Meidän lapset juo mehukattia joka päivä.
Sitä valkoisessa muovipöntössä olevaa. Pienen kartio-lasin pohjalle noin sentti mehua ja loput vettä. Juovat ehkä 2 lasia päivässä.
Mites vaarallista tämä nyt on?
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:07"]Itse en lapsena 90-luvulla juuri muuta juonut kuin mehukattia. Kaksi paikkaa löytyy hampaista [/quote] Tämä toki kumoaa väitteen, että sokeri tuhoaa hampaat
[/quote]
Juu, isoisäni politti tupakkaa 10-vuotiaasta pojankoltiaisesta. Kuolinvuoteellakin pitelin sätkää suupielissä, kun ei omat voimat enää riittäneet hengittämiseen.
Ukko kuoli 97-vuotiaana.
Tämä tietysti kumoaa väitteet tupakoinnin haitallisuudesta, jos äo jää alle sadan.
Jatkan vielä: asuinkunnassani on ihan hirveästi ylipainoisia lapsia. Samoin lapsilla on tosi paljon reikiä hampaissa, hammashoitola on kampanjoinut välillä lehdisssä siitä, miten huolestuttavaa lasten huono hammasterveys on.
Mulla on 4- ja 1-vuotiaat lapset ja meillä kyllä herkutellaankin, mutta yleensä niin, että makeat syödään aterian yhteydessä jälkiruokana (kuten suositus on) ja mä kerron ihan suoraan lapselle, miksi makeaa ei syödä koko ajan. Toki hänelle maistuisi!
En ole mikään terveysnatsi, kaukana siitä, mutta kyllä mua vähän suututtaa se vanhempien löperöys, mihin täällä törmää (lapsuuden ylipaino kun ei ole mikään leikin asia, kuten ei myöskään hampaiden pilaaminen). SIksi mun mielestä ap:n kannattaisikin miettiä, miksi lasten pitää saada joka päivä sitä sokerijuomaa.
15
Vesi on herkkua! Aah kuinka se tekee hyvää janoiselle lapselle ja aikuiselle!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:06"]
Vie hampaat. Meillä ei juoda mehua kuin karkkipäivänä ja reikiä on nolla. Mielestäni tuo on myös tuhlausta. Ne rahat voisi käyttää vaikka johonkin terveellisempään kuin värjättyyn sokeriveteen.
[/quote]
Meillä juodaan mehua päivittäin, ei tosin noita lisättyä sokeria-aromi-väri -vesiä, mutta mehua kuitenkin. Reikiä nolla.
[/quote]
Minkä ikäiset lapset sulla on? Mitä muuta sokerisia juttuja syötte päivittäin ja milloin?
Vie hampaat. Meillä ei juoda mehua kuin karkkipäivänä ja reikiä on nolla. Mielestäni tuo on myös tuhlausta. Ne rahat voisi käyttää vaikka johonkin terveellisempään kuin värjättyyn sokeriveteen.
[/quote]
Meillä juodaan mehua päivittäin, ei tosin noita lisättyä sokeria-aromi-väri -vesiä, mutta mehua kuitenkin. Reikiä nolla.
[/quote]
Kaikissa mehuissa on sokeria. Tavallinen appelsiinimehu sisältää ihan yhtä paljon sokeria kuin limu, tarkastapa huviksesi tuoteseloste. Sokeria on muutenkin ruokavaliossa aivan liikaa, ja se haittaa paljon muutakin kuin hampaita.
Säilöntäainelientä höystettynä aromeilla ja väreillä. Et oo sattunut tuoteselostetta vilkaisemaan? veikkaan että jos mitä tahansa noista lisäaineista olis sun edessä lautasella pelkästään, et taatusti söisi. Mutta mehun seassa lapsille ihan ok, vai mitä? Yök.
Vesi, sokeri, omena-, päärynä- ja rypäletäysmehu tiivisteestä, happamuudensäätöaine (sitruunahappo), säilöntäaine (natriumbentsoaatti, kaliumsorbaatti), aromi, elintarvikeväri (antosyaani)
Että mua voi ärsyttää nää vinkujat.. Ihanko tosissaanlapsenne saa mehua vain karkkipäivänä? Terv. Nuori aikuinen, joka joi lapsena enemmän mehua kuin ap:n muksut ja silti olen perusterve ja hampaissa reikiä nolla.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:45"]
Että mua voi ärsyttää nää vinkujat.. Ihanko tosissaanlapsenne saa mehua vain karkkipäivänä? Terv. Nuori aikuinen, joka joi lapsena enemmän mehua kuin ap:n muksut ja silti olen perusterve ja hampaissa reikiä nolla.
[/quote]
Tämä sinun viestisikö ei ole vinkumista? Minusta tässä ketjussa on asiallisia, perusteltuja vastauksia. Meillä ei lapset juo mehua muuta kuin herkkuna, ei päivittäin. Karkkipäiviä ei ole.
Voithan toki perustella, miksi mielestäsi mehuja pitäisi juoda joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:45"]
[/quote]
Tämä sinun viestisikö ei ole vinkumista? Minusta tässä ketjussa on asiallisia, perusteltuja vastauksia. Meillä ei lapset juo mehua muuta kuin herkkuna, ei päivittäin. Karkkipäiviä ei ole.
Voithan toki perustella, miksi mielestäsi mehuja pitäisi juoda joka päivä.
[/quote]
Natustele sinä sitä porkkanaasi ihan niin paljon kuin haluat, mutta turha kritisoida jostain mehun juomisesta. On sitä maailmassa pahempiakin terveysrskejä kuin mehulasillinen.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:45"] Että mua voi ärsyttää nää vinkujat.. Ihanko tosissaanlapsenne saa mehua vain karkkipäivänä? Terv. Nuori aikuinen, joka joi lapsena enemmän mehua kuin ap:n muksut ja silti olen perusterve ja hampaissa reikiä nolla. [/quote] Tämä sinun viestisikö ei ole vinkumista? Minusta tässä ketjussa on asiallisia, perusteltuja vastauksia. Meillä ei lapset juo mehua muuta kuin herkkuna, ei päivittäin. Karkkipäiviä ei ole. Voithan toki perustella, miksi mielestäsi mehuja pitäisi juoda joka päivä. [/quote] Natustele sinä sitä porkkanaasi ihan niin paljon kuin haluat, mutta turha kritisoida jostain mehun juomisesta. On sitä maailmassa pahempiakin terveysrskejä kuin mehulasillinen.
[/quote]
Olipa hyökkäävää tekstiä. Pyysin sinua asiallisesti perustelemaan, miksi mehua mielestäsi pitäisi juoda joka päviä, ja sinä vastaat tuollaisella hyökkäyksellä :O Minusta on erikoista, että kritisoit toisia ihmisiä "vinkumisesta", mutta itse käyttäydyt noin. Mitä jos yrittäisit vielä uudestaan, mutta tällä kertaa ihan asiallisesti?
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:45"]
[/quote]
Tosi vakuuttava puheenvuoro, jos on "nuori aikiuinen".
Voi kuule vetää kaksi askia tupakkaa ja juoda kossun päivässä ja silti olla "perusterve", jos on nuori aikuinen. Eli tarkoittanet jotain 25-30 -vuotiasta.
Katsos noviisi, ne terveyshaitat tuppaavat näkymään myöhemmällä iällä.
Mä oon ruennut antmaan vauvalle 6 kk tuoremehuja. Saa hyvin vitamiinit samalla :)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:24"]
[/quote]
[/quote]
Minkä ikäiset lapset sulla on? Mitä muuta sokerisia juttuja syötte päivittäin ja milloin?
[/quote]
Lapsi on nyt ekaluokalla. Saa mehulasillisensa ja keksin/tummaa suklaata tms. (http://www.bonnejuomat.fi/ammattilaiset/?kategoria=2) päivittäin samalla kun me vanhemmat juomme "iltakahvin" ja tuoremehua viikonloppuaamuisin.
Karkkia saa pienen määrän viikonloppuisin aamupalan ja ruuan päälle. Kerran viikossa vanukkaan iltapalalla.
Muutoin syömme tavallista itsetehtyä kotiruokaa. Välipalalla kasviksia, maitotuotteita (ei esim sokeroituja jogurtteja), pähkinöitä, kokolihaleikkeleitä .... niiden iänikuisten murojen ja karjalanpiirakoiden sijaan. Ennenkaikkea välillä ei napostella.
Mies ja lapsi samasta puusta alipainoisia, itse olen ollut teinistä asti tukeva.
Täällä kanssa 30-vuotias lapsena mehuja juonut ja karkkeja jatkuvasti mässyttänyt jolla reikiä 0. Nyt aikuisena sokeria lipitän kahvin seassa monta t.lusikallista päivässä. Lapsillani sama juttu. Kaikilla hyvät ja reijättömät hampaat. Mehuja juovat, karkkia syövät ja sokerijogurtteja päivittäin. Lapset 12, 7 ja taapero. Aina hammaslääkärit kehuneet kuinka terveet ja puhtaat hampaat lapsillani on. Meillä kun huolehditaan hyvästä hammashoidosta ja siitä ei tingitä. 2xpvä pesu ja ruoan tai juoman päälle aina ksylitolipurkka tai pastilli. Niin ja ei olla kukaan ylipainoisia vaikka sokeria syödäänkin. Päinvastoin, hoikkia ja terveitä jokikinen!
Ap, opetapa lapsesi syömään juustosiivu tai ruokalusikallinen rasvaisia pähkinöitä mehulasillisensa jälkeen. Nämä suojaavat hampaita edes vähän mehun tuhoilta.