Miksikä kutsut arkikielessä värejä syaani ja magenta?
Tässä esimerkki syaanista:
https://www.canva.com/colors/color-meanings/cyan/
Tässä magenta:
https://www.canva.com/colors/color-meanings/magenta/
Kommentit (21)
Turkoosi ja fuksia tulevat ekana mieleen.
Turkoosi ja magenta. Tai aniliini ja fuksiakin käyvät.
Itsellä syaani taipuu monesti turkoosiksi tai sitten sinivihreäksi.
Magenta sen sijaan fuksia/violettipinkki, jotain sen suuntaista.
Häiritsee kun näille ei ole selkeitä yleistyneitä nimityksiä, jotka kaikki tietäisivät. Tuntuu ettei monikaan ole kuullut syaanista tai magentasta tai sitten niitä käytetään vain kopiokoneen värien yhteydessä tai muussa vastaavassa.
Mua taas hämmästyttää vihreän uusi muotinimi nefriitti. Esim Hesaritänään. Se tarkoittaa munuaistulehdusta.
Vierailija kirjoitti:
Mua taas hämmästyttää vihreän uusi muotinimi nefriitti. Esim Hesaritänään. Se tarkoittaa munuaistulehdusta.
Nyt tuli itselle uusi sana
wikipedia:
Nefriitti on amfiboliryhmään kuuluvan silikaattimineraalin aktinoliitin muunnos, jonka kemiallinen kaava on Ca2(Mg, Fe)5Si8O22(OH)2.[1] Nefriitti on tavallisimmin väriltään kellertävän vihreää tai joskus myös valkoista. Sen kovuus Mohsin asteikolla on 6,0-6,5, ja se on koostumukseltaan hienojakoista, massamaista ja erittäin sitkeää.
Nefriitti on yleisempi kahdesta samantapaisesta vihreästä, kaupallisesti usein jade-nimellä tunnetuista jalokiviin käytetystä mineraalista jadeiitin ohella. Nefriitistä on tehty muun muassa Kiinassa ja Uudessa-Seelannissa taide-esineitä jo ennen ajanlaskun alkua. Nefriittiä esiintyy usein mukulamaisina palasina jokien sorassa, jonne ne ovat kulkeutuneet syntypaikoiltaan. Nefriitti muistuttaa usein suuresti jadeiittia, josta se erotettiinkin omaksi mineraalikseen vasta vuonna 1863.
Varsinkin nuo värit, jotka perustuvat johonkin kiveen, mineraaliin, ovat aika epämääräisiä, koska niissä voi olla isojakin sävyeroja.
Vierailija kirjoitti:
Turkoosi ja purppuranpunainen.
Sama
Työssäni olen aika paljon värien kanssa tekemisissä ja töissä ne on ihan cyan ja magenta. Vapaalla sitten sininen ja pinkki.
Karkikiturkoosi ja räikeä aniliiniipinkki.
ruusunpunainen ja taivaansininen.
tai vaalea turkoosi ja fuksia.
Vaalea turkoosi ja hehkuvan violwtti-pinkki