Miksi häpeä on niin voimakas ja nujertava tunne?
Toisaalta, olisihan se kauheaa jos kukaan ihminen ei kykenisi tuntemaan häpeää, mutta että miksi sen häpeän tarvitsee olla niin ahdistava ja nolo tunne. Miten häpeän voisi kääntää mielessään voimaksi ja rakennusaineeksi?
Kommentit (7)
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 23:10"]
Sitä voi käyttää ihmissuhdeindikaattorina ainakin siten, että terve ja terveellinen ihmissuhde ei tuota sulle milloinkaan turhaan häpeää, olettaen siis että itsetuntosi on normaalilla tasolla etkä puolitiedostamattomasti vääristele, tulkintasi tilanteista ovat mahdollisimman oikeita jne. Joskus sitä kokevat kaikki, mutta tahallaan muille häpeää tuottavat ovat ainakin itselleni ehdoton no-no. Vähän ohis.
[/quote]
Minun häpeäntunteeni on ainakin ihan itse aiheutettua.
[/quote]
Ei. Häpeän tuntemiseen vaikuttaa juurikin persoonallisuus. Joku olisi unohtanut 5 minuutissa ne asiat, mitä sinä valitset hävetä vuosikausia.
Ap, ei se ole kauheaa, ettei häpeä, se on hyvin vapauttava tunne.
Sitä voi käyttää ihmissuhdeindikaattorina ainakin siten, että terve ja terveellinen ihmissuhde ei tuota sulle milloinkaan turhaan häpeää, olettaen siis että itsetuntosi on normaalilla tasolla etkä puolitiedostamattomasti vääristele, tulkintasi tilanteista ovat mahdollisimman oikeita jne. Joskus sitä kokevat kaikki, mutta tahallaan muille häpeää tuottavat ovat ainakin itselleni ehdoton no-no. Vähän ohis.
Pahinta on ns jälkikäteishäpeä, että,miten on voinut olla niin hölmö. Eli häpeäntunne iskee vuosien viiveellä.
Miten häpeän voisi kääntää mielessään voimaksi ja rakennusaineeksi
Ei mitenkään, mutta voit kehittää empatiakykyäsi, jolloin häpeä vähitellen väistyy (koska sitä ei enää tarvita).
Koska se koskee omaa persoonaa, ei vain sitä mitä on tehnyt. Kannattaa tutustua Ben Malisen kirjoituksiin häpeästä, netistäkin löytyy jotain, hän on myös tehnyt ainakin yhden kirjan aiheesta, josta löytyy vastauksia kysymyksiisi. Helppoa vapautuminen häpeästä ei ole, mutta sitä voi lieventää. Voit myös googlettaa hakusanalla häpeäpersoonallisuus, se on käsite, joka kuvaa kasvatuksen myötä omaksuttua tapaa kokea itsensä ja oma arvo.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 23:10"]
[/quote]
Minun häpeäntunteeni on ainakin ihan itse aiheutettua.