Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan nukkuminen ja maalaisjärki

Vierailija
27.01.2022 |

Voiko vauvasta kasvaa ihan järkevä, eheä ja kohtuuhyvin nukkuva tyyppi vaikka en lukisi kaikkia uniohjeita ja suosituksia vaan noudattaisin tervettä maalaisjärkeä? Esim. nyt 2 kk vauva nukahtaa yöunille ennen klo 23 vaikka meillä ei ole muuta iltarutiinia kuin yöpuvun vaihto ja valojen himmennys. Hengaillaan kaikki illalla olkkarissa tv:n ja tietokoneen äärellä, mutta vauva ei näe näyttöjä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta kaikki saa tehdä niinkuin itse parhaaksi näkee. Minulla on kaksi pientä lasta ja ihan heidän syntymästä lähtien olen toiminut lasten hoidossa ja kaikissa suosituksissa niin kuin itse hyvältä tuntuu. En ymmärrä miksi joka asiassa pitäisi jostain nettisivulta tai lehdestä lukea miten sitä lasta TÄYTYY hoitaa. No itse en ole ikinä nähnyt tarpeellisena lukea niitä juttuja ja matkia muita.

Vierailija
2/8 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ei voisi?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse 2kk vauvasta ei monellakaan tuon ikäisellä ole vielä edes rytmit kunnossa. Vauvat heräilee ja nukkuu miten sattuu...

Vierailija
4/8 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuossa iässä vauva nukahti joskus viideltä illalla ja nukkui yöhön asti. Nyt poika on 9 kuukautta ja syödään iltapuuro ja tehdään iltapuuhat 19-20 välillä. Yöpukua en vaihda vieläkään, koska lasten vaatteiden vaihto on ihan kamalaa.

Vierailija
5/8 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitanut kaksi vauvaa yksin syntymästä isoksi koululaiseksi ja aina toiminut niin etten koskaan valvota vauvaa enkä koeta myöskään nukuttaa vauvaa jota ei väsytä. En myöskään koskaan herättänyt nukkuvaa lasta ellei ollut jonkun menon takia aivan pakko. Uni on sillä lailla pyhä asia, että sen pitää antaa tulla ja mennä rauhassa. Mun lapset ovat onnekseen perusterveitä ja heillä ei ole esim allergioita, eli tämä tietysti vaikuttaa, mutta olen seurannut 17 vuoden äitiyteni aikana lukuisia perheitä jotka ovat kikkailleet ja pelanneet unen kanssa (pakkonukuttamista/lapsen nukuttamista eri tilassa kuin muu perhe nukkuu, lapsen yksin jättämistä nukahtaessa tai herätessä jos hetki ei ole aikuisen mieleen ja lapsen herättämistä kesken unen) ja kaikki ovat olleet aivan loppu heidän perheessä sen myötä. Mulla on ollut kans aika paljon valvomista vanhemmuudessani mutta n 3v alkaen lapseni nukkuivat 10h yössä ja se on jatkunut edelleen. Luotan että iso osa on ollut sillä etten manipuloi lapsia vaan vastaan heidän tarpeisiinsa ja asetan ne etusijalle kun lapset ovat pieniä. Nyt lapseni ovat 7v ja 17v ja kaikki nukumme hyvin.

Vierailija
6/8 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nyt aikuiset lapseni nukkuivat aikanaan ilman mitään erikoisohjeistusta. Ihan järkeviä työssäkäyviä kansalaisia noista kasvoi,  vaikka aamuisin herätettiin aika usein, viimeistään kouluun.

En ole koskaan ymmärtänyt erikoisia nukutusmanööverejä, ja muutenkin nukuttaminen on minun käsitykseni mukaan kuulunut anestesiahoitajille ja -lääkäreille eikä vanhemmille.

Vierailija
7/8 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
</p>

<p>En ole koskaan ymmärtänyt erikoisia nukutusmanööverejä, ja muutenkin nukuttaminen on minun käsitykseni mukaan kuulunut anestesiahoitajille ja -lääkäreille eikä vanhemmille.[/quote kirjoitti:

Pääsitpäs saivartelemaan! Kyllä nukuttamisesta puhutaan myös silloin, kun joku laulaa tai heijaa tai kävelee lapsi sylissä, tai käyttää muita keinoja jotta lapsi nukkuisi. Tyhmä.

Vierailija
8/8 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei koskaan olla mitenkään "pakotettu" vauvaa nukkumaan. Kun vauva oli alle puolivuotias, mentiin vaan illalla makuuhuoneeseen hengaamaan, minä tai mies katsottiin siellä hiljaisella tv:tä tai luettiin hämärässä valossa ja vauva makoili omassa pinnasängyssään. Nukahti kun nukahti, joskus vartissa ja joskus ähisi ja potki tunninkin. Parin kuukauden iässä vauva oli valmis yöunille vasta siinä 22-23 aikaan, ja se aikaistui ihan itsestään nykyiseen klo 20. Meillä onkin ollut tosi hyvin nukkuva vauva, osittain tuuria mutta uskon että sekin vaikuttaa kun on alusta alkaen harjoitellut nukahtamista itsekseen. Siis ilman paijailua, hytkyttelyä, tissiä jne. Toki itkevää vauvaa lohdutetaan kunnes rauhoittuu. Vauvamme alkoi nukkua 12h öitä jo 4kk ikäisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi