Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuvuttava rattiraivo

Vierailija
29.05.2015 |

Joudun ajamaan autolla miltei joka päivä, eli autottomuus ei ole vaihtoehto.

Miten pääsisin eroon todella uuvuttavasta, erittäin voimakkaasta rattiraivosta? Olen "normaalisti" empaattinen, rauhallinen ja normaali naisihminen, mutta kun joudun ratin taakse minusta kuoriutuu aggressiivinen hirviö. 

Tänäänkin oli todella ihana vapaa aamu, kunnes jouduin hyppäämään rattiin ja lähtemään ostoksille. Tuntuu, että 99% ihmisistä törttöilee ihan mielettömästi liikenteessä ja se saa mut hulluuden partaalle. Sisällä kiehuu, mahassa kipristää, rintaa puristaa, karjun, hakkaan rattia, heristän nyrkkiä ja keskaria jatkuvasti... Autolla ajon jälkeen loppupäivä menee ikävissä tunnelmissa, on henkisesti ja fyysisesti todella paha olla ja väsyttää. 

Pääsisinköhän jonnekin vihanhallintakurssille, ennenkun oikeasti nyljen jonkun toisen autoilijan elävältä?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ennen tuollainen, mutta jotenkin olen vaan rauhoittunut iän myötä. Nykyisin en ollenkaan ajattele että muut törttöilee, ajattelen että jokainen siellä liikenteessä on pärjäämällä niillä taidoilla ja kyvyllä joita hänellä on, eikä siinä ole mitään suuttumista jos joku on esim. itseäni kokemattomampi tai tullut vaikka maalta ensi kertaa Helsinkiin ajamaan ja siksi "törttöilee". Kukaan ei varmasti siellä ole tahallaan tukkimassa liikennettä ja tekemässä kiusaa. 

Lisäksi jotenkin kai vain väsyin raivoamaan, kun se ei kerran mitään auta. Liikenne ei kulje yhtään nopeammin vaikka kuinka paukuttaisin rattia hermostuneesti, höpisisin itsekseni siellä "hopi hopi hopi, mikä VITUN kuppari siellä tätä jonoa vetää", "revontuliako se vittu odottaa kun ei mene jo" tms. Joten oman mielenrauhani takia nykyisin mieluummin keskityn liikennehidasteiden sijaan ajattelemaan mukavampia asioita. Ajattelen jopa että työmatka (erittäin ruuhkainen) on meditaatiohetki, jolloin voin vaan keskittyä olemaan sisäisesti hiljaa ja rauhoittumaan.

Vierailija
2/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama. Se kohdistuu minulla kyllä vain ja ainoastaan minut ohittaviin autoilijoihin. Ajan hieman kovempaa kuin nopeusrajoitus sallii, esim. 55 viidenkympin rajoituksessa, noin 90 kasikympin rajoituksessa, mutta minut ohitetaan AINA. Minua on alkanut raivostuttaa tuo ohittaminen niin penteleesti. Eilen edelläni ajoi traktori, enkä mutkaisella tiellä meinannut uskaltaa ohittaa sitä, en sitten millään. Takanani oli kaksi autoa suunnilleen puskurissani jo kiinni selvästi kärsimättömyyden merkkejä antaen. Eiköhän se jonon viimeinen ala apinanraivolla ohittaa. Melkein jo toivoin, että tulisi kolari... kauhistuin itseäni. En halua olla tällainen :( En vain ymmärrä tätä kaahauskulttuuria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:53"]

Mä olin ennen tuollainen, mutta jotenkin olen vaan rauhoittunut iän myötä. Nykyisin en ollenkaan ajattele että muut törttöilee, ajattelen että jokainen siellä liikenteessä on pärjäämällä niillä taidoilla ja kyvyllä joita hänellä on, eikä siinä ole mitään suuttumista jos joku on esim. itseäni kokemattomampi tai tullut vaikka maalta ensi kertaa Helsinkiin ajamaan ja siksi "törttöilee". Kukaan ei varmasti siellä ole tahallaan tukkimassa liikennettä ja tekemässä kiusaa. 

Lisäksi jotenkin kai vain väsyin raivoamaan, kun se ei kerran mitään auta. Liikenne ei kulje yhtään nopeammin vaikka kuinka paukuttaisin rattia hermostuneesti, höpisisin itsekseni siellä "hopi hopi hopi, mikä VITUN kuppari siellä tätä jonoa vetää", "revontuliako se vittu odottaa kun ei mene jo" tms. Joten oman mielenrauhani takia nykyisin mieluummin keskityn liikennehidasteiden sijaan ajattelemaan mukavampia asioita. Ajattelen jopa että työmatka (erittäin ruuhkainen) on meditaatiohetki, jolloin voin vaan keskittyä olemaan sisäisesti hiljaa ja rauhoittumaan.

[/quote]

Pystyisimpä itsekin rauhoittumaan. Hallitsen kyllä yleensä todella hyvin tunteeni ja esimerkiksi mietin aina ennenkuin sanon. Jostain syystä tämä rattiraivo vaan saa musta sellaisen vallan, etten edes yritä hillitä itseäni. Tänään tosin onnistuin pysäyttämään tien sivuun, kun edellä mateli auto niin hiljaa että meinasin oikeasti räjähtää (eikä päässyt mitenkään ohittamaan ruuhkassa). Hengähdin tien reunassa hetken ja jatkoin sitten matkaa.

Vierailija
4/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama. Se kohdistuu minulla kyllä vain ja ainoastaan minut ohittaviin autoilijoihin. Ajan hieman kovempaa kuin nopeusrajoitus sallii, esim. 55 viidenkympin rajoituksessa, noin 90 kasikympin rajoituksessa, mutta minut ohitetaan AINA. Minua on alkanut raivostuttaa tuo ohittaminen niin penteleesti. Eilen edelläni ajoi traktori, enkä mutkaisella tiellä meinannut uskaltaa ohittaa sitä, en sitten millään. Takanani oli kaksi autoa suunnilleen puskurissani jo kiinni selvästi kärsimättömyyden merkkejä antaen. Eiköhän se jonon viimeinen ala apinanraivolla ohittaa. Melkein jo toivoin, että tulisi kolari... kauhistuin itseäni. En halua olla tällainen :( En vain ymmärrä tätä kaahauskulttuuria.

[/quote]

Minua ei haittaa jos joku ohittaa minut, mutta tuollainen törttöily kyllä saa veren kiehumaan! Eilen joku fiksu päätti kurvissa väistää kävelijää minun kaistalleni, pienenä yllärinä tuli 60kmh alueella kun kurvissa tulee mun kaistalla vastaan auto! Jouduin tekemään hätäjarrutuksen ja väistämään penkalle. Mistä näitä idiootteja sikiää!!!

Vierailija
5/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tuota en ymmärrä ollenkaan, että miksi sinun täytyy siitä stressata jos ne muut ohittaa. Eihän sinun tarvitse tehdä yhtään mitään, sinä saat ajaa sitä vauhtia kuin haluat ja koet turvalliseksi. Ohittaminen ei ole mikään moite sinua kohtaan eikä sen pitäisi käytännössäkään sinua häiritä. Sinä ajat niin kuin ajat, ja jos joku muu arvioi esim. ohitustilanteen toisin kuin sinä, että kyllä tässä voi ohittaa vaikka sinusta ei, niin sitten hän menee ohi sinusta ja sinun edessäsi olevasta. Ei sinun ongelmasi ollenkaan.

Vierailija
6/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää se, että joku ajaa edessäni liian hiljaa esim taajamassa 20 km/h, sellaisen takana ei vain jaksaisi ajaa. Joskus huomaan ajattelevani, että laitanpa vilkun myöhään kun käännyn, ettei tuo torvelo huomaa kääntyä samaan suuntaan. Vaikka ei kai tarkoituksella ole ärsyttämässä edessäni :)

Vierailija
7/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:03"]

[/quote]

Tuota en ymmärrä ollenkaan, että miksi sinun täytyy siitä stressata jos ne muut ohittaa. Eihän sinun tarvitse tehdä yhtään mitään, sinä saat ajaa sitä vauhtia kuin haluat ja koet turvalliseksi. Ohittaminen ei ole mikään moite sinua kohtaan eikä sen pitäisi käytännössäkään sinua häiritä. Sinä ajat niin kuin ajat, ja jos joku muu arvioi esim. ohitustilanteen toisin kuin sinä, että kyllä tässä voi ohittaa vaikka sinusta ei, niin sitten hän menee ohi sinusta ja sinun edessäsi olevasta. Ei sinun ongelmasi ollenkaan.

[/quote]

No se ärsyttää, että ajetaan aikamoista ylinopeutta. Kuten sanoin: kaahauskulttuuri ärsyttää. Jos ajan itsekin jo pikkasen vajaa ysikymppiä 80 rajoitusalueella ja kaahaaja minut näyttävästi ohittaen ainakin satasta, luultavasti paljon enemmänkin, niin onhan se jo huomattava ylinopeus. Ja näitä on paljon, päivittäistä arkea.

Vierailija
8/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. Joudun oikeasti tsemppaamaan lasten kanssa autoillessani. Olisi noloa, kun päiväkoti-ikäinen hoputtaisi edelläolevaansa "vauhtia, dorka".. Joo, onneksi on laantunut iän myötä ja vielä isompi onni on, että lapseni ovat äitiään fiksumpia.

Vierailija
9/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:04"]

Minua ärsyttää se, että joku ajaa edessäni liian hiljaa esim taajamassa 20 km/h, sellaisen takana ei vain jaksaisi ajaa. Joskus huomaan ajattelevani, että laitanpa vilkun myöhään kun käännyn, ettei tuo torvelo huomaa kääntyä samaan suuntaan. Vaikka ei kai tarkoituksella ole ärsyttämässä edessäni :)

[/quote]

Joo esim tänään edessäni ajoi tuollainen idiootti. Jos oikeasti ei ole kiire mihinkään (ajetaan autolla kävelyvauhtia), niin eikö voisi sitten vaikka kävellä?! Varsinkaan jos ei pääse ohittamaan, niin silmät pullahtaa päästä kun ärsyttää niin paljon!

Vierailija
10/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu, että kaikki muut hölmöilevät ja, että joka ajokerralla pitää heristää nyrkkiä tai näyttää finkkua niin vika on aivan varmasti itsessäsi eikä kanssa-autoilijoissa. Opettele ensialkuun itse ajamaan autoa normaalisti ja jos silloinkaan ei pää meinaa kestää, niin mene bussilla.

Vierailija
11/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:08"]

Jos tuntuu, että kaikki muut hölmöilevät ja, että joka ajokerralla pitää heristää nyrkkiä tai näyttää finkkua niin vika on aivan varmasti itsessäsi eikä kanssa-autoilijoissa.

[/quote]

Enpä sanoisi automaattisesti noinkaan. Eikä huvita alkaa ajaa hirveitä ylinopeuksia pysyäkseen menossa mukana.

3 ja 8

Vierailija
12/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu, että kaikki muut hölmöilevät ja, että joka ajokerralla pitää heristää nyrkkiä tai näyttää finkkua niin vika on aivan varmasti itsessäsi eikä kanssa-autoilijoissa. Opettele ensialkuun itse ajamaan autoa normaalisti ja jos silloinkaan ei pää meinaa kestää, niin mene bussilla.

[/quote]

Meillä bussi kulkee kahdesti päivässä, joten se ei käytännössä ole vaihtoehto. 

Tiedostan ajavani hieman rajoitusten yläkanttiin, mutta en kyllä tiedosta törttöileväni (parkkeeraus keskelle kaistaa, jarruttelu ilman syytä, vilkun käyttämättömyys, järjetön hidastelu, perusliikennesääntöjen hallitsemattomuus [esimerkiksi väistämisvelvollisuus, nämä "väistän kaikkia"-tyypit AI ETTÄ!!!]).

Vierailija
13/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä liikenteessä ärsyttää, on just ap:n kaltaiset ylimieliset kuskit, jotka kuvittelee osaavansa ajaa niin täydellisesti, että heillä on oikeus ajaa "rajoitusten yläkanttiin", mesota ja tööttäillä ja huitoa käsimerkkejä. Pidän rattiraivoa todella tyhmän ihmisen merkkinä. Ihmisen pitää oppia myös ratin takana hyväksymään se, että liikkeellä on valtavasti muita ihmisiä, joiden toimintatavat ja -kyvyt eivät ole sellaisia, mitä itse toivoisimme. Sen kanssa vain pitää oppia elämään, tai muuttaa niin korpeen ettei kanssaliikkujat käy hermoille. Ystävällisyys on oikein hyvä yleisasenne kaikkialla, myös liikenteessä.

Vierailija
14/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:13"]

Jos tuntuu, että kaikki muut hölmöilevät ja, että joka ajokerralla pitää heristää nyrkkiä tai näyttää finkkua niin vika on aivan varmasti itsessäsi eikä kanssa-autoilijoissa.

[/quote]

Enpä sanoisi automaattisesti noinkaan. Eikä huvita alkaa ajaa hirveitä ylinopeuksia pysyäkseen menossa mukana.

3 ja 8

[/quote]

Jos "menossa mukana" tarkoittaa muun liikennevirran mukana pysymistä niin niin siihen pitää jokaisen pystyä.

Liikennevirta ei ikinä mene "hirveitä ylinopeuksia". Jos hetkeksi mittarinopeus on vaikkapa 20 km/h yli rajoituksen niin tämän holhousyhteiskunnan rajoituksilla kyse on kaikesta muusta kuin kaahaamisesta.

Vierailija
15/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:13"]

[/quote]

3 ja 8

[/quote]

Jos "menossa mukana" tarkoittaa muun liikennevirran mukana pysymistä niin niin siihen pitää jokaisen pystyä.

Liikennevirta ei ikinä mene "hirveitä ylinopeuksia". Jos hetkeksi mittarinopeus on vaikkapa 20 km/h yli rajoituksen niin tämän holhousyhteiskunnan rajoituksilla kyse on kaikesta muusta kuin kaahaamisesta.

[/quote]

En asu Suomessa. Täällä missä asun on eri liikennekulttuuri ja todella kamalaa kaahaamista. Se saa raivon partaalle. Ajaiskin joku hiljaa!

Vierailija
16/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:31"]

Ainoa mikä liikenteessä ärsyttää, on just ap:n kaltaiset ylimieliset kuskit, jotka kuvittelee osaavansa ajaa niin täydellisesti, että heillä on oikeus ajaa "rajoitusten yläkanttiin", mesota ja tööttäillä ja huitoa käsimerkkejä. Pidän rattiraivoa todella tyhmän ihmisen merkkinä. Ihmisen pitää oppia myös ratin takana hyväksymään se, että liikkeellä on valtavasti muita ihmisiä, joiden toimintatavat ja -kyvyt eivät ole sellaisia, mitä itse toivoisimme. Sen kanssa vain pitää oppia elämään, tai muuttaa niin korpeen ettei kanssaliikkujat käy hermoille. Ystävällisyys on oikein hyvä yleisasenne kaikkialla, myös liikenteessä.

[/quote]

Jos lukisit aloituksen, tajuaisit että kyse on juuri siitä että haluaisin päästä irti tästä järjettömästä rattiraivosta. Taidat itse olla 20kmh maksimirajoituksella ajeleva törttöilijä. Kivaa kesää, toivottavasti vaihdat autoilun kävelyyn.

Vierailija
17/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:03"]

[/quote]

[/quote]

No se ärsyttää, että ajetaan aikamoista ylinopeutta. Kuten sanoin: kaahauskulttuuri ärsyttää. Jos ajan itsekin jo pikkasen vajaa ysikymppiä 80 rajoitusalueella ja kaahaaja minut näyttävästi ohittaen ainakin satasta, luultavasti paljon enemmänkin, niin onhan se jo huomattava ylinopeus. Ja näitä on paljon, päivittäistä arkea.
[/quote]
Tämä on ihan totta ja todella ärsyttävää! En tajua mitä noiden ohittelijoiden päässä liikkuu ja miksi ihmeessä haluavat tehdä kaikelle kansalle noin selväksi etteivät osaa numeroita eivätkä liikennesääntöjä. Jotkut tuntuvat ihan kuvittelvan ettei muiden autot kulje kovempaa (kiihdyttävät ohan tarpeetont nopeutta ohi ja roikkuvat kiinnni puskurissa). Kyllä ainakin minun auto kovempaakin kulkee mutta minäpä osaan numerot ja liikennesäännöt.

Vierailija
18/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:13"]

[/quote]

3 ja 8

[/quote]

[/quote]
Mites esim. sitten kun ajaa vaikka peräkärryä vetäen moottoritiellä? Pitääkö ajaa 40 km/h ylinopeutta koska "jokaisen on vain pystyttävä" tuohon liikennevirran mukana ajamiseen?

Vierailija
19/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:53"] Minulla on sama. Se kohdistuu minulla kyllä vain ja ainoastaan minut ohittaviin autoilijoihin. Ajan hieman kovempaa kuin nopeusrajoitus sallii, esim. 55 viidenkympin rajoituksessa, noin 90 kasikympin rajoituksessa, mutta minut ohitetaan AINA. Minua on alkanut raivostuttaa tuo ohittaminen niin penteleesti. Eilen edelläni ajoi traktori, enkä mutkaisella tiellä meinannut uskaltaa ohittaa sitä, en sitten millään. Takanani oli kaksi autoa suunnilleen puskurissani jo kiinni selvästi kärsimättömyyden merkkejä antaen. Eiköhän se jonon viimeinen ala apinanraivolla ohittaa. Melkein jo toivoin, että tulisi kolari... kauhistuin itseäni. En halua olla tällainen :( En vain ymmärrä tätä kaahauskulttuuria. [/quote] Tuota en ymmärrä ollenkaan, että miksi sinun täytyy siitä stressata jos ne muut ohittaa. Eihän sinun tarvitse tehdä yhtään mitään, sinä saat ajaa sitä vauhtia kuin haluat ja koet turvalliseksi. Ohittaminen ei ole mikään moite sinua kohtaan eikä sen pitäisi käytännössäkään sinua häiritä. Sinä ajat niin kuin ajat, ja jos joku muu arvioi esim. ohitustilanteen toisin kuin sinä, että kyllä tässä voi ohittaa vaikka sinusta ei, niin sitten hän menee ohi sinusta ja sinun edessäsi olevasta. Ei sinun ongelmasi ollenkaan. [/quote] No se ärsyttää, että ajetaan aikamoista ylinopeutta. Kuten sanoin: kaahauskulttuuri ärsyttää. Jos ajan itsekin jo pikkasen vajaa ysikymppiä 80 rajoitusalueella ja kaahaaja minut näyttävästi ohittaen ainakin satasta, luultavasti paljon enemmänkin, niin onhan se jo huomattava ylinopeus. Ja näitä on paljon, päivittäistä arkea. [/quote] Tämä on ihan totta ja todella ärsyttävää! En tajua mitä noiden ohittelijoiden päässä liikkuu ja miksi ihmeessä haluavat tehdä kaikelle kansalle noin selväksi etteivät osaa numeroita eivätkä liikennesääntöjä. Jotkut tuntuvat ihan kuvittelvan ettei muiden autot kulje kovempaa (kiihdyttävät ohan tarpeetont nopeutta ohi ja roikkuvat kiinnni puskurissa). Kyllä ainakin minun auto kovempaakin kulkee mutta minäpä osaan numerot ja liikennesäännöt.

[/quote]

Turhaan te siellä liikenteessä poliiseja leikitte. Jos jollain on pokkaa ajaa yli rajoitusten ja kärsiä mahdolliset rangaistukset, niin siitä vaan.

Vierailija
20/42 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:53"]Minulla on sama. Se kohdistuu minulla kyllä vain ja ainoastaan minut ohittaviin autoilijoihin. Ajan hieman kovempaa kuin nopeusrajoitus sallii, esim. 55 viidenkympin rajoituksessa, noin 90 kasikympin rajoituksessa, mutta minut ohitetaan AINA. Minua on alkanut raivostuttaa tuo ohittaminen niin penteleesti. Eilen edelläni ajoi traktori, enkä mutkaisella tiellä meinannut uskaltaa ohittaa sitä, en sitten millään. Takanani oli kaksi autoa suunnilleen puskurissani jo kiinni selvästi kärsimättömyyden merkkejä antaen. Eiköhän se jonon viimeinen ala apinanraivolla ohittaa. Melkein jo toivoin, että tulisi kolari... kauhistuin itseäni. En halua olla tällainen :( En vain ymmärrä tätä kaahauskulttuuria.
[/quote]

Ootko ikinä pohtinut mittarivirheen mahdollisuutta, jos kerran _aina_ ohitetaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän