Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uskaltaisiko luovuttaa munasoluja?

Vierailija
25.05.2015 |

Läheiseni on lapsettomuushoidoissa ja itselläni on pieni vauva. Tämä on herättänyt minussa ajatuksen munasolujen luovuttamisesta. Meillä tärppäsi heti ensimmäisestä yrityksestä, minun suku on tervettä ja pitkäikäistä porukkaa, ei ole sairauksia eikä kromosomihäiriöitä, ollaan ihan kivannäköistä porukkaa, helposti koulussa ja yliopistossa menestyneitä ja useampi eri lajien suomenmestarikin löytyy. Varmaan olisi siis ihan hyvät edellytykset ihmisen alulle. Mietin sitä jos tuleva henkilö haluaa ottaa minuun yhteyttä. Katuisinko silloin? Tai jos siitä yksilöstä tuleekin sairas? Mietin myös onko nuo varattu sellaisille, joilla ei ole enää varaa omiin hoitoihin, kun lääkkeet saa ilmaiseksi. Toisaalta kun katson rakasta lastani haluaisin antaa jollekin mahdollisuuden samanlaiseen.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:30"]Mene luovuttamaan.

Sadan vuoden päästä tällä pohdinnalla ei ole sinulle mitään merkitystä, mutta jossain on kenties onnellinen ihminen, joka on saanut tehdä vanhempansa onnelliseksi, kasvanut haluttuna ja rakastettuna, on rakastanut omia lapsiaan, luonut uraa, tehnyt hyvää ja katselee nyt omia lapsenlapsiaan...

Tai sitten siitä luovutetusta munasolusta kasvaa täyskusipää, mutta onneksi sä et ole sen kanssa tekemisissä.

Ja mitä siihen tulee, että tuleeko se munasolu sitten täysikäisenä oven taakse - sehän riippuu ihan siitä, tietääkö hän alkuperänsä? Mikä pakko se on sille lapselle kertoa? Minun mielestäni tässä liioittellaan yhden siittiön ja yhden munasolun merkitystä, noin niinkuin kokonaisuuden kannalta.

Olen luovuttanut munasoluja ja tekisin sen uudelleen, jos ikä vaan sallisi.
[/quote]

Kiitos tästä viestistä. Taidan tosiaan käydä luovuttamassa mikäli minut hyväksytään luovuttajaksi. Tämä ajatus että joku saisi elää rakastettuna ja pitkään toivottuna ilostuttaen muiden elämää ja myös itse elämästään nauttien on jotenkin koskettava.

Tosiaan nykyään laki määrää että lapsen on halutessaan saatava tietää biologinen vanhempansa.

Vierailija
22/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vähän aikaa sitten klinikalla hoitajan haastattelussa ja pääsin saman tien lääkärin tarkastukseen. Itseä ei häiritse yhteydenotot 18 vuoden päästä vaan päinvastoin ottaisin lapset vastaan täydestä lämmöstä ja mielenkiinnosta. Kaikki eivät välttämättä halua minuun minkäänlaista suhdetta luoda, ehkä kerran nähdä vain jotta saavat omille alkulähteilleen kasvot. Olin varautunut nenäsuihkeisiin ja pistoksiin, mytta nykyään se hormonihoito hoidetaan vain 2 viikon mittaisilla pistoksilla ja tällä lyhyemmällä keinolla riski hyperstimulaatioon on käytännössä mahdoton. Keräys kuulemma hoidetaan niin, että jos vähänkään alkaa tuntua kipua niin saa samantien lisää kipulääkettä suoneen, mutta yleensä ei tunnu muuta kuin se itse toimenpide. Lääkäri sanoi että lahjoittajia klinikkaa kohden on noin kymmenkunta vuodessa ja jonossa parisataa asiakasta. Kun kuulin tästä luovuttajien vähäisestä määrästä ja siitä tuskasta mitä siellä klinikalla pyöritellään päivästä toiseen, lisäsi vain omia haluja lähteä auttamaan. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:42"]Kävin vähän aikaa sitten klinikalla hoitajan haastattelussa ja pääsin saman tien lääkärin tarkastukseen. Itseä ei häiritse yhteydenotot 18 vuoden päästä vaan päinvastoin ottaisin lapset vastaan täydestä lämmöstä ja mielenkiinnosta. Kaikki eivät välttämättä halua minuun minkäänlaista suhdetta luoda, ehkä kerran nähdä vain jotta saavat omille alkulähteilleen kasvot. Olin varautunut nenäsuihkeisiin ja pistoksiin, mytta nykyään se hormonihoito hoidetaan vain 2 viikon mittaisilla pistoksilla ja tällä lyhyemmällä keinolla riski hyperstimulaatioon on käytännössä mahdoton. Keräys kuulemma hoidetaan niin, että jos vähänkään alkaa tuntua kipua niin saa samantien lisää kipulääkettä suoneen, mutta yleensä ei tunnu muuta kuin se itse toimenpide. Lääkäri sanoi että lahjoittajia klinikkaa kohden on noin kymmenkunta vuodessa ja jonossa parisataa asiakasta. Kun kuulin tästä luovuttajien vähäisestä määrästä ja siitä tuskasta mitä siellä klinikalla pyöritellään päivästä toiseen, lisäsi vain omia haluja lähteä auttamaan. :)
[/quote]

Joo, tuo lyhyt kaava, jota nykyään käytetään, ei aja elimistöä vaihdevuosiin. Itse koin sen hyvin helpoksi ja kivuttomaksi omassa hoidossani. Tosin ap kertoo, että on ihan pieni lapsi hänellä. Ainakaan imettäjälle en usko että niitä pistoksia aletaan antaa. Tsemppaan kyllä luovuttamaan myöhemmin!

Vierailija
24/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä saisi kunnolla rahaa, niin menisin vaikka heti :D

Vierailija
25/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmesti luovuttanut.

Vierailija
26/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ap taas :) joo halusin leijua vain sukuni lahjakkuudella ;) ei vaan se pointti oli että kun olisi ihmiselle antaa hyvät lähtökohdat elämään noin geenien puolesta ja muutenkin lapsettomuus on koskettanut minulle rakkaita ihmisiä. Haluaisin auttaa muita.

Kannattaako munasoluja luovuttaa vasta kun oma lapsiluku on täynnä? Vai voisiko tässä ennen toisen yrittämistä vielä? Palautuuko oma hormonitoiminta normaaliksi? Enpä tiennyt niistä maksettavan, lääkkeet vain korvattavan. Annettaisiinko minun munasoluja vain yhdelle vaiko useammalle? En sitä kipua ym niin pelkää, se on varmasti sen arvoista jos joku saa sen ansiosta lapsen. Toisaalta olisi hienoa myös tavata hänet, mutta olisi musertavaa jos hänellä olisi kurja elämä :(

Ja isoisäni oli kiinnostunut metsästä, ei matematiikasta :)

Vierailija
27/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:36"]

Mietin myös onko nuo varattu sellaisille, joilla ei ole enää varaa omiin hoitoihin, kun lääkkeet saa ilmaiseksi. 

[/quote]

Mitähän tarkoitat tällä? Lahjamunasolut maksavat vastaanottajalle noin 6000 euroa. Eli vastaanottaja maksaa sinulle tehtävät hoidot + lääkkeet, ja he eivät saa kelakorvausta mihinkään.

Eli jos hoidot tehtäisiin itselle saisi kelakorvauksen ja hinta tippuisi jonnekin 3500 paikkeille.

Ja lahjasoluja (munasolu tai siittiö) käyttävät joutuvat käymään psykologin luona ennen kuin soluja annetaan.

Vierailija
28/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:06"]

Varsinkin kun yksi syy siihen etten halua omia lapsia on se, etten halua synnyttää, ja tuo munasolun luovutus kuulostaa ihan yhtä epämukavalta.

[/quote]

Mä olen kahdesti synnyttänyt ja 5 kertaa luovuttanut munasoluja itselleni. Ja voin sanoa, että asioita ei voi verrata millään tapaa. Munasolojen punktio pelotti ihan hemmetisti, muttei sattunut ollenkaan. Synnytys ei pelottanut, mutta kipu oli sanoin kuvaamatonta.

