Tartuntatautipäiväraha
Hei.
Tietäisikö joku jo omasta kokemuksesta. Maksetaanko tartuntatautipäivärahaa jo siitä päivästä lähtien kun oireet on alkanut ja jäänyt töistä pois, vai vasta laboratoriovahvistetusta positiivisesta testituloksesta?
Kommentit (15)
Kirjoittaako lääkäri eristysajan alkamaan oireiden alkupäivästä vai testituloksen saapumispäivästä..?
Mites kun käytäntö on muuttunut kesken kaiken? Ensin oli 10 päivää, sitten 5 ja nyt ei enää ollenkaan.
Korona perheessä kirjoitti:
Kirjoittaako lääkäri eristysajan alkamaan oireiden alkupäivästä vai testituloksen saapumispäivästä..?
Tuo eristysajan alkamisesta kirjoittanut kertonut vastaa:
Olin oireeton ja oireettomana menin testiin, kun tein positiivisen kotitestin varmuuden vuoksi joulunpyhinä ennen iäkkäiden sukulaisten tapaamista. Mä sain virallisen testin positiivisen tuloksen myöhään samana päivänä kun olin käynyt testissä ja eristys määrättiin silti alkaneeksi päivää ennen tuloksen varmistumista. Altistunut rokottamaton lapsi sitävastoin määrättiin karanteeniin joka alkoi vasta 2. päivänä positiivisen testini jälkeen.
Karanteeneista on luovuttu, joten tartuntapäivärahaa ei enää saa koronan vuoksi. Sairauslomaa vain.
Vierailija kirjoitti:
Karanteeneista on luovuttu, joten tartuntapäivärahaa ei enää saa koronan vuoksi. Sairauslomaa vain.
Mitenkäs sen sairauslomatodistuksen saa kun testausta ei enää tehdä, kotitestin tulos ei kelpaa palkallisen sairausloman todisteeksi ja ainakin mun työterveys on ilmoittanut että oireisena ei saa tulla vastaanotolle, vaan tulee hakeutua sairaanhoitopiirin järjestämään testaukseen jota ei siis enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs sen sairauslomatodistuksen saa kun testausta ei enää tehdä, kotitestin tulos ei kelpaa palkallisen sairausloman todisteeksi ja ainakin mun työterveys on ilmoittanut että oireisena ei saa tulla vastaanotolle, vaan tulee hakeutua sairaanhoitopiirin järjestämään testaukseen jota ei siis enää ole.
Kyllä työterveyden pitää sairauslomaa myöntää. Joko ottavat vastaanotolle tai laittavat sairauslomalapun postitse. Ja kyllä testausta edelleen on joka sairaanhoitopiirillä. Sinne ei vain välttämättä jokaista oteta, mutta työterveydestä voidaan lähete testaukseen laittaa. Jos nyt tilanne olisi niin, ettei oikeasti testausta ole, niin kai olet kertonut sen työterveyteen? Kyllähän nyt sairaalle sairauslomaa myönnetään.
Taisi olla heinäkuussa kun viimeksi olin karanteenissa. Virallinen ilmoitus tuli karanteeniajan jälkeen ja kysyivät olivanko palkattomalla sen ajan eli olisin saanut tartuntatautipäivärahaa takautuvasti koko poissaoloajalta.
Paha sanoa miten nykyään menee.
Karanteenista on luovuttu osassa Suomea, ei suinkaan kaikkialla. Suomesta löytyy vielä alueita, joissa myös pystytään jäljittämään tartuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla heinäkuussa kun viimeksi olin karanteenissa. Virallinen ilmoitus tuli karanteeniajan jälkeen ja kysyivät olivanko palkattomalla sen ajan eli olisin saanut tartuntatautipäivärahaa takautuvasti koko poissaoloajalta.
Paha sanoa miten nykyään menee.
Ai tässä olikin kyse niistä joilla korona. Minä olen vain altistunut ja joka kerta maksu lähtenyt siitä kun olen jäänyt pois töistä eli saanut epävirallisen tiedon. Sen saman pvn kun altistaja antanut sinne viralliselle taholle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairausloma tulee oireiden perusteella, ei siinä testiä tarvita. Jos ei ole oireita, niin sitten töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työterveyden pitää sairauslomaa myöntää. Joko ottavat vastaanotolle tai laittavat sairauslomalapun postitse. Ja kyllä testausta edelleen on joka sairaanhoitopiirillä. Sinne ei vain välttämättä jokaista oteta, mutta työterveydestä voidaan lähete testaukseen laittaa. Jos nyt tilanne olisi niin, ettei oikeasti testausta ole, niin kai olet kertonut sen työterveyteen? Kyllähän nyt sairaalle sairauslomaa myönnetään.
Ja sairaslomaa saa hakea muualtakin kuin työterveydestä. Jos työterveyttä ei ole tai se ei tässä asiassa halua palvella, voi asiaa tiedustella esim omasta terveyskeskuksesta.
Mulla maksettiin testipäivän mukaan. Tämä viime vuoden puolella.
Jos ei ole teillä enää karanteenia niin menee työnantajan ohjeen mukaan, kysy esimieheltä miten sairauslomaa saa, myöntääkö hän vai terveyskeskus. Sieltä saa myös ilman käyntiä todistuksen.
Tartuntatautilääkärin määräämästä eristysajasta.