Köyhällä ei ole varaa käydä uimassa
Uimahallin kertamaksu 7 € ja edestakaiset matkat bussilla yhteensä 6 €. Yhdelle uintikerralle tulee siis hintaa 13 € ja jos käy uimassa kerran viikossa, se maksaa vuodessa hulppeat 676 €. Vesiliikunta on terveellistä ja monelle ainoa realistisesti mahdollinen liikuntamuoto, mutta miten köyhällä olisi siihen varaa?
Kommentit (133)
Työttömänä kävin paljon uimassa kun lipun sai edullisesti. Nyt olen kotihoidontuella mikä on yli puolet vähemmän rahaa kuussa kun työttömänä ja täytyisi maksaa täysi hinta eli nyt ei ole rahaa mennä enää uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä kävin paljon uimassa kun lipun sai edullisesti. Nyt olen kotihoidontuella mikä on yli puolet vähemmän rahaa kuussa kun työttömänä ja täytyisi maksaa täysi hinta eli nyt ei ole rahaa mennä enää uimaan.
Eikö puoliso voi kustantaa uimista, kun kerran teidän yhteistä lasta kotona hoidat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turussa 30 kerran uimalataus maksaa vain 150€. Uimahalliin voi kävellä.
Mistä luulet että työtön repäisee sataviiskymppiä noivvaa uimalippuun. Ja jos on viis kilsaa uimahalliin...
Siksi se köyhä pysyykin köyhänä jos ei osaa tuon vertaa ennakoida rahankäyttöään. Samassa ajassa sillä työttömällä on sitten varaa maksaa vähän enemmän ilman sarjalippua vai?
Miten hitossa sen työttömän viissatanen riittää kun niitä säästökohteita on muitakin kuin se saamarin uimalippu.
Mihin kaikkeen sen sinusta pitäisi riittää? Maksullisiin harrastuksiin vai?
Minä taas en mene uimahalliin ennenkuin laittavat sermit suihkuihin. Kenenkään ei pidä joutua peseytymään alasti muiden nähden vastoin tahtoaan. Olen odottanut sermejä yli 40 vuotta, mutta lupunut jo toivosta. Niitä ei tule minun elinaikanani. En siis käy uimahallissa, vaikka se on vieressä ja unnista pitäisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että täällä on nuoria ja terveitä ihmisiä vastaamassa. Ja sellaisia, jotka eivät paljoa näköjään ajattele.
Joku iäkkäämpi nivelrikkoinen tai kovista kivuista kärsivä, jolle suositellaan nimenomaan vesiliikuntaa, kävelee sen vesiliikunnan lisäksi jonkun 15 km edestakaisen matkan?
Ilmeisesti pitäisi myös hiljaa hyväksyä uimahallien rapistuminen, kaiken kallistuminen, korkeat verot ilman vastinetta jne. Köyhän pitää käydä vain kävelyllä niillä huonoilla jaloilla.
Muistan kyllä kun itse juurikin nuorena ja terveenä parikymppisenä kävin bussilla uimahallilla, ensin olin kuntosalin puolella ja siitä menin vesijuoksemaan ja saunaan. Ei maksanut törkeästi vielä joskus vuonna 2008.
Enää ei ole todellakaan varaa tuohon vaikka olen työssäkäyvä. Meillä ei saa mitään olla tässä maassa, tajuaako nämä sen?!
Tajuatko itse, miten hyvin asiat tässä maassa on? Köyhäkin saa asua lämpimässä asunnossa, jossa on tarpeelliset mukavuudet. Siihen saa rahallista tukea, eikä edes ihan vähän. Ruokaan on rahaa. Terveydenhoito on edullista. Lääkkeissä on maksukatto. Lasten päivähoito on köyhälle halpