Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia on nykyiset rippijuhlat?

Vierailija
24.05.2015 |

Omista rippijuhlista on jo aikaa 25 vuotta ja nyt pitäisi järjestää esikoiselle moiset. Millaisia rippijuhlat ovat nykyään?

Meille vieraat eivät mahdu, koska meillä on vain kotona 4 hengen ruokapöytä, joten joudumme viettämään juhlat joko ravintolassa tai sitten vuokraamaan tilan, johon otamme pitopalvelun tms. Mitenköhän tuollaisiin puitteisiin saisi kivan juhlan?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 21:53"]

Mutta entä tuo vapaa baari rippijuhlissa?

[/quote]

Ihmisistä suuri osa oli jokatapauksessa jäämässä yöksi läheiseen mökkimajoitukseen, joten olisi tuntunut oudolta, ettei juomien ostaminen kävisi jo juhlapaikalla. Kukaan ei kuitenkaan juonut itseään mihinkään kaatokänniin.

Vierailija
2/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 21:27"]Mun mielestä jo aloitus on provo. Rippijuhlat on suomalaisessa tapakulttuurissa hyvin pieni tilaisuus. Lähinnä kahvitellaan isovanhemmat, sedät, tädit, serkut ja kummit. Siinä se. Ei todellakaan vuokrata mitään tiloja yhtään mistään, sehän olisi ihan naurettavaa.
[/quote]

Ööh..ollaanko me sitten jotenki outoja :D
Asutaan vähän sivummalla ja läheisellä kylätalolla on isot tilat, ja poika ja serkkunsa pääsivät samaan aikaan ripille. Pidettiin yhteiset juhlat, ja porukkaa oli aika paljon, koska joukossa oli myös leirin isosia ja poikien kavereita. Iso osa sukulaisista tuli muutaman sadan kilometrin päästä ja sanottiin että sinne voi jäädä yöksi, joten moni jäikin. Hyvin onnistui juhlat.
Ja tuosta tilojen vuokraamisesta, se maksoi 20e, siis päivä ja seuraava yö. Elikkä mitään ylihintasta eiollut.
Jännä miten joillekki voi olla iso ongelma jos toisella on mahdollisuus vuokrata paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 21:14"]Viime vuonna järjestin samana kesänä sekä rippijuhlat että ylioppilasjuhlat. Rippijuhlathan voivat olla aikalailla yksinkertaisempi tilaisuus. Me päädyimme vuokraamaan upean, mutta huokean huvilan, koska vieraita juhliin tuli yli 40 ja osa halusi jäädä yöksi. Lähellä oli vuokrattavana mökkejä, joten siinäkin mielessä ratkaisu toimi. Konfirmaatiosta saavuimme omilla autoillamme juhlapaikalle, jossa pitopalvelu oli jo odottamassa. Alkumaljojen- ja puheiden jälkeen oli ruoka. Olimme valinneet ns. karjalaisen pitopöydän valmiilta listalta. Ruuan jälkeen rippileirin isoset sattuivat tulemaan laulamaan sankarille. Heitä oltiin tietenkin pyydetty etukäteen, mutta ei sovittu tarkasta kellonajasta. Mukava sattuma, että he tulivat juuri silloin kun "ohjelma" alkoi. Sankari soitti kitaralla kaksi laulua, perhetuttavamme piti puheen ja itse pidin pienen flamencoesityksen, koska olen harrastanut sitä pitkään.

Ohjelman jälkeen oli luvassa kahvi ja kakku. Meillä oli myös ns. "baari" eli juomia sai ostaa koko illan sopuhinnalla. Osa ihmisistä lähti läheiseen ravintolaan jatkamaan iltaa ennen majoitukseensa menoa, mutta niille jotka juhlivat huvilalla oli vielä iltapala klo 21.

Seuraavana aamuna tarjoilimme huvilalla vielä aamupalan "rääppiäismielessä" ennen kuin huvilalle tuli siivoojat. Kaiken kaikkiaan juhlista jäi hyvät muistot.
[/quote]

Ootko varma, ettei kyseessä ollu häät? Melkoiset kekkerit viikon riparin käyneelle.

Vierailija
4/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 21:22"]Käykö nykynuoret vielä rippikoulua? Ei uskoisi.
[/quote]raha...

Vierailija
5/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hemmetti mitä hössöttämistä jonkun rippikoulun takia. Me syötiin vain kakkua ja juotiin kahvia, porukkaa oli huikeat 6 kun lasken itseni mukaan. Rippikoulu oli kyllä osaltani maailman turhin viikko ja nyt en varmaan edes kävisi sitä. En siksi että olisin jotenkin uskontoa vastaan, mutta en siitä rippikoulusta saanut mitään hyödyllistä.

Vierailija
6/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 22:08"]

Ootko varma, ettei kyseessä ollu häät? Melkoiset kekkerit viikon riparin käyneelle.

[/quote]

En ajattele niin, että mukavia juhlia varten tarvitaan "saavutuksia". Eihän hääjuhlassakaan sellaisia ole takana, vaan halutaan kokoontua yhteen ja juhlia koska on aihetta.

Vierailija
7/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viime kesänä rippijuhlat. Pidettiin kotona. Ruokapöytä laitettiin seinää vasten ja sitten siihen laitettiin ruoat. Meillä oli yksi tuttu auttelemassa ruoan kanssa. Siitä sitten vieraat hakivat itse ja menivät olkkariin sohvalle ja tuoleille istumaan. Naapuristakin lainattiin yksi pyötä nii siihenkin äärelle pääsi istumaan. Kakku tilattiin joltain kondiittorilta.
Vieraita oli n. 25.
Siinä sitten syötiin ja juteltiin.

Vierailija
8/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun riparin käynyt saapuu paikalle, soitetaan sisääntulobiisi. Juhlat on vuokratussa tilassa, josta saa ruokaa ja kakkua jne. Sitten pidetään jonkinlaisia ohjelmanumeroita. Sitten nuorelle annetaan vitusti rahaa ja joku tylsä koru.

Vierailija
9/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnalta saa tiloja juhlia varten. Eikä maksa juuri mitään.

Vierailija
10/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla tekopyhässä hengessä käyty rippikoulu takana jos juhlissa kitataan alkoholia baarista... Miettikääs nyt mammat vähän että miksi lapsen pitäisi ylipäätään rippikoulu käydä, pelkkä "koska kaveritkin käy" ei riitä. Eikö tavallinen kesäleiri kävisi.

Vierailija
11/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 22:33"]

Taitaa olla tekopyhässä hengessä käyty rippikoulu takana jos juhlissa kitataan alkoholia baarista... Miettikääs nyt mammat vähän että miksi lapsen pitäisi ylipäätään rippikoulu käydä, pelkkä "koska kaveritkin käy" ei riitä. Eikö tavallinen kesäleiri kävisi.

[/quote]

Tätä en myöskään ymmärrä, että miksi siellä juhlissa sitten pitää juottaa ne nuoretkin alkoholilla. Vanhemmat ostaa shamppanjat, siiderit sun muut ja naureskelevat hyväksyvästi kun alaikäiset kittaa niitä. Kesäleiri olisi huomattavasti fiksumpi ratkaisu kuin joku rippileiri jossa oppii vain isä meidän rukouksen. T. 17

Vierailija
12/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä meidän pitäisi rippijuhlissa teeskennellä olevamme jotain muuta kuin olemme? Juhliimme kuuluu aina hyvä ruoka ja juoma. Lapseni kävi rippikoulun, koska siellä hän sai tietoa kristillisen uskomme perusteista ja voi toimia joskus kummina esim. sukulaislapselle. Tavallisella kesäleirille ei näitä mahdollisuuksia ole.

Vierailija
13/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna järjestin samana kesänä sekä rippijuhlat että ylioppilasjuhlat. Rippijuhlathan voivat olla aikalailla yksinkertaisempi tilaisuus. Me päädyimme vuokraamaan upean, mutta huokean huvilan, koska vieraita juhliin tuli yli 40 ja osa halusi jäädä yöksi. Lähellä oli vuokrattavana mökkejä, joten siinäkin mielessä ratkaisu toimi. Konfirmaatiosta saavuimme omilla autoillamme juhlapaikalle, jossa pitopalvelu oli jo odottamassa. Alkumaljojen- ja puheiden jälkeen oli ruoka. Olimme valinneet ns. karjalaisen pitopöydän valmiilta listalta. Ruuan jälkeen rippileirin isoset sattuivat tulemaan laulamaan sankarille. Heitä oltiin tietenkin pyydetty etukäteen, mutta ei sovittu tarkasta kellonajasta. Mukava sattuma, että he tulivat juuri silloin kun "ohjelma" alkoi. Sankari soitti kitaralla kaksi laulua, perhetuttavamme piti puheen ja itse pidin pienen flamencoesityksen, koska olen harrastanut sitä pitkään.

Ohjelman jälkeen oli luvassa kahvi ja kakku. Meillä oli myös ns. "baari" eli juomia sai ostaa koko illan sopuhinnalla. Osa ihmisistä lähti läheiseen ravintolaan jatkamaan iltaa ennen majoitukseensa menoa, mutta niille jotka juhlivat huvilalla oli vielä iltapala klo 21.

Seuraavana aamuna tarjoilimme huvilalla vielä aamupalan "rääppiäismielessä" ennen kuin huvilalle tuli siivoojat. Kaiken kaikkiaan juhlista jäi hyvät muistot.

Vierailija
14/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 21:14"]Viime vuonna järjestin samana kesänä sekä rippijuhlat että ylioppilasjuhlat. Rippijuhlathan voivat olla aikalailla yksinkertaisempi tilaisuus. Me päädyimme vuokraamaan upean, mutta huokean huvilan, koska vieraita juhliin tuli yli 40 ja osa halusi jäädä yöksi. Lähellä oli vuokrattavana mökkejä, joten siinäkin mielessä ratkaisu toimi. Konfirmaatiosta saavuimme omilla autoillamme juhlapaikalle, jossa pitopalvelu oli jo odottamassa. Alkumaljojen- ja puheiden jälkeen oli ruoka. Olimme valinneet ns. karjalaisen pitopöydän valmiilta listalta. Ruuan jälkeen rippileirin isoset sattuivat tulemaan laulamaan sankarille. Heitä oltiin tietenkin pyydetty etukäteen, mutta ei sovittu tarkasta kellonajasta. Mukava sattuma, että he tulivat juuri silloin kun "ohjelma" alkoi. Sankari soitti kitaralla kaksi laulua, perhetuttavamme piti puheen ja itse pidin pienen flamencoesityksen, koska olen harrastanut sitä pitkään.

[/quote]

Olihan tää provo, olihan?

Vierailija
15/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö nykynuoret vielä rippikoulua? Ei uskoisi.

Vierailija
16/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jo aloitus on provo. Rippijuhlat on suomalaisessa tapakulttuurissa hyvin pieni tilaisuus. Lähinnä kahvitellaan isovanhemmat, sedät, tädit, serkut ja kummit. Siinä se. Ei todellakaan vuokrata mitään tiloja yhtään mistään, sehän olisi ihan naurettavaa.

Vierailija
17/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 21:27"]Mun mielestä jo aloitus on provo. Rippijuhlat on suomalaisessa tapakulttuurissa hyvin pieni tilaisuus. Lähinnä kahvitellaan isovanhemmat, sedät, tädit, serkut ja kummit. Siinä se. Ei todellakaan vuokrata mitään tiloja yhtään mistään, sehän olisi ihan naurettavaa.
[/quote]
Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta jos on kovin pieni koti niin esim. seurakuntataloilta saa joskus mukavia tiloja vuokrattua pienellä hinnalla. Olen ollut tällaisissa rippijuhlissa, joissa oli noin 16 henkeä ja rippilapsen koti oli kaksiona vähän ahdas ja juhlat oli seurakuntatalolla. Mukava tila ja mukavat juhlat.

Vierailija
18/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin voidaan vuokrata tila, jos kotiin ei mahdu suku... toisilla vo lähisukukin olla 40 hlö Jos vaikka serkuksia on jo parikymmentä ja jos osalla on omia perheitä jo. Mitään ohjelmaa ei kyllä ainakaan meidän suvuissa oo tapana järjestää, puhe vaan. Ruokaa ja kakkukahvit, vapaata olemista. Jos kotiin ei mahdu, niin kiva tila on kesällä just joku huvila tai muu sellainen, jossa pääsee myös ulos. Pitopalvelunkin voi toki ottaa jos budjetti antaa myöden ja vieraita on paljon, tai ainakin sopia etukäteen porukkaa auttamaan tarjoiluissa ja tiskeissä.

Vierailija
19/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

flamencoesitys rippijuhliin... joopa joo. Ehkä ei ihan sovi teemaan...

Vierailija
20/26 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 21:27"]

Mun mielestä jo aloitus on provo. Rippijuhlat on suomalaisessa tapakulttuurissa hyvin pieni tilaisuus. Lähinnä kahvitellaan isovanhemmat, sedät, tädit, serkut ja kummit. Siinä se. Ei todellakaan vuokrata mitään tiloja yhtään mistään, sehän olisi ihan naurettavaa.

[/quote]

Olen viestin numero 2 kirjoittaja. Haluan huomauttaa, että meillä on tosiaan iso suku, joista osa tulee rippijuhlin kaukaa. Minä en ala sukulaisistani valikoimaan kenet kutsun ja kenet en, päättäkööt tulemisestaan itse. Mielestäni olisi ollut vähän kummallista olla tarjoamatta pitopöytää vieraille, koska konfirmaatio alkoi kuitenkin jo klo 10 ja sen jälkeen olisi itse kullakin jo "ruoka-aika". Olisi vähän hassua, että kaikki kävisivät syömässä omissa ruokapaikoissaan ennen juhliin tuloa, joissa olisi sitten vain sitä kakkua ja kahvia. Johan siinä laskisi "juhlatunnelmakin". Tilojen vuokraus oli myös luonnollista: ei koko suku olisi mahtunut asuntoomme.

Joku täällä sanoi, ettei rippijuhliin kuulu ohjelma. Meillä on suvussa kuitenkin niin paljon taiteellista lahjakkuutta, että ohjelma tavallaan nousee vieraista itsestään ja ainahan ohjelmaa on hauska seurata. Tietenkin vapaata seurustelua oli enemmän.