Vierailija
29/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luovuttaa, vaikka ei olisikaan oma lapsiluku täynnä eikä oo todettu vaikuttavan lapsensaantiin jatkossakaan. Mitään hormonitoiminnan mullistuksia ei tuolla lyhyemmän kaavan hoidolla tule, koska se tehdään sun oman kierron mukaan ja lähinnä vaan buustataan hormoneilla niiden munasolujen kypsymistä. Eli katsotaan kalenteristä milloin sulla alkaa kuukautiset ja vastaanottavan pariskunnan kuukautiskierto sovitetaan sun rytmiin. Munasoluja jaetaan sitämukaa kuin niitä saadaan. Jos saanaan kymmenen tai alle, ne menee yhdelle parille. Jos saadaan 12 niin ne jaetaan kahteen perheeseen. 

Väestöliitossa luovutuksesta maksetaan 250e plus käyntimaksut reilu 32e per kerta ja matkakorvaukset eli lähemmäs 500 euroa mennään. 

Vierailija
30/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en luovuttaisi.

En paheksu itse asiaa mitenkään, mutta haluan hoitaa omat lapseni.

Vierailija
31/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 10:36"]

Mietin myös onko nuo varattu sellaisille, joilla ei ole enää varaa omiin hoitoihin, kun lääkkeet saa ilmaiseksi. 

[/quote]

Mitähän tarkoitat tällä? Lahjamunasolut maksavat vastaanottajalle noin 6000 euroa. Eli vastaanottaja maksaa sinulle tehtävät hoidot + lääkkeet, ja he eivät saa kelakorvausta mihinkään.

Eli jos hoidot tehtäisiin itselle saisi kelakorvauksen ja hinta tippuisi jonnekin 3500 paikkeille.

Ja lahjasoluja (munasolu tai siittiö) käyttävät joutuvat käymään psykologin luona ennen kuin soluja annetaan.

[/quote]

Tuli mieleen että voiko tehdä niin että osa soluista tulee itselle ja osa menisi lahjasoluiksi? Saisi sen lääkehoidon ilmaiseksi. Ehkä ajattelin vähän hassusti?

Vierailija
32/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kalliita nuo hoidot :( onko siis julkisessakin terveydenhuollossa noin kallista? Mitä kautta yksityiset firmat saavat käytettävät solut?

Vierailija
33/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene luovuttamaan.

Sadan vuoden päästä tällä pohdinnalla ei ole sinulle mitään merkitystä, mutta jossain on kenties onnellinen ihminen, joka on saanut tehdä vanhempansa onnelliseksi, kasvanut haluttuna ja rakastettuna, on rakastanut omia lapsiaan, luonut uraa, tehnyt hyvää ja katselee nyt omia lapsenlapsiaan...

Tai sitten siitä luovutetusta munasolusta kasvaa täyskusipää, mutta onneksi sä et ole sen kanssa tekemisissä.

Ja mitä siihen tulee, että tuleeko se munasolu sitten täysikäisenä oven taakse - sehän riippuu ihan siitä, tietääkö hän alkuperänsä? Mikä pakko se on sille lapselle kertoa? Minun mielestäni tässä liioittellaan yhden siittiön ja yhden munasolun merkitystä, noin niinkuin kokonaisuuden kannalta.

Olen luovuttanut munasoluja ja tekisin sen uudelleen, jos ikä vaan sallisi.

Vierailija
34/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan luovuttaa ja olen luovuttanutkin useampaan otteeseen.

Vierailija
35/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin luovuttaa mutta haluaisin saada omat lapset "tehdyiksi" sitä ennen ihan vain varmuuden vuoksi. Mutta minulla taitaa tulla ikä vastaan siinä vaiheessa...

Vierailija
36/36 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 15:13"]

Onpa kalliita nuo hoidot :( onko siis julkisessakin terveydenhuollossa noin kallista? Mitä kautta yksityiset firmat saavat käytettävät solut?

[/quote]

Julkisella puolella hoidot lähes ilmaiset, maksat vain lääkkeistä. Taitaa hinta jäädä reippaasti alle 1000 euron. Muistaakseni julkisella puolella saa 3 hoitokierrosta. Ja yksityisella saa automaattisesti kelakorvauksen kolmeen hoitoon, sen jälkeen se harkinnan varaista.

Julkisella puolella ei tehdä lahjasoluhoitoja. Yksityiset saavat solut lahjoittajilta ja siittiöitä ostetaan Tanskasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä