Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja pidättää palkkani?

Vierailija
24.05.2015 |

Työsuhteeni on määräikainen, reilu 2kk. Koeaika on 1kk. Jos irtisanon itseni koeajalla, voiko työnantaja pidättää palkkani? Vai päteekö se sääntö vasta sitten, kun koeaika on loppunut?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se sun palkkasi pidättäisi?

Vierailija
22/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

rairai

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sä teet sopimusrikkomulsen, eli lähdet ennen sopimuskauden loppumista, niin on oikeus. Luuletko, että sopimusta voi rikkoa ilman seurauksia?

Vierailija
24/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et menetä palkkaa, purat vain sopimuksen koeajan perusteella.

Vierailija
25/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehty työ maksetaan. Lomakorvauksen ja lomarahan voi periaatteessa menettää.

Vierailija
26/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin työhaastattelussa, pomo sanoi, että hän voi pidättää palkkani jos irtisanoudun ja nyt mietin, että puhuiko hän koeajan jälkeisestä ajasta, sillä mielestäni koeajalla kumpikin osapuoli saa hyvän syyn vuoksi purkaa työsopimuksen. ap

Vierailija
27/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lasketaanko loma-ajan palkka (lomakorvaus) jotenkin ositeltuna vai kuukausittain. Niin tai näin, jos on vain pari viikkoa työssä niin ei siitä kummoista summaa ehdi kertyä. Lomarahaa (lomaltapaluuraha) nyt ei tietenkään saa muutenkaan jos itse lähtee firmasta.

Vierailija
28/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 21:20"]

Kun olin työhaastattelussa, pomo sanoi, että hän voi pidättää palkkani jos irtisanoudun ja nyt mietin, että puhuiko hän koeajan jälkeisestä ajasta, sillä mielestäni koeajalla kumpikin osapuoli saa hyvän syyn vuoksi purkaa työsopimuksen. ap

[/quote]

Koeaika itsessään riittää syyksi purkaa sopimus. Ei siihen tarvita mitään hyvää syytä. Ja tehdyt palkat pitää ilman muuta maksaa. Työnantaja kuulostaa nyt muutenkin säätäjältä, jos kerran kahden kuukauden määräaikaisuuteen on pistänyt vielä kuukauden koeajan. Älytöntä pelleilyä, mutta antaa kyllä viitteitä siitä, että mitä tahansa ekstraa on odotettavissa.

Vierailija
29/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 21:20"]Kun olin työhaastattelussa, pomo sanoi, että hän voi pidättää palkkani jos irtisanoudun ja nyt mietin, että puhuiko hän koeajan jälkeisestä ajasta, sillä mielestäni koeajalla kumpikin osapuoli saa hyvän syyn vuoksi purkaa työsopimuksen. ap
[/quote]

Mikä on tämö työpaikka? Minua epäilyttäisi ottaa työtä ylipäätänsä vastaan, jos työhaastattelussa noin "uhkaillaan" . Tietenkin koeajalla saa irtisanoutua, eikä työnantaja voi palkkaa pidättää. Tai toki voi, mutta tämä ei ole laillista. Toivottavasti et joudu tappelemaan oikeuksistasi. Pomosi on varmasti halunnut uhkailla noin, että pysyisit työssä varmasti koko ajan...

Vierailija
30/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, k-kauppa/k-kaupan ravintola-kahvila. Ei hyvältä vaikutakaan. Huomenna aloitan ja muutenkin vaikuttaa pomo vähän ihmeelliseltä. Just säästäjältä, kuten sanoit. Kyselen sen vuoksi, että työvuorojakaan en tiedä kuin ensi viikolle. 3 viikkoahan pitäisi aina olla tiedossa. Jos tosiaan on heti alusta hankalaa, niin haluan tietää oikeuteni ja mahdollisesti irtisanoa itseni koeajalla. Tajusin tänään, että minua ei ole edes ohjeistettu työvaatteissa. Ei siis hajuakaan, mitkä vaatteet laitan päälleni. Ap

Vierailija
31/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa on irtisanoutua koeajalla. Anna palaa vaan. Et menetä palkkaasi. Se olisi muuten lainvastaista, jolloin tämän tappelun voittaisit. Kuulostaa todella kusipäältä tuo pomosi. Olet varmasti nuori ja nuorille voidaan uskotella mitä vain... Sinulla on OIKEUS irtisanoutua ja saada palkka.

Vierailija
32/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa sä ne vaatteet saat työn puolesta, vai oletko vain kesätyöntekijä, niillä voi joskus olla omat vaatteet osittain ainakin.

Vierailija
33/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannataa kirjata kirjata ylös noita epäkohtia, jos ongelmia tulee. Ei täs kyllä pitäisi olla ongelmaa, sillä kuten todettu koeajalla saa irtisanoutua. Työpaikka sentään vaikuttaisi ihan asialliselta (vaikka kauppiashan voi olla mitä vain). Jos et saa huomenna loppuja työvuorojasi, kysy niistä. Ei niistä normaalistikaan ilmoitella ennen työsuhteen alkua! Uskoisin että vaatetukseksi sopivat siistit, puhtaat housut ja vaikka joku trikoo ja neuletakki (jos kylmä). Todennäköisesti saat jonkun paidan työpaikalta.

Vierailija
34/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 21:34"]

Helpointa on irtisanoutua koeajalla. Anna palaa vaan. Et menetä palkkaasi. Se olisi muuten lainvastaista, jolloin tämän tappelun voittaisit. Kuulostaa todella kusipäältä tuo pomosi. Olet varmasti nuori ja nuorille voidaan uskotella mitä vain... Sinulla on OIKEUS irtisanoutua ja saada palkka.

