Voiko koira ulkoilla aamulenkin aidatulla isolla pihalla (yksin), jos sillä on nivelrikko ja haluaa liikkua rauhalliseen tahtiin?
Haluaisin ottaa erään rescue- koiran, mutta tiedän, ettei siitä tule mitään, että menen sen kanssa joka aamu lenkille. Vapaapäivien aamuina menisin kyllä.
Lenkkimaastot olisivat mielestäni aika epätäydelliset, maantietä oikealle tai vasemmalle, tässä ei lenkitetä muita koiria, eli siis ei ainakaan pääsisi haistelemaan muiden jälkiä.
Oppiiko koira siihen, että joskus sen kanssa tehdään lenkki ja joskus ei?
Mieleeni tuli, että jos koira oppii käymään yksin pihalla, entä jos se ei suostu tulemaan sisälle, kun minun pitäisi lähteä töihin?
Koiralla on 80€/kk tällä hetkellä maksava kipulääkitys, sen takia sitä ei ole kovin moni ottamassa.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4480506/onko-sellaisia-koiria-jotka-voi…
https://www.vauva.fi/keskustelu/4473750/asun-oktssa-maalla-ja-haluaisin…
Miksi tästä samasta kysymyksestä teet aina uuden aloituksen? Outoa.
Mikä siinä on outoa? Mietitkö itse kaikkia asioita vain kerran?
Kyllä ajatus koirasta ja miten se sopisikaan - tai ei sopisi - elämääni hahmottuu koko ajan lisää.
ApKysyt ihan samaa asiaa muutaman päivän välein. Onhan se nyt vähän outoa. Noissa ketjuissa vastattu sinulle tuohon asiaan jo moneen kertaan.
Vaikutat kokemattomalta koirien suhteen joten veikkaan, että iso, vilkas nivelrikkoinen koira ei ole sinulle oikea vaihtoehto kun epäilyttää jo sen sisälle saaminenkin.
Koira tuskin on vilkas, enkä ole niin sanonutkaan. Ja siis kyllä minä koiran sisälle saisin, en minä siksi asiaa kysy, vaan ajattelen sitä _koiran_ kannalta, että jos se ei _halua_ tulla sisään, niin en halua sellaista elämää, jossa koira joutuu kärsimään, koska haluaa olla ulkona, mutta minun on lähdettävä töihin. Ajattelin lähinnä, että onko todennäköistä, että aamun ulkoilu pihalla omaan tahtiin riittää pitämään koiran tyytyväisenä ja se tulee sisälle ilman pahaa mieltä.
Ap
Ei oikeasti kannata ottaa koiraa, jos ajatuksena on ettei jaksa herätä sen kanssa lenkille. Kyllä maantien laitaakin voi mennä kun itsellä päällä huomioviivit, samoin koiralla ja mukana otsalamppu myös.
Ainoastaan jos olet lenkittämässä sen sitten puolen päivän aikaan niin voisin ajatella, että aamulla päästää vaan pihalle pissalle (huom! aidattu piha) ja sitten lenkki muutaman tunnin päästä. Mutta jos ensimmäinen päivän lenkki on normi työpäivän jälkeen klo 16-17 niin älä ota koiraa, jos yhtään ajattelet sen parasta.
Mulla on välillä tuttavien koiria hoidossa (oman ottaisin mielellään mutta en halua siihen sitoutua, koira vaatii paljon) ja kyllä mennään 3-4 kertaa päivässä ulkoilemaan, yhteensä ainakin 2 tuntia päivässä ollaan ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juoksulanka jos piha on aidattu?
Mietin, että onko se turvallisempi tapa, jos siis ketään ei ole kotona?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeasti kannata ottaa koiraa, jos ajatuksena on ettei jaksa herätä sen kanssa lenkille. Kyllä maantien laitaakin voi mennä kun itsellä päällä huomioviivit, samoin koiralla ja mukana otsalamppu myös.
Ainoastaan jos olet lenkittämässä sen sitten puolen päivän aikaan niin voisin ajatella, että aamulla päästää vaan pihalle pissalle (huom! aidattu piha) ja sitten lenkki muutaman tunnin päästä. Mutta jos ensimmäinen päivän lenkki on normi työpäivän jälkeen klo 16-17 niin älä ota koiraa, jos yhtään ajattelet sen parasta.
Mulla on välillä tuttavien koiria hoidossa (oman ottaisin mielellään mutta en halua siihen sitoutua, koira vaatii paljon) ja kyllä mennään 3-4 kertaa päivässä ulkoilemaan, yhteensä ainakin 2 tuntia päivässä ollaan ulkona.
En ottaisikaan koiraa, jolla on normaali liikunnan tarve, tällaiseen. Mutta se kiinnostaa, että sopiiko nivelrikkoiselle koiralle, josta luovuttava taho luonnehtii ”rauhalliset lenkit, mieluiten oma aidattu piha, että saa mennä omassa tahdissa” se, että kaikkina päivinä ei ole lenkkiä ollenkaan? Vaan vain se piha. Ja siis en ole tätäkään koiraa ottamassa, jos tuollainen ei onnistu pitämään koiraa, että on ”ok” asian kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että onko se turvallisempi tapa, jos siis ketään ei ole kotona?
Ap
Juoksulanka ei ole koskaan turvallinen. Jos koiran on tarkoitus olla ulkona työpäivän ajan eikä tontin aita ole riittävän tukeva tai korkea niin sitten mieluummin iso koiratarha kuin juoksulanka. Mutta ei nivelrikkoista koiraa jätetä ulos kylmään missään nimessä.
Ei mulla koiraa ole, mutta eikö omistajan pitäisi määrätä kun mennään takasin kotiin?
Muistan kun läksin kauppaan ja tien laidassa seisoi omistaja ja koira makasi keskellä risteystä. Tulin kaupasta takaisin ja siinä ne vielä seistä nököttivät. Koira määräsi. Tuskinpa ehti omistaja töihin. 😂
Eihän siinä muuta kuin heräät tuntia aikaisemmin kuin normaalisti niin ehdit ulkoilemaan sen kanssa. Ei koiraa voi ottaa vain itselle huviksi.
Monet koirat eivät halua kakata omaan pihaan, paitsi jos muualle ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ajatus koirasta ja miten se sopisikaan - tai ei sopisi - elämääni hahmottuu koko ajan lisää.
ApKysyt ihan samaa asiaa muutaman päivän välein. Onhan se nyt vähän outoa. Noissa ketjuissa vastattu sinulle tuohon asiaan jo moneen kertaan.
Vaikutat kokemattomalta koirien suhteen joten veikkaan, että iso, vilkas nivelrikkoinen koira ei ole sinulle oikea vaihtoehto kun epäilyttää jo sen sisälle saaminenkin.
Koira tuskin on vilkas, enkä ole niin sanonutkaan. Ja siis kyllä minä koiran sisälle saisin, en minä siksi asiaa kysy, vaan ajattelen sitä _koiran_ kannalta, että jos se ei _halua_ tulla sisään, niin en halua sellaista elämää, jossa koira joutuu kärsimään, koska haluaa olla ulkona, mutta minun on lähdettävä töihin. Ajattelin lähinnä, että onko todennäköistä, että aamun ulkoilu pihalla omaan tahtiin riittää pitämään koiran tyytyväisenä ja se tulee sisälle ilman pahaa mieltä.
Ap
Se on ihan varma että välillä joutuu tekemään joitain sellaisia asioita mitä koira ei haluaisi tehtävän tai mistä se ei tykkää esim korvien/silmien/haavan putsaus, takkujen selvittely, peseminen, jonkun epämääräisen jutun poisotto suusta, ei lasketa sitä pyörimään raadossa, sisälle otto kun lähdetään töihin… vaihtoehtoja on lukuisia ja jos pelkää että koira ”pahoittaa mielensä” niin ei kannata koiraa ottaa.
Miksi haluat koiran jos et halua viettää sen kanssa aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla koiraa ole, mutta eikö omistajan pitäisi määrätä kun mennään takasin kotiin?
Muistan kun läksin kauppaan ja tien laidassa seisoi omistaja ja koira makasi keskellä risteystä. Tulin kaupasta takaisin ja siinä ne vielä seistä nököttivät. Koira määräsi. Tuskinpa ehti omistaja töihin. 😂
Toki, mutta on omistajan vastuulla, että koiran elämä on silti hyvää. Ehkä tuossa oli jonkinlainen koulutuskokeilu sitten kokeilussa? Omistaja tuskin siinä yrittikään ehtiä töihin :)
Ap
Satoi tai paistoi, koiran tarpeista huolehditaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä muuta kuin heräät tuntia aikaisemmin kuin normaalisti niin ehdit ulkoilemaan sen kanssa. Ei koiraa voi ottaa vain itselle huviksi.
Olen aamuisin usein niin hidas, väsynyt ja koomassa, että vaikka heräisin aikaisemmin, en ole ns. ”toimintakykyinen” yhtään sen aikaisemmin :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSe on ihan varma että välillä joutuu tekemään joitain sellaisia asioita mitä koira ei haluaisi tehtävän tai mistä se ei tykkää esim korvien/silmien/haavan putsaus, takkujen selvittely, peseminen, jonkun epämääräisen jutun poisotto suusta, ei lasketa sitä pyörimään raadossa, sisälle otto kun lähdetään töihin… vaihtoehtoja on lukuisia ja jos pelkää että koira ”pahoittaa mielensä” niin ei kannata koiraa ottaa.
Ei se silloin haittaa, jos tietää, että asia ei ole väärin koiraa kohtaan. Sinun opeillasi siis voisin ottaa koiran ja hoitaa sitä miten itse parhaaksi näen, vaikka koiralla olisi paha mieli.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aamuisin usein niin hidas, väsynyt ja koomassa, että vaikka heräisin aikaisemmin, en ole ns. ”toimintakykyinen” yhtään sen aikaisemmin :(
Ap
Just. Älä ota koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat koiran jos et halua viettää sen kanssa aikaa?
No sisällä haluan ja siis meillä oli lapsuudenkodissani koira. Onhan siitä seuraa. En näkisi, etten halua viettää aikaa sen kanssa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Just. Älä ota koiraa.
Miksen? Tuo yksi sanoi, ettei haittaa, jos koiralla olisi paha mieli.
Ap
Koira tarvitsee liikuntaa tarpeeksi ja hajujen haistelua ym. aktiviteetteja. Mutta tarvitseeko se pitkä lenkki olla justa aamulla? Minulla on työssäkäyviä ystäviä, jotka kertovat, että koira käytetään asioilla aamuisin, lenkit työpäivän jälkeen ja illalla. Älä vaan uskottele, että koirasi on tyytyväinen, jos pääsee jaloittelemaan itsekseen pelkästään pihalla, vaikka ehkä muutkin niin tekee.
Hienoa, kun olet ottanut rescue-koiran, mutta hoidathan sen myös koiran tarpeitten mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Just. Älä ota koiraa.
Miksen? Tuo yksi sanoi, ettei haittaa, jos koiralla olisi paha mieli.
Ap
Entäs jos koiran terveydentila vaikka vaatii että särkylääkettä tms pitää antaa tietyin väliajoin? Jätätkö antamatta koska aamulla et ole toimintakykyinen?
Toivon totisesti että tämä on vaan sairas provo...