Onko Suomen perus- ja toisen asteen oppilaitoksissa nykyään tarpeeksi paljon riittävän tiukkoja opettajia?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on niitä, mutta opettajan auktoriteettia on hirveästi syöty pois. Nykyään kurinpitotoimena on kasvatuskeskusteluja asioista, joista ennen annettiin suoraan jälki-istunto. Teinit pitävät kasvatuskeskusteluja vain vitsinä, alakoululaisiin se vielä tehoaa. Kännykän käyttöä tunneilla on mahdotonta kitkeä pois kun meiltä opettajilta on viety aseet.
Minkä aseen sinä tarvitset siihen? Itse käytän kännyköitä paljon opetuksessa. Se saa siis usein olla esillä luvan kanssa. Silloin kun ei saa, ihan sanominen on riittänyt. Huumorilla nuorten kanssa pääsee pidemmälle kuin tiukalla pipolla. Tiukkapipoinen nuoria lähinnä huvittaa ja varmaan provosoikin.
Opettajana varmasti myös tiedät sen, että tämä lähestymistapa ei toimi kaikkiin. On niitä oppilaita, jotka eivät toimi huumorilla vaan tarvitsevat kovan kurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva vanhempi ymmärtää, että vanhanaikaisen sivistyksen sijaan tunnetaidot ovat nyt ykkönen. Tiukka opettaja on huono esimerkki.
Pehmoileva päänsilittäjä on huono esimerkki. Häiriköivät pojat pitävät pehmoilua heikkoutena ja halveksivat sellaista. He pitävät heikkoa opettajaa pilkkanaan. Kovaa kuria tarvittaisiin paljon enemmän.
t. häiriköivä poika -80 luvulta
Kaikki eivät häiriköi ihan ilkeyttään. Taustalla voi olla vaikka mitä pahoinvointia tai oppimisen pulmaa. Kova kuri saattaa vain pahentaa tilannetta.
Koulu ei ole enää oppimisen ja opettamisen paikka, se on eräänlainen varhaisvaiheen neuropsykologinen yksikkö, jossa tarjotaan hoitoa eikä sivistystä. Vanhemmat hankkivat koulutuksen lapsilleen yksityisiltä kouluttajilta.
Olen entinen opettaja, joka on nykyään ihan toisella alalla. Opettajat olisivat tiukkoja, jos se sallittaisiin. Nykyään on vaan kaikennäköisiä hippalipippan hallintoheeboja, jotka puuttuvat asioihin heti, jos jotain yriittää. Silloin, kun olin vielä opettaja, tein lopulta niin, että kävelin luokkaan, vedin tunnin ja sitten poistuin. Minun puolestani saivat vaikka tappaa toisensa sinä aikana. Ihan sama.