Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

150 hengen tilaisuus, 50:llä erityisdieetti – yrittäjiä kismittää

Vierailija
25.05.2015 |

http://www.taloussanomat.fi/yrittaja/2015/05/25/150-hengen-tilaisuus-50lla-erityisdieetti-yrittajia-kismittaa/20156579/137

Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRan varatoimitusjohtajan Veli-Matti Aittoniemen mukaan pitopalveluyrittäjät ovat kertoneet, että erilaiset erityisruokavaliotoiveet ovat lisääntyneet tolkuttomasti. Ne monimutkaistavat yrittäjien työtä ja syövät jo muutenkin heikkoa tulosta.

– Yrittäjät kertovat, että yhä enemmän on ihmisiä, joilla on dieetti tai erityisruokavalio. Aika usein käy myös niin, että kaikista näistä ei edes ole kerrottu tilausta tehtäessä, vaan yrittäjä joutuu soveltamaan asiassa kun tilanne on jo päällä, Aittoniemi sanoo Taloussanomille.

Lue myös nämä:
Kolme haastattelukierrosta kesätöihin – "saattaa olla tuleva johtaja"
AL: Lopettaako tämä keksintö pyörävarkaudet?
Huonot pomot johtavat kalliita duunareita

Allergioille ei kukaan voi mitään. Pitopalveluyrittäjiä kismittävätkin etenkin erilaiset muotidieetit.

– Yrittäjien soitoista on tullut kuva, että näitä ruokavalioita ja dieettejä on yhtä paljon, jos ei enemmänkin kuin allergioita ja intoleransseja.

MaRan ammattilehdessä Vitriinissä mainitaan esimerkiksi paleodieetti, karppaus ja vehnätön ruokavalio.

Voi hinnoitella erikseen

Pahimmillaan 150 hengen tilaisuudessa voi olla liki 50 erityisruokavaliotoivetta. Erityisruokavalioiden ateriat saatetaan usein valmistaa kalliimmista raaka-aineista kuin perustilauksen ruoat. 

– Meiltä on kysytty, voisiko erityisruokavalioita alkaa hinnoitella erikseen. Juristin vastaus siihen on kyllä, Aittoniemi sanoo.

Sen sijaan allergiatodistuksia pitopalveluyrittäjän ei sovi asiakkailtaan kysellä.

∇ MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALEMPANA ∇

∇ ARTIKKELI JATKUU ∇

MaRan Vitriinissä antaman vastauksen mukaan erityisruokavalioiden hinnoittelu erikseen ei olisi lain mukaan syrjintää, koska hinnoitteluun vaikuttaa valmistukseen käytettyjen raaka-aineiden hinta, eikä asiakkaan henkilöön liittyvät syyt.

– Se, että tällaista meiltä kysytään, tarkoittaa, että joku jo miettii asian toteuttamista, Aittoniemi arvioi.

Eri asia toki on, miten asiakkaat tällaisen muutoksen ottaisivat vastaan.

Alalla hankala aika

Raaka-aineiden maailmanmarkkinahinta on noussut ennätysmäisesti viime vuosina. Samalla pitopalveluyritysten kysyntä on taantuman vuoksi vähentynyt. Pitopalveluyrittäjien viime vuodet ovatkin Aittoniemen mukaan olleet vaikeita. Esimerkiksi viime vuonna alan liikevaihto pieneni (järjestöön kuuluvat yritykset) neljä prosenttia.

– Pienetkin asiat syövät katteen tällä hetkellä, Aittoniemi sanoo.

Aittoniemen mukaan konkurssien määrä catering-alalla ei ole kuitenkaan merkittävästi lisääntynyt, mutta yritysten toimintoja on ajettu alas ja monia on kaupan.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyypillinen suomalaisen yrittäjän asenne, kitistään ja valitetaan ja vastustetaan eikä tajuta että maksava asiakas on aina oikeassa
joutaakin mennä konkkaan tuollaiset

