Miksi jotkut tärkeilevät oikeinkirjoitusasioista tällä palstalla?
Ei nyt olla missään äidinkielen ylioppilaskokeessa.
Mielestäni täällä voi kommentoida vaikka murteilla.
Kommentit (25)
On eri asia kommentoida murteella (ok) kuin surkealla suomella (ei ok).
Aivan väärin kirjoitettua tekstiä on vain niin raskasta lukea, samoin kuin murretekstejä, slangi ehkä poikkeus.
Jotkut pitävät itseään parempana ja nalkuttaa alemmille omassa täydellisyydessä
Ei se ole tärkeilyä. Oikeinkirjoitus on yleissivistystä.
Sitä kutsutaan pätemisen tarpeeksi.
Huonosti kirjoitetut viestit voi tulkita monella tavalla, koita siinä sitten päättää.
Kehnolla kielellä kirjoitettu viesti on töykeä. Siihen vastataan töykeästi.
Saa korjata Opet, mutta ystävällisesti lyhyesti.
Satunnaiset näppäilyvirheet ovat OK, samoin murteet, mutta puhekielen kirjoittaminen ei ole suotavaa ja peruskielioppia voisi täällä noudattaa. Jokainen voi omissa henkilökohtaisissa viesteistään riepotella kieltä.
Joskus on kirjoitettu niin väärin, että on jopa vaikea ymmärtää itse asiaa. Ja toisaalta, kovin huonosti/väärin kirjoitettu herättää kysymyksen, olisko joku heikkolahjainen tms asialla. Silloin ei kyllä ilkeily auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yleissivistykseen kuuluu myös ymmärtää se että on olemassa ihmisiä joilla on lukivaikeus tms joka teettää virheitä ja epäselvyyttä. Kaikilla on oikeus kirjoittaa täälläkin ilman huutelua omista vaikeuksista. Koskaan ei voi tietää.
Mulle ne virheet pomppaa silmille siinä määrin, että itse asia meinaa jäädä sivuseikaksi.
Eihän aina voi älykkyydelläkään päteä. (Vrt. nämä 'Miten älykkäänä...' -avaukset)
Ymärätätekö ku mana yritä kirpiutta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta eikö sivistykseen myös kuulu ymmärrys siitä, että jossain palstalla ivallinen "Ne yhdyssanat" yms eivät tee kenestäkään parempaa kirjoittajaa tai yhtään sen sivistyneempää.
Taitoa joko on tai sitä ei ole. Jos sitä ei ole, voi mennä ja opiskella/opetella, mutta kenenkään anonyymin oikeus tai tehtävä ei ole opettaa äidinkieltä palstalla. Se jos mikä on sivistymätöntä. Ja yleensä tähän vielä liittyy todella ylemmyydentuntoinen veetuilu. Sivistystäkö??
En tärkeile enkä halua päteä, mutta täysin virheellisest sanonnat häiritsevät minua. Ymmärrän ne jos suomi ei ole kirjoittajan äidinkieli, mutta en muuten. Esimerkkinä täälläkin esiintynyt kysymys 'onko kukaan käynyt lähiaikoina'. Ja kielivammaisille vielä kertauksena se että lähiaikoina viittaa tulevaisuuteen.
Esim. pilkkuvirheet voivat aiheuttaa luetun tekstin väärinymmärtämisen. Teksti, jossa on paljon peruskielioppivirheitä on raskasta luettavaa, ja antaa kirjoittajasta yksinkertaisen kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan pätemisen tarpeeksi.
Sitä se on! Kuka oikeasti luulee, että kieliopin sääntöjen huutelu tekee jostain paremman kirjoittajan?
Ja yleensä "opettajan" :D kyky riittää juuri yhdyssanoihin, ei sen pitemmälle.
Vierailija kirjoitti:
En tärkeile enkä halua päteä, mutta täysin virheellisest sanonnat häiritsevät minua. Ymmärrän ne jos suomi ei ole kirjoittajan äidinkieli, mutta en muuten. Esimerkkinä täälläkin esiintynyt kysymys 'onko kukaan käynyt lähiaikoina'. Ja kielivammaisille vielä kertauksena se että lähiaikoina viittaa tulevaisuuteen.
No eikö sinulle tuolla 196:n äo:lla ole aika helppoa tajuta, että "onko kukaan käynyt" taas puolestaan viittaa menneeseen aikamuotoon?
Ylemmyydentunnetta pitää yrittää repiä mistä vain.