Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästän leipäjonon avulla n. 250-300 €/kk

Vierailija
26.01.2022 |

Käyn leipäjonossa 3 kertaa viikossa. Saan sieltä melkein kaiken ruuan mitä syön ja myyn loput kavereille. Osan joudun antamaan ilmaiseksi pois tai laittamaan roskiin, kun laatu on niin huokoa. Jonossa seisomiseen kuluu alle tunti kerralla ja sinä aikana voi vaikka somettaa. Matkat sujuu helposti kävellen ja ne on hyvää hyötyliikuntaa. Leipäjonossa on mukava käydä. Parasta on, että ilmaisesta ruuasta ei maksaa veroja eikä se pienennä lainkaan toimeentulotukea. Leipäjono on köyhän paras ystävä.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän ne on EU:n taholta ehdotellut että ruoka-avustuksetkin pitäisi tehdä vastikkeellisiksi...

Mitähän seuraavaksi, alkaakohan joku ehdottaa että lääkkeiden Kela-korvaukset, kotihoidontuki tai lapsilisät laitettaisiin vastikkeellisiksi?

Vierailija
42/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästyneet rahat voi viedä Alkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan säästyneillä rahoilla kaljasalkun ja kossupullon viikonlopuksi.

Vierailija
44/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Sirpa H.?

Vierailija
45/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipäjonoon saa kaikki mennä.

Ruokahan on myynnistä poistettua.

Leipäjonon törkeää hyväksikäyttöä. Itse en kehtaisi.

Vierailija
46/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan säästyneillä rahoilla kaljasalkun ja kossupullon viikonlopuksi.

Uuniin!

Vierailija
47/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan pienituloisia, ja välillä haetaan jonosta ruokaa ja säästän sitten ruokarahoista, että päästään tekemään pieniä matkoja lasten kanssa. Joulun alla saatiin iso avustus ja käytiin sitten kylpylässä kun ei mennyt jouluruokiin rahaa. Täällä näissä kysytään kyllä aina tulot.

Vierailija
48/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin, duunipaikan lähellä Myllypurossa on leipäjono ja käyn työpäivän aikana jonottamassa sieltä oman kassillisen. Bruttotuloni on yli 7000 €/kk. En käytä käytännössä mitään julkisia palveluita. Opintotuki on ainut tuki mitä olen joskus saanut ja siitäkin perittiin osa takaisin. Otan näin itselleni vähän veronpalautusta. Maksan kuitenkin omilla verorahoillani aika monen siinä samassa jonossa seisovan elämän joten miksi minulla ei olisi tähän oikeus? Sehän olisi eriarvoistamista ja syrjintää jos en voisi näin tehdä.

Olet säälittävä ääliö!

Vierailija
49/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka taitaa olla niin huonotasoista, että enpä viitsisi tuollaisen summan takia vaivautua.

Vierailija
50/70 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on duunipaikan vieressä tämmöinen ruokajako paikka.

Jakavat kerran viikossa ruokakasseja ja jos jää yli, niin tuovat meidän puolelle loput. Jengi ei liiku pandemian takia tammikuussa (nähtävästi), niin niitä kasseja on jäänyt enemmän ja enemmän.

Viimeksi siellä kassissa oli ruisleipää, lisäke vehnää, 6 appelsiinia, keltaisia kiivejä 2x6, 10 tomaattia, pieniä hillopurkkeja 6, paahdettuja hampun siemeniä pss, mustapippuria ja paprikamaustetta pussit, chilihärkis 4 pkt, iso HKn sininen, mummon muusia paketti, valkosipulinen salaattikastike, 6 prk päärynärahkaa.... jne. jotain muuta vielä oli, en muista. Tällä kertaa oli mun mielestä hyvä sisältöinen kassi. Niistä sai jopa tehtyä ruokaa. Ei joka kerta ole noin paljon ja pelkkää syötävää.

Lämmittää kummasti pieni palkkaisen assarin sydäntä. Auttaa taloudellisesti ihan kiitettävästi.

Vierailija
51/70 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kassit on pienentynyt kovasti sen jälkeen kun ukrainalaiset tuli apajille. Tietysti suomalaistenkin hakijoiden lisääntynyt määrä vaikuttaa asiaan. Enää ei kannata edes jonottaa, koska pulloja keräämällä saa tienattua samassa ajassa 2-10 euroa päivästä, kellonajasta ja tuurista riippuen. Parillakin eurolla saa ostettua sen verran kauraryynejä ja kuivattuja herneitä, että niillä pärjää pidempään kuin nykyisellä tyypillisellä leipäjonokassilla.

Vierailija
52/70 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa paikassa pitää olla todistus toimentulotuen asiakkuudesta, että saa edes mennä leipäjonoon. Senlisäksi siellä saa käydä yhden kerran viikossa per henkilö ja tämä käynti kirjataan ylös. Näin vältetään hyväksikäyttöä, kuten niiden joilla on varaa ruokaan muutenkin, tai kaupallisesti toimivien jonossa käyntiä. Esim, tietyt pizzayrittäjät jäivät aiemmin kiinni käytyään hakemassa tarvikkeita ilmaiseksi firmaansa.

Itse jouduin työttömänä käymään ja siitä oli suuri apu mistä olen edelleen kiitollinen. Nyt kun olen töissä, ei tulisi mieleenkään mennä viemään köyhemmille tarkoitettua apua. Ap taitaa olla provo muutenkin.

Vierailija
53/70 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjonot ovat seurakuntien ja vapaaehtoisten ym. pyörittämiä. Niihin ei kela tai valtio kovin herkästi voi puuttua.

Vierailija
54/70 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa paikassa pitää olla todistus toimentulotuen asiakkuudesta, että saa edes mennä leipäjonoon. Senlisäksi siellä saa käydä yhden kerran viikossa per henkilö ja tämä käynti kirjataan ylös. Näin vältetään hyväksikäyttöä, kuten niiden joilla on varaa ruokaan muutenkin, tai kaupallisesti toimivien jonossa käyntiä. Esim, tietyt pizzayrittäjät jäivät aiemmin kiinni käytyään hakemassa tarvikkeita ilmaiseksi firmaansa.

Itse jouduin työttömänä käymään ja siitä oli suuri apu mistä olen edelleen kiitollinen. Nyt kun olen töissä, ei tulisi mieleenkään mennä viemään köyhemmille tarkoitettua apua. Ap taitaa olla provo muutenkin.

Ja vielä lisäyksenä, kassi maksaa vähintään sen 2€ joten ilmaista ei täysin ole. Sisältö vaihtelee tietenkin kauppojen lahjoitusten mukaan.

Vierailija
55/70 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin, duunipaikan lähellä Myllypurossa on leipäjono ja käyn työpäivän aikana jonottamassa sieltä oman kassillisen. Bruttotuloni on yli 7000 €/kk. En käytä käytännössä mitään julkisia palveluita. Opintotuki on ainut tuki mitä olen joskus saanut ja siitäkin perittiin osa takaisin. Otan näin itselleni vähän veronpalautusta. Maksan kuitenkin omilla verorahoillani aika monen siinä samassa jonossa seisovan elämän joten miksi minulla ei olisi tähän oikeus? Sehän olisi eriarvoistamista ja syrjintää jos en voisi näin tehdä.

Aika naurettavaa huudella nenänvartta pitkin kuinka elättää muita, ja sitten lokittaa samassa jonossa niiden "elättiensä" kanssa jotain vähävaraisille tarkoitettuja eväitä 😅

Tämä 😅 Oli sen verran säälittävä juttu etten jaksanut edes alapeukuttaa 🤣

Vierailija
56/70 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap:n kaltaisten takia tulee sitten niitä artikkeleita; niin paljon köyhiä, joilla ei rahaa edes ruokaan. Ei tuet riitä mihinkään jne..

Siksi ehkä vaan huvikseen tai säästämisen takia hakeminen on kuitenkin vähän typerä juttu.

Toisaalta kun niitä puskureita toitotetaan hakemaan, niin tuossahan voi köyhäkin puskureita kerätä sitten pahan päivän varalle

Mutta onko tarkoitus ollut tarpeeseen tai säästämiseen, ei kai niin väliä. Työtähän tuokin on tavallaan, seistä siinä jonossa.

Vierailija
57/70 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokkeja on monenlaisia. Hyvä kuitenkin tuoda tuokin näkökulma ilmi, juuri sen takia, että saadaan vähän näkökulmaa niihin leipäjonoihin,veli voi olla muutakin kun huutava nälkä.

Tuohan on selllaista laillista lokkeilua.

Vierailija
58/70 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on jos pystyy syömään viljatuotteita.

Tai ylipäätään on sitä toimintakykyä käydä siellä.

Vierailija
59/70 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ihan ok, mutta toi "myyn kavereille". Oletpa oikea koukkunokka, jos saat ilmaiseksi ja veloitetaan kavereilta. Ne avustukset on tarkoitettu syötäväksi, mutta eikö hävetä ottaa jonosta enemmän kuin itse tarvitset? Omaa omahyväistä sakkia

Vierailija
60/70 |
07.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika naurettavaa huudella nenänvartta pitkin kuinka elättää muita, ja sitten lokittaa samassa jonossa niiden "elättiensä" kanssa jotain vähävaraisille tarkoitettuja eväitä 😅

Pöh pöh kukaan 7000€ tienaava tuonne mene. Mutta on varmaan tilanteita, jolloin on ollut maksupuolella useamman vuoden ja on kivaa välillä saada ilmaista rahaa.

Kun olin töissä kyllä vähän ihmettelin niitä summia mitä työttömät varsinkin perheelliset saivat. Jäin itse työttömäksi ja viivan alle jäi 50€ vähemmän. Pidempiaikainen työttömyys käy sitten jo talouden päälle jonkin verran. Mutta ansiosidonnainen oli ihan ok aikaa oikeesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä