Onko kellään ollut HAAVATYRÄÄ?
Mä olin leikkauksessa huhtikuussa ja tehtiin kaksi haavaa. Sillon mulla oli yskä ja yritin aina yskiessä painaa haavaa, mut nyt pelottaa et se on löystyttä paranevaa kudosta.
Toista haavaa nimittäin vähän väliä kutittaa ja jonkun äkkiliikkeen tehdessä sitä samaista haavaa saattaa " kirpasta" kipeesti. Pelkään täs et siihen pullahtaa jossain vaiheessa tyrä... jos tulisin raskaaks niin edesauttaakohan se tyrän pullahtamista?
Mut siis mitä oireita sulla oli ennen tyrän " tuloa" ?
Kommentit (3)
Mulla oli parisen viikkoa sitten laparoskooppisesti tehty leikkaus, jonka seurauksena isoimman (silti aika pienen haavan, n. 3 cm) arven alta tuntuu aivan selvä peukalonpään kokoinen patti. Arpi on juuri vatsan keskilinjassa navan yläpuolella. Reagoidaankohan tuohon lainkaan lääkärin taholta? Eipä se mitenkään haittaakaan, ihmettelen itsekseni...
Miten sulta leikattiin, milloin ja missä?
trv. ei-ap
sektion jälkeen itselleni tuli haavatyrä. Nyt korjattu kaksi kertaa ja todella toivon että nyt kestää! Oireesi kyllä minusta kuulostaa enempi kiinnikkeiltä jotka repivät haavan kohdalla. se on ihan yleistä leikkaushaavoissa mun mielestäni. Tyrän huomaa siitä hyvin että kun olet seisomassa haavan reunalle tai siihen lähettyville pullistuu patti joka ei häviä kun olet pystyasennossa ja kun taas käyt makuulle ja koetat samaa kohtaa niin tuntuu että patti on hävinnyt. Myös makuulla olessasi kun esim. yskit huomaat taas kun patti ilmestyy... tästä mä ainakin huomasin hyvin oman tyräni. Tosin toisella kerralla patti ei enää oikeastaan hävinnyt ollenkaan koska oli jo niin valtavan kokoinen. Jos tunnet siis selvän patin (pallon) haavan lähettyvillä niin käy ihmeessä näyttämässä lääkärille. Hän osaa koetella vatsan päältä tai sitten jos on pieni tyrä niin katsovat ultralla.