Hääsuunnitelmia, mitä mieltä?
Tehdään jo suunnitelmia ensi kesälle. Vieraita n. 40-60, vierasmäärä on vielä vähän auki. Häät pidetään mökillä, pihalle mahtuu sateen varalta iso teltta, sisätiloja ei ole tarpeeksi muuhun kuin varastokäyttöön. Kutsussa vieraita kehotetaan pukeutumaan sään mukaan. Vihkiminen edellisenä päivänä maistraatissa, juhlapäivänä avioliiton siunaus siellä mökillä. Ruokana jotain ulkona valmistettavaa, ehkä grillattavaa, salaatteja ym. Ohjelmassa luultavasti jotain musiikkiesityksiä, muuten vapaamuotoista seurustelua. Ei tanssia, paitsi jos haluaa tanssia nurmikolla. Iltaohjelmana saunomista ja karaokea. Halukkaiden on mahdollista yöpyä pihapiirissä teltassa tai omassa asuntovaunussa/-autossa.
Miltä vaikuttaa? Viihtyisittekö?
Kommentit (218)
Nostetaanpa ylös, jos ap huomaa tämän..
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 21:39"]
Millaiset teillä on paikoitustilat? Esimerkiksi 30 autoa on todella paljon tavalliselle mökkitontille, varsinkin jos sieltä sumpusta jonkun täytyy lähteä vähän aikaisemmin kotiin. 30 autoa + muutama asuntoauto + esmes 20 telttaa on jo sellainen soppa, että siinä saa olla ihan helvetisti tasaista nurmikenttää. Joka on ton mylläyksen jälkeen siinä kunnossa jos maa on vähänkään kostea ja savipitoinen, että saatte paikkailla nurmikkoa sitten loppukesän. Majoitus ainakin kannattaa miettiä uusiksi. Melko harvasta ihmisestä on kiva telttailla enää tietyn iän jälkeen.
[/quote]
Pysäköintikäyttöön on varattu pelto. Tarjoamme mahdollisuuden majoittua pihapiiriin, ei sitä ole pakko käyttää jos ei halua.
Ap
[/quote]
Majoittua mihin? Tarjoattko siis pellon ja vieraat savat siinä majoittua halutessaan miten parhaaksi katsovat (taivasalla, teltta, asuntovaunu tms.)? Tämä kuulostaa kaveriporukan festariviikonlopulta, ei hääjuhlalta jossa on ehkä sukulaisiakin ja lapsia mukana.
Ja kyytiä ette siis aio sinne 15 km:n päässä olevaan majoituspaikkaan vieraille järjestää? Missäs on lähin taksitolppa vai tulevatko vieraat omilla autoillaan ja pysyttelevät sitten ajokuntoisina koko illan?
Ap voi miettiä vaikka tämänpäiväistä säätä, jos tällainen sattuu hääpäivälle. Paikasta riippuen +5-+14 astetta, sadetta tai sadekuuroja, tuuli 9 m/sek. Vieraille tulee lämpimiä sisätiloja ikävä aika äkkiä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 10:37"]
Mun mielestä kannattaisi ottaa pitopalvelu. Ruuaksi jotain keittoa tai paellaa. Paljon helpompaa kuin grillaus ja kunnon iltapala. Kertsit mun mielestä ok. Olin kesäjuhlissa jossa enemmän vieraita ja jostain syystä bajamaja oli heti tukkeessa. Kannattaa vuokrata enemmän kuin yksi. Mun mielestä telttoja pitää olla useampi ja riittävästi istumapaikkoja. Ja ehdottomasti paljon hyttyskarkotteita. Luultavasti vanhemmat ihmiset lähtee aika pian pois ja saunomaan jää nuoremmat vieraat.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta, kertokaapa pitopalveluyrittäjät, lähtisittekö mökille tekemään hääruokaa? Koska se pitoipalvelu, joka omissa häissäni oli, oli erittäin tarkka kaikesta hygieniaan liittyvästä. Heillä piti olla kaikki tiptop, määräysten mukaisesti, ja pitopalveluyrittäjä ilmoitti, että hän vaatii itselleen ja työntekijöilleen riittävän tilavat ja hygieeniset olosuhteet, eikä koske mihinkään raaka-aineeseen, jonka säilytyksestä ei tiedä tai joka on muuten vaan epämääräistä (kuten riistaliha). Koska kyseessä on hänen yrityksensä maine ja hän on kusessa, jos jotain tapahtuu. Minusta se oli täysin kohtuullsita ja ok.
