Missä juhlissa "pitäisi" tarjoilla alkoholia?
Eli esim. viiniä ruoan kanssa, ehkä jatkoilla boolia tms. Persekännejä en aja tässä takaa, vaan sivistynyttä alkoholinkäyttöä.
() Rippijuhlat/protujuhlat
() Ristiäiset/nimiäiset
() Yo-juhlat/ ammattikoulun valmistujaisjuhlat
() Korkeakoulun valmistujaisjuhlat
() Häät
() Hautajaiset
() Muu, mikä?
--
Kysely sai inspiraationsa siitä kun tässä vuoden aikana on ollut suvussa sekä häitä, hautajaisia että valmistujaisia, ja niiden alkoholitarjoilut tai niiden puute ovat aiheuttaneet närää ja selän takana haukkumista. Nyt haluaisinkin av-mammoilta mielipiteitä!
Oikeaa ja väärää ei siis etsitä, vaan haluan yleisesti kartoittaa mielipiteitä.
Kommentit (46)
Valmistujaisissa skumppaa ja häissä viini, skumppa ja boolit yms
Muissa paitsi rippijuhlissa ja hautajaisissa. Kastajaisissa vain lasillinen. Muissa paljon.
Eli esim. viiniä ruoan kanssa, ehkä jatkoilla boolia tms. Persekännejä en aja tässä takaa, vaan sivistynyttä alkoholinkäyttöä.
() Rippijuhlat/protujuhlat
() Ristiäiset/nimiäiset
() Yo-juhlat/ ammattikoulun valmistujaisjuhlat
(X) Korkeakoulun valmistujaisjuhlat
(X) Häät
(EI MISSÄÄN NIMESSÄ) Hautajaiset
() Muu, mikä?
Rippijuhliin, kastajaisiin ja hautajaisiin ei alko kuulu. Kahdessa ekassa juhlitaan lasta, joten ajatuskin absurdi. Häissä voi tarjota ja valmistujaisissa, kummassakaan se ei ole itsetarkoitus.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:10"]
Muissa paitsi rippijuhlissa ja hautajaisissa. Kastajaisissa vain lasillinen. Muissa paljon.
[/quote]
Mitä ajattelet alkottomista/ lähes alkottomista häistä tai valmistujaisista?
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:10"]
[/quote]
Mitä ajattelet alkottomista/ lähes alkottomista häistä tai valmistujaisista?
[/quote]en tykkää jos suoraan sanotaan : ) ne on vaan tylsät. Onneksi mun suvussa ei juomassa ja ruoassa säästellä mut sit joissain häissä oon ollu mis ei alkoa niin ei kukaan voi sanoa et oli hauskat juhlat. Kivat mut ei hauskat.
No ristiäisiin ja rippijuhliin ei mutta muihin kyllä. olen ollut hautajaisissa jossa nostettiin malja vainajalle ja se oli ihan jees. Toisaalta kuollut oli melkoinen viskiasiantuntija. Maljannosto alkoholiin menehtyneen hautajaisissa ehkä ei niin sopivaa :P
Rippijuhlat itse voisin tarjota
Ristiäiset, kahden ensimmäisen juhlissa kahvi tarjoilu, kolmannen kohdalla lasi kuohuvaa
Valmistujaiset (yo, amis, korkeakoulu jne), tarjoaisin alkoholia
Häät, kyllä tarjoaisin alkoholia
Hautajaiset, riippuu ketä kutsuisin/vainajasta, joidenin hautajaisiin voi lasi/pari sopia, toisten ei.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:10"] Muissa paitsi rippijuhlissa ja hautajaisissa. Kastajaisissa vain lasillinen. Muissa paljon. [/quote] Mitä ajattelet alkottomista/ lähes alkottomista häistä tai valmistujaisista? [/quote]en tykkää jos suoraan sanotaan : ) ne on vaan tylsät. Onneksi mun suvussa ei juomassa ja ruoassa säästellä mut sit joissain häissä oon ollu mis ei alkoa niin ei kukaan voi sanoa et oli hauskat juhlat. Kivat mut ei hauskat.
[/quote]
Anteeksi, "ei kukaan voi sanoa et oli hauskat juhlat"?
Ymmärrän että ihmisillä on erilaisia ajatuksia ja hyväksyn sen että on ihmisiä joiden mielestä on täysin mahdotonta pitää hauskat juhlat ilman alkoa.
En kuitenkaan ymmärrä miten joku voi "tietää" ettei kukaan muu ihminen voi pitää hauskaa ilman alkoa.
Kaikissa niissä voi tarjoilla alkoholia, missä juhlan päähenkilökin voi sitä nauttia. Tämä rajaa ristiäiset, rippijuhlat ja hautajaiset pois.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:10"] Muissa paitsi rippijuhlissa ja hautajaisissa. Kastajaisissa vain lasillinen. Muissa paljon. [/quote] Mitä ajattelet alkottomista/ lähes alkottomista häistä tai valmistujaisista? [/quote]en tykkää jos suoraan sanotaan : ) ne on vaan tylsät. Onneksi mun suvussa ei juomassa ja ruoassa säästellä mut sit joissain häissä oon ollu mis ei alkoa niin ei kukaan voi sanoa et oli hauskat juhlat. Kivat mut ei hauskat.
[/quote]
Anteeksi, "ei kukaan voi sanoa et oli hauskat juhlat"?
Ymmärrän että ihmisillä on erilaisia ajatuksia ja hyväksyn sen että on ihmisiä joiden mielestä on täysin mahdotonta pitää hauskat juhlat ilman alkoa.
En kuitenkaan ymmärrä miten joku voi "tietää" ettei kukaan muu ihminen voi pitää hauskaa ilman alkoa.
[/quote]En vaan ole kuullut ikinä. Kiva jos jonkun mielestä voi olla oikeen hauskalla tavalla hauskat. Tai sitten meillä on eri käsitys hauskasta. Kivaa voi olla alkoholittolissakin juhlissa.
Ei alkoholia tarvitse tarjota missään juhlissa. Siitä säästyneillä rahoilla saa paremmat tarjoilut, eikä tarvitse katsella päihtyneitä idiootteja. Juhlissa, joissa on pelkästään aikuisia paikalla, voi tarjoilla alkoholia kohtuudella.
Kaikissa . Ei se tarkoita että on pakko juoda, on vaan se vaihtoehto.
lasi pari viiniä ei ketään satuta
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:40"]
Ei alkoholia tarvitse tarjota missään juhlissa. Siitä säästyneillä rahoilla saa paremmat tarjoilut, eikä tarvitse katsella päihtyneitä idiootteja. Juhlissa, joissa on pelkästään aikuisia paikalla, voi tarjoilla alkoholia kohtuudella.
[/quote]
kukaan ei päihdy lasista tai parista.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:40"]
[/quote]
kukaan ei päihdy lasista tai parista.
[/quote]
Päihtyy, jos käyttää muutenkin vähän eli on ns. kohtuukäyttäjä. Alkoholia juodaan päihtymyksen vuoksi, se "pikku hiprakka" tai "rento olo" on kuule viralliselta nimeltään päihtymystila, humala.
Kaikissa juhlissa voi tarjoa viiniä ruuan kanssa, mutta ristiäisissä ja rippijuhlissa en tarjoaisi muuta alkoholia, ei siis esim. boolia. Suomalaiset hautajaiset ovat yleensä kahvikutsut, mutta periaatteessa en pitäisi pahana, jos hautajaisissa tarjottaisiin alkoholia. Yksi sukulainen oli naimisissa englantilaismiehen kanssa, ja kun mies kuoli (täällä Suomessa siis), hautajaiset järjestettiin niin, että ensin oli muistotilaisuus suomalaiseen tapaan seurakuntatalolla ja sieltä halukkaat saivat jatkaa englantilaiseen tapaan lähipubiin muistelemaan menehtynyttä. Ne olivat oikein mukavat ja arvokkaat hautajaiset myös.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 18:00"] [quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:16"] [quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:10"] Muissa paitsi rippijuhlissa ja hautajaisissa. Kastajaisissa vain lasillinen. Muissa paljon. [/quote] Mitä ajattelet alkottomista/ lähes alkottomista häistä tai valmistujaisista? [/quote]en tykkää jos suoraan sanotaan : ) ne on vaan tylsät. Onneksi mun suvussa ei juomassa ja ruoassa säästellä mut sit joissain häissä oon ollu mis ei alkoa niin ei kukaan voi sanoa et oli hauskat juhlat. Kivat mut ei hauskat. [/quote] Mulla on ollut tosi hauskaa sellaisissakin juhlissa, joihin olen osallistunut raskaanaollessani tai ollut autolla liikkeellä. [/quote]kyse ei ollut susta vaam yleisestä tunnelmasta. [/quote] Kai sitten mun tuttavapiirissä osataan luoda se hyvä tunnelma myös ilman alkoholia. Porukassa kun yleensä sattuu olemaan useampikin kuski tai muista syistä alkoholittomalla linjalla juhliva. [/quote]Kyse olikin siitä että onko täysin kuivat juhlat vai jo tunnelma se ettei alkoholia saa. Kaksi täysin eri asiaa. Ei varmasti koskaan kaikki ole kännissä mutta jo se tunnelma ja tieto ettei kukaan juo latistaa, ja pahasti.
[/quote]
Voi jessus sentään