaamista. Meillä ei voinut jättää vaunuja mihinkään säilytykseen, joten ne oli aina raahattava mukana. Käytössäni oli myös kantoliina, sitä tuli päivittäin käytettyä, kun käytin koiraa metsälenkillä.

Vierailija
12/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän rapun järjestyssäännöissä lukee, että vaunuja saa säilyttää ekassa kerroksessa (ei asuinkerros) portaiden alla. Laki kyllä taitaa kumota sen.
Koskaan en ole siellä vaunuja nähnyt enkä omiakaan säilytä siellä vaan sisällä.

Vierailija
13/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen perheitä, jotka jättävät vaunut porraskäytävään ja aiheuttavat vaaran naapureilleen.

Mikäli taloyhtiössä varasto on hankalassa paikassa, niin muutto on hyvin yksinkertainen ratkaisu.

Tekijät muistuttavat tupakoijia: minä teen päätöksen, joka saattaa vahingoittaa muita. Onneksi muiden tilanne ei kiinnosta minua lainkaan.

Vierailija
14/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitt..... Tästäkin tullut taas kukkahattutädeille elämää suurempi asia! Pentuna rappukäytävä täynnä tavaraa siistissä tai vähemmän siistissä järjestyksessä ..... Ikinä mitään ongelmia! Nyt jos ei ole viittä metriä leveää kulkutilaa niin mammat ja papat repii pelihousujaan! Nautitaan elämästä ja anna toistenkin nauttia!
Minä minä minun minun .....

Vierailija
15/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaunuja tarvitse rapussa sietää. Jokaisella on oikeus ja jopa velvollisuus ne rapusta pois siirtää paloturvallisuuden takia. Jos jokainen asukas niin tekee, ei se lapsiperhe kovin pitkään jaksa asiasta valittaa vaan oppii viemään vaunut kotiinsa. Ei muutkaan saa jättää pakastinta tai muuttolaatikoita rappuun.

Vierailija
16/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen vastaa omista tavaroistaan, eikä rappukäytävä ole mikään säilytyspaikka sen kummemmin eteisessä pursuileville liikuntavälineille kuin lastenvaunuille.

Meidänkään talossa ei vaunuvarastoa ole, hyvin nuo vaunut omassa kämpässä menee.

Vierailija
17/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 11:01"]

Vitt..... Tästäkin tullut taas kukkahattutädeille elämää suurempi asia! Pentuna rappukäytävä täynnä tavaraa siistissä tai vähemmän siistissä järjestyksessä ..... Ikinä mitään ongelmia! Nyt jos ei ole viittä metriä leveää kulkutilaa niin mammat ja papat repii pelihousujaan! Nautitaan elämästä ja anna toistenkin nauttia! Minä minä minun minun .....

[/quote]

Meillä on se systeemi, että rappukäytävään jätetty tavara on yhteinen. Mitä tahansa saa jättää, mutta pitää hyväksyä se, että tavaraa enemmän tarvitseva saa ja voi ottaa sen omaan käyttöönsä. Olen myynyt jo kolmet rattaat tori.fi -palvelussa, koska minusta niistä on enemmän hyötyä rahana tililläni kuin rapussa kulkemisen tukkeena.

Paloturvallisuusmääräykset kieltävät tavaroiden säilyttämisen rapussa, joten asiasta ääntä pitävät kukkahattutätien sijaan  kypäräpäiset miehet.

Vierailija
18/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 11:03"]

Ei vaunuja tarvitse rapussa sietää. Jokaisella on oikeus ja jopa velvollisuus ne rapusta pois siirtää paloturvallisuuden takia. Jos jokainen asukas niin tekee, ei se lapsiperhe kovin pitkään jaksa asiasta valittaa vaan oppii viemään vaunut kotiinsa. Ei muutkaan saa jättää pakastinta tai muuttolaatikoita rappuun.

[/quote]

Juuri näin!!! Olen pariin otteeseen roudannut porraskäytävässä, jossa oli iso vaunujen säilytyksen kieltävä kyltti, ne helkutin vankkurin pihalle kaatosateeseen. Kukaan ei nähnyt, koska tulin iltavuorosta töistä ja oli pimeää. Siellä ne vaunut sitten olivat yön yli todellakin kaatosateen armoilla. Kun ensimmäisellä kerralla ei mennyt oppi  jakeluun, vaikka isännöitsijätoimisto oli jakanut asuntoihinkin laput, joissa kiellettiin vaunujen säilyttäminen porraskäytävässä, kuskasin ne vankkurit sitten ulos räntäsateeseen. Sen jälkeen ei vaunuja näkynyt porraskäytävässä ja perhekin muutti pian pois.

Vierailija
19/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 11:01"]

Vitt..... Tästäkin tullut taas kukkahattutädeille elämää suurempi asia! Pentuna rappukäytävä täynnä tavaraa siistissä tai vähemmän siistissä järjestyksessä ..... Ikinä mitään ongelmia! Nyt jos ei ole viittä metriä leveää kulkutilaa niin mammat ja papat repii pelihousujaan! Nautitaan elämästä ja anna toistenkin nauttia! Minä minä minun minun .....

[/quote]

Eli noudatat pykäliä, jotka sattuu mellyttämään, muuten et.

Sopii kuvioon!

Vierailija
20/78 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:44"]

[/quote]

[/quote]

Tuo on haastatellun puoli asiasta. Ei olisi eka kerta kun ei olekkaan koko totuus.