Työttömyys - löytyisikö täältä kokemuksia te-palveluiden työnhakuvalmennuksesta?
Onko työnhakuvalmennuksella jotain eroa uravalmennukseen? Onko työnhakuvalmennuksesta konkreettista hyötyä työllistymiselle?
Kiitos mahdollisista vastauksista :)
Kommentit (50)
Kyse ei ole varsinaisesta kurssista vaan tapaamisista henkilökohtaisen työllistymisen ohjaajan kanssa. Tavoitteena kai CVn hiomisen ja työpaikkailmoituskanavien syynäämisen lisäksi käydä läpi henkilökohtaisia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita.
Olen skeptinen. Kolme kertaa olen käynyt ammatinvalintapsykologilla jonka pitäisi auttaa samankaltaisten asioiden pohtimisessa. Joka kerta minulle on ehdotettu lähinnä vain pintakäsittelyalaa.
Kai siinäkin ehdotetaan ennen pitkää joko lähihoitajakoulutusta tai sitten palkattomia töitä. En tiedä mihin valmennus sitten velvoittaa.
Mulle kehuttiin aikoinaan, kuinka se valmentaja on tosi hyvä löytämään piilotyöpaikkoja "hankalan" alan koulutuksen saaneille. Käytännössä tyyppi alkoi jo ensitapaamisella painostaa minua työkokeiluun, kerta kerralta vaativammin. Onneksi löysin itse pian oikean työpaikan alaltani ilman hänen "kallisarvoista" apuaan.
Cimsonin järjestämän työnhakuvalmennuksen kävin. Ihan jees, tapasi uusia mukavia ihmisiä. Kesto oli noin 2 kk ja tavattiin noin 5 kertaa.
Osaat varmaan hio cv:n ihan itse. Katso malleja netistä. Ei ole vaikeaa.
Voit luetuttaa sen jollain kaverillasi.
Te-työt on lähinnä suojatyöpaikkoja.
Itsellä on Omavalmentaja ja jotenkin ihan nolottaa hänen puolesta. Kaikki
mitä hän on ehdottanut on jo ollut tiedossa mm työkokeilu…hän jopa kehoitti marssimaan suoraan työpaikkoihin ja kysymään töitä. Näin olen tehnyt v. 1982 😀 - toki sain töitä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Cimsonin järjestämän työnhakuvalmennuksen kävin. Ihan jees, tapasi uusia mukavia ihmisiä. Kesto oli noin 2 kk ja tavattiin noin 5 kertaa.
Nykyään se kestää 8 kk.
Tavoitteena on maanitella sinut ilmaiseen harjoitteluun 9€/päivä tai osoittaa johonkin huuhaa-koulutukseen. Siitä niille maksetaan provikat. Palveun tuottaa joku 3. osapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään se kestää 8 kk.
Ja höpsis, työnhakuvalmennus ei saa kestää noin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään se kestää 8 kk.
Ko firma tekee kovaa tulosta verorahoilla - liikevaihto 4.3 milj. Ja tilikauden tulos yli 350 000 e.
Vierailija kirjoitti:
mitä hän on ehdottanut on jo ollut tiedossa mm työkokeilu…hän jopa kehoitti marssimaan suoraan työpaikkoihin ja kysymään töitä. Näin olen tehnyt v. 1982 😀 - toki sain töitä silloin.
Sama kokemus - lähinnä myötähäpeää aiheuttavia tapaamisia tai yhteydenottoja. Tietty jos on aivan palikka niin sitten voi olla jotain hyötyäkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään se kestää 8 kk.
Ja höpsis, työnhakuvalmennus ei saa kestää noin pitkään.
Mikä on työnhakuvalmennus. Miten siihen pääsee. Omavalmennus 8 kk.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole varsinaisesta kurssista vaan tapaamisista henkilökohtaisen työllistymisen ohjaajan kanssa. Tavoitteena kai CVn hiomisen ja työpaikkailmoituskanavien syynäämisen lisäksi käydä läpi henkilökohtaisia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita.
Olen skeptinen. Kolme kertaa olen käynyt ammatinvalintapsykologilla jonka pitäisi auttaa samankaltaisten asioiden pohtimisessa. Joka kerta minulle on ehdotettu lähinnä vain pintakäsittelyalaa.
Kun ihminen ei sovi työelämään, usein näissä on taustalla mielenterveydellisiä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään se kestää 8 kk.
Ko firma tekee kovaa tulosta verorahoilla - liikevaihto 4.3 milj. Ja tilikauden tulos yli 350 000 e.
Ja tämä on vain Jyväskylän toimipisteen tulos.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tuo kaikki on tiedossasi, olethan jo lähellä 60 vuoden ikää. Kyse ei ole siitä, että omavalmentaja lukee sinulle te-palvelut.fi -sivuja, kun itse et viitsi. Omavalmentajan tehtävänä on saada itsesi tekemään jotain ja jos jo tiedät, millainen on työkokeilu, niin varmaan olisi tarpeen tehdä työnhakijoille testi, jossa tentataan osaaminen ja jos kertoo, että tuttu juttu, niin asiasta ei tarvitse enempää keskustella, asiakas voidaan ohjata samantien palveluun.
Johanna_sos kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen skeptinen. Kolme kertaa olen käynyt ammatinvalintapsykologilla jonka pitäisi auttaa samankaltaisten asioiden pohtimisessa. Joka kerta minulle on ehdotettu lähinnä vain pintakäsittelyalaa.Kun ihminen ei sovi työelämään, usein näissä on taustalla mielenterveydellisiä ongelmia.
Totta. Mutta väkisin yrittävät työllistää. Myös ikä on este.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä hän on ehdottanut on jo ollut tiedossa mm työkokeilu…hän jopa kehoitti marssimaan suoraan työpaikkoihin ja kysymään töitä. Näin olen tehnyt v. 1982 😀 - toki sain töitä silloin.Sama kokemus - lähinnä myötähäpeää aiheuttavia tapaamisia tai yhteydenottoja. Tietty jos on aivan palikka niin sitten voi olla jotain hyötyäkin...
Eli nyt olisi tarvetta tenteille, joissa työttömät kertovat esim. palveluiden sisällön, koska jo ne tietävät?
Jos sä nyt jotain kursseja käyt, vaikka koetkin ne hirveen tyhjänpäiväiseksi, niin osoitat kuitenkin aktiivisuutesi eikä tarvii niin hirveesti keksii selityksiä, mitä olet tehnyt työllistymisesi eteen. Ja aina sieltä voi jäädä jotain vinkkejä käteen tai hetkittäisiä inspiraatioita jaksaa taas hakee töitä.
Tsemppiä, se voi olla jo seuraava hakemus. Mä haastateltiin sen jälkeen, kun joku oli jo valittu ja ei sitten aloittanutkaan. Nopeesti tarvittiin joku ja itse olen enemmän kuin tyytyväinen, että kävi tällainen munkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä hän on ehdottanut on jo ollut tiedossa mm työkokeilu…hän jopa kehoitti marssimaan suoraan työpaikkoihin ja kysymään töitä. Näin olen tehnyt v. 1982 😀 - toki sain töitä silloin.Tietenkin tuo kaikki on tiedossasi, olethan jo lähellä 60 vuoden ikää. Kyse ei ole siitä, että omavalmentaja lukee sinulle te-palvelut.fi -sivuja, kun itse et viitsi. Omavalmentajan tehtävänä on saada itsesi tekemään jotain ja jos jo tiedät, millainen on työkokeilu, niin varmaan olisi tarpeen tehdä työnhakijoille testi, jossa tentataan osaaminen ja jos kertoo, että tuttu juttu, niin asiasta ei tarvitse enempää keskustella, asiakas voidaan ohjata samantien palveluun.
Mutta olen osa-aikatyössä ja väkisin täytyy työllistyä kokoaikaiseksi. Vaikka alalla ei juuri ole kokoaikatyötä.
Mistään työkkärin pilipalikursseista ei ole hyötyä työllistymisen suhteen.