Ihanaa! Sossutuki tilillä!
Eikun bilettämään illalla ja huomenna ylppärijuhliin. Varaa on pikkulahjaankin juhlakalulle ruusun kera!
Kiitos kaikki kunnolliset veronmaksajat! Olen vilpittömästi kiitollinen.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:27"]
Milloin teit hakemuksen? Kauan kesti että oli rahat tilillä?
[/quote]
Lakisääteinen raja on seitsemän arkipäivää hakemuksen jätöstä päätökseen. Hakupäivää ei lasketa. Joten jos on laittanut hakemuksen maanantaina, on päätös oltava valmiina seuraavan viikon keskiviikkona.
Maksatus tapahtuu samana päivänä ja raha on tilillä tässä tapauksessa mainitun viikon perjantaina.
Valitettavasti monissa kunnissa lipsutaan tästä. Mutta minä sain itse asiassa parissa päivässä tämän, kun kävin henkilökohtaisesti sosiaaliohjaajan pakeilla.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:27"]
Milloin teit hakemuksen? Kauan kesti että oli rahat tilillä?
[/quote]
Lakisääteinen raja on seitsemän arkipäivää hakemuksen jätöstä päätökseen. Hakupäivää ei lasketa. Joten jos on laittanut hakemuksen maanantaina, on päätös oltava valmiina seuraavan viikon keskiviikkona.
Maksatus tapahtuu samana päivänä ja raha on tilillä tässä tapauksessa mainitun viikon perjantaina.
Valitettavasti monissa kunnissa lipsutaan tästä. Mutta minä sain itse asiassa parissa päivässä tämän, kun kävin henkilökohtaisesti sosiaaliohjaajan pakeilla.
ap
[/quote]hyvä että et joutunut kauan odottamaan. Täällä kestää välillä parikin viikkoa että koko hakemusta käsitellään
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:20"]
Jos tällä selviää viikonlopun yli, niin miten sitten ensi viikko?
[/quote]
Tulee palkkioluontoisia eriä kirjoitushommistani! Suurehko summa sossusta johtuu siitä, että olen sinnitellyt pari kuukautta toimeentulon kipurajalla. Laskelmat osoittivat, että olemme eläneet alle minimin kolmekuukautta. Sain vajeen siis takautuvasti.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:33"]
Sossurahat tulee kyllä aina yleensä kuun alussa,ei loppukuussa sry! :)
[/quote]
Varmaankin näin, jos vakioasiakas. Kertaluontoisesti tulee hakemuspäivästä laskien. En tiedä, miten tulee, jos saa automaattisesti kerran kuussa.
Ainakin yksi ystäväni on puhunut, että tulisi aina kuun viimeinen arkipäivä? Täällä Helsingissä ollaan.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:32"]
Ap:n asemassa en kyllä hyppelisi ilosta. Jos olet hiljattain jäänyt toimeentulotuen varaan, voi sinulla olla ehkä säästöjä, joilla elellä jonkin aikaa. Aluksi aikatauluton elämä voi tuntua jopa mukavalta ja huolettomalta, varsinkin kun kesä on tulossa. Iloa ei todennäköisesti kestä kovin pitkään, sillä pelkällä toimeentulotuella ei pitkälle pötkitä piemmän päälle. Elämä tulee olemaan pelkkää pennin venyttelyä. Mihinkään ei ole varaa. Pesukoneen rikkoutuminen tai joku muu yllättävä meno syöksee talouden katastrofin partaalle. Joten suosittelen kiireesti hakeutumaan vaikka johonkin koulutukseen, ennen kuin uit liian syvällä.
Yst. terv. 90-luvun lamassa saman kokenut
[/quote]
Toimeentulotukea EI edes saa jos on jotain säästöjä muuna kuin käteisenä.
Joten Ap on siis saanut ihan oikein sen tuen.
Mä joudun hakemaan tt-tukea 3 kkdeksi SUORAAN ja se myös minulle myönnetään niin kuin pitääkin. Mitään tuloja kun minulle ei ole seuraavan 3 kuukauden ajalle paitsi lapsilisät ja as.tuki.
Repikää siitä kateelliset.....
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:33"]Sossurahat tulee kyllä aina yleensä kuun alussa,ei loppukuussa sry! :)
[/quote]
Sori, olet väärässä. Itselleni tulee yleensä 1-2 päivää ennen kuun vaihdetta.
Niin tuli minullekin, kävin heti aamusta alkossa. Enkä ottanut mitään kyykkyviiniä,vaan kaksi tonkkaviiniä ja Lidlistä sidukkaa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:33"]Sossurahat tulee kyllä aina yleensä kuun alussa,ei loppukuussa sry! :)
[/quote]
Te pummit, jotka saatte joka kk tukea, saatte säännöllisesti samana päivänä :)
Maksupäivä voi olla ihan mikä vaan.
Vau, vielä täällä tartutaan näihin provoihin. On tainnu taantuma iskeä palstalaisten tilannetajuunkin.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:13"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:07"]
Mikä on sossutuki? Tarkoitat varmaan toimeentulotukea? Ei varmaan ole tullut hääppönen summa tilille koska todennäköisesti saat jotain muita lakisääteisiä etuisuuksia Kelalta kuten opintotuki, työttömyyspäiväraha, kotihoidontuki, asumistuki, lapsilisät... Jos näiden jälkeen ei sossun laskelmien mukaan jää tarpeeksi elämiseen voi saada muutaman kympin tai satasen toimeentulotukea riippuen siitä paljon jää noiden tukien jälkeen miinukselle siitä toimeentulotuen perusosasta sen jälkeen kun olet maksanut vuokran ja sähkön.
Eli pähkinänkuoressa jos olet sinkku sinulle jää asumiskulujen ja sähkön jälkeen n. 480€ ruokaan, vaatteisiin ja siihen bilettämiseen plus muihin laskuihin kuten kännykkä ja nettilaskut. Minä en paljon juhlisi tuollaisella summalla. Perheellinen saa tietysti enemmän mutta ei silläkään juhlita sillä mitä enemmän henkilöitä sitä suuremmat kulut.
[/quote]
Miks aina lasketaan vaatteet? Ostaako joku oikeasti vaatteita joka kuukausi?
[/quote]
Vaatteet kun pitää ostaa tuosta perusosasta ja ovat pakollisia kaikille ihmisille, luulisin ainakin. Kaikki eivät voi tai halua ostaa kirpparilta euron vaatteita joten kyllä niihin vaatteisiin vaan pitää varata aika paljon rahaa tuosta perusosasta. Joku ostaa enemmän ja joku vähemmän. Minä kirjoitan lähinnä lapsiperheen näkökulmasta ja todellakin neljän lapsen vanhempana kyllä, ostan vaatteita joka kuukausi. Pakko ostaa. Jos ostaisin harvoin menisi kerralla useita satasia eikä minulla ole pistää isoa summaa kerralla vaatteisiin ja kenkiin.
Itselleni ostankin tosi harvoin enkä joka kuukausi joten kyllähän varsinkin sinkku pärjää hyvin sillä että ostaa vaatteita tosi harvoin. Voi pärjätä varmaan vaikka vuoden ilmankin ostamista jos eivät kulu puhki, jos kaikki pakolliset hankinnat on hankittu esim. talvitakki sen verran hyväkuntoinen että ei tarvitse uutta ostaa tai jos "isonemista" leveyssuuntaan ei tapahdu jotta sama vaatekoko käy vuodesta toiseen. Lapsille ei valitettavasti käy vaan kasvuvaiheessa joka kevät, syksy, talvi ja kesä on ostettava uudet sisä- ja ulkotamineet ja kengät.
Mutta todellakin kyllä on köyhä se ihminen joka juhlii tuolla n. 480€ käyttösummalla joka jää asumismenojen jälkeen. Meillä on toiveita ja haluja elintasosta erilaisia. Joku elää mielestään hyvin tuolla summalla. Jos itse olisin sinkku ei kylläkään riittäisi mukavaan hyvään elämään. (ja jos joku nyt haluaa muistuttaa että ei tukisummilla eläminen ole tarkoitettukaan mukavaan elämään niin siitä olen samaa mieltä mutta joillekin se nähtävästi riittää)
Itse käytän pelkästään omiin ruokakuluinin n. 350€ ellei enemmän ja syön satunnaisesti ulkona. Omat netti- ja puhelinlaskut on 80€/kk. Sitten menee vielä bensaan 100€/kk, autolainaan 300€/kk, pistän sukanvarteen lomamatkoja varten n. 200€ (koska olen perheellinen oikeasti pistän enemmän mutta tässä yritän miettiä millä summalla sinkkuna selviäisin), jonkin verran käytän tietenkin omiin vaatteisiin, kenkiin ja kosmetiikkaan mutta en osaa sanoa paljon koska summat voivat vaihdetta paljon kuukausittain. Jonkin verran menee myös apteekkituotteisiin. Ei kyllä mitenkään riittäisi 480€!
Minä saan tukeni ensi viikolla, mutta onneksi on tähän viikonloppuun vielä rahaa :)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:50"]
Vau, vielä täällä tartutaan näihin provoihin. On tainnu taantuma iskeä palstalaisten tilannetajuunkin.
[/quote]
Aika paljon on tuoreita palstalaisia niin eivät vielä osaa erottaa näitä tavallisista topiikeista. Kyllä se sitten aukeaa kun ovat kuukauden päivät katsoneet päivittäistä sosiaalitoimiston asiakkaita vastaan provoamista. Ei kai näitä kukaan vanhempi enää lue.
[/quote]
Oh really? Kyllä mulla ihan on tapana saada kuun viimeinen arkipv ? :'D taitaapi ihan kaupunkikohtaista, vitun ammattilainen, olla. :*
En jaksanut koko ketjua lukea,mutta kun minulla ei äitiysloman jälkeen ollut enää työpaikkaa mihin palata ja pian mies jäi työttömäksi, haettiin toimeentulotukea. Asumistuki, lapsilisät, työttömyyspäiväraha, kotihoidon tuki ja se toimeentulotuki teki yhteensä 2600 euroa. Vuokra,sähkö ja puhelimet makso yhteensä noin 1000e/kk. muut laskut tuli autosta ja siitäkin vaan joka kolmas kuukausi. Että ruokien ja asumisen ja auton jälkeen jäi vielä useampi satanen. Kyllä sitä mietti että perse ruvella vääntänyt töitä ja palkka ehkä 1500 ja kotona olemisesta saa noin paljon niin mitä vittua ihmiset valittaa tukien pienuudesta! Meillä siis 2aikuista ja kolme lasta. Nykyään taas mies ja minä töissä ja tienataan yhteensä 3300, eli vaan parisataa enemmän ku kotona ollessa. Kyllä niillä sossun rahoilla vaan voi juhlia niinku ap sano!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 10:34"]Eikun bilettämään illalla ja huomenna ylppärijuhliin. Varaa on pikkulahjaankin juhlakalulle ruusun kera!
Kiitos kaikki kunnolliset veronmaksajat! Olen vilpittömästi kiitollinen.
[/quote]Sama täällä. Kiitän ja pokkaan. 2300€ tuli taas tilille ihan pyytämättä! Jee!
Kahden aikuisen ja kolmen lapsen perhe saa toimeentulotukea niin että asumiskulujen ja sähkön jälkeen jää n. 1700€ käyttöön. (summa hieman vaihtelee lasten iän mukaan) Se paljon jää sitten vielä "jäljelle" vuokran, laskujen ja ruuan jäälkeen riippuu taas ihan käyttäjästä ja kulutustottumuksista. Monella tuon kokoisella perheellä menee ruokaan ja muihin taloustarvikkeisiin jo 1000€ jos ei joka penniä laske kaupassa. Sen jälkeen jää sitten se 700€ muihin laskuihin ja menoihin kuten netti, puhelimet, auto. Se mikä jää jäljelle laskujen jälkeen menee sitten niihin muihin pakollsiiin ja ei pakollisiin kuten vaatteet, kengät, huvitukset, matkustelu.
Teillä on varmaan ollut pienet laskut ja pienet ruokakulut. Meillä menee ruokaan ja muihin hygienia- taloustarvikkeisiin 1000€. Meillä menee auto, netti, puhelinlaskut pelkästään 600€ joten 100€ jäisi sitten sitten huvituksiin, vaatteisiin, kenkiin, bensaan ja julkisiin kulkuneuvoihin viidelle hengelle. Ei juhlittaisi ei!
Siinä olet oikeassa että lapsiperheessä jossa on lapsia 2 tai enemmän pitäsi olla vähintään keskitulot eli yht. n. 6000€ brutto ennenkuin alkaa selvästi jäämään kunnolla enemmän rahaa käyttöön kun tukien varassa elävälle. Eli jos tienaatte yht. 3300 (netto? onko lapsilisät mukana?) aika pienituloisia tosiaan olette ja valitettavasti eipä varmaan paljon voittoa tule työnteosta noilla tuloilla verrattuna tukien varassa elävään.
Kyllä työssäkäyvä on siinä mielessä paremmassa asemassa, että hän pystyy kerryttämään omaisuutta. Voi ostaa asunnon ja maksella hissuksiin lainaa pois ja näin asumiseen menee vähemmän rahaa kuin vuokralla ollessa. Pikku hiljaa se omaisuus karttuu. Sijoituksiakin voi tehdä ja parantaa pitkällä tähtäimellä omaa ostovoimaa niillä sijoitustuotoilla. Toki kääntöpuolena on sitten se, että sossun luukulle ei ole asiaa. Mutta on paljon suurempi taloudellinen vapaus kuin toimeentuloasiakkaalla, joka joutuu elämään kädestä suuhun.
Sossurahat tulee kyllä aina yleensä kuun alussa,ei loppukuussa sry! :)