Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tämä lasketaan? Derivointia.

Vierailija
26.01.2022 |

Auto (M=1500kg) kiihdyttää tasaisesti nopeudesta 10m/s nopeuteen 30m/s ja aikaa menee tasan 5 sekuntia.

Kuinka suuri hetkellinen teho tarvitaan kiihdytyksen alussa ja lopussa? Tässä tarvitaan derivointia.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liike-energian kaavaan sijoittaa nopeudeksi tasaisesti kiihtyvän liikkeen nopeuden. Sieltä löytää ajan, jota voit derivoida. Tehohan on energian aikaderivaatta.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tasaisesti_kiihtyv%C3%A4_liike

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Teho

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Liike-energia

Vierailija
2/17 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita derivointia. Laske liike-energia lopussa ja vähennä siitä liike-energia alussa. Tämä on käytetty energia koko kiihdytykseen. Tehon saat kun jaat sen käytetyllä ajalla, eli tässä tapauksessa viidellä sekunnilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita derivointia. Laske liike-energia lopussa ja vähennä siitä liike-energia alussa. Tämä on käytetty energia koko kiihdytykseen. Tehon saat kun jaat sen käytetyllä ajalla, eli tässä tapauksessa viidellä sekunnilla.

Teho kasvaa lineaarisesti kiihdytyksen aikana. Tehon voi laskea alussa ja lopussa ilman derivointia toki: W=F•v.

Vierailija
4/17 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirullinen tehävä. En ala tässä laskemaan muiden kotiehtäviä, mutta kerron perusteet.

Kokonaismassa M1 = 1500 kg + kuljettajan massa.

V = vierintävastus. Tämä on vakio matkaa kohti, eli kolminkertaistuu kiihdytyksen aikana.

I = ilmanvastus. Tämä yhdeksänkertaistuu kiihdytyksen aikana.

P = kiihdytykseen tarvittava teho. Riippu kokonaismassasta ja nopeudesta.

Täydellisessä vastauksessa siis kysytyt tehot tulee lausua  V:n, I:n ja M1:n funktiona.

 

Vierailija
5/17 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

P= mav(t)

mies53v

Vierailija
6/17 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

15kw ja 30kw

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita derivointia. Laske liike-energia lopussa ja vähennä siitä liike-energia alussa. Tämä on käytetty energia koko kiihdytykseen. Tehon saat kun jaat sen käytetyllä ajalla, eli tässä tapauksessa viidellä sekunnilla.

Teho kasvaa lineaarisesti kiihdytyksen aikana. Tehon voi laskea alussa ja lopussa ilman derivointia toki: W=F•v.

Teho ei kasva mihinkään jos ilmanvastus ja vierintävastus jätetään huomiotta, jotka tietysti jätetään koska tehävänannossa niitä ei mainita. Pienillä nopeuksilla niillä ei ole oikeastikaan merkitystä.

Jos taas ilmanvastus ja vierintävastus täytyy ottaa huomioon niin niille täytyy tehtävänannossa antaa jokin nopeuden funktiona oleva yhtälö, muuten tehtävää ei voi ratkaista.

Vierailija
8/17 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jo alkunopeus on nolla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita derivointia. Laske liike-energia lopussa ja vähennä siitä liike-energia alussa. Tämä on käytetty energia koko kiihdytykseen. Tehon saat kun jaat sen käytetyllä ajalla, eli tässä tapauksessa viidellä sekunnilla.

Teho kasvaa lineaarisesti kiihdytyksen aikana. Tehon voi laskea alussa ja lopussa ilman derivointia toki: W=F•v.

Voi toki.

Vierailija
10/17 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P= mav(t)

mies53v

Mistä alapeukut? No lasketaan koko paska.

mies53v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P= mav(t)

mies53v

Mistä alapeukut? No lasketaan koko paska.

mies53v

Keskimääräinen teho: P=dE/dt=> 1/2m(v-v)^2 /dt, josta tulee 60kw

keskimäärinen kiihtyvyys: a= v-vo/t= 4m/s^2 

Yhdistetään tasaisesti kiihtyvä liike V =v+at ja liike-energia nopeuden funktiona E = 1/2mv^2=> E(t)= 1/2m(v+at)^2, derivoidaan ajan suhteen E= ma(v+at)=> mav(t)

kiihdytyksen alussa 1500x4x10=69kw

ja lopussa 1500x4x30x=180kw.

mies53v

Vierailija
12/17 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jo alkunopeus on nolla?

Silloinhan ei ole liikettä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä joku kompa?

Tasaisella nopeudella ei tarvita tehoa ollenkaan, jos vastuksia ei oteta huomioon, joten sekä alku- että loppunopeudella teho on nolla.

Kiihdytyksen aikana toki tarvitaan tehoa, vaan sitä ei kysytty.

Vierailija
14/17 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasainen kiihtyvyys..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä mielessä matikan perussääntö:

Jos jakaa niin ei saa kertoa.

Vierailija
16/17 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita derivointia. Laske liike-energia lopussa ja vähennä siitä liike-energia alussa. Tämä on käytetty energia koko kiihdytykseen. Tehon saat kun jaat sen käytetyllä ajalla, eli tässä tapauksessa viidellä sekunnilla.

Teho kasvaa lineaarisesti kiihdytyksen aikana. Tehon voi laskea alussa ja lopussa ilman derivointia toki: W=F•v.

Teho ei kasva mihinkään jos ilmanvastus ja vierintävastus jätetään huomiotta, jotka tietysti jätetään koska tehävänannossa niitä ei mainita. Pienillä nopeuksilla niillä ei ole oikeastikaan merkitystä.

Jos taas ilmanvastus ja vierintävastus täytyy ottaa huomioon niin niille täytyy tehtävänannossa antaa jokin nopeuden funktiona oleva yhtälö, muuten tehtävää ei voi ratkaista.

Tämä.

Vierailija
17/17 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä joku kompa?

Tasaisella nopeudella ei tarvita tehoa ollenkaan, jos vastuksia ei oteta huomioon, joten sekä alku- että loppunopeudella teho on nolla.

Kiihdytyksen aikana toki tarvitaan tehoa, vaan sitä ei kysytty.

Jos sanotaan, että kiihdytyksen alussa ja lopussa, niin se tarkoittaa, että kiihdytys on jo alkanut, mutta ei aivan vielä loppunut.

Tuo mihin itse viittasit tarkoittaisi ennen kiihdytyksen alkua ja sen lopettamisen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme