Mitä tehdä vinkuvan ja vaativan lapsen kanssa?
Menee hermot. Ekaluokkalainen tyttö on ihan älytön vinkumaan ja mankumaan haluamiaan asioita erityisesti aamuisin ja iltaisin. "Tee leipä, tuo tyyny, anna mun vaatteet, pue mut, silitä mua, anna sitä sun tätä!"
Lapsi on ihan normaali, kavereita on ja heidän kanssaan on aktiivinen, koulu sujuu jne. Tyttö kyllä osaa kun vaan viitsii, mutta tuntuu, että mitä enemmän huomioin häntä, sitä vaativammaksi hän muuttuu. Mistään ei kiitä, ellen muistuta häntä. Mihinkään ei tunnu kuitenkaan olevan tyytyväinen. Jos teen hänelle voileivän, kurkut puuttuu tai niitä ei haluakaan.
Ärsyttää, tätäkö tämän ikäisten kanssa on? Miten te toimitte, kun lapset vaatii? Todettakoon vielä, etten suostu todellakaan kaikkeen hänen vaatimuksiinsa, vaadin itsekin häneltä asioita, jotka pitää jo osata huolehtia.
Yritän kuunnella häntä ja neuvoa keskustelemaan asioista rauhallisesti ja asiallisesti. Tarpeeksi kauan vaan kun kuuntelee sitä vinkumista, kun asiat ei mene hänen mukaansa, karjun jo itsekin pää punaisena olemaan jo hiljaa...
Kommentit (2)
Meillä ihan samanlainen 5-vuotiaan kanssa. Ihan järkky huuto ja mankuminen koko ajan. Hän on kotihoidossa. Makaa lattialla ja huutaa ja vinkuu jarkuvasti. Lääkärissä käyty eikä mikään vialla. En ymmärrä. Tosi raskasta. Tekemistä annetaan ja huomiotakin mielestäni. Ulkoillaan paljon ja rytmi säännöllinen.
Ei sun tartte kuulla mitään mankumista, ihan aluksi pyydät että hän pyytää nätisti ja jos ei pyydä nätisti niin tekee itse. Ja vaikka pyytäisi nätisti niin voit ihan hyvin selittää että äidillä on nyt tämä homma kesken, voit joko odottaa tai tehdä itse.
Mut varmaankin tuo on jonkinlaista huomionkipeyttä, voisit ottaa asiaksesi antaa positiivista huomiota ja vaikka lukea yhdessä tms niin se negatiivinen huomionhaku voisi jäädä vähemmälle.