Muakin kiinnostaa, että mikä juuri tässä mökissä on se juttu, että häät pitää järjestää siellä, vaikka helpommallakin pääsisi? Mökistähän ei vieraille ole iloa, koska sisätiloihin ei pääse, ja sellaista vanhaa pellonpohjaa ja pihapiiriä löytyy tästä maasta kaikkialta, vieraalle on ihan sama tallaako sitä jokun rakkaalla mökkipihalla vai kenties vaikkapa työväentalon pihalla.
Mökillä on selvästi valtava symboliarvo ap:lle, mutta ei välttämättä kenellekään muulle. Voi olla että se ap:n sisäinen tunnelma siitä mökistä romanttisten häiden pitopaikkana ei vaan aukea muille. Heille se on vaan pelkkä mökki. Itse miettisin sitäkin, voiko siellä mökillä viettää romanttista aikaa ihan vaan kahdestaan tai lähipiirin kanssa, mut järjestää ne itse kemut jotenkin muuten, jos menee hankalaksi.
Ap, sulle tulee ihan hirveä työ tuosta... ja sun lähipiirille myös. Kalliiksi tulee myös. Silti kaikki menee ihan riskillä, ja huono sää pilaa juhlat heti. Kannattaisi ehkä vielä vähän miettiä.
Hauska, erilainen! En jaksanut lukea kommentteja, varmasti paljon käytännön vinkkejä jotka kannattaa huomioida (wc:t ym.), mutta muuten antakaa mennä vain. Paljon mukavampi kuin jokin perinteinen "nuorisoseuran talolla" käkkiminen :D
Millä budjetilla ap meinaa kustantaa nämä juhlat? Kalliiksi tulee vuokrata bajamajoja, grillejä, juhlakatoksia, palkata kokkeja ja tarjoilijoita jne. Vai olettaakohan ap että juhlavieraat alkavat auliisti talkoohengessä kokkailemaan ja hoitamaan muitakin järjestelyitä?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:45"]
Sauna on mielestäni typerä idea. Jos kyseessä on häät, ihmiset varmasti laittavat hieman parempaa päälle tai itse en ainakaan tuulipuvussa menisi paikalle. Joka tapauksessa saunaan meno vaatisi pyyhkeet, meikin poistoaineet, hiustenkuivaajat ja ym. Itse en ainakaan saunaan menisi ja olisi loppuiltaa hiukset merkänä meikittä. Helposti miehet omivat saunan, jäävät sinne moneksi tunniksi istuskelemaan ja juomaan. Naiset ovat sillä aikaa keskenään ihan kypsänä ja odottavat, että pääsevät kähtemään kotiin. Kuulostaa enemmän mökkireissulta, kuin juhlatilaisuudelta.
[/quote]
Juurikin näin. Ja tosiaan tulee mieleen joku mökkireissu ennen kuin mikään juhlatilaisuus.
[/quote]
Mutta suomalaisillahan on niin yleisenä tapana kutsua vieraat peseytymään. Kutsutaan viettämään iltaa ja ensimäisenä kehoitetaan riisuutumaan alasti ja menemään pesulle saunaan, ennen kuin juhlat alkavat.
Olemme olleet kerran juhlissa, missä oli kuiva pelto parkkipaikkana. Olimme itse asuntoautolla, joten yöpyminen ei ollut ongelma, kun vettä satoi kaatamalla. Mutta seuraavana aamuna naapurin isännälle tuli töitä, kun sai lälliköstä hinata monta autoa irti, kun autot olivat jääneet kiinni märkään peltoon. Niin myös meidän asuntoautomme.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 18:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:45"]
Sauna on mielestäni typerä idea. Jos kyseessä on häät, ihmiset varmasti laittavat hieman parempaa päälle tai itse en ainakaan tuulipuvussa menisi paikalle. Joka tapauksessa saunaan meno vaatisi pyyhkeet, meikin poistoaineet, hiustenkuivaajat ja ym. Itse en ainakaan saunaan menisi ja olisi loppuiltaa hiukset merkänä meikittä. Helposti miehet omivat saunan, jäävät sinne moneksi tunniksi istuskelemaan ja juomaan. Naiset ovat sillä aikaa keskenään ihan kypsänä ja odottavat, että pääsevät kähtemään kotiin. Kuulostaa enemmän mökkireissulta, kuin juhlatilaisuudelta.
[/quote]
Juurikin näin. Ja tosiaan tulee mieleen joku mökkireissu ennen kuin mikään juhlatilaisuus.
[/quote]
Mutta suomalaisillahan on niin yleisenä tapana kutsua vieraat peseytymään. Kutsutaan viettämään iltaa ja ensimäisenä kehoitetaan riisuutumaan alasti ja menemään pesulle saunaan, ennen kuin juhlat alkavat.
[/quote]
Enpä ole kyllä ikinä hääjuhlissa saunonut. Toisaalta, en ole myöskään ollut mökkihäissäkään ja toivon että kukaan mun sukulaisista tai kavereista ei ole ap:n kaltainen vatipää että lähtisi tuollaista suunnitelmaa toteuttamaan omien hääjuhliensa suhteen. Maalaiskartanoissa ja aittarakennuksissa ja ties missä entisissä talleissa olen kyllä häissä ollut mutta niissä kaikissa on ollut riittävästi tilaa, pitopalvelu hoitamassa ruuat ja tarjoilut sekä asianmukaiset saniteettitilat.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 23:02"]
Oletko ap saanut mitään vinkkejä ketjusta?
[/quote]
Ap ilmeisesti meni itseensä ja alkoi miettiä häitään uudelleen. Ainakin toivon niin. Ilmeisesti häät ovat vasta kesällä -16, ei tänä kesänä.
Jo se saunominen: pitääkö vieraiden ottaa mukaansa tuulipukujen, matkailuautojen ja/ tai telttojen lisäksi saippuat, shampoot, laudeliinat, pyyhkeet, vai onko ne talon puolesta? Kuka pitää huolta siitä, että sauna on tuntikausia kuuma, että lämmintä ja kylmää vettä riittää kaikille halukkaille? Ei kai vaan aleta hakata halkoja kiukaan lämmittämiseksi kesken juhlien?
Karaoken meluhaitta naapureille, vai kutsutaanko heidät kaikki? Kuka jaksaa kuunnella Anna mulle tähtitaivasta nuotin vierestä laulettuna klo 02 yöllä?
Jokainen kohta ap:n avauksessa vaatii purkamisen ja se purkaminen tuottaa pähkäilyä, suunnittelua, ihmisten sitouttamista/ palkkaamista. Kuluja.
Kutsuun ehdottomasti linjuri-/ juna-aikataulut, taksin numero, kartta, että häävieraat voivat hahmottaa koko prosessin kulun ennenkuin päättävät tulevatko vai eivät. Hääjuhlan pitäisi mun mielestä olla hääparin ystävilleen järjestämä juhla siitä ilosta, että on menty naimisiin, ei mitään tolkutonta hankaluutta.
204 lisää vielä,
myös vieraille tulee ylimääräisiä kuluja häälahjaksi ostettujen aaltovaasien ja lakanasettien lisäksi: matkat, yöpyminen, mahd. tuulipuvun ja teltan hankinta, lastenhoidon järjestäminen puoleksi vuorokaudeksi, koska avauksen mukaan lapsia ei ole kutsuttu (mikä sinänsä mun mielestä ihan OK).
Koko ap:n hanke alkaa tuntua yhä itsekeskeisemmältä mitä enemmän sitä ajattelee. Mutta ihan sama, jos ajattelee että kaikki on mullemullemulle, olkoon niin. Jos ajattelee että juhlat on yhteistä ilonpitoa avioliiton kunniaksi (vanhanaikaista kestiystävyyttä), niin sitten voisi ajatella vähän niitä ystäviäkin. Kukin tyylillään.
VINKKI: Joka toiselle tuolille (esim. Ikean) fleeceviltti. Ehdoton puutarhajuhlissa illan viilentyessä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:00"]
Mitä ihme nillitystä täällä! Omat häämme oli myös mökillä. Vieraita 40. Hyvin mahduttiin ja kaikki pelasi. En tajua, mikä tässä on niin hankalaa?? Meillä tosin pitopalvelu. Extrajääkaappeja mökissä, telttakatos pihassa, yöpymismahdollisuus osalle sisällä ja osalle puolijoukkueteltassa(nuorisolle). Suurin osa vanhemmasta väestä lähti illalla pois ja kaverit jäivät juhlimaan aamuyöhön. Aamulla mittava aamupala, sauna ja pulahdus järvessä. Kivaa oli hengailla seuraavakin päivä kavereiden kanssa. Suosittelen! Älkää tehkö siitä päässänne liian isoa ongelmaa. Ne jotka eivät ole tottuneet mökkeilyyn, kuvittelee että se on aina haastavaa ja alkeellista.
[/quote]
No teillä on ollut kyllä melko erilaiset järjestelyt kuin ap:lla: ruoka on kyllä yksi kriittisin tekijä siinä, tuleeko juhlista hyvät vai ei. Hyvät pitopalvelutruuat pelastaa aika paljon, vaikka muuten järjestelyt kusisivatkin. Ap:lla oli aikomuksena tarjota jotain ulkona valmitettavaa ruokaa (grilliruokaa ja salaattia) 60 hengelle, ja ruokien valmistus tapahtuisi ilmeisesti siinä samalla kun juhlat on jo käynnissä. Ja yöpymisjärjestelyt olivat ap:n juhlissa ihan vieraiden omalla kontolla: tuoda ja pystyttää telttansa pihalle tai etsiytyä keskellä yötä 15 km:n päähän majataloon. Ja alkeelliselta tuo mökki kyllä kuulosti, jos sinne täytyy oikein erikseen tuoda kaikkea mahdollista paskahuuseista ja pesualtaista alkaen.
AP kirjoitti aiemmin: "Kylmäketjusta ei tarvitse olla huolissaan, kauppaan ei ole kuin vartin matka."
Ymmärrät kai, että ei kylmäketjulla tarkoiteta vain kaupasta kotiin -väliä vaan koko sitä aikaa kun ruokaa säilytetään tai pidetään tarjolla?
Osallistuihin mielelläni rentoihin mökkihäihin, saunoineen ja karaokeineen, mutta tässä ap:n tapauksessa puitteet ja vierasmäärä eivät oikein kohtaa. Eli helpompi juhlapaikka tai vähemmän vieraita. Muuten kuulostaa hyvältä.
Ei kuulosta hyvältä. Yksi ulkovessa ei riitä tuolla porukalla mihinkään. Saunoessa menee monta tuntia ennen kuin kaikki ovat päässeet käymään (ap sanoi, että suurin osa porukasta lähtenyt kun päästään saunomaan. Onko tavoitteena, että vieraat ei viihdy koko iltaa ja osa älyää häipyä jotta pienempi porukka pääsee juhlimaan mukavammin. Jos minut on kutsuttu mökkijuhliin, asennoidun kyllä siihen että pääsen siellä saunomaan, grillaamaan ja uimaan, en halua jonotella ja odotella koko iltaa.)
Kunnollinen sadesuoja ja lämmitys pitää olla huonon sään varalle. Mökille ei ilmeisesti tule juoksevaa vettä? Miten kunnollinen (lämmin vesi ja saippuaa) käsienpesumahdollisuus siis järjestyy?