Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten niitä osakkeita oikein käytännössä ostetaan ja myydään?

Osake keskustasta
24.01.2022 |

Mistä olette avanneet tilin ja jos tekee itse kauppoja niin onko aina pakko maksaa jollekin tilinhoitomaksuja tai jotain ihme "komissioita"?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
25.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, jos haluat ostaa suoraan osakkeita (etkä esim. rahastoja), unohda monien mainostama Nordnet. Se on kyllä rahastoissa edullinen, mutta osakkeita ostaessa ja myydessä sikakallis. Sen sijaan ainakin Nordea ja OP ovat edullisia pieniä osakeostoja tehdessä.

Otan nyt esimerkiksi Nordean, koska itselläni on tunnukset sinne. Muiden kivijalkapankkien järjestelmissä toimitaan todennäköisesti suunnilleen samalla tavalla. Ihan ensin sinun pitää avata pankissa joko arvo-osuustili tai osakesäästötili. Googlaa, mikä on näiden kahden ero. Verkkopankissa löydät linkit tähän avaamiseen. Siinä voi mennä pari päivää (muistaakseni sain pyynnön lähettää kopion henkkarista tässä yhteydessä).

Kun arvo-osuus/osakesäästötili on avattu, voit ruveta tekemään ostoja. Menet nettipankissa kohtaan säästöt, ja teet siellä ostotoimeksiannon. Siinä kerrotaan, mitä osaketta haluat ostaa, kuinka monta kappaletta, ja rajahinta eli korkein hinta, mitä olet valmis maksamaan tästä osakkeesta (tarkoittaa kappalehintaa, ei koko erän hintaa). Sitten vain jäät odottamaan, haluaako joku myydä osakkeet asettamallasi rajahinnalla tai halvemmalla. Jos haluaa, niin pankki tekee kaupat puolestasi.

Nordeassa pienillä summilla ostaessa ja myydessä kulut ovat prosentin kauppahinnasta. Jos esim. ostat Fortumin osakkeita 100 eurolla, kulut ovat yhteensä 1 euron. Yli 800 euron kaupoissa kulut ovat pienemmät (suhteessa kauppahintaan).

Nordea:

0,20 %, vähintään 8 €

Nordnet:

0,20 %, Minimipalkkio: 9 €

Nopeasti heidän nettisivuiltaan katsottuna. Ihan samanlainen hinnoittelu näyttäisi olevan ainakin näillä kahdella. Sitten jos käy enemmän kauppaa tai isommilla summilla hinnat muuttuu halvemmiksi.

Tuo ei ole Nordean hinnoittelu silloin, kun puhutaan suomalaisista tai muiden Pohjoismaiden pörssiosakkeista. Nordealla ei ole silloin mitään minimipalkkiota, vaan palkkio alle 800 euron ostoista ja myynneistä on prosentti kauppahinnasta. Jos ostat Nordean kautta suomalaisen pörssiyhtiön osakkeita 10 eurolla, palkkio on 10 senttiä. Ja tämä on ihan oikeasti käytännössäkin näin - olen kokeillut. Ja tämä ei ole mikään aktiivikauppaa käyvän asiakkaan hinnoittelu, vaan maksu on sama myös vähän kauppoja tekevälle henkilölle.

Sen sijaan Nordnetilla on minimipalkkio myös suomalaisissa pörssiosakkeissa, joten ero on iso.

Tuo sinun esimerkkilaskelma on ihan hömppää. Kukaan ei käy todellista pörssikauppaa 10 € erissä. On ihan täysin merkityksetöntä mitä kaupankäyntikulut tämänlaisessa tilanteessa olisi. Jos sijoitettavaa rahaa on vain joitain satoja euroja tai vähemmän kannattaa unohtaa pörssikauppa toistaiseksi.

Huomionarvoista on myös, että Nordeassa maksat joka kuukausi pankille. Nordnetissä voi säilyttää osakkeita ilmaiseksi. Tuollaista pikkukauppaa käyvä maksaa Nordeassa kuukausimaksua jo niin paljon, että se syö mahdolliset sijoitustuotot kokonaan.

Mitkä kuukausimaksut? En maksa senttiäkään kk-maksuja kyseiselle pankille ja kyllä, olen tehnyt muutaman kympin pikkuostoksia ja maksanut niistä toimeksiannoista vain sen yhden prosentin verran välityskuluja. Et selkeästikään tiedä ettei pikkukaupoilla ole mitään tekemistä kk-maksun kanssa. Salkun arvolla sen sijaan on. Kun se on riittävän suuri, ei kk-maksuja mene.

Kyllä pörssistä ostetaan myös 10 eurolla kerrallaan. Jopa alla vitosella. Jopa välillä vain pörssierä eli 1 osake kerrallaan.

Esimerkiksi minä olen toisinaan ostanut pari-kolme alle euron arvoista osaketta ihan vaan huvikseni täydentääkseni jotain olemassa olevaa positiota. Tai ostanut pari Nordean osaketta silloin kun olivat pohjamudissa . Eli äläpäs kirjoittele asiasta josta sulla ei ole tietoa.

On ihan ok ostaa muutamalla kympillä tai satasella osakkeita, ei siihen heti tarvitse tonnia käyttää jos tonnia ei ole. Kaikki eivät harrasta treidaamista jotkut vaan kartuttavat pitkää salkkua pikkuhiljaa. Vuosien vieriessä ne pienetkin kertaostot ja niistä tulevat osingot kasvattavat salkkua arvonnousun lisäksi.

Menepäs muualle mutuilemaan.

Vierailija
42/44 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS: Verottajalta 6 100 euron lasku opiskelijalle – avasi vahingossa kaksi osakesäästötiliä https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008262188.html

Olin tulossa muistuttamaan tästä samasta. Itse sijoitan ihan kokeilumielessä rahastoihin (kolmeen eri kestävän kehityksen rahastoon, joissa keskisuuri riski) ja ainakin Nordnetissä se on ollut todella helppoa. Avasin sinne tilin, siirsin rahaa omasta pankistani, ostin kahta rahastoa, seurasin miten niillä menee, totesin vuoden lopussa, että osinkoja on tullut ihan mukavasti vaikka osakkeiden arvo on hieman laskenut, joten ostin kokeeksi vielä kolmatta rahastoa. Hyvin pienillä summilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HS: Verottajalta 6 100 euron lasku opiskelijalle – avasi vahingossa kaksi osakesäästötiliä https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008262188.html

Olin tulossa muistuttamaan tästä samasta. Itse sijoitan ihan kokeilumielessä rahastoihin (kolmeen eri kestävän kehityksen rahastoon, joissa keskisuuri riski) ja ainakin Nordnetissä se on ollut todella helppoa. Avasin sinne tilin, siirsin rahaa omasta pankistani, ostin kahta rahastoa, seurasin miten niillä menee, totesin vuoden lopussa, että osinkoja on tullut ihan mukavasti vaikka osakkeiden arvo on hieman laskenut, joten ostin kokeeksi vielä kolmatta rahastoa. Hyvin pienillä summilla.

Lisään, että muistaakseni Nordnetissa pienin summa on 15 euroa.

Vierailija
44/44 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ala kirjoittamaan mitään opasta mutta tässä on hyvä linkki josta voi oppia.

http://www.nasdaqomxnordic.com/koulutus