Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käynnistetty synnytys

Vierailija
22.05.2015 |

Miten eteni seuraava synnytys jos esikoisen synnytys tapahtui käynnistyksellä? Esikoiseni syntyi käynnistyksen tuloksena rv 35. Syynä käynnistykseen lapsivesien meno, eikä luonnollista etenemistä jostain syystä jääty odottelemaan lainkaan. Käynnistetty synnytys oli vauhtiin päästyään suht nopea (4-5 tuntia supistusten alkamisesta), mutta todella kipeä.

Nyt pohdin tokaa synnytystä, joka lähenee. Usein sanotaan, että toka on helpompi, tai ainakin nopeampi. Ja että synnytyksen kesto voi puolittuakin. Tämä pätee varmasti jos molemmat synnytykset edenneet luonnollisesti. Mutta entäs jos eka on käynnistetty? Eli varaudunko siihen, että jos toinen käynnistyy luonnollisesti, voi synnytys olla todella nopea, ohi puolessa ajasta eli jopa 2-3 tunnissa?

En tiedä kumpi tässä pelottaa enemmän, se että synnytys on järkyttävän kivulias ja kipua kestää tuntitolkulla kuten ekassa, vai että synnytys on parin tunnin homma, jolloin en ehdi saamaan kivunlievitystä. Eka synnytys ei pelottanut etukäteen, nyt olen jo viikkoja panikoinut. Ja kun viimeksi homma alkoi lapsivesien menolla, niin pelkään joka hetki, että synnytys alkaa. Kelaan, miten saamme lapselle hoitajan paikalle, miehen kotiin nopeasti tai itseni sairaalaan. Synnytys voi alkaa vaikka heti tai sitten 5 viikon päästä. Olen ihan hermona koko ajan, mikä  varmaan synnytyksen koitettua hankaloittaa asioita.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käynnistettiin ensimmäinen yliaikaisena 42+0, syntyi sitten 42+1,synnytyksen kesto supistusten säännöllistymisestä n. 13,5h. Toinen lähti sitten itsekseen tulemaan ilman apuja 40+5,aamusta alkoi harvakseltaan supistella. Iltapäivällä napakoitui ja säännöllistyi. Synnytyksen kesto 10,5h. Ponnistusvaihe oli ekassa 4min, toinen 6min. Kipeää teki molemmat,mutta kakkosen kanssa supistukset tulivat rauhallisemmin ja pidemmällä välillä :)

Vierailija
2/8 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käynnistettiin eka rv38+6, vedet oli mennyt 38+4.
Meni 5h tipanlaitosta nin oli vauva sylissä.
Toinen eteni luonnollisesti, heräsin aamulla puoli viideltä supistukseen, 10.50 oli vauva sylissä.
Oli paljo lempeämpi kokemus kun supistukset voimistuivat hiljaksilleen ja itsekseen ja niihin ehti varautumaan eri tavalla, kuin se käynnistetty versio missä ei ollut hetken päästä juurikaan välejä supistuksissa, oli vain kipua ja vielä enemmän kipua kunnes sain epiduraalin =D

Nyt kolmannen LA on kahden viikon päästä, odotan itse että puolittuuko aika tuosta tokasta, onko odotettavissa jok kolmen tunnin keikka...
Vauva yllä jo laskeutunut, ollut tovin tuolla hyvin alhaalla ja kaikki tuolla alakerrassa on jo aika kypsää, terkarikin vain sanoi etten saisi kovin pitkäksi aikaa jäädä kotiin sitten ihmettelmään kun synnytys alkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käynnistettiin ensimmäinen, mutta ei se mitenkään nopea ollut. Toka oli nopea. Ei se synnytyksen keston puolittuminen tarkoita sitä, että se synnytys jotenkin tietää, miten kauan edellinen synnytys on kestänyt, vaan se tarkoittaa sitä, että se voi olla vaikka puolet siitä, mitä normaali avautuminen voisi olla. Käynnistetty on ihan eri asia. Kysykää nevolasta!

Vierailija
4/8 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 20:14"]

Toinen eteni luonnollisesti, heräsin aamulla puoli viideltä supistukseen, 10.50 oli vauva sylissä.
Oli paljo lempeämpi kokemus kun supistukset voimistuivat hiljaksilleen ja itsekseen ja niihin ehti varautumaan eri tavalla, kuin se käynnistetty versio missä ei ollut hetken päästä juurikaan välejä supistuksissa, oli vain kipua ja vielä enemmän kipua kunnes sain epiduraalin =D

Nyt kolmannen LA on kahden viikon päästä, odotan itse että puolittuuko aika tuosta tokasta, onko odotettavissa jok kolmen tunnin keikka...
Vauva yllä jo laskeutunut, ollut tovin tuolla hyvin alhaalla ja kaikki tuolla alakerrassa on jo aika kypsää, terkarikin vain sanoi etten saisi kovin pitkäksi aikaa jäädä kotiin sitten ihmettelmään kun synnytys alkaa.

[/quote]

Kiitos, tuo on huojentavaa kuulla. Siis että toka synnytys oli siedettävämpi. Juuri sillä psyykkaan itseäni, että kun luonto hoitaa etenemisen, niin kroppa sen kestää. Onhan se ohjelmoitu siihen. Minäkin päätin, etten jää kotiin turhia mietiskelemään. Heittäkööt sitten vaikka ulos sairaalasta, jos homma ei ole edennyt.

Vierailija
5/8 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 20:14"]

[/quote]

Kiitos, tuo on huojentavaa kuulla. Siis että toka synnytys oli siedettävämpi. Juuri sillä psyykkaan itseäni, että kun luonto hoitaa etenemisen, niin kroppa sen kestää. Onhan se ohjelmoitu siihen. Minäkin päätin, etten jää kotiin turhia mietiskelemään. Heittäkööt sitten vaikka ulos sairaalasta, jos homma ei ole edennyt.
[/quote] Lisään vielä että syntyi rv40+3 vaikka laskeutui jo rv35, ja neuvolassakin luulivat että tulisi vähintään pari viikkoa ennen LA :(

Vierailija
6/8 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynnistys 40+5 päättyi sektioon 40 h päästä. Toista tehdessä lapsivedet olivat menneet ja taas käynnistys. Meni kuusi tuntia ja lapsi oli ulkona ja kotiutuminen 14 h päästä, koska kaikki oli nopeaa ja kohtuu kivutonta.

Tai no joo toki käynnistyksessä meinasi taju mennä, mutta ponnistusvaihe oli leppoisa.

Vierailija
7/8 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kokemusta kenelläkään?

Vierailija
8/8 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa pohdin.