Villasukan neulojasta villapaidan neulojaksi?
Villasukan neulominen sujuu kuin vettä vaan, mutta mitään muuta en ole neulonut. Nyt olis haaveissa neuloa itselle villapaita. Onko aivan mahdoton tehtävä?
Mistä löytäis mahdollisimman helpot ja tarkat ohjeet villapaidan neulomiseen?
Kommentit (26)
Kaksi vinkkiä:
1) osta kallis ja laadukas lanka, huono lanka on epäsiisti ja nukkainen ja viikkojen työ menee hukkaan
2) tee AINA mallitilkku. Koska olin kokenut sukankutoja, skippasin sen ja tein suoraan ohjeen mukaan hienon islantilaispaidan. Harmi vaan että se oli sit aivan liian pieni, käsiala ilmeisesti tiukkaa, meni taas viikkojen työ hukkaan. Toki huomasin sen siinä vaiheessa kun vaikea kaarroke oli tehty, mutten enää alkanut purkamaankaan.
Parhaita lankoja on esim drops merkki. Alpakka ei kutita mutta sitä ei voi pestä koneessa. Konepestävä merinovilla on myös hyvä, ei kutita myöskään yleensä. Mikään novitan lanka ei ole hyvä sitä ohutta merinolankaa lukuunottamatta
En tiedä neulomisesta mitään (villasukat ja villapaidan olen toki koulussa kutonut), mutta eikö ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna villapaita ole tuhat kertaa helpompi kuin villasukat?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä neulomisesta mitään (villasukat ja villapaidan olen toki koulussa kutonut), mutta eikö ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna villapaita ole tuhat kertaa helpompi kuin villasukat?
Ei ole. Esim osasten ompelu yhteen on vaikeaa. Ja villasukka on nopeasti valmis, paidassa kestää VIIKKOJA.
Rohkeasti vain kokeilemaan! :) Itsekin tein ekan villapaidan kun oli muutama sukkapari tehty ensin. Jos valitsee sellaisen yksinkertaisen mallin, joka neulotaan saumattomana esim. ylhäältä alas niin se on helppo tehdä, kysyy lähinnä enemmän kärsivällisyyttä kun kierrokset ovat paljon pidempia kuin vaikka sukassa ja ottavat enemmän aikaa. Itse tein ekana villapaitana novitan ohjeen mukaan paidan, jossa kaulus ja yläosa neulottiin konttineuleena (ei nyt näin jälkeenpäin ajatellen ehkä paras vaihtoehto ekaksi työksi!), mutta ihan onnistunut tuli siitäkin! (Myöhemmin onnistuin kutistamaan sen pesussa huolimattomuuttani, mikä vähän harmitti😅)
Palauttelin mieleen kouluaikaisia oppeja tekemällä ensin kaulaliinan ja lapaset. Sitten vuorossa olivat villasukat. Raglanhihaisen yksivärisen villapaidan tein sitten seuraavaksi.
Mulle hyvä apu olivat Youtubesta löytyvät ohjeet ja kirjaston käsityökirjat.
Sukan kantalappu ja kantapohja alkavat nyt onnistua ulkomuistista, joskin se silmukoiden poimiminen välillä tuottaa joskus jotenkin kökköä jälkeä (ja aina toiselle puolelle tulee enemmän silmukoita kuin toiselle, joskin saahan ne kavennettua pois). Nyt opettelen toisenlaista tapaa tehdä kantalappu kuin se hollantilainen, mikä koulussa opetettiin..
Helpompaa oli tehdä se villapaita kuin sukat.