Vierailija
2/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aika usein käy myös niin, että kaikista näistä ei edes ole kerrottu tilausta tehtäessä, vaan yrittäjä joutuu soveltamaan asiassa kun tilanne on jo päällä, Aittoniemi sanoo Taloussanomille."
Jep. Olin pienen hotellin keittiössä töissä, ja voi jeesus että välillä kiristi! Esim. 100 hengen tilaus, ja on ilmoitettu esim kolme gluteenitonta ja kaksi kasvissyöjää. Sitten kuitenkin kun ruokailu alkoi, tuli aina muutama kyselemään kun ei voi syödä sitä eikä tätä, onko ruuassa nyt sitä tai tuota kun ei voi syödä. Toki siinä tilanteessa sitten parhaansa teki että kaikki saisivat mahdollisimman äkkiä syötävää, mutta kyllä se ärsytti. Miksi se on niin hankala huolehtia itse siitä ruokavalionsa ilmoittamisesta? Tuntuu että jotkut olettavat että niitä ruokia on valmiina kaapissa, on munattomat ja lihattomat ja soijattomat jnejne. Argh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin minustakin joko yrittäjä kieltäytyy tai sitten laskuttaa ekstraa, mitä sitä asiasta kitisemään. Jos asiakas menee muualle, niin vikahan on toisessa yrittäjässä joka tekee saman palvelun alihintaan. Aivan yrittäjän oma päätös lähteekö jollekin paleolaiselle poimimaan tuoretta voikukkaa viime hetkellä vai ei. Niitä tarjoamisia voi myös sopeuttaa köyhän kauden ja muotidieettien ilmastoon, vaikka niin että suunnittelee yksinkertaisista, halvemmista raaka-aineista erittäin simppelin menun, jonka saa edullisemmin kasaan ja jossa on helppo huomioida erityisruokavaliot jättämällä osia pois. Monimutkaisemmat ruoat sitten kalliimpiin menuihin.

Ja minusta myös on selvää, että erinäiset "luksuspalvelut" on tiukilla kun ihmisillä ei ole rahaa maksaa palvelusta. Osa yritysten elintilasta menee ja sitä myöden osa yrityksistä kaatuu. Mahdollisesti nousevat sitten taas uutena hyvänä kautena. Jos ihmisillä ei ole rahaa, ne tekevät itse ruoat ja pitävät kotona kermakakkukutsut yhdellä voileipäkakulla lähipiirille. Jos on rahaa, juhlat voi olla isot ja ruoka tilattu muualta.

Vierailija
4/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:55"]

tyypillinen suomalaisen yrittäjän asenne, kitistään ja valitetaan ja vastustetaan eikä tajuta että maksava asiakas on aina oikeassa joutaakin mennä konkkaan tuollaiset

[/quote]

Asiakas ei ole aina oikeassa. Tilaat tavarasi ulkolaisista nettikaupoista ja Ikean lastulevykalusteita?

Vierailija
5/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ruokavaliot ovat välillä hankalia aiheita, koska ihmisen on helppo syödä juuri sitä mitä huvittaa 5-7 päivää viikossa siten, että se ei ole kenellekään ongelma. Ei kuitenkaan mene aikaakaan kun on jotkut juhlat, kakkukahvit tai muut, joissa erityisruokavalio muodostuu ongelmaksi. Olin pari viikkoa sitten kakkukahveilla kylässä sukulaisten luona ja puolet vierailuajasta käytettiin voivotteluun kun minä joudun vieraana juomaan pelkkää kahvia. Ärsyttäviä tilanteita koska en haluaisi muutenkaan joutua huomion keskipisteeksi johtuen siitä, että elimistöni ei kestä syödä mitä tahansa.

meidän eritysruokavalioihmisten kannalta voi toisaalta olla hyvä asia, että tällainen ilmiö yleistyy jonka myötä tarpeemme tulevat osaksi luonnollista elämää.

Vierailija
6/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounasravintolan kokkina kommentoin vain sen verran, että esimerkiksi meillä tehdään kaikki kokonaan itsetehdyt ruoat laktoosittomaksi ja gluteenittomaksi ja hinta on nostettu muutoksen jälkeen sellaiseksi, että kaikki maksaa vähän enemmän. Oikeasti laktoosittomia ja/tai gluteenittomia asiakkaita on ehkä noin 5%, mutta näin päästään helpommalla ja halvemmalla. 

Vierailija
7/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan aivan, syökööt kotonaan saatanan pellet. Kaikki keliakiat sun muut muotitsudit, itse keksittyjä ja ovst huomiohuoraamista. 

Vierailija
8/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös erikoiskohtelua haluavien on syytä opetella käyttäytymistä. Jos joku rajoite niin a) siitä ilmoitetaan etukäteen b) otetaan sitä mitä tarjolla on itse sieltä valikoiden c) ollaan ilman. Itsellä on laktoosi-intoleranssi joka on " helppo" mutta jos en ole ilmoittanut niin oma moka.

Vierailija
9/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:33"]Aivan aivan, syökööt kotonaan saatanan pellet. Kaikki keliakiat sun muut muotitsudit, itse keksittyjä ja ovst huomiohuoraamista. 
[/quote]
Keliakia on autoimmuunitauti joka tappaa. Että semmoinen muoti.

Vierailija
10/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni kaikkien pitopalveluiden pitäisi ottaa yhteinen käytäntö, että jos ei ole etukäteen ilmoituttuja erikoisruokavalioita ja joudutaan sitten paikanpäällä improvisoimaan, niin siihen pitopalvelun hintaan tulee ns. äkillisyyslisä + erikoisruokavalion hinta. Kun on tilattu vaikka sadalle perusruokaa ja jälkeenpäin 10 ilmoittaa olevansa karppaajia, niin mielestäni on itsestäänselvää, että ne 10 ylijäänyttä normiannosta ja tämä äkillinen erikoisruokavaliokokkaus jäävät tilaajan laskulle.

Vierailija
11/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:33"]Aivan aivan, syökööt kotonaan saatanan pellet. Kaikki keliakiat sun muut muotitsudit, itse keksittyjä ja ovst huomiohuoraamista. 
[/quote]

Juu itse oon ollut hyvin muodikas jo n.20 vuotta. On niin monet kerrat tullut kärsittyä tästä, mutta syötävä on gluteenitonta, jos aikoo itsensä pitää edes jotenkin terveenä. Hieman harmittaa tää gluteenittomuus trendikkäänä ilmiönä, itsellä kun kyse on jostain ihan muusta. Myös ulkomailla on aina omat ongelmansa.

Sellainen muotijuttu täällä.

Vierailija
12/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:33"]Aivan aivan, syökööt kotonaan saatanan pellet. Kaikki keliakiat sun muut muotitsudit, itse keksittyjä ja ovst huomiohuoraamista. 
[/quote]
Keliakia on autoimmuunitauti joka tappaa. Että semmoinen muoti.
[/quote]
Vittuako tätä alapeukutatte, ääliöt! Ottakaa selvää!

Vierailija
13/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:40"]Myös erikoiskohtelua haluavien on syytä opetella käyttäytymistä. Jos joku rajoite niin a) siitä ilmoitetaan etukäteen b) otetaan sitä mitä tarjolla on itse sieltä valikoiden c) ollaan ilman. Itsellä on laktoosi-intoleranssi joka on " helppo" mutta jos en ole ilmoittanut niin oma moka.
[/quote]
Olen kasvissyöjä, ja ilmoitan aina etukäteen siitä. Buffetpöydästä todella usein katoaa meille ilmoittautuneille varattu kasvisruoka. Se katoaa joko ei-ilmoittaneiden vegejen suihin, tai sitten lihansyöjien, "otanpa tuosta tuotakin, näyttää paremmalta". Eli tosiaan, käytöstapoja ihmiset! Jos erityisruoka on merkitty, niin näpit irti muut!!!

Vierailija
14/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:40"]Myös erikoiskohtelua haluavien on syytä opetella käyttäytymistä. Jos joku rajoite niin a) siitä ilmoitetaan etukäteen b) otetaan sitä mitä tarjolla on itse sieltä valikoiden c) ollaan ilman. Itsellä on laktoosi-intoleranssi joka on " helppo" mutta jos en ole ilmoittanut niin oma moka.
[/quote]
Olen kasvissyöjä, ja ilmoitan aina etukäteen siitä. Buffetpöydästä todella usein katoaa meille ilmoittautuneille varattu kasvisruoka. Se katoaa joko ei-ilmoittaneiden vegejen suihin, tai sitten lihansyöjien, "otanpa tuosta tuotakin, näyttää paremmalta". Eli tosiaan, käytöstapoja ihmiset! Jos erityisruoka on merkitty, niin näpit irti muut!!!

Vierailija
15/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:55"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:33"]Aivan aivan, syökööt kotonaan saatanan pellet. Kaikki keliakiat sun muut muotitsudit, itse keksittyjä ja ovst huomiohuoraamista.  [/quote] Keliakia on autoimmuunitauti joka tappaa. Että semmoinen muoti. [/quote] Vittuako tätä alapeukutatte, ääliöt! Ottakaa selvää!

[/quote]

Ei noin helppoon trolliin saa mennä.

Vierailija
16/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:55"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:33"]Aivan aivan, syökööt kotonaan saatanan pellet. Kaikki keliakiat sun muut muotitsudit, itse keksittyjä ja ovst huomiohuoraamista.  [/quote] Keliakia on autoimmuunitauti joka tappaa. Että semmoinen muoti. [/quote] Vittuako tätä alapeukutatte, ääliöt! Ottakaa selvää!

[/quote]

Ei noin helppoon trolliin saa mennä.
[/quote]
jep,eiköhän toi eka viesti ollut sarkasmia.

Vierailija
17/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:31"]

Lounasravintolan kokkina kommentoin vain sen verran, että esimerkiksi meillä tehdään kaikki kokonaan itsetehdyt ruoat laktoosittomaksi ja gluteenittomaksi ja hinta on nostettu muutoksen jälkeen sellaiseksi, että kaikki maksaa vähän enemmän. Oikeasti laktoosittomia ja/tai gluteenittomia asiakkaita on ehkä noin 5%, mutta näin päästään helpommalla ja halvemmalla. 

[/quote]

Tässä on oikea asenne. Ei ole niin vaikeaa aina tehdä niitä ruokia tämän mukaan :) Arvostan tällaisia paikkoja jotka tekee mahdollisimman paljon niin, että ruoat soveltuu suoriltaan monelle allergiselle.

Vierailija
18/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Laktoositon ja gluteeniton on vielä suhteellisen helppo toteuttaa kaikille, mutta sitten, jos pitää olla täysin maidotonta monipuolista ja edullista ruokaa, joka myös täyttää paleo, vhh, fodmap yms dieetit, menee aika vaikeaksi. Ehkä just ja just jos lounas on 15e nuppi ja noutopöydässä on mahdollisimman käsittelemättömiä ravintoaineita kippo per tuote, niin siitä jokainen saa luoda omannäköisen annoksen.

Kunhan vaan sitten pitää hinnan tarpeeksi korkeana, että ne esillä olleet buffatuotteet hävikkeineen tulevat katetuiksi maksuilla,

Vierailija
19/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaan, mutta en koskaan ilmoita etukäteen ruokavaliostani enkä tee siitä numeroa, olen ns. helposti ruokittava vieras. Syön sitä mitä tarjolla on ja rasvalisä kulkee käsilaukussa aina mukana. Ne ehdottomat vältettävät jätän syömättä, mutta muuten en ole liian tarkka. Kun ruokavalio on muuten kuosissa, ei yksi poikkeus silloin tällöin hetkauta suuntaan eikä toiseen. Pahimmat hiilaripommit ja lisäainepaukut jätän suosiolla väliin.

Esim muutama viikko sitten olin työpaikan koulutuspäivässä. Siellä syötiin laitosruokaa erään koulun keittiöstä. Tarjolla oli jauhelihapihvejä, ruskeakastiketta, perunamuusia ja höyrytettyjä kasviksia sekä salaattia. Jälkiruoaksi olisi ollut marjakiisseliä ja jotain vaahtoa, ne jätin suosiolla väliin, oli niin sokerisen ja esanssisen näköistä. Otin jauhelihapihvin puolikkaan (joku muu oli ottanut jo puolet), höyrytettyjä kasviksia, salaattia. Linjastossa oli oliiviöljyä, niin sitä salaatin päälle ja höyrykasvisten päälle otin oivariinia. Juomaksi vettä mieluummin kuin rasvatonta maitoa. Iltapäiväkahvilla oli tarjolla kahvin lisäksi leipää, leikkeleitä, juustoa ja maustekurkkua. Otin leikkeleitä jokaista yhden, yhden juustoviipaleen, pari palaa maustekurkkua ja oivariinia nokareen. Kukaan ei kummastellut syömisiäni, työkaverit ovat vuosien aikana jo tottuneet.

Oli taas kiva huomata, miten oma ruokavalio toimii. Muut nuokkuivat silmä luppasten viimeistään tunti ruokailusta, mutta minä olin ihan pirteänä. Taisi ne potut, soosit ja kiisselit laittaa väsyttämään. ;)

Vierailija
20/20 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 14:24"]

[/quote]

Laktoositon ja gluteeniton on vielä suhteellisen helppo toteuttaa kaikille, mutta sitten, jos pitää olla täysin maidotonta monipuolista ja edullista ruokaa, joka myös täyttää paleo, vhh, fodmap yms dieetit, menee aika vaikeaksi. Ehkä just ja just jos lounas on 15e nuppi ja noutopöydässä on mahdollisimman käsittelemättömiä ravintoaineita kippo per tuote, niin siitä jokainen saa luoda omannäköisen annoksen.

Kunhan vaan sitten pitää hinnan tarpeeksi korkeana, että ne esillä olleet buffatuotteet hävikkeineen tulevat katetuiksi maksuilla,

[/quote]

Mahdotonta kaikkea ruokaa on tehdä kaikille sopivaksi eikä sille tielle voi lähteä. Nuo nyt ne yleisimmät vaivat, muut niin harvinaisia meidänkin asiakkaista, että ei ole aihetta lähteä tekemään kaikille kaikkea maidotonta, munatonta, pähkinätöntä, sokeritonta, mausteetonta, viikunatonta.... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme