Kuuluuko työharjoittelijoiden ohjauksesta saada palkka?
Olen miettiny tätä jo muutaman vuoden. Minut on laitettu tähän hommaan melkein heti taloon saapumisen jälkeen. Olen pomoni sekä työporukan mielestä paras tällaiseen hommaan. Tuntuu vaan siltä, että olen ollut kaikki nämä vuodet aivan liian kiltti, sillä ohjaus vie paljon aikaa ja oma työni kärsii jatkuvasti, jolloin myös stressin taso nousee. Kaikista "pahinta" asiassa on se, että en ole koskaan pyytänyt tästä erillistä korvausta, sillä pokkaa ei vaan ole. Mutta mielestäni ansaitsisin tästä jonkinmoisen korvauksen. Miten asia ottaa esille sekä minkälaisia korvauksia ne yleensä ovat? Kyse on kaupan alasta, mutta muiden alojenkin käytännöt kiinnostavat.
Kommentit (6)
Mulle maksetaan palkkaa työajasta. Ei kai sillä ole niin väliä mitä tekee? Saman ajan olen silti töissä.
Ainakin lähihoitajista maksetaan. Meillä ne menee yhteiseen vurkistysrahastoon. Kaikki joutuvat vuorollaan ohjaamaan. Älä ihmeessä suostu yksin!!
Minun alallani koulutuskorvauslisä 0n 40 % tuntipalkasta, kun ohjaan työssäoppijaa. Ilmeisesti sinun alallasi ei tästä ole TES:sa määritelty, sillä ei sitä voi olla maksamatta, jos on.
Mielummin sun kannattaisi ehdottaa pomolle, että valitsee hommaan jonkun toisen, koska omat työsi kärsivät ohjauksesta. Tuskin pieni lisäkorvaus vähentää sun stressiä tai edistää varsinaisten työtehtäviesi etenemistä. Kuinka paljoin ohjausta oikeasti on, esim tunteja/ pvä tai vko?
Ei.
Saathan normaalin palkan jo. Jos et ehdi tehdä muita työtehtäviäsi perehdyttämistyösi vuoksi, se on työnantajan murhe. Sanot vain että et ehdi etkä ala stressaamaan. Joko hommaa lisää henkilökuntaa tai sitten ne työt vain jäävät tekemättä. Lähtökohta on se, että saamasi palkan vastineeksi annat aikasi ja osaamisesi työnantajan käyttöön. On aivan aivan palkanmaksajan asia, mitä työtehtäviä hän (tai se) keksii sinulle, mutta kaikkea ei ehdi ja se työnantajankin on ymmärrettävä - jos ei muuten niin ottamalla luottamusmieheen yhteyttä. Palkankorotus on neuvottelukysymys, aina voi yrittaa, mitään ei menetä.
Maksan työhön perehdyttämisestä esim. kuukauden tai kahden ajalta 50 snt tunnille lisää. Työharjoittelijoista en, vain oikeasti työhön opetettavista.