Eläkeläisten asumistukea pienennetään
Olen huolissani äidistäni. :( Hän saa eläkettä n. 500€/kk ja vuokra on 450€/kk. Saa siihen päälle asumistukea. Nytkin on rahat tiukilla ja me lapset välillä avustamme häntä. Hän muutti halvempaan asuntoon kun entiseen asuntoon ei saanut asumistukea kun oli Kelan mielestä liian kallis. Pelottaa miten hänen rahat riittävät jos asumistuki pienenee. Eikä meilläkään ole varaa häntä avustaa enää enempää. Nyt jo hänellä on kaikki menot minimissä eikä enää enempää pysty karsimaan. Olen oikeasti huolissani!
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 09:41"]Olen huolissani äidistäni. :( Hän saa eläkettä n. 500€/kk ja vuokra on 450€/kk. Saa siihen päälle asumistukea. Nytkin on rahat tiukilla ja me lapset välillä avustamme häntä. Hän muutti halvempaan asuntoon kun entiseen asuntoon ei saanut asumistukea kun oli Kelan mielestä liian kallis. Pelottaa miten hänen rahat riittävät jos asumistuki pienenee. Eikä meilläkään ole varaa häntä avustaa enää enempää. Nyt jo hänellä on kaikki menot minimissä eikä enää enempää pysty karsimaan. Olen oikeasti huolissani!
[/quote]Sosiaalitoimistoon mars. Sossu maksaa puuttuvan osan.
Sama vika. Äitini pienipalkkainen duunari-yh, joutui jäämään pois työelämästä jo alle viisikymppisenä. Asuu vuokralla ja joutuu käyttämään aika paljon lääkkeitä kahteen eri perussairauteen. Eipä noista rahoista paljoa säästellä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 09:45"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 09:41"]Olen huolissani äidistäni. :( Hän saa eläkettä n. 500€/kk ja vuokra on 450€/kk. Saa siihen päälle asumistukea. Nytkin on rahat tiukilla ja me lapset välillä avustamme häntä. Hän muutti halvempaan asuntoon kun entiseen asuntoon ei saanut asumistukea kun oli Kelan mielestä liian kallis. Pelottaa miten hänen rahat riittävät jos asumistuki pienenee. Eikä meilläkään ole varaa häntä avustaa enää enempää. Nyt jo hänellä on kaikki menot minimissä eikä enää enempää pysty karsimaan. Olen oikeasti huolissani!
[/quote]juuri tämän takia ihmisiä pitäisi opettaa vastuulliseen säästämiseen, ihmettelen suuresti mihin äitisi on rahansa hassannut jos on tehnyt normaalin 40-vuotisen työuran
[/quote]
Äitini on työkyvyttömyyseläkkeellä. Ei ole paljoa ehtinyt työuraa kertyä. Mistähän olisi pitänyt viiden lapsen yh:n säästää? Hyvä kun sai lapsille pakolliset ostettua. Joo ei olisi pitänyt tehdä niin paljon lapsia. Se jälkiviisasteluhan auttaa nyt 35 vuoden jälkeen. Valitettavasti se jälkiviisastelu ei maksa vuokraa eikä elätä.
Ap
Eikö äidillesi kuulu vähintään takuueläke kuitenkin? Se on summaltaan jotain 730 euroa, siihen asumistuki päälle.
Ja tosiaan sossusta sitten perusosa, julkiset terveydenhoitokulut ja reseptilääkkeet maksetaan jos muut tuet eivät riitä.
Ja nyt kun on tilanne että lapset joutuvat eläkeläisvanhempiaan avustamaan, niin 30-40 vuoden kuluttua olemme itsekin siinä tilanteessa että kaikki "säästörahat" ovat menneet meidän vanhempiemme avustamiseen ja meidän lapsemme joutuvat avustamaan meitä.
Ap
Olen samaa mieltä takuueläkkeestä aikaisemman postaajan kanssa. Se on 746 e/kk, eikä mene veroa ymmärtääkseni. Tähän päälle asumistuki, joka ei nyt kokonaan poistu, vaan pienenee. Takuueläke annetaan kun muut eläketulot jää alle 739 e.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:13"]
Olen samaa mieltä takuueläkkeestä aikaisemman postaajan kanssa. Se on 746 e/kk, eikä mene veroa ymmärtääkseni. Tähän päälle asumistuki, joka ei nyt kokonaan poistu, vaan pienenee. Takuueläke annetaan kun muut eläketulot jää alle 739 e.
[/quote]
Takuueläkkeestä on verotettavaa tuloa. Eihän siitä paljon oteta, mutta kuitenkin.
Eikö eläkeläisillä pitäisi olla omistusasunnot? Ainakin se pitäisi olla tavoite työssäkäydessä. Jos ei osaa säästää nuorempana, se on voi voi vanhana.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:24"]Eikö eläkeläisillä pitäisi olla omistusasunnot? Ainakin se pitäisi olla tavoite työssäkäydessä. Jos ei osaa säästää nuorempana, se on voi voi vanhana.
[/quote]
Entä me työkyvyttömyyseläkeläiset? Jotkut eivät edes ehdi työelämään, ennen kuin sairastuvat. Itse jäin 35-vuotiaana eläkkeelle.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:36"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:24"]Eikö eläkeläisillä pitäisi olla omistusasunnot? Ainakin se pitäisi olla tavoite työssäkäydessä. Jos ei osaa säästää nuorempana, se on voi voi vanhana. [/quote] Entä me työkyvyttömyyseläkeläiset? Jotkut eivät edes ehdi työelämään, ennen kuin sairastuvat. Itse jäin 35-vuotiaana eläkkeelle.[/quote]
Jep, täällä monesti oletetaan että eläkeläiset ovat vain ja ainoastaan vanhempia ihmisiä. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja täytän tänä vuonna 29.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 09:41"]Olen huolissani äidistäni. :( Hän saa eläkettä n. 500€/kk ja vuokra on 450€/kk. Saa siihen päälle asumistukea. Nytkin on rahat tiukilla ja me lapset välillä avustamme häntä. Hän muutti halvempaan asuntoon kun entiseen asuntoon ei saanut asumistukea kun oli Kelan mielestä liian kallis. Pelottaa miten hänen rahat riittävät jos asumistuki pienenee. Eikä meilläkään ole varaa häntä avustaa enää enempää. Nyt jo hänellä on kaikki menot minimissä eikä enää enempää pysty karsimaan. Olen oikeasti huolissani!
[/quote]Sosiaalitoimistoon mars. Sossu maksaa puuttuvan osan.
[/quote]
Ei se sossukaan maksa jos on kallis vuokra-asunto. Olikohan 500€ jonka sossi ottaa huomioon tt-tuki laskelmassa yksin asuvalta?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 09:41"]
Olen huolissani äidistäni. :( Hän saa eläkettä n. 500€/kk ja vuokra on 450€/kk. Saa siihen päälle asumistukea. Nytkin on rahat tiukilla ja me lapset välillä avustamme häntä. Hän muutti halvempaan asuntoon kun entiseen asuntoon ei saanut asumistukea kun oli Kelan mielestä liian kallis. Pelottaa miten hänen rahat riittävät jos asumistuki pienenee. Eikä meilläkään ole varaa häntä avustaa enää enempää. Nyt jo hänellä on kaikki menot minimissä eikä enää enempää pysty karsimaan. Olen oikeasti huolissani!
[/quote]
Olen pahoillani äitisi puolesta.
