Onko kohtuutonta vaatia kommuunissa/solussa asuvilta maskin käyttöä kotona?
Kämppiksien kanssa tuli riitaa aiheesta, Haluaisin, että käytetään kotonakin maskeja, mutta kämppikset eivät suostu. Meillä on omat huoneet, joissa en vaatisi tietenkään maskin käyttämistä (koska sitä ei pystyisi valvomaan), mutta keittiössä, kylpyhuoneessa ja eteisessä tulisi mielestäni aina käyttää maskia. Me emme kuitenkaan ole samaa perhettä, ja jokaisella on omat kontaktinsa asunnon ulkopuolella. Onko tästä jotain virallista ohjeistusta - eikö yhteisasunnon yhteiset tilat kuitenkin lasketa sillä lailla yleisiksi tiloiksi, että maskisuositus edellyttäisi maskin pitämistä niissäkin? Onko tästä jotain ohjeistusta olemassa?
Kommentit (51)
Todellakin on kohtuutonta. Sinun pitäisi nyt ottaa vastuuta tuosta omasta ahdistusoireiluistasi.
Kohtuuton olet. Ja tyhmäkin vielä jos uskot maskinkäytön suojaavan yhtään mitään kotona. Omikron nauraa sinun maskeillesi ja puikahtaa sivuraosta nokkaasi niin että huis vaan.
Mielestäni tässä tapauksessa teidän asumismuotoa voidaan verrata kyllä perheeseen. Ihan yhtälailla perheenjäsenillä voi olla ja onkin omat kontaktinsa asunnon ulkopuolella. Jos perheenjäsenten ei tarvitse käyttää maskia oman kodin yhteisissä tiloissa niin miksi teidän pitäisi?
Yllättävän monelta aika jyrkkä vastaus. Mutta olisiko teille muka ok, että kämppis kulkee ilman maskia? En näe mitään järkevää syytä näin vahvaan vastustukseen, koska eihän siitä maskista mitään haittaakaan ole, ja parhaassa tapauksessa kämppikset suojelisivat toisiaan koronalta, jos heillä sattuisi virus olemaan. Maskithan menettävät tehonsa, jos ei niitä käytetä kaikissa kohtaamisissa.
Vierailija kirjoitti:
Asut solussa, yhteiset tilat on ihan lainkin mukaan yhteisiä eli siellä voi kuka tahansa ihan vapaasti olla ja oleskella, siis vaikka ei asuisi solussa tai tuntisi teistä ketään. Siksi maskit. Eikös?
Näin juuri! Minustakin ehdottomasti soluissa ja kommuuneissa maskit kasvoilla. Se juurikin oli pointtini.
Itse asun osan kuukaudesta solukämpässä jossa 3 muuta tyyppiä. Olen asunnolla n.3 viikkoa kuukaudesta, lähinnä syön iltapalan ja nukun, muuten olen töissä.
Eräs asukas esitti jo viime keväänä että käytettäis maskeja yleisissä tiloissa. Eli jos menen suihkuun ja sattumalta törmään eteisessä johonkin, minulla pitäisi olla maski. Jos illalla menen keittiöön syömään maski naamalla niin syödessä otan sen pois ja laitan takaisin kun otan muutaman askeleen takaisin omaan huoneeseen. Vessaan mennessä maski kasvoilla, otan maskin pois kun pesen hampaat, maski kasvoille ja kämppis menee samaan pieneen vessaan kasvojen pesulle niin maski pois ja hengittää samaa ilmaa jossa äsken olin. Tässä nyt vähän esimerkkiä että ihan turhaa touhua.
Sanoin heti että höpöhommaa. Itse voi pitää parempia maskeja jos pelkää tartuntaa tai muuttaa omaan asuntoon. Ja samaa mieltä oli muutkin kämppikset.
Siitä ei olisi mitään hyötyä, koska hengitätte kumminkin samaa ilmaa. Asunnossa ilma vaihtuu niin hitaasti, että joka tapauksessa teillä on samat aerosolit nenässänne, maskin kanssa tai ilman.