[/quote]

Jos irtisanoutuu, pitää olla töissä se irtisanomisaika.

Vierailija
35/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 21:24"]

[/quote]

Koeaika itsessään riittää syyksi purkaa sopimus. Ei siihen tarvita mitään hyvää syytä. Ja tehdyt palkat pitää ilman muuta maksaa. Työnantaja kuulostaa nyt muutenkin säätäjältä, jos kerran kahden kuukauden määräaikaisuuteen on pistänyt vielä kuukauden koeajan. Älytöntä pelleilyä, mutta antaa kyllä viitteitä siitä, että mitä tahansa ekstraa on odotettavissa.

[/quote]

Lain mukaan koeaika ei riitä perusteeksi. Täytyy olla jokin työhön liittyvä syy tai työnantaja voi viedä asian sopimusrikkomuksena oikeuteen. Koeaika on työntekijälle ja työnantajalle samanlainen uhka tai mahdollisuus. Ilman koeaikaa ap olisi sidottu määräaikaiseen työsuhteeseen.

Vierailija
36/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 21:32"]Juu, k-kauppa/k-kaupan ravintola-kahvila. Ei hyvältä vaikutakaan. Huomenna aloitan ja muutenkin vaikuttaa pomo vähän ihmeelliseltä. Just säästäjältä, kuten sanoit. Kyselen sen vuoksi, että työvuorojakaan en tiedä kuin ensi viikolle. 3 viikkoahan pitäisi aina olla tiedossa. Jos tosiaan on heti alusta hankalaa, niin haluan tietää oikeuteni ja mahdollisesti irtisanoa itseni koeajalla. Tajusin tänään, että minua ei ole edes ohjeistettu työvaatteissa. Ei siis hajuakaan, mitkä vaatteet laitan päälleni. Ap
[/quote]

Voi että, pitääkin olla vielä K-kauppa. Itse olen myös töissä K-kaupassa, vieläkin työpaikkaohjaajana. Kauppiaitakin on niin erilaisia. Ja sinulle sattunut hieman epämääräinen. Huomenna kysyt heti ne työvuorot, jotka tes:in mukaan täytyy olla tiedossa 3 viikkoa eteenpäin. Ei auta mennä kuin sellaisissa vaatteissa kuin katsot parhaaksesi. Suosittelen nyt ainakin ottamaan mukavat työkengät mukaan. Työvaatteet sinun kuuluisi saada työpaikaltasi. Iloista mieltä ensimmäiseen päivään, kyllä se siitä lähtee sujumaan. Muistat vaan pitää oikeuksistasi kiinni. Kesätyöntekijät ovat arvokkaita jäseniä yhteisössä. Kerro sitten, miten meni :-)

13

Vierailija
37/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 21:32"]Juu, k-kauppa/k-kaupan ravintola-kahvila. Ei hyvältä vaikutakaan. Huomenna aloitan ja muutenkin vaikuttaa pomo vähän ihmeelliseltä. Just säästäjältä, kuten sanoit. Kyselen sen vuoksi, että työvuorojakaan en tiedä kuin ensi viikolle. 3 viikkoahan pitäisi aina olla tiedossa. Jos tosiaan on heti alusta hankalaa, niin haluan tietää oikeuteni ja mahdollisesti irtisanoa itseni koeajalla. Tajusin tänään, että minua ei ole edes ohjeistettu työvaatteissa. Ei siis hajuakaan, mitkä vaatteet laitan päälleni. Ap
[/quote]

Voi että, pitääkin olla vielä K-kauppa. Itse olen myös töissä K-kaupassa, vieläkin työpaikkaohjaajana. Kauppiaitakin on niin erilaisia. Ja sinulle sattunut hieman epämääräinen. Huomenna kysyt heti ne työvuorot, jotka tes:in mukaan täytyy olla tiedossa 3 viikkoa eteenpäin. Ei auta mennä kuin sellaisissa vaatteissa kuin katsot parhaaksesi. Suosittelen nyt ainakin ottamaan mukavat työkengät mukaan. Työvaatteet sinun kuuluisi saada työpaikaltasi. Iloista mieltä ensimmäiseen päivään, kyllä se siitä lähtee sujumaan. Muistat vaan pitää oikeuksistasi kiinni. Kesätyöntekijät ovat arvokkaita jäseniä yhteisössä. Kerro sitten, miten meni :-)

13

Vierailija
38/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 21:34"]

[/quote]

Jos irtisanoutuu, pitää olla töissä se irtisanomisaika.
[/quote]

Oikeasti? Ei todellakaan, jos koeajalla irtisanoutuu! Miksi tulet tänne kommentoimaan, jos et tiedä asiasta.

Vierailija
39/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei se tyhjiä uhkaillut. Määräaikainen työsuhde on määräaikainen työsuhde, siitä ei lähdetä noin vain. Jos lähtee kesken kaiken, on työnantajalla todellakin oikeus saada korvausta määräaikaisen työsuhteen perusteettomasta purkamisesta.

Vierailija
40/53 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeajalla ei ole irtisanoutumisaikaa. Olen käynyt kyselemässä vuoroja, ja niitä ei ikinä ole ollut kuin viikoksi kerrallaan. (Tämäkin oikeus perua työsopimus). Ajattelin laittaa siistit harmaan farkut ja mustan paidan. Olen vain kesätyöntekijä, enkä kaupan puolella, joten en tiedä työasuista. Muistaakseni kun siinä olen käynyt niin ravintolan puolella olevilla ihmisillä ei ole ollut niitä "kauppavaatteita" päällä. Ap