Tradenomista puheterapeutiksi?
Opiskelen ensimmäistä vuotta tradenomiksi, mutta minua on alkanut kiinnostaa puheterapeutin työ. Kannattaako minun silti opiskella tradenomin tutkinto ensin loppuun, ja hakea vasta sitten puheterapeutiksi? Puheterapeutiksi on kuitenkin aika vaikea päästä, enkä tiedä voisinko panostaa valintakokeisiin harjoitteluun 100 %, kun samaan aikaan on kuitenkin tradenomin opinnot ja tentteihin lukeminen.
Kommentit (32)
Ite ajattelin siirtyä laitoshuoltajasta lentäjäksi.
Lue traden paperit , vuosi vielä jäljellä? Sitten sulla on jo tutkinto.
Jos sinulla on rahaa käyttää opintoihin 8-9 vuotta yhteensä. Opintotukikin loppuu siinä kesken. Mieluummin hakisin heti.
Erittäin vaikea päästä puheterapeutiksi etenkin sen jälkeen kun et ole enää ensikertalainen. Kannattaa siis tehdä se tradehomma loppuun, koska puheterapeutiksi et tule pääsemään.
En minä varmaankaan kävisi loppuun sellaista koulutusta, joka ei minua kiinnostaisi, mutta toisaalta en myöskään jättäisi koulutusta kesken ilman varmaa tietoa uudesta opiskelupaikasta.
Eli lukisin pääsykokeisiin muiden opintojen ohella. Jos en väärin muista, niin logopedian pääsykoe taitaa olla luonteeltaan soveltava, eli luettavaa on vähän tai ollenkaan.
Itsekin olen harkinnut logopedian opintoja, mutta varmaankin pyrkisin sisään todistuskiintiön puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin vaikea päästä puheterapeutiksi etenkin sen jälkeen kun et ole enää ensikertalainen. Kannattaa siis tehdä se tradehomma loppuun, koska puheterapeutiksi et tule pääsemään.
Miten se sinua haittaa, jos joku pyrkii opiskelemaan? Onko sinulta pois?
Miksi ihmeessä tähän tuli näin paljon tylyjä kommenttejä? Öööö
Vierailija kirjoitti:
Kerropa minullekin, tulenko pääsemään, kun sinulla se kristallipallo siellä on.
-6.
Kannattaa yrittää jos ala kiinnostaa, heistä on pulaa kuten kuulontutkijoista. Ja todellakin toivon näihin pesteihin suomenkielen taitoisia koska on kokemusta huonoa suomea puhuvasta työntekijästä. Tässä ammatissa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se sinua haittaa, jos joku pyrkii opiskelemaan? Onko sinulta pois?
Ei haittaakaan. Kerron vaan, ettei mitään järkeä.
Itse panostaisin pääsykokeisiin, mutta yrittäisin samalla suorittaa tradenomiopinnoista osiot, jotka saisi myöhemmin hyväksiluettua logopedian perusopinnoista.
Opiskelen polkuopintoja, eli en ole vielä menettänyt ensikertalaisuutta.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
- Ap
Mikset kirjoittanut sitä aloitukseen? Et ole ensimmäisen vuoden tradeopiskelija, jos teet vasta polkuopintoja.
Hakemaan vain! Hyvä kun huomasit, että olet menossa väärään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse panostaisin pääsykokeisiin, mutta yrittäisin samalla suorittaa tradenomiopinnoista osiot, jotka saisi myöhemmin hyväksiluettua logopedian perusopinnoista.
Newsflash: tradenomiopinnoissa ei ole mitään, jonka saisi hyväksiluettua logopediaopinnoissa. Vähän nyt niitävaloja taas päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ap
Mikset kirjoittanut sitä aloitukseen? Et ole ensimmäisen vuoden tradeopiskelija, jos teet vasta polkuopintoja.
Mä suoritin tradenomiopinnot kahdessa vuodessa. Ensimmäisen vuoden polkuopiskelijana. Sun logiikalla mun opinnot kestivät siis vuoden😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Ap
Minun mielestäni aloitus oli aivan järkevästi muotoiltu. Kysymys kuului, että kannattaako tehdä aloittamansa opinnot loppuun vai pyrkiä uuteen koulutukseen.
Mutta ilmeisesti sinun mielipiteesi itse asiaan muuttui nyt näiden polkuopintojen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Newsflash: tradenomiopinnoissa ei ole mitään, jonka saisi hyväksiluettua logopediaopinnoissa. Vähän nyt niitävaloja taas päälle.
Saa sieltä muutaman opintopisteen. Kielet ja vapaavalintaiset opinnot, tosin sitten ei voi yliopistossa lukea mitään vapaavalintaista kiinnostavaa, kun nykyään on tutkinnoilla maksimilaajuus.
Koska ap on polkuopiskelija, hänen ei missään nimessä tule jatkaa opintojaan ja tuhlata näin ensikertalaisuuttaan. Täällä on erillinen keskustelu psykologia & logopedia, jossa on lisätietoja hakemisesta. Niissä on yhteisvalintapääsykoe, siksi yhteinen keskustelu. Se aktivoituu enemmän lähempänä valintakoemateriaalin julkistamista.
Aika kauheaa, että ei ole enää (kovin hyviä) mahdollisuuksia päästä enää muulle alalle jos on jo yhtä tutkintoa käymässä. Eihän tässä uskalla ottaa mitään amk/yliopisto paikkaa vastaan, kun tulevaisuus on sitten sinetöity..
Mitäpä lottoot