Onko sinua irtisanottu työnantajan toimesta? Miten jatko?
Onko sinua irtisanottu työnantajan toimesta? Jos on, niin miksi? Onnistuitko löytämään uuden työpaikan? Miten kerroit haastattelussa edellisen työsuhteen päättymisestä?
Kommentit (5)
On, tuotannollis-taloudellisista syistä. Ikää on 61 vuotta, olen terve ja hyväkuntoinen. Verkostoa olen penkonut, mutta alalla ei ole kovin ruusuiset näkymät. Työvuosia on takana 44, eli onhan noita jo aika paljon, mutta en ole vielä aikonut kirvestä kaivoon heittää. Tilanteet muuttuu ja saatan olla töissä taas joku päivä.
90-luvun lamassakin minut irtisanottiin samoista syistä. Silloin ehdin olla työttömänä vajaat 3 kuukautta. Kysyntää oli niin paljon, että pääsi oikein valitsemaan. Työnantaja ei kysellyt työsuhteen päättymisestä mitään. Oli kuullut tutultaan, että alan miehiä on nyt vapaana. Eli en hakenut työpaikkaa, työpaikka haki minut.
Mutta nyt ajat on toiset. Huolestuttavinta on se, että nuoret ei saa töitä. Sille asialle soisin hallituksen tekevän jotain ja nopeasti. Nuoret kouluttautuu hyvin ja monipuolisesti ja mitä tämä systeemi heille tarjoaa... Ei oikein hyvältä näytä.
Pudotin fotolabrassa negatiivin lattialle ja vielä astuin sen päälle. Naarmujahan siihen tuli ja pomo antoi potkut koska olin koeajalla. Olen kertonut rehellisesti asian myös seuraaville asiasta kiinnostuneille työnantajille koska asiahan on helposti tarkastettava.
Nykyään olen jo iät ajat sitten kouluttautunut toiseen ammattiin ja nuoruudenhairahduksesta ei ole edes kysytty. En edes tiedä onko kyseinen valokuvaliike enää olemassakaan.
Tämähän on lähes jokapäiväistä juttua liian monelle suomalaiselle. Suurin osa työttömistä on juuri työnantajan irtisanomia.
Ei siinä ole mitään hävettävää, jos irtisanominen on tapahtunut tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Meillä on valtava määrä ammattitaitoisia ihmisä, joiden kohdalle tämä irtisanominen on osunut. Kyllä siitä kannattaa kertoa avoimesti.
Kokonaan toinen asia on, jos irtisanominen on johtunut työntekijästä itsestään. Silloin on syytä katsoa peiliin ja miettiä omaa asennoitumistaan.
On, tuotannollis-taloudellisista syistä eli työt loppuivat. En hakenut uutta työtä, koska olin jo sen verran iäkäs, että ei minua kukaan olisi enää työllistänyt pariksi kolmeksi vuodeksi. Plerasin sitten nettiä ja huomasin olevani juuri sopivassa iässä hakemaan varhennettua vanhuuseläkettä. Hain ja sain sen. Vähän siinä kaupassa tietysti menetin, mutta eläke riittää joka tapauksessa. On leipää ja lämmintä, mitä sitä muuta tarviikaan!
Up