Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko alkaneet valmistella lastanne kotoa poismuuttoon? Miten?

Vierailija
27.05.2015 |

Toisaalla tällä palstalla oli keskustelua siitä, minkä ikäisenä kotoa poismuutto tapahtuu. Oletteko valmistelleet lastanne poismuuttoon ja opiskelemaan lähtöön miten? Monet esimerkiksi ostavat jotain astiasarjaa jo rippikouluiästä lähtien, sänky on monelle hankittu poismuuttoa silmällä pitäen, joillain on osakesalkku, toisille vanhemmat ostavat opiskelijakämpän (miten rahoitatte sen, maksaako opiskelijanne teille vuokraa, perintöjä/ennakkoperintöjä) tai jopa oman asunnon ym.? Meillä on hyvin aikaa valmistella vauveliamme mutta ajattelimme, että emme ainakaan sitten aikoinaan heitä häntä tuille kun kotoa muuton aika on käsillä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo täysi-ikäinen mutta koti on täällä. Tilanteesta riippuen sitten tietysti, jos tulee tarve muuttaa tai hän voi jäädä vanhaankin ja itse muutan. Mutta ei ole juuri nyt ajankohtaista. Eli en valmistele etukäteen.

Vierailija
2/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 19-vuotias esikoinen on lähdössä syksyllä yliopistoon ja muuttaa samalla pois kotoa.

Ainoa valmistelu mitä olkaa tehty on se että poika on pienestä pitäen osallistunut kotitöihin ja osaa siis laittaa ruokaa, siivota ja pestä pyykkiä ja muutenkin hoitaa omat asiansa.

Käydään sitten muuton lähestyessä ja asuinpaikan selvitessä ostamassa Ikeasta keittiötarvikkeet, petivaatteet ja muut tarpeelliset asiat.

Hurjan jännittävää ja haikeaa aikaa meille vanhemmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä tuille?! Kuka idiootti muutta kotoa pois jos ei ole työtä?!

Vierailija
4/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vauvalisi on aika itsenäistyä, niin ajattelit työnhakuun kannustamisen sijasta alkaa elättää häntä vaikka ei asu kotona? Lähes kaikki opiskelijatkin käyvät töissä, mikä on parempi kuin se et mami antaa rahaa. Vastuuntuntoa, itsenäisyyttä ja työkokemusta saa siinä samalla.

Vierailija
5/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi etsii nyt asuntoa, mutta ei olla valmisteltu mitenkään. (ja sänky on jo olemassa, se missä nytkin nukkuu) Tai tietyllä tapaa olen valmistellut, neuvomalla, mutta mitään kamaa ei olla hankittu. Niiden aika on sitten, kun asunto ilmoittaa itsestään. Ei meidän kaksioon edes mahtuisi tavaramääriä odottamaan ja mieli/tyyli voi kuitenkin muuttua monia kertoja tässä odotellessa, niin katsotaan sitten.

Asuntohakemusjonot ovat niin pitkiä, että varmaan vielä toinen vuosi vierähtää, että onhan tässä aikaa valmisteluihin tavalla tai toisella.

Vierailija
6/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:01"]

Heitä tuille?! Kuka idiootti muutta kotoa pois jos ei ole työtä?!

[/quote]

Kyllä niinkin täytyy tehdä. Kaikki eivät elätä aikuista lastaan, tai vastaavasti hän haluaa omaa vapautta. Tottahan se on, että kun lapsuuskodissa olet, ne säännöt on samat edelleen.

Vierailija
7/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on 17, hänellä on liinavaatteita, pyyhkeitä, astiaston alkuja yms. Rahastokin löytyy, jonka turvin on parempi opiskella enemmän. Oletan, että on vielä pari vuotta kotona, eli hankintoja ehtii vielä tehdä hyvin.

Nuorempi on vasta varhaisteini, joten rahastoa lukuunottamatta ei olla vielä muita hankintoja tehty.

Vierailija
8/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla. Lapsella on kyllä rahaa säästettynä. Voin ostaa sijoitusasunnon, jos tarvitaan. Tai antaa kuukausiavustusta opiskeluaikana. Astioita ei nykyteini halua kerätä, niitä voi ostaa sittenkun tarvitaan. Samoin jotain huonekaluja. Jotain voi kotoakin ottaa mukaan. En kyllä aio mitään luxuxusta heille ostaa. Samalla tavalla kuin ennenkin, opiskeluaikana pärjää vähän vähemmälläkin

Vierailija
9/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvani matkalaukku on jo pakattuna ja odottelee tuolla eteisen kaapissa.

Vierailija
10/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle olivat vanhemmat hankkineet rahaston ja pois muuttaessa sain myös mm. minulla siihen astikin olleen sängyn mukaan, lisäksi vanhoja muille tarpeettomia huonekaluja sekä vanhemmilta että sukulaisilta. Pienempää kodin tarviketta toivoin ja sain ylioppilaslahjaksi. Ennen muuttoa kävimme äitini kanssa ostamassa mm. siivoustarvikkeita.

Sain paljon tukea ja arvostin ja arvostan sitä edelleen. Vieraalle paikkakunnalle satojen kilometrien päähän muutto oli minulle hirveää. Vielä ikävämpää se olisi ollut, jos en olisi saanut mitään tukea asumisen alkuun.

Vierailija
11/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ajattelen ihan toisenlaista valmistelua. Tärkeää, että nuori ei ole kädetön poismuuttaessaan, vaan osaa hoitaa taloutensa, maksaa laskunsa ajallaan, siivota asuntonsa, pestä pyykkinsä ja käyttää normaaleja kodinkoneita. Osakesalkut sun muut on sitten vauraan väen juttuja, jollaisiin meillä ainakaan ei ole varaa. Tärkeintä on, että nuori pitää ittensä ihmisenä! Siihen pyrimme.

Vierailija
12/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pakannut suurimman osan leluista valmiiksi, millä ei niin usein leiki. Asuntoakin olen alkanut katselemaan eri paikkakunnilta, mutta kun työllisyystilanne on niin heikko ettei vielä ole uskaltanut mitään sen kummemmin varailla. Lapsi haluaisi ensin opiskelemaan ammatin, mutta olen sanonut että peruskoulu pitää ensin käydä loppuun. Siinä sivussa voi vielä hyvin tehdä töitä, mutta oikeassa koulussa pitää keskittyä opintoihin ja opintolainan tuhlaamiseen. Kovasti vänkää vastaan, yritän tehdä muuton pikku hiljaa niin ettei huomaakaan kun jo nukkuu uudessa asunnossa :)

Vierailija
13/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se lapsen poismuutto ja siis itsenäistymisen valmisteleminen aloitetaan jo vauvana.... luodaan perusturvallisuus ja opetetaan asioita tästä maailmasta. :)

Vierailija
14/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:01"]Heitä tuille?! Kuka idiootti muutta kotoa pois jos ei ole työtä?!
[/quote]

Esim. Kaikki opiskelijat

Vierailija
15/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:54"]

toisille vanhemmat ostavat opiskelijakämpän (miten rahoitatte sen, maksaako opiskelijanne teille vuokraa, perintöjä/ennakkoperintöjä) 

[/quote]

Usei(mmi?)lla kotoa muuttavan lapsen vanhemmalla on oma asunto maksettu jo vuosikausia sitten. Pienen yksiön osto ei siis ole kovin iso taloudellinen panostus. Esim. täältä Oulusta saa uuden yksiön noin 40 tonnin ostohinnalla, jonka jälkeen loppuhinta maksetaan vastikkeessa (noin 500e/kk). Keskituloisilla vanhemmilla tuollainen 500e/kk löytyy useimmiten helposti. Toisaalta vanhoja yksiöitä ostaa jo velattomiksi noin 60 tonnilla, ja monilla on "helposti" tuollainen summa irroitettavissa säästöistä/sijoituksista. Tai esim. puolet käteisellä ja puolet velkaa. Jossain pk-seudulla toki vaatii isompaa panostusta, mutta toisaalta vanhempien palkatkin on siellä todnäk parempia.

Vierailija
16/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:54"]

toisille vanhemmat ostavat opiskelijakämpän (miten rahoitatte sen, maksaako opiskelijanne teille vuokraa, perintöjä/ennakkoperintöjä) 

[/quote]

Usei(mmi?)lla kotoa muuttavan lapsen vanhemmalla on oma asunto maksettu jo vuosikausia sitten. Pienen yksiön osto ei siis ole kovin iso taloudellinen panostus. Esim. täältä Oulusta saa uuden yksiön noin 40 tonnin ostohinnalla, jonka jälkeen loppuhinta maksetaan vastikkeessa (noin 500e/kk). Keskituloisilla vanhemmilla tuollainen 500e/kk löytyy useimmiten helposti. Toisaalta vanhoja yksiöitä ostaa jo velattomiksi noin 60 tonnilla, ja monilla on "helposti" tuollainen summa irroitettavissa säästöistä/sijoituksista. Tai esim. puolet käteisellä ja puolet velkaa. Jossain pk-seudulla toki vaatii isompaa panostusta, mutta toisaalta vanhempien palkatkin on siellä todnäk parempia.
[/quote]

Joo, Helsingissä yksiöitä ei tuolla hinnalla saa, vähintään ykkönen eteen hintaan.

Vierailija
17/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se valmistautuminen aloiteta heti kun lapsi saadaan. Annetaan turvaa ja rakkautta, rajoja ja oppeja. Tärkeitä elämän eväitä tulevaisuutta varten, vastuuntuntoa ja hellyyttä. Sillä pääsee jo hyvään alkuun.

Vierailija
18/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä usko että kovin monella vanhemmalla on varaa ruveta ostelemaan asuntoa lapselle. Ja mistä Oulussa saa yksiön 40-60 tonnilla? Ehkä huonolta alueelta ja huonokuntoisen joo. Ja kyllä tulee vanhemmalle kalliiksi jos kahdelle tai kolmelle lapselle asunnot maksaa. Ja 500€ on iso raha. Sitä paitsi, monet maksaa sitä oman asuntonsa lainaa pois eläkeikäänkin asti, ellei tienaa todella hyvin. Keskituloisenkin palkasta maksat 150-250 tonnin asuntolainaa aaaaika kauan pois.
N21

Vierailija
19/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:54"]

[/quote]

[/quote]

Minkälaisia kääkkiä meinaat että useimmat vanhemmat on? Asuntolainat on vähintään 20 vuotta, ja ne usein otetaan vasta lapsen syntymän jälkeen. Älä nyt hulluja puhu. No, mun vanhemmilla oli lainat maksettuna kun nuorimmainen lähti kotoa, ovat olleet takaamassa kaikkien lasten ensiasunnon ostoa. Kun minä esikoinen lähdin kotoa 15-vuotiaana, oli vanhempien lainanmaksu pahimmillaan, ja nuorempi sisko syntyi vasta liki vuotta myöhemmin. Mun esikoinen on lähtenyt kotoa taloudellisen tiukkuuden takia vasta opiskeltuaan kotoa käsin ensimmäisen vuoden, meille oli juuri syntynyt kaksoset ja raha oli tiukalla, eipä se ole siitä tässä juurikaan helpottunut, mutta kun esikoinen täytti 18v. alkoi saada enemmän tukia ja lainaa opiskeluun. Muuten esikoinen eli opiskelijakämpässään todella vähällä, kävi lähes joka päivä meillä syömässä. Esikoinen on jo 20v. ja aloittaa syksyllä taas uudet opinnot, kolmoistutkinto on suoritettu ja opintolainaa on jo kertynyt, mutta sellaista se on, minulla oli aikoinaan lainaa, ja selvisin siitä hengissä.

Minä eikä myöskään lapseni ei ole käynyt töissä opiskelun ohessa, opiskelusta ei tule hyvää tulosta jos väsyttää itsensä töissä, eikä niitä töitäkään muutenkaan kaikille riitä vaikka haluaisikin. Kyllä silloinkin kun minä opiskelin, ja vaikka oli todella helppo ala, niin kyllä ne jotka töissä kävivät vain nuokkuivat tunneilla ja kun kokeita oli niin olivat paniikissa kun eivät tienneet mistään mitään, hyvä jos yhtään ehtivät lukeakaan ja jännäsivät aina pääsevätkö läpi.

Meillä on asuntolainaa vielä siihen asti että nuo kaksosetkin lähtevät kotoa ja mies jää eläkkeelle. Olen tyytyväinen jos talo on maksettu kun meistä aika jättää, ja lapset saisivat velattoman talon perinnöksi.

Minä olen kyllä kasvattanut esikoista aina itsenäiseksi ja tietysti muutenkin tekemään kotityöt ym. kotoa muuttaessa tietysti otti omat huonekalunsa mukaan, ja annoin liinavaatteita vanhemmasta päästä, kuten äitinikin minulle antoi aikoinaan. Voi sitten ostella itse uusia kun on siihen varaa.

Kaksoset ovat poikia, ja kyllä mieheni kanssa varmasti myös heidät kasvatetaan pärjäämään niin että kun yläasteen jälkeen menevät opiskelemaan ei tule mitään ongelmia pärjäämisen suhteen. Meillä ei lapset täysi-ikäisenä kotona asu, kyllä aikuisella ihmisellä pitää olla oma koti, vaikka sitten surkea pieni vuokraluukku, mutta oma silti. Minä ainakin tunsin itseni jo yläasteella niin aikuiseksi, että en missään tapauksessa halunnut asua enää kotona yläasteen jälkeen, ja lähdin vielä monen sadan kilometrin päähän. Ajat on muuttuneet niin että ei sitä tiedä lähtevätkö nuo nuorimmaiset jopa ulkomaille opiskelemaan, kyllä sitä pitää olla pärjäävä ihminen kun opiskelut alkaa.

Aika erikoista että tässäkin ketjussa suurimman osan lapset on todellisia kermaperseitä, lapsiköyhyys on huipussaan, mutta tällä palstalla on vain rikkaita vanhempia.

Vierailija
20/20 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:20"]

No en kyllä usko että kovin monella vanhemmalla on varaa ruveta ostelemaan asuntoa lapselle. Ja mistä Oulussa saa yksiön 40-60 tonnilla? Ehkä huonolta alueelta ja huonokuntoisen joo. Ja kyllä tulee vanhemmalle kalliiksi jos kahdelle tai kolmelle lapselle asunnot maksaa. Ja 500€ on iso raha. Sitä paitsi, monet maksaa sitä oman asuntonsa lainaa pois eläkeikäänkin asti, ellei tienaa todella hyvin. Keskituloisenkin palkasta maksat 150-250 tonnin asuntolainaa aaaaika kauan pois. N21

[/quote]

Oulu, omistusasunto, yksiö haulla löytyy noin 30 asuntoa. En puhunut alueesta enkä kunnosta mitään, luonnollisesti halvimmat eivät ole uusia keskusta-asuntoja. Luulin että se olisi itsestäänselvää...

18-20 vuotiaan lapsen vanhemmat ovat todennäköisesti maksaneet asuntoaan sen 20-25 vuotta. Silloin ei todellakaan ostettu 150-250 tonnin asuntoja, vaan hinnat on olleet ihan eri luokkaa. Sinä puhut nyt nykypäivän asuntohinnoista, etkä muista että kotoa muuttavan lapsen vanhemmat ovat ostaneet asuntonsa tyypillisesti jo vuosikymmeniä sitten. Tyypillinen perhe-asunto on maksanut tuolloin nykyrahassa arviolta 60-100 tonnia, joten tuollaiset lainat on kyllä useimmilla maksettu jo aikapäiviä sitten.

Keskituloiselle velattomalle pariskunnalle 500e ei todellakaan ole iso raha. Todennäköisesti sen verran on jo mennyt lapsen elättämiseen kotona, ja jos/kun lapsi alkaa pois muuttaessaan maksaa itse suurimman osan kuluistaan, ei kuukausittainen meno tuossa skenaariossa juurikaan kasva. Lisäksi tyypillinen ikäero lasten välillä lienee 2-4 vuotta, jolloin yhtä aikaa ei suinkaan tarvitse olla montaa asuntoa, vaan yhdelläkin voi pärjätä (seuraavat lapset voi mahdollisesti asua ekan opiskeluvuoden kotona, ja seuraava muuttaa "omaan omaan" asuntoon ennen valmistumistaan tms).

Eipäs nyt viitsitä uhalla vängätä vastaan ihan vänkäämisen ilosta, jookos. Ei nämä asiat niin mahdottomia ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme