Rahankäyttö
Meillä on ongelmana, että miehellä ja minulla on hyvin erilaiset rahankäyttötavat. Meillä on erilliset rahat ja mies maksaa suuremman osan menoista. Silti menojen jälkeen miehelle pitäisi laskujen mukaan jäädä enemmän rahaa kuin mitä minulle edes tulee. Joskus kun tienasin paremmin, maksoin puolet kaikesta ja silti sama juttu. Itse maksan yleensä aikalailla kaikki lasten vaatteet ja muut kulut. Minä säästän sillä että en kulje junalla tai bussilla jos voin mennä kävellen - lipun hinta säästöön. En syö yleensä lounasta ruokalassa/ravintoloissa vaan otan eväät - aika monta euroa säästöön taas. Näistä syntyy pidemmän päälle isompikin summa.
Mies sen sijaan syö ravintoloissa jatkuvasti, kahville pitää myös päästä vähän väliä ja kaikkea pientä tulee osteltua lähes joka päivä. Miehellä ei ole koskaan rahaa ja minulla on säästöjä. Sitten näistä säästöistä mies minulle kiukuttelee ja vaatii että kun hänellä on rahat loppu, minun pitäisi käyttää säästöni yhteisiin kuluihin. Olen useamman kerran näin tehnytkin.
Kun yritän puhua että niin, olen nähnyt vaivaa säästöjeni eteen siten että olen esim. tehnyt niitä eväitä ja kulkenut vaikeammin, niin mies vaan jatkaa jankkaamista että pitää avioliitossa jakaa rahansa kun toisella ei ole. Tämä keskustelu on käyty moneen kertaan. Oman rahankäyttönsä perustelee mm. sillä että hän tienaa enemmän niin pitää olla oikeus käyttääkin rahaa. Toki näinkin, mutta ei näe sitä että siinähän hän tekee sen oman valinnan käyttää rahat ruokaan ja helppoon liikkumiseen, kun voisi myös päättää toisin ja käyttää rahat muuhun. Sitten kun tilanne on yleensä se, että minulla on sitä rahaa, niin minun pitäisi maksaa milloin mitäkin kulua. Mutta minusta minullekin kuuluu kyllä joku oma raha, vaikka en haluakkaan syödä ja juoda rahojani.
Oisko ideoita miten tämän kuvion saisi toimivammaksi? Paljonko yleensä ihmisille jää omaa käyttörahaa pakollisten kulujen jälkeen ja mitä lasketaan pakolliseksi? Entä miten lapset, meillä menee niin että joudun omista harrastuksistani tinkimään jos meinaan että on vara lapsille maksaa harrastuksia, minun pussistani menee. Miehellä kun ei ikinä "ole rahaa semmoiseen" vaikka sitten toki johonkin omaan ryyppyreissuun saattaa kevyesti löytyä useampi satanen samantien. Miehen mielestä ilmeisesti lapset ei mitään tarvitse, ei harrastuksia eikä muutakaan vaan kaikki on jotain minun henkilökohtaista höpölöpöä minkä saan omistani maksella.
Kommentit (5)
Tuskin olisin parisuhteessa tyypin kanssa joka ajatusmaailma rahankäytöstä ja perheen elatuksesta poikkeaa täysin omastani.
Ehkä tuossa tilanteessa voisin laskea lasten elatuskulut ja jakaisin ne kuten erotilanteessa, loput pakolliset, asuminen ja ruoka puoliksi tai ainakin jollakin sovitulla tavalla. Säästöistä en edes kertoisi puolisolle enkä todennäköisesti sitäkään kuinka paljon säästöön jää kuukaudessa.
Teette perheen budjetin.
Kirjaatte kaikki menot ylös ja mietitte mitä kumpikin maksaa, jotta tilanne on reilu molemmille. Ylijäävälle sitten saa tehdä mitä haluaa.
Ei lapsillekaan anneta lisää rahaa legopakettiin jos se jo laittoi viikkorahansa karkkiin.
Sympatiani, ap. Mies kuulostaa rasitteelta.
Mua jäi vaivaamaan tuo, että mies maksaa suurimman osan menoista ja sinä jotain lasten juttuja. Ei se nyt minusta ihan oikein mene noinkaan.
Kannatan kanssa sitä mitä jo ehdotetiin, että kumpikin ottaa suhteessa saman verran osaa yhteisiin menoihin kuten asumiseen, ruokaan, lapsiin jne. Lopuilla kukin tehköön mitä lystää. Vaikka tuskin tulee toimimaan sittenkään, niin on erilaiset tavat teillä. Ei hyvä. Nämäkin asiat kannattaisi puhua ja sopia ennen kuin sitä perhettä alkaa perustamaan.
Ei tule toimimaan. Sinä olet pihi ja mies nauttii elämästään. Kuka ne lapset muuten hoitaa kun sinä pihistelet kävelemällä ja aikaa kuluu?