Tässä addressi asiasta, käy allekirjoittamassa: http://www.adressit.com/elakkeensaajan_asumistukea_ei_saa_leikata_yleisenasumistuen_tasol
Tässä ketjussa keskustellaan aiheesta (uskomattoman loukkaavia kommentteja välillä, mutta yritä olla loukkaantumatta): http://www.vauva.fi/keskustelu/4485153/ketju/allekirjoittakaa_addressi_elakkeensaajan_asumistuen_puolesta
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:24"]Eikö eläkeläisillä pitäisi olla omistusasunnot? Ainakin se pitäisi olla tavoite työssäkäydessä. Jos ei osaa säästää nuorempana, se on voi voi vanhana. [/quote] Entä me työkyvyttömyyseläkeläiset? Jotkut eivät edes ehdi työelämään, ennen kuin sairastuvat. Itse jäin 35-vuotiaana eläkkeelle.[/quote]
Jep, täällä monesti oletetaan että eläkeläiset ovat vain ja ainoastaan vanhempia ihmisiä. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja täytän tänä vuonna 29.
[/quote]
En ole tämän viestin kirjoittaja, mutta minkä ihmeen takia tätä on alapeukutettu? Nuori voi sairastua niin vakavasti, että ei pysty tekemään töitä. Pidättekö kaikkia nuoria eläkeläisiä joinain ihmeellisinä työnvieroksujina?
Jee!
Ainoita hyviä päätöksiä.
Eläkeläiset on alinta paskaväkeä ja kaikkien elättejä, sietääkin selvitä pienemmällä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:27"]
Jee! Ainoita hyviä päätöksiä. Eläkeläiset on alinta paskaväkeä ja kaikkien elättejä, sietääkin selvitä pienemmällä.
[/quote]
Eiköhän tällaisen viestin kirjoittaja ole pikemminkin alinta paskaväkeä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:44"]
[/quote]
En ole tämän viestin kirjoittaja, mutta minkä ihmeen takia tätä on alapeukutettu? Nuori voi sairastua niin vakavasti, että ei pysty tekemään töitä. Pidättekö kaikkia nuoria eläkeläisiä joinain ihmeellisinä työnvieroksujina?
[/quote]
Tänne pitäisi laittaa ilmeisesti aina myös diagnoosi, muuten tulee ***kaa niskaan ja paljon.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:13"]
[/quote]
Takuueläkkeestä on verotettavaa tuloa. Eihän siitä paljon oteta, mutta kuitenkin.
[/quote]
Tiedän yhden tuttavan, jonka 750 e kuukausieläke on v. 2015 veroton koska eläketulovähennys on sekä valtion- että kunnanverotuksessa.
Googlasin vähän ja v. 2013 esimerkissä 757 e tuloista on silloin mennyt 5 e kokonaisvero ja 800 e:sta 6 e. Uudempaa esimerkkiä en viitsinyt penkoa. On vero, mutta tosiaan olematon.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:24"]Eikö eläkeläisillä pitäisi olla omistusasunnot? Ainakin se pitäisi olla tavoite työssäkäydessä. Jos ei osaa säästää nuorempana, se on voi voi vanhana.
[/quote]
Pitäisikö mielestäsi jättää ostamatta lapsille vaatteet ja ruuat että saa itselleen asunnon? Eipä äitini osannut etukäteen arvatakaan että sairastuu ja mies päättääkin häipyä nuoremman matkaan ja jättää perheen. Toivon että joudut itse kokemaan jotain vastaavaa niin ehkä löytyy edes hitunen empatiaa.
Ap
Eikä työssäkäyvälläkään viiden lapsen yh-äidillä ole ihan kaikkeen varaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 09:41"]Olen huolissani äidistäni. :( Hän saa eläkettä n. 500€/kk ja vuokra on 450€/kk. Saa siihen päälle asumistukea. Nytkin on rahat tiukilla ja me lapset välillä avustamme häntä. Hän muutti halvempaan asuntoon kun entiseen asuntoon ei saanut asumistukea kun oli Kelan mielestä liian kallis. Pelottaa miten hänen rahat riittävät jos asumistuki pienenee. Eikä meilläkään ole varaa häntä avustaa enää enempää. Nyt jo hänellä on kaikki menot minimissä eikä enää enempää pysty karsimaan. Olen oikeasti huolissani!
[/quote]juuri tämän takia ihmisiä pitäisi opettaa vastuulliseen säästämiseen, ihmettelen suuresti mihin äitisi on rahansa hassannut jos on tehnyt normaalin 40-vuotisen työuran