Vanhempien epäsosiaalisuus ja lapsen kehitys
Olen 40+ -vuotias ja minulla on esimurrosikäinen tytär, sain ainokaisen tyttäreni verrattain vanhana. Olen aina ollut melko "epäsosiaalinen"; en tykkää käydä kylässä enkä kutsu vieraita, minulla ei ole kavereita. Ennen mieheni tapaamista sosiaalinen elämäni oli harrastuksen parissa: kävin lavoilla tanssimassa. Mieheni ei tanssi, joten minullakin harrastus sitten hiipui raskauden myötä kokonaan ja koen, ettei pienen lapsen äiti voi käydä kovinkaan usein tanssimassa koska se tapahtuu ilta-/yöaikaan. Nykyisin käyn lenkillä ja salilla, jotka ovat molemmat melko yksinäistä puuhaa.
Minä olen sinut yksinäisyyteni kanssa ja mieheni on samanlainen, ellei vieläkin erakompi. Huolekseni onkin muodostonut se, kuinka tyttäremme asian kokee. Hän on sosiaalinen, reipas, iloinen mutta paras kaveri puuttuu. Kannustan häntä pitämään yllä yhteyttä kavereihin; kehoitan kutsumaan jopa yökylään ja kuskaan kavereille pitkienkin matkojen päähän. Huomaan kuitenkin, että häntä häiritsee se, ettei meillä käy vieraita. Hänestä olisi hauskaa jos voisimme kutsua vieraita, joilla olisi ihannetilanteessa samanikäisiä lapsia. Itsestänikin olisi ihan mukavaa kutsua esim. lapsen kavereita vanhempineen viettämään peli-iltaa, mutta jotenkin arastelen sitä; mitähän ne vanhemmat ajattelisivat? Mitään vaativaa ystävyyssuhdetta en kaipaa.
Olen jutellut asiasta lapseni kanssa, ja yrittänyt kertoa että ihmisiä on erilaisia. Että toiset viihtyvät paremmin yksin kuin yhdessä. Silti minulla on tunne, että lapseni kärsii tilanteesta ja kokee minun olevan kummajainen.
Kommentit (10)
Ei varmaan haittaa, koska kirjoituksen perusteella olet ihan perusmukava ihminen. Epäsosiaalisuutesi ei siirry lapselle
Olisko joku työkaveri tms jonka voisit kutsua
Voi olla vaikeeta kutsua lapsen kavereiden vanhempia ellei ole heihin tutustunut kunnolla. Meillä on jalkapallon tiiviin joukkueen kautta tullut parempia tuttuja. Mutten osaisi koulukavereiden vanhempia kutsua
Esiteinien hyviin ystävyyssuhteisiin on vaikea enää vaikuttaa. Voisiko lapsi kutsua kaverin yökylään tai sinä viedä heidät johonkin matkalle
Ap tässä. Kaikin tavoin siis yritän tukea tyttäreni ystävyyssuhteita; meille saa tulla yökylään jopa useampi kaveri kerralla. Otamme kavereita mukaan pikkureissuille. Kuskaan tyttöä kavereille, jos tarpeen. Vien kaveriporukoita uimaan ym. Lisäksi perheen kesken teemme reissuja, käymme taetterissa, veneilemme jne. Elämämme ei siis ole kotona neljän seinän sisällä.
Joskus vaan on tilanteita, jolloin koen epävarmuutta siitä, kuinka lapseen vaikuttaa se, ettei vanhemmilla ole ystäviä. Ettei koskaan käy ketään aikuisia kylässä. Ettei ole ketään, jonka kutsuisi jos päättäisi pitää illanistujaiset.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 07:02"]Ap tässä. Kaikin tavoin siis yritän tukea tyttäreni ystävyyssuhteita; meille saa tulla yökylään jopa useampi kaveri kerralla. Otamme kavereita mukaan pikkureissuille. Kuskaan tyttöä kavereille, jos tarpeen. Vien kaveriporukoita uimaan ym. Lisäksi perheen kesken teemme reissuja, käymme taetterissa, veneilemme jne. Elämämme ei siis ole kotona neljän seinän sisällä.
Joskus vaan on tilanteita, jolloin koen epävarmuutta siitä, kuinka lapseen vaikuttaa se, ettei vanhemmilla ole ystäviä. Ettei koskaan käy ketään aikuisia kylässä. Ettei ole ketään, jonka kutsuisi jos päättäisi pitää illanistujaiset.
[/quote]
Ole huoletta. Kaikki on teillä ihan ok
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 07:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 07:02"]Ap tässä. Kaikin tavoin siis yritän tukea tyttäreni ystävyyssuhteita; meille saa tulla yökylään jopa useampi kaveri kerralla. Otamme kavereita mukaan pikkureissuille. Kuskaan tyttöä kavereille, jos tarpeen. Vien kaveriporukoita uimaan ym. Lisäksi perheen kesken teemme reissuja, käymme taetterissa, veneilemme jne. Elämämme ei siis ole kotona neljän seinän sisällä. Joskus vaan on tilanteita, jolloin koen epävarmuutta siitä, kuinka lapseen vaikuttaa se, ettei vanhemmilla ole ystäviä. Ettei koskaan käy ketään aikuisia kylässä. Ettei ole ketään, jonka kutsuisi jos päättäisi pitää illanistujaiset. [/quote] Ole huoletta. Kaikki on teillä ihan ok
[/quote]
Kiitos :) t. ap
Vanhempien epäsosiaalisuudessa ei haittaisi mikään, jos äiti ei kuitenkin kaipaisi juttuseuraa ja muu perhe joutuu vähän liikaakin ottamaan sitä roolia. Minusta aikuisenkin kannattaisi hankkia kavereita jos mitenkään mahdollista, ei ole kiva vanheta yksin eikä lasten varaan kannata laskea.
En sinuna ap huolisi liikaa, koska kuitnekin pidät lapsen kaverisuhteita yllä. Tämä on tärkeää.
En kuitenkaan olisi useiden kommentoijien kanssa ihan samaa mieltä, ettei epäsosiaalisuudella ole mitään merkitystä lapselle. Lapset kun oppivat enmmän esimerkin kautta. Aikuiset antavat mallia myös siihen, miten sosiaalisissa tilanteissa käyttäydytään ja jos nämä puuttuvat, malli jää saamatta.
Omassa perheessäni vanhemmat eivät kutsuneet ihmisä käymään oman alhaisen itsetuntonsa, ahdistuneisuutensa ja sosiaalisten tilanteiden jännittämisen vuoksi. Jokaista kyläreissua edelsi vanhempien hermostunut säätäminen, joka purkautui tyhjästä rähjäämisenä. Ja kyläreissun jälkeen he olivat uupuneita koska se oli heille suorittamista joka vei voimat. Ja molemmat siis pärjäsivät töissä tms. joissa heillä oli työrooli suojana, mut omina itsenään heistä tuntui ettei heistä ole oikein mihinkään.
Tämä on ollut vahingollista meille lapsille, koska tällainen käytösmalli helposti siirtyy omaankin elämään. Tekee erittäin hyvää nähdä vanhempansa ystäviensä kanssa, rentona, nauramassa ja rupattelemassa. Siitä lapsikin oppii sitä arkipäivän sosiaalisuutta, sitä että ihmisten kanssa voi olla mukavaa. Lapsihan ei muuten näe vanhempiaan tällaisissa tilanteissa, koska ei ole esimerkiksi työpäivää vanhempien mukana.
Mut sulla ap ei ilmeisesti ole tällaista ongelmaa, joten relax vaan. :)
^ Tai sitten olet vain perinyt heidän luonteenpiirteen.
Olin ihan varma, että kirjoitat musta :O Muuta mun mielestä ois tosi kiva jos meidän porukoilla ylipäätään ois sellanen tuttavaperhe joka kutsua pelaamaan, serkkujen kanssa ollaan senkin edestä.
Kannustaisin sua vaan kutsumaan jonkun perheen peli-iltaan, siitä vois tulla tosi mukavaa kaikille :)
T tyttö 13v