Soluasuminen ei sovi sinulle lainkaan, muuta yksiöön.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun osan kuukaudesta solukämpässä jossa 3 muuta tyyppiä. Olen asunnolla n.3 viikkoa kuukaudesta, lähinnä syön iltapalan ja nukun, muuten olen töissä.
Eräs asukas esitti jo viime keväänä että käytettäis maskeja yleisissä tiloissa. Eli jos menen suihkuun ja sattumalta törmään eteisessä johonkin, minulla pitäisi olla maski. Jos illalla menen keittiöön syömään maski naamalla niin syödessä otan sen pois ja laitan takaisin kun otan muutaman askeleen takaisin omaan huoneeseen. Vessaan mennessä maski kasvoilla, otan maskin pois kun pesen hampaat, maski kasvoille ja kämppis menee samaan pieneen vessaan kasvojen pesulle niin maski pois ja hengittää samaa ilmaa jossa äsken olin. Tässä nyt vähän esimerkkiä että ihan turhaa touhua.
Sanoin heti että höpöhommaa. Itse voi pitää parempia maskeja jos pelkää tartuntaa tai muuttaa omaan asuntoon. Ja samaa mieltä oli muutkin kämppikset.
Tuo paljastaa sen, ettei tässä maskinkäytössä ole mitään järkeä: jos ensin syö ja juo teetä keittiössä yhteen45 minuuttia ilman maskia, toisen mielenrauha menee, jos keittiöstä omaan huoneeseen kulkiessa (muutaman sekuntin ajan) ei ole maskia, mutta mielenrauha säilyy, jos sen muutaman sekuntin ajaksi laittaa maskin osoitukseksi "välittämisestö", "vastuullisuudesta", "suojelusta" ja ties mistä.
Vierailija kirjoitti:
Siitä ei olisi mitään hyötyä, koska hengitätte kumminkin samaa ilmaa. Asunnossa ilma vaihtuu niin hitaasti, että joka tapauksessa teillä on samat aerosolit nenässänne, maskin kanssa tai ilman.
Mutta maskihan estää juuri sen, että samassa ilmassa olisi viruksia!
"Onko kohtuutonta vaatia kommuunissa/solussa asuvilta maskin käyttöä kotona?"
Ei ole kohtuutonta. Jos eivät käytä muuttakoot muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta maskihan estää juuri sen, että samassa ilmassa olisi viruksia!
Kerrotko vielä miten syödään, juodaan, käydään suihkussa ja pestään hampaat maskin kanssa? Nämä on moninkymmenkertaisesti viruksia levittävämpiä tilanteita, kuin viiden askelen kävely omaan huoneeseen vessasta.
Joten maskeista ei ole samassa taloudessa hyötyä.
Ei hypokondrikkoja soluihin.
Nää maskihörhöt on aivan älyvapaata porukkaa.. Uusi uskonto on todellakin syntynyt..
Nyt on psykoosit ja hysteria tulilla! Ap voi itse kulkea kotona muovikassi päässä jos niin pelottaa.
Kommentoin vielä aiempaani lisäten, että jos joku solussa on sairaana ja joutuu karanteeniaan solussa viettämään, silloin maski on toki järkevä.
Mutta normaalisti kenenkään ei tarvitse kotonaan maski päässä istua.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin vielä aiempaani lisäten, että jos joku solussa on sairaana ja joutuu karanteeniaan solussa viettämään, silloin maski on toki järkevä.
Mutta normaalisti kenenkään ei tarvitse kotonaan maski päässä istua.
Perustelisitko miksi ei? Tappava virus kuitenkin liikenteessä ja se tarttuu erityisen hyvin samassa taloudessa oleviin. Nimenomaan kotonakin täytyisi käyttää maskeja suojellaksemme muita ja estääksemme koronaa leviämästä. Tilastojen mukaanhan koti on pahimpia viruslinkoja.
Voit ratkaista tämän sillä, että pidät tikkunekkua tai pähkinäpussia taskussa ja just alat syömään, kun hänellä iskee hypokondriat.
En todellakaan pitäisi eli on kohtuutonta pyytää.
No en todellakaan suostuisi käyttämään kotona maskia.