Työkkärin toiminnasta tietävät
Sain niiltä siis työtarjouksen. Sellaisen, joka ei ole minua varten. Soitin ko. työpaikkaan ja työnantaja tuntui olevan ihan pihalla, että työkkäristä ovat laittaneet työtarjouksia. Tilanne jäi nyt siihen, että työnantaja heitti pallon minulle. Päätän itse kykenenkö työhön. Jos ei, niin ei mitään. Jos koen kykeneväni, niin hakemusta perään. Ei ottanut mitään yhteystietojani ylös ja sanoi ettei hän ole työkkärin kanssa minun asiastani tekemisissä, koska ko. työpaikka on avoimessa haussa. Noh, työnantaja ei siis "käräytä" vaikka en hakemusta laittaisi, mutta miten työkkäri. Voiko ne soitella perään olenko laittanut hakemusta? Vai tyytyvätkö siihen, että ilmoitan olleeni yhteydessä työnantajaan?
Ja en, en ole lusmu. Kyseinen työ ei vaan ole minua varten. En kykene niin raskaaseen työhön. Ja tiedän, työkkäriähän se ei kiinnosta. Mutta ei minustakaan ole oikein, että haen työhön johon tiedän olevani epäkelpo. Vieden joltain työhön kykenevältä työpaikan jos vaikka sattuisinkin sinne pääsemään.
Kommentit (24)
Jos et laita hakemusta tulee karenssi. Työkkäri tekee "pistokokeita" ja tarkastaa, onko työtön lähettänyt hakemuksen tarjottuun työpaikkaan. Tämä on fakta!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:32"]
Kannattaa hakea, vaikka ei haluaisikaan koko työhön. Helpottaa vaan asioita, jos työkkäri rupeaa jotain kyselemään.
[/quote]
Sitä tässä mietin kyllä. Vaikka sinne haluaisinkin, niin tuskin edes pääsisin. Ei ole kokemusta ja hakemuksia kuulemma tullut jo paljon. Kolmisen viikkoa vielä hakuaikaakin jäljellä.
Työkkäri on niin turha kioski nykyään. Mikseivät voi auttaa etsimään oikeasti sopivia paikkoja. Laittavat ihan mitä sattuu.
Sinulle siis ilmoitettiin henkilökohtaisesti paikasta, joka on julkisesti avoinna. Epäilevätkö, että sinä et itse ymmärrä lukea ilmoituksia? Siksi työnantaja ei tiennyt, että se on ilmoitettu henkilökohtaisesti sinulle.
Joka tapauksessa sinä olet nyt ottanut yhteyttä työnantajaan ja sillä selvä. Sen sinä ilmoitat työkkärille ilman mitään lisäselvityksiä työn raskaudesta.
Sinun kannattaisi tarkkaan tehdä selvitystä vajaakuntoisuudestasi. Sitä kautta voit saada sellaisia apuja työnsaantiin, joita me terveet emme saa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 10:42"]
Sinulle siis ilmoitettiin henkilökohtaisesti paikasta, joka on julkisesti avoinna. Epäilevätkö, että sinä et itse ymmärrä lukea ilmoituksia? Siksi työnantaja ei tiennyt, että se on ilmoitettu henkilökohtaisesti sinulle.
Joka tapauksessa sinä olet nyt ottanut yhteyttä työnantajaan ja sillä selvä. Sen sinä ilmoitat työkkärille ilman mitään lisäselvityksiä työn raskaudesta.
Sinun kannattaisi tarkkaan tehdä selvitystä vajaakuntoisuudestasi. Sitä kautta voit saada sellaisia apuja työnsaantiin, joita me terveet emme saa.
[/quote]
Mietin ihan samaa. Olisikohan joku uusi virkaintoinen tai kesätyöntekijä, kun on ihan outo nimi joka tuon laittanut. Itse todellakin seuraan työpaikkoja muualtakin kuin työkkärin sivuilta, laitan hakemuksia ja soittelen kun sopivan kuuloisia paikkoja tulee vastaan. Viimeksi kun tein vastaavaa työtä, niin jouduin pitkäksi aikaa sairaalaan. En kuitenkaan saanut lääkäriltä lausuntoa, etten raskaaseen työhön kykenisi. Tiedän kuitenkin itse, ettei siitä tulisi mitään.
Ilmoitat työkkäriin, että olit puhelimitse yhteydessä työnantajaan. Tai otat varman päälle ja haet paikkaa, eiköhän hakijoita ole muitakin niin ei sua välttämättä valita. Varmaan työkkäri on laittanut monelle muullekin tuon työtarjouksen. Sillä jos oikein käy huono tuuri niin työkkäri kysyy työnantajalta oletko hakenut paikkaa, työnantaja sanoo että et ole --> karenssia pukkaa
Ja selvennyksenä vielä, työkkärin työtarjous ei siis ole oikeasti työtarjous vaan pelkästään kehotus hakea kyseistä avointa työpaikkaa. Työnantaja valitsee normaalisti hakijoista ne, joita haluaa haastatella jne.
Tuskin se työnantaja sinua valitsee, eli ei sinulla ole mitään menetettävää vaikka haetkin, päinvastoin.
Itselle on tullut työtarjouksia vain ja ainoastaan mol:n sivuilta, sellaisia jotka olen itsekin huomannut ja ihan oma-aloitteisestikin osannut hakea.
Ne tarjoukset ovat ihan vitsi, palvelevat ainoastaan te-toimiston omia virkailijoita. Tulosvastuu katsokaas.
Laita se hakemus sinne kirjallisena, se on se pienimmän riesan tie. Ei tarvii mitään kamelipostissa laittaa, sähköpostissa hakemus ja CV, sulle jää fakta siitä että olet hakenut. Ei pysty sitten työkkärin täti sössöttämään mitään paskaa, siellä kun suuri osa työajasta menee ihmisten kyttäykseen.
Työtarjous ei ole lupaus työpaikasta, vaan käsky hakea mollissa avoinna olevaa paikkaa. Viestisi perusteella tuo kyseinen työnantaja ei oikeastaan edes luvannut olla "käräyttämättä" sinua, sillä hän ei luultavasti tiedä näistä työtarjouksista mitään. Jos työkkäri hänelle soittaa, niin tuskin hän tuntemattoman ihmisen puolesta valehtelee.
Ja miksi oletat, että veisit paikan joltakin, joka sopisi paikkaan paremmin kuin sinä? Kyllä työnantajakin haluaa paikkaan sopivimman.
Siinä työtarjouksessa on ihan selkeät ohjeet paikan hakemisesta. Työkkärin kanssa ei voi tällaisissa asioissa neuvotella, vaan sinun pitää nyt hakea paikkaa tai sitten olla hakematta ja toivoa, että et jää kiinni kun työkkäri tekee tarkastussoittojaan.
Työkkäri on niin arvaamaton ja tosiaan taitaa olla viisainta laittaa hakemus. Olen tässä vaan pähkäillyt mitä siihen laittaa etteivät tulkitse ettei koko paikka edes kiinnosta. Hakemuksen pitäisi kuitenkin olla sellainen, että todella haluaa paikan. Jos siihen laittaa, ettei ole kokemusta jne. muuta negatiivista niin eipä sekään paljoa lohduta jos sattuvat tällaisen pistokokeen työkkäristä tekemään. Jos on omalla menettelyllään estänyt työpaikan saannin niin karenssiahan se tietää. Huoh, kumpa nyt saisi töitä johon kykenee. Ei tarvitsisi asioida koko kioskin kanssa!
Kannattaa hakea, muuten voi tulla karenssi.
Ehkä voisit tehdä mahdollisimman vähäsanaisen hakemuksen, jossa et erotu mitenkään erityisen positiivisesti? Älä kirjoita "ei ole paljon kokemusta", kirjoita mieluummin "minulla on näin-ja-näin paljon kokemusta." Kyllä ne siitä näkee, että kokemusta ei ole.
Laitat sinne sellaisen asiallisen tusinahakemuksen, jossa rehellisesti kerrot osaamisesi ja oppimistarpeesi. Tuskin sinulla on suurtakaan "riskiä" työllistyä, jos hakemuksia on tullut jo paljon ja sellaisilta hakijoilta, jotka oikeasti haluavat paikan. Työkkärin nettipalvelussa käyt sitten kuittaamassa kohdan, jossa ilmoitat hakeneesi paikkaa, mutta et vielä tiedä, onko sinua valittu. Näin pääsen helpoimmalla.
Joo, huono hakemus siis joku täysin mitäänsanomaton joka ei jää mieleen, ja jos jotenkin onnistutu pääsemään haastatteluun niin se sitten mahdollisimman huonosti.
Työkkäri on vuosia ollut täysin turha laitos, nuo työtarjouksethan hankaloittaa työnantajiakin kun joutuvat niidenkin hakemukset käymään läpi, ketkä eivät edes siihen paikkaan tahdo. Työkkäristä on joskus tullut itselleni "haamukirje" eli työtarjous joka ei ikinä ole saapunut perille. Siinä kun yrität sitten selitellä ettet ole kirjettä saanut ja siksi et ole hakenut ja googlaamalla näitä tarinoita löytyy todella paljon.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:48"]
Joo, huono hakemus siis joku täysin mitäänsanomaton joka ei jää mieleen, ja jos jotenkin onnistutu pääsemään haastatteluun niin se sitten mahdollisimman huonosti.
Työkkäri on vuosia ollut täysin turha laitos, nuo työtarjouksethan hankaloittaa työnantajiakin kun joutuvat niidenkin hakemukset käymään läpi, ketkä eivät edes siihen paikkaan tahdo. Työkkäristä on joskus tullut itselleni "haamukirje" eli työtarjous joka ei ikinä ole saapunut perille. Siinä kun yrität sitten selitellä ettet ole kirjettä saanut ja siksi et ole hakenut ja googlaamalla näitä tarinoita löytyy todella paljon.
[/quote]
Oot niin oikeassa!
Onhan vaikea kirjoittaa huonoa hakemusta. Tuntuu ihan pahalta, että näin joutuu edes tekemään! Kiitos työkkäri. Tämähän se on kaikkien etu.
KUn ne ei voi siellä työkkärissä sinun kertomuksesi perusteella valita, että oletko työpaikkaan sopiva vai ei. Erilaisista terveysongelmista on oltava lääkärintodistus, koska muuten siellä olisi monta lähihoitajaa, joille kelpaa vain arkisin klo 10-16.00 välillä tehtävä kokopäivätyö, joka sijaitsee alle 200 m päässä kotoa päiväkodin vieressä. Työn tulee olla kevyttä, siitä ei saa olla ihmisten kanssa tekemsissä eikä tarvitse tehdä ruokaa tms.
Työtarjous on te-toimiston kannanotto siihen, että heidän mielestään voit tuota työtä hakea. Et välttämättä tule valituksi, mutta kummallisen moni työtön ei ilman tarjousta hae yhteenkään paikkaan, vaikka miten lupaa seuraavansa avoimia paikkoja.
Miksi kukaan soittaa työnantajalle ja sanoo, että työkkäri pakottaa hakemaan?
Ja miten voi olla olemassa työnantaja, joka saa ilmaiseksi työpaikkailmoituksen nettiin, mutta ei vaivaudu lukemaan ohjeista, että jos ei erikseen kiellä niin te-toimisto tekee ko. paikkaan työtarjouksia. Sehän kun on te-toimiston tehtävänä - löytää työpaikkoihin tekijöitä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:09"]
Ja miten voi olla olemassa työnantaja, joka saa ilmaiseksi työpaikkailmoituksen nettiin, mutta ei vaivaudu lukemaan ohjeista, että jos ei erikseen kiellä niin te-toimisto tekee ko. paikkaan työtarjouksia. Sehän kun on te-toimiston tehtävänä - löytää työpaikkoihin tekijöitä.
[/quote]
Kuulostaahan se tyhmälle. Mutta kyllä mä ainakin työnantajana olisin kiinnostunut kuulemaan onko työntekijä todella halukas työpaikkaan vai onko "pakotettu". Näin ainakin tulee sellainen valituksi joka on motivoitunut ja kykenee ko. työhön.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:32"]
[/quote]
Kuulostaahan se tyhmälle. Mutta kyllä mä ainakin työnantajana olisin kiinnostunut kuulemaan onko työntekijä todella halukas työpaikkaan vai onko "pakotettu". Näin ainakin tulee sellainen valituksi joka on motivoitunut ja kykenee ko. työhön.
[/quote]
Jokainen työtön sitoutuu ottamaan vastaan kokoaikatyötä, joten jokainen työkkärin asiakas väittää olevansa halukas tekemään töitä.
[/quote]uskooko joku vielä että te-toimiston tehtävä on löytää työpaikkoihin tekijöitä :D
Kannattaa hakea, vaikka ei haluaisikaan koko työhön. Helpottaa vaan asioita, jos työkkäri rupeaa jotain kyselemään.