Miten niitä osakkeita oikein käytännössä ostetaan ja myydään?
Mistä olette avanneet tilin ja jos tekee itse kauppoja niin onko aina pakko maksaa jollekin tilinhoitomaksuja tai jotain ihme "komissioita"?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
HS: Verottajalta 6 100 euron lasku opiskelijalle – avasi vahingossa kaksi osakesäästötiliä https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008262188.html
Olin tulossa muistuttamaan tästä samasta. Itse sijoitan ihan kokeilumielessä rahastoihin (kolmeen eri kestävän kehityksen rahastoon, joissa keskisuuri riski) ja ainakin Nordnetissä se on ollut todella helppoa. Avasin sinne tilin, siirsin rahaa omasta pankistani, ostin kahta rahastoa, seurasin miten niillä menee, totesin vuoden lopussa, että osinkoja on tullut ihan mukavasti vaikka osakkeiden arvo on hieman laskenut, joten ostin kokeeksi vielä kolmatta rahastoa. Hyvin pienillä summilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS: Verottajalta 6 100 euron lasku opiskelijalle – avasi vahingossa kaksi osakesäästötiliä https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008262188.html
Olin tulossa muistuttamaan tästä samasta. Itse sijoitan ihan kokeilumielessä rahastoihin (kolmeen eri kestävän kehityksen rahastoon, joissa keskisuuri riski) ja ainakin Nordnetissä se on ollut todella helppoa. Avasin sinne tilin, siirsin rahaa omasta pankistani, ostin kahta rahastoa, seurasin miten niillä menee, totesin vuoden lopussa, että osinkoja on tullut ihan mukavasti vaikka osakkeiden arvo on hieman laskenut, joten ostin kokeeksi vielä kolmatta rahastoa. Hyvin pienillä summilla.
Lisään, että muistaakseni Nordnetissa pienin summa on 15 euroa.
En nyt ala kirjoittamaan mitään opasta mutta tässä on hyvä linkki josta voi oppia.
Mitkä kuukausimaksut? En maksa senttiäkään kk-maksuja kyseiselle pankille ja kyllä, olen tehnyt muutaman kympin pikkuostoksia ja maksanut niistä toimeksiannoista vain sen yhden prosentin verran välityskuluja. Et selkeästikään tiedä ettei pikkukaupoilla ole mitään tekemistä kk-maksun kanssa. Salkun arvolla sen sijaan on. Kun se on riittävän suuri, ei kk-maksuja mene.
Kyllä pörssistä ostetaan myös 10 eurolla kerrallaan. Jopa alla vitosella. Jopa välillä vain pörssierä eli 1 osake kerrallaan.
Esimerkiksi minä olen toisinaan ostanut pari-kolme alle euron arvoista osaketta ihan vaan huvikseni täydentääkseni jotain olemassa olevaa positiota. Tai ostanut pari Nordean osaketta silloin kun olivat pohjamudissa . Eli äläpäs kirjoittele asiasta josta sulla ei ole tietoa.
On ihan ok ostaa muutamalla kympillä tai satasella osakkeita, ei siihen heti tarvitse tonnia käyttää jos tonnia ei ole. Kaikki eivät harrasta treidaamista jotkut vaan kartuttavat pitkää salkkua pikkuhiljaa. Vuosien vieriessä ne pienetkin kertaostot ja niistä tulevat osingot kasvattavat salkkua arvonnousun lisäksi.
Menepäs muualle mutuilemaan.