Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomaille työnhakuun - miten tuet?

Vierailija
27.01.2022 |

Muistelisin tavanneeni joskus ulkomailla suomalaisen, joka kertoi hakevansa kys. maasta töitä, mutta sai työttömyyskorvaukset Suomesta. Onko tämä se yleinen järjestely? Olen suunnitellut muuttoa Saksaan, eli EU-alueella pysyisin. Onko tässä jokin aikaraja tmv?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutukseltani olen hieroja sekä merkonomi, mutta saksaa en puhu erinomaisesti. Töitä uskon löytyvän suhteellisen nopeasti kuitenkin. 

Vierailija
2/6 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä töitä uskot löytäväsi? Ja aiotko työskennellä englannin kielellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU-maihin voi mennä määräajaksi työnhakuun, eikä se vaikuta työttömyysetuuksiin. En muista niitä aikoja mutta oli se kuukausissa. Ota hyvä ihminen itse selvää esim. TE-toimiston sivuilta. Jos osaat käyttää tiedonhakuun vain vauva-palstaa, niin pysy mieluummin Suomessa. Ryhdistäydy.

Vierailija
4/6 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit oleskella ulkomailla menettämättä oikeuttasi työttömyysetuuteen, jos: ilmoittaudut työnhakijaksi toisessa EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä (koskee vain peruspäivärahaa) tai. oleskelet ulkomailla tilapäisesti ja pidät ulkomailla oleskelusi ajan työnhakusi voimassa Suomessa.

Vierailija
5/6 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU-alueella voi hakea töitä (pitää ilmoittautua a.o. maan työkkäriä vastaavaan palveluun) muistaakseni 3 kuukautta.

SUomalaista työttömyysturvaa voi nauttia oleskellessaan tilapäisesti ulomailla, jos on kokoajan työnmarkkinoiden käytettävissä ja työnhaku on voimassa. Työmarkkinoiden käytettävissä olo tarkoittaa, että sut pitää saada koko ajan kiinni (vastaat puhelimeen, luet sähköpostia, paperikirjeet tulee omapostiin) ja sun pitää voida aloittaa työt (Suomessa) huomenna.

Vierailija
6/6 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatukea saava EI voi lähteä työnhakuun ulkomaille, niin että tukea maksetaan. Tilapäisesti voi toki oleskella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme