Työkkärin toiminnasta tietävät
Sain niiltä siis työtarjouksen. Sellaisen, joka ei ole minua varten. Soitin ko. työpaikkaan ja työnantaja tuntui olevan ihan pihalla, että työkkäristä ovat laittaneet työtarjouksia. Tilanne jäi nyt siihen, että työnantaja heitti pallon minulle. Päätän itse kykenenkö työhön. Jos ei, niin ei mitään. Jos koen kykeneväni, niin hakemusta perään. Ei ottanut mitään yhteystietojani ylös ja sanoi ettei hän ole työkkärin kanssa minun asiastani tekemisissä, koska ko. työpaikka on avoimessa haussa. Noh, työnantaja ei siis "käräytä" vaikka en hakemusta laittaisi, mutta miten työkkäri. Voiko ne soitella perään olenko laittanut hakemusta? Vai tyytyvätkö siihen, että ilmoitan olleeni yhteydessä työnantajaan?
Ja en, en ole lusmu. Kyseinen työ ei vaan ole minua varten. En kykene niin raskaaseen työhön. Ja tiedän, työkkäriähän se ei kiinnosta. Mutta ei minustakaan ole oikein, että haen työhön johon tiedän olevani epäkelpo. Vieden joltain työhön kykenevältä työpaikan jos vaikka sattuisinkin sinne pääsemään.
Kommentit (24)
Mitä ihmiset pullikoi näiden työtarjousten kanssa? Luulisi nyt kaikilla olevan joku valmis hakemuspohja ja sen lähettäminen vie sit max5 minuuttia, jos oikein tampio on. Siihen voi saatteeksi vaikka runoilla "työkkärin kehoituksesta/pakotuksesta jne haen avoinna olevaa paikkaa". Eiköhän tule selväksi työnantajallekin mikä on homman nimi.
Joku vielä kotona miettii ja käyttää tunteja siihen että hakeako vai ei, apua jos työhön valitaankin, oi karenssia enkai jää kiinni. Hakemus ja unohdus ja sit oikean työnhaun kimppuun.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:07"]
KUn ne ei voi siellä työkkärissä sinun kertomuksesi perusteella valita, että oletko työpaikkaan sopiva vai ei. Erilaisista terveysongelmista on oltava lääkärintodistus, koska muuten siellä olisi monta lähihoitajaa, joille kelpaa vain arkisin klo 10-16.00 välillä tehtävä kokopäivätyö, joka sijaitsee alle 200 m päässä kotoa päiväkodin vieressä. Työn tulee olla kevyttä, siitä ei saa olla ihmisten kanssa tekemsissä eikä tarvitse tehdä ruokaa tms.
Työtarjous on te-toimiston kannanotto siihen, että heidän mielestään voit tuota työtä hakea. Et välttämättä tule valituksi, mutta kummallisen moni työtön ei ilman tarjousta hae yhteenkään paikkaan, vaikka miten lupaa seuraavansa avoimia paikkoja.
[/quote]
Sinä et ole tainnut asioida työkkärin kanssa tällä vuosituhannella? Ei sinne laiteta mitään "kertomusta", vaan tavanomaisen ansioluettelon muodossa koulutus ja työkokemus. Silti he saattavat laittaa tarjouksen esim. lastentarhanopettajan paikasta ( niitä on auki paljon!) sellaiselle, jolla on tutkinto aikuiskasvatuksesta. Selitä siinä sitten, että ei tämä nyt ihan koulutusta vastaava ole, vaikka niin LTO kuin kansalaisopiston seniorikurssien opettaja pitäisi olla kasvatustieteen maisteri.
Ihan oikeasti tunnen itseni idiootiksi, kun haen sellaiseen paikkaan, joka en todellakaan ole sopiva ja joka ei vastaa kokemusta eikä koulutusta. Laitan kuitenkin perushakemuksiini lisäkommentin, että huomioisivat minut täyttäessään muita minulle sopivia paikkoja, jos en tule valituksi siihen, johon nyt haen.
Joskus voi tarjous tulla siksi, että ei oikeasti ole lähiseuduillakaan siihen tehtävään sopivaa työtöntä työnhakijaa. Mutta ehkä kuka tahansa kemiläinen ei noin vaan lähde pätkätyöhön Imatralle, ja hakeehan niihin julkisesti avoimiin myös muita kuin työttömiä, esim. valmistuvia opiskelijoita.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:09"]
Miksi kukaan soittaa työnantajalle ja sanoo, että työkkäri pakottaa hakemaan?
Ja miten voi olla olemassa työnantaja, joka saa ilmaiseksi työpaikkailmoituksen nettiin, mutta ei vaivaudu lukemaan ohjeista, että jos ei erikseen kiellä niin te-toimisto tekee ko. paikkaan työtarjouksia. Sehän kun on te-toimiston tehtävänä - löytää työpaikkoihin tekijöitä.
[/quote]
Yksi monista syistä, miksi avoimia työpaikkoja ei ilmoiteta työkkärille ja/tai laiteta MOL:lin sivuille näkymään...
Itse olen parinkymmenen vuoden aikana joutunut useampaan otteeseen toteamaan, ettei työkkärissä riitä ammattitaito sen katsomiseen, kuka soveltuisi mihinkin hommaan.
Yksi ainut varteenotettava hakija on tuota kautta tullut, kun ammattitaitoa vaatimattomaan homman olin tekijää hakemassa, ja noin kymmenen "pakkohakijan" lisäksi tuli yksi päiväntasajalta lähtöisin, laskeutui lattialle polvilleen ja rukoili töihin pääsevänsä - Valitettavasti pääurakoitsija oli juuri edellisenä päivänä ilmoittanut töiden loppumisesta, muuten olisin töihin ottanutkin.
Sitkeässä myös käsitys, että sillä paikkaa ilmoittavalla yrityksellä olisi joku velvollisuus ruveta työkkäriin ilmoittelemaan, että "Matti täällä vain moi..." soitti avoimesta paikasta, mutta hänet todettiin kyseiseen hommaan soveltumattomaksi...
Minulle on tullut tarjouksia työpaikoista joihin koulutukseni ja kokemukseni ei riitä tai jotka eivät ole lähelläkään haettavaa alaa. On se noloa hakea paikkohin kuin joku idiootti joka ei ymmärrä lukemaansa tai ehtoja joita ko työhön vaaditaan.
En usko että te-toimistossa vilpittömästi yritetään saada sopiva työnanatja ja -tekijä kohtaamaan toisensa. Oma lehmä ojassa niillä työntekijöillä näissä tarjousten lähettelyissä.