9- luokkalainen seurustelee!
Haluaisin kuulla kokemuksia ja neuvoja. Olen hämmentynyt ja ahdistunut. Tyttäreni 15 vuotias ilmoitti tänään seurustelevansa ja herra viihtyi tyttären huoneessa suljettujen ovien takana. Olen erittäin ahdistunut koska pienessä kämpässä pussailun yms äänet kuuluvat. He ovat kovin fyysisiä. Lapsi tietää etten hyväksy vielä seksiin etenemistä mutta vähät lapsi siitä todennäköisesti välittää. Yökyläilyä en hyväksy vielä pitkään aikaan, vai mitä tekisitte tilanteessa?
Minkä ikäisenä on hyväksyttävää antaa lapsen seurustella ja millä ehdoilla?
Kommentit (57)
Ota yhtetyttä kun on 16v niin seksi seppo 69 tulee opettamaan ,,,, UOooaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Mun 15 seurustelee myös. En usko että kyttäämisestä tai vahtimisesta on mitään apua, kyllä nuoret keinot keksii.
Taas tätä sontaa, onko nämä edes vanhempien kirjoituksia? Joku pervo fantasioi? "herra viihtyi" vai pervo haluaisi kuulla lisää? Kuka äiti tai isä kirjoittaisi näin?
Hah, olin 18, tyttöystävä 16, appi-ukko jupisi, että tuosta ei hyvä seuraa...
No, nyt ikää 50/48... ollaan naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat alle 16v, eli alle suojaikärajan=laitonta. Jos ei lopu niin teet rikosilmoituksen.
15+15 on laillista, 15+16 taas ei.
Minun ysiluokkalainen seurustelee myös. Minusta on ihana, että meillä on koti, jonne nuori tuo mielellään niin kavereita kuin seurustelukumppanin. Itsellänikin oli 90-luvulla eka poikaystävä 15-vuotiaana, joten vähän tekopyhää olisi yrittää kieltää sama omalta lapseltaan.
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä pois?
;)
Niinpä.
No meillä alkoi poika seurustella tuon ikäisenä vuotta vanhemman tytön kanssa.
Minulla oli ihan samoja mietteitä… että mitä hemmettiä… eihän tämä nyt näin…
Ahisti minuakin.
No, juttelin oman lapseni kanssa asiasta ensin kautta rantaan ja seksistä ja välittämisestä ja vastuusta ja että teitä on siinä kaksi nuorta ja mitä sen toisen osapuolen vanhemmat ym. ”Äiti, minä kyllä huolehdin tyttöystävästäni ja itsestäni”.
Hekin nyhjäsivät tuolla pojan huoneessa.
Kondomeja löysin.
No, ajattelin, että huolehtivat. Ja mitä sitten oikeasti tekevät? Parempi kuitenkin olla liian varovainen kuin, että tulisi vahinko.
Ja nykynuorille on niin hyvät nuo terveystiedot, että osaavat hoitaa, kun on luottamus.
Ite ajattelin, että EI!! Ei meidän lapsi.
Mutta tämä lapsi on ollut aika nopea kaikessa ja hyvin kiinnostunut. Näin se nyt vaan on.
Ehkä kannattaa keskustella. Senkin voit sanoa lapsellesi, että tämä on nyt äidille haasteellinen rasti, että miten tässä nyt olisi hyvä käsitellä. Miten onkin… mutta puhu silti. Tärkeä asia. Voit kertoa tuon oman ahdistuksesi. Ei se lapsi siitä rikki mene. Osoitat välittämistä. Saa olla osaamaton. Koko ajan oppii.
Nää on teoriassa ihan eri kuin käytännössä… nää fiksut puheet ja keskustelut. Yritä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mun 15 seurustelee myös. En usko että kyttäämisestä tai vahtimisesta on mitään apua, kyllä nuoret keinot keksii.
Aivan. Meillä sama tilanne. Ei he yötä toimiinsa tarvitse.
Ei silti saa yökyläillä, päivällä kyllä saavat nyhjätä tuolla. Meillä näin.
Naiset stingeissään keimailee katsoa saa ei koskea monet, salskeat partajätkät ajaa tuunatuilla audeilla ja bemareilla, tytöt ja naiset ovat heistä kiinnostuneita minne vain leveät renkaat vie.
Ajat muuttuu niin on, meidän keski-ikäisten aikaan ysiluokalla sai olla onnensa huipulla kun löysi lehtienkeräyslaatikosta jonkun eroottisenlehden ja omaa kätöstä kummempaa seksiä ei ollut eikä tullut.
Tosiaan kun nyt nämä kovaääniset, räkivät huppariteinit sextailee jo ysiluokalla niin kovin on lyhyt lapsuus. Siitä vaan vuokra-yksiöön ja romubemarin ostoon, kohtakos on tulossa jo vauvakin ja töihin eivät pääse 5-7 vuoteen ainakaan tes-palkoille. Huonompi vaihtoehto on että teini vetää pleikkaa, kamaa ja handua luukussaan eikä muuksi tule muuttumaan.
Jos on satumainen onni ja teinin saa koulittua siihen keskitielle niin kasvatus on onnistunut eikä tarvitse makukortsuja löytää kodistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietty se ovi pois.
Tämä on ollut mietinnässä. En vain tiedä onko se jo vähän liian suuri yksityisyyden loukkaus
Ap
Jep. Ja jopa lasun paikka,jos noin teet. Lapsella on oikeus yksityisyyteen.
Minä ainakin toivoisin tuossa tilanteessa, että viettäisivät aikaa myös muun perheen kanssa. Ei ole minusta ok, että luikahdetaan vain makuuhuoneeseen ja pussaillaan siellä loputtomiin. On heillekin hyväksi, että tekevät muutakin kuin vain lääppivät toisiaan. Asiallista on, että muutkin perheenjäsenet pääsevät tutustumaan poikaan. Nuoret voi ottaa keittiöön mukaan kokkaamaan ja sen jälkeen syödään yhdessä. Siinä samalla tulee jutusteltua ja päästään tutustumaan puolin ja toisin.
Ottakaa se vaikka harjoittelun kannalta. Tässä on nyt teillä ensimmäinen vävykandidaatti ja voitte harjoitella, kuinka sellaiseen tutustutaan ja miten hänet saadaan otettua mukaan perheen yhteisiin kuvioihin. Harvoin siitä ensimmäisestä kokelaasta tulee vävy, mutta niinkin voi käydä. Meille kävi niin ja nyt ei harmita ollenkaan, että oltiin kiinnostuneita tutustumaan häneen. Myös pojan perhe otti meidän tyttären todella sydämellisesti vastaan heti alusta lähtien.
Se on aina plussaa, jos se ensimmäinen reaktio ei ole hylkivä ja kyräilevä! Parempi olla avoin ja utelias. Tuon ikäisellä nyt hormonit hyrrää, mutta siitä huolimatta se voi olla ihan kiva poika ja hyvästä perheestä. Ja tässä hyvä perhe ei tarkoita niinkään mitään sosioekonomista viiteryhmää vaan sitä, että perheessä vanhemmat välittävät lapsistaan. Kaikissa perheissä ei teineistä välitetä :-(
Vahingollista on vanhempien kielteisen hysteerinen suhtautuminen teinin seksiin. Siitä välittyy vahvasti kuva seksin vaarallisuudesta ja haitallisuudesta, vaikka se harvoin sitä oikeasti on. Hyötyä siitä puolestaan ei ole, sen kun voi käytännössä missä vaan ja milloin vain tehdä. Monesti kielletty asia on just se mikä täytyy saada kokeilla...
Vierailija kirjoitti:
Molemmat alle 16v, eli alle suojaikärajan=laitonta. Jos ei lopu niin teet rikosilmoituksen.
Äitiinsä tullut. Sinäkin paneskelit menemään kiihkeästi muiskutellen tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 15-vuotias tyttösi vaikuttaa normaalilta, mutta tosiaan toivon että ehkäisyasiat ovat kunnossa jos meinaavat seksiin edetä. Jännä miten erilaisia nuoria on, itse 15-vuotiaana en voinut sietää poikia enkä todellakaan ajatellut edes pussailua niiden kanssa. Vasta 20-vuotiaana tilanne oli eri.
Oletpas sinä siveellinen, puhtoinen ja hyvä ihminen. Hyvä että toit tämän esille. 😊
15-vuotiaat ovat LAPSIA. Aina ihmetyttänyt tämä seksiin kannustaminen lasten kesken, hyi. Onneksi meillä kasvatus oli oikea ja ymmärrettiin että seksistä voi tulla lapsia ja lasten ei pidä sellaista harrastaa vaikka olisikin ehkäisy. Jokainen harrasti seksiä ensimmäisen kerran 18 v ylöspäin.
Ei ole laitonta. Laitonta on vain jos täysi-ikäinen maksaa alle 16-vuotiaan kanssa. Kaksi alle 16-vuotiasta saa nussia täysin laillisesti niin paljon kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
15-vuotiaat ovat LAPSIA. Aina ihmetyttänyt tämä seksiin kannustaminen lasten kesken, hyi. Onneksi meillä kasvatus oli oikea ja ymmärrettiin että seksistä voi tulla lapsia ja lasten ei pidä sellaista harrastaa vaikka olisikin ehkäisy. Jokainen harrasti seksiä ensimmäisen kerran 18 v ylöspäin.
Niinhän sinä luulet, että odottivat 18v asti :D
Piditkö myös housut jalassa?