Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensin heräilin, nyt en enää osaa nukkua

Vierailija
28.05.2015 |

Hei, onko kukaan samassa tilanteessa tai onko apuja?

Vauvani oli tosi huono nukkumaan, oppi oikeastaan vasta puolitoistavuotiaana. Ehkä syynä maitoallergia ja korvavaivat, osin ainakin. Se on nyt ohi ja lapsi nukkuu, mutta minä olen menettänyt kykyni nukkua. Herään jokaiseen ääneen, nukun pinnallisesti ja katkonaisesti.

Kun vauva heräili ja nukuin kamalan vähän, en halunnut mitään muuta kuin nukkua. Haaveilin vain unesta. Ja nyt en osaa enää nukkua ja olen aamuisin ja päivisin todella väsynyt.

Työterveyslääkärin mukaan voisin ottaa nukahtamislääkkeitä, mutta se tuntuu arveluttavalta, kun minulla on kuitenkin lapsi josta pitää pitää huolta jos yöllä hän näkeekin pahaa unta jne.

Kommentit (1)

1/1 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Jaan tämän kokemuksen ja tiedän, miltä tuntuu kun jatkuvien herätyksien myötä ylikierroksille joutunut keho on unohtanut kykynsä nukkua. Kun tilanne ei lähtenyt laukeamaan itsestään, pelkäsin todella, etten enää koskaan tule nukkumaan kahdeksan tuntia putkeen.

Onneksi voin kertoa, että tänä päivänä nukun erinomaisesti ja jopa paremmin kuin ennen lapsen saamista :) Jouduin tosin tekemään paljon töitä oman unen löytymiseksi, koska heräilyvaihe oli kestänyt niin pitkään. Siksi ajattelen, että jos minä sain unikykyni takaisin, kuka muu tahansa onnistuu myös!

Hienoa, että olet aktiivisesti hakenut ongelmaan apua eli jutellut asiasta lääkärin kanssa. Oman kokemukseni mukaan lääkkeet voivat olla aivan paikallaan tällaisessa tilanteessa, kierteen katkaisemiseksi. Oletko jo kokeillut melatoniinia? Koska se on hormoni, ei lääke, vaikutus ei ole niin voimakas ja voit olla turvallisin mielin sen suhteen, että lapsesi tarvitsisi sinua yöllä. Myöskin valeriaana voi toimia.

Itse jouduin kyllä alkuun tukeutumaan ihan keskushermostoa rauhoittavaan lääkkeeseen muutamana iltana, jotta sain vähän kehoa opetettua siihen, että yöllä ja sängyssä nukutaan. Tällöin järjestettiin tietysti niin, että lapsi ei ollut minun hoitovastuullani.

Sittemmin olen kokeillut monenlaisia lempeitä keinoja piikkimatosta mindfulnessiin ja innostuin lopulta aiheesta niin, että päädyin kokoamaan nämä vinkit blogiin :)

Väsyneenä elämästä katoaa helposti maku ja värit. Mutta sitä enemmän niitä osaa arvostaa, kun saa ne takaisin!

Toivon, että saat noidankehän pian poikki ja pääset nauttimaan elämästä ja lapsestasi virkeänä!

Terveisin,

Kati

www.nukahtamo.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän