Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä vuosikymmenellä syntyneillä on ollut helpointa?

Vierailija
26.05.2015 |

Millä vuosikymmenellä syntyneillä on ollut helpoin elämä ns. yleisesti ottaen, eli talous, politiikka, lainsäädäntö, asenteet jne.? Mitä sanoisitte?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 21:34"]

60-70 luvun taitteessa syntyneillä.

[/quote]

Ihmiset jotka valmistuivat ammattiin ja aloittivat aikuisikäänsä juuri ennen 90-luvun laman alkua tai sen aikana, en väittäisi että he pääsivät helpommalla kuin esim. 10 vuotta aikaisemmin syntyneet.

Vierailija
2/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ai jaa! Valmistua parahiksi pahimpaan lama-aikaan kun töitä ei saanut mistään. Vain pätkiä tarjolla koko 90-luku. Ja sitten kun taloudessa helpotti, huomata että itseä 10v nuoremmat painaa oikealta ja vasemmalta ohi.

Helpointa on ollut 80- ja 90-luvuilla syntyneillä. Päässeet valmiiseen pöytään ja maailmaa näkemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 21:43"]

[/quote]

Ai jaa! Valmistua parahiksi pahimpaan lama-aikaan kun töitä ei saanut mistään. Vain pätkiä tarjolla koko 90-luku. Ja sitten kun taloudessa helpotti, huomata että itseä 10v nuoremmat painaa oikealta ja vasemmalta ohi.

Helpointa on ollut 80- ja 90-luvuilla syntyneillä. Päässeet valmiiseen pöytään ja maailmaa näkemään.

[/quote]

80-luvulla syntyneet ovat eläneet laman keskellä kun kaikesta on säästetty ja perheissä kärsitty työttämyydestä. Laman lapsilla paljon mielenterveyshäiriöitä. Valmistuneet suoraan nykyiseen taantumaan.

Vierailija
4/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 70-luvun puolivälin jälkeen syntyneet? Kun he olivat alakoulussa, suomalainen peruskoulu oli kukkeimmillaan. Hammashoitoa, koulupsykologeja ja kuraattoreita, luokkaretkiä tilausbussilla. Kun alkoivat aikuistua, lama alkoi olla ohi ja nousukausi käynnistyä. Saivat helpommin töitä opiskelujen ohessa ja ehtivät valmistua ja päästä kiinni työelämään 2000-luvun nousukaudella.

Vierailija
5/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-luvulla syntyneillä, jokavuotiset muhkeat palkankorotukset koko työuralla, inflaatio söi asunto- ja muut lainat, nyt viettävät kissanpäiviä mahtavilla eläkkeillään joista nuoremmat sukupolvet ei tule edes unta näkemään.

Vierailija
6/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1940-luvun loppu ja 1950-luvun alku. Siinä ovat Suomen historian kaikkien aikojen kermaperseisin porukka.

Vierailija
7/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1940 ja 1950 luvuilla. Kaikki pääsivät opiskelemaan, ammattiin, töihin, asunnon pystyi maksamaan 10 vuodessa, inflaatio söi lainat, talous kasvoi koko ajan, nyt ne vie eläkerahat ja valittaa.

Vierailija
8/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 21:56"]40-luvulla syntyneillä, jokavuotiset muhkeat palkankorotukset koko työuralla, inflaatio söi asunto- ja muut lainat, nyt viettävät kissanpäiviä mahtavilla eläkkeillään joista nuoremmat sukupolvet ei tule edes unta näkemään.
[/quote]Lapsuus oli karu, sen jälkeen kaikki on tullut tarjottimella. Äidin ja anopin eläkkeet ovat isommat kuin minun palkkani.

Vierailija
9/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 21:56"]40-luvulla syntyneillä, jokavuotiset muhkeat palkankorotukset koko työuralla, inflaatio söi asunto- ja muut lainat, nyt viettävät kissanpäiviä mahtavilla eläkkeillään joista nuoremmat sukupolvet ei tule edes unta näkemään. [/quote]Lapsuus oli karu, sen jälkeen kaikki on tullut tarjottimella. Äidin ja anopin eläkkeet ovat isommat kuin minun palkkani.

[/quote]

Ne on ottaneet ja tehneet sen kaiken itse. Ei se ole tullut kuin tarjottimella, itse ne äänesti ikäluokkansa valtaan jne., eivätkä jotain vanhempia sukupolvia tai jättäneet jopa äänestämättä. Ne piti jopa lakkoja yliopistolla jos ei asiat menneet opiskelijoiden haluamalla tavalla.

Vierailija
10/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-60 -luvuilla syntyneet. Ainakin taloudellisesti. Töihin vain mentiin ja elämä oli jatkuvaa nousukautta. Globalisaation iskettyä työpaikkoihin, nämä onnelliset pääsivät eläkeputkeen.

80-luvulla olisi ollut hienoa olla parikymppinen, itse olen vuosikymmenen liian nuori.

Vierailija
11/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Minä olen syntynyt 1990 ja meillä oli kyllä melkoista kärvistelyä elämä. Ala-asteella ollessa opettajia lomautettiin ja rakennettiin ihan älyttömiä yhdysluokkia, kun vain muutama opettaja sai olla töissä kerrallaan. Sitten opettajat olivat vuoroviikoin pois töistä ja meillä ei kukaan opettajista tiennyt että missä mennään opetussuunnitelmassa. Lapsuus meni siinä, että mitään tavaraa ei saanut, kun perheen rahat laman vuoksi miinuksella. Ulkona ei käyty ikinä syömässä, kotona usein makaroonia ja perunaa eikä mitään hienouksia. Vanhempien stressi näkyi arjessa. Sitten kun 2000-luku taittui, niin tilanne vähän parani.

Minusta tuntuu, että jokaisella vuosikymmenellä on ollut omat ongelmansa. Esimerkiksi isäni on syntynyt -54 ja hänen lapsuudessaan on syöty semmoisia ruokia, että ihan puistattaa. Lihassa oli vielä karvat päällä, kun ei ollut varaa muuhun. Toki varmasti on rikkaampaa sakkia ollut silloinkin olemassa, mutta jäänyt vain isän kertomukset mieleen.

Mutta näin nuorena ihmisenä olisi varmaan pakkoa sanoa, että ehkä helpointa on kuitenkin vielä ollut noilla 2000-> syntyneillä, kun ovat vielä niin nuoria, että ei ole tarvinut lähteä töitä etsimään tässä kauheassa taloustilanteessa. He ovat kuitenkin pääsääntöisesti saaneet jo paljon tavaraa, kun uutta elektroniikkaa kehittyi paljon tuossa milleniumin jälkeen. Ja tavaran määrä on jo omasta lapsuudestani enemmän kuin triplaantunut, vaikka siitä 90-luvusta ei edes kauaa ole. Mutta toisaalta taas tällä 2000-luvun kansalla on sitten mahdollisesti ongelmia työllistymisen kanssa, jos lama pysyy tällaisena. Mutta esimerkiksi itse olen juuri sitä työikää nyt ja minun tuttavissani on paljon ihmisiä, joilla ei ole töitä, vaikka olisi ammatti. Itse olin onnekas, kun sain vakityön ennen kuin edes valmistuin maisteriksi.

Vierailija
12/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-65 syntyneillä

Töissä tukevasti ennen lamaa
Saivat vetää hyödyn sekä 80 luvun juppiajasya ja asuntokuplasta

Vierailija
13/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Itse olen syntynyt vuonna 1997 ja mun näkökulmasta aina on ollut lama. Ei mulla ole mitään omia muistikuvia taloudesta ennen vuotta 2008 :D Aina on ollut massairtisanomisia, aina on ollut hankalaa saada työtä ja aina on mennyt vain huonompaan suuntaan. Odotan itseasiassa ihan jännityksellä sitä, jos tässä joskus vielä joku nousukausi tulee, mutta en siis todellakaan sanoisi että meillä 90-luvulla syntyneillä on ollut jotenkin erityisen helppoa.

Vierailija
14/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 21:34"]

[/quote]

[/quote]

Olen syntynyt 87 ja meidän ikäluokalla on eniten mielenterveysongelmia ja syrjäytymistä. Lapsuus elettiin ankeissa oloissa keskellä lamaa. Teini-iässä alkoi näkyä valoa tunnelin päässä ja meidät kasvatettiin arvostamaan koulutusta, annettiin vielä luulla että opiskelu on avain menestykseen, mutta kun alkoi valmistuminen olla käsillä tuli taas uusi lama. Nyt ne onnekkaimmat meistä, joilla on perhe ja lapsia ja ura, tekevät uraa lastensa kustannuksella pelko per*iissä ison asuntolainan alla ja odottelevat koska toinen perheen elättäjistä irtisanotaan. Suuri osa ikäluokasta on siis kuitenkin jo pois pelistä, syrjäytynyt ennen tätäkään vaihetta.

Äänestän tuota 70-luvun puoliväliä.

Vierailija
15/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon syntyny 1998 eikä mitään valittamista, tosin en mä mitään näistä jutuistaa tajuukkaa xD

N16

Vierailija
16/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 22:38"]oon syntyny 1998 eikä mitään valittamista, tosin en mä mitään näistä jutuistaa tajuukkaa xD

N16
[/quote]

Niin sääli, että mahdollisesti 10 vuoden päästä kun sinä valmistut, ollaan juuri sopivasti nousukaudella eikä sinun tarvitse elämäsi aikana mistään mitään tajutakaan. Seuraavan laman aikaan olet taas tukevasti töissä. Vrt. vaikka yllä vuonna 1990 ja 1987 syntyneiden vastaukset.

T: se 1987 syntynyt.

Vierailija
17/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa kun tällä hetkellä ihmiset joilla voi sanoa elämän olevan takana päin ovat syntyneet 20-luvulla

Vierailija
18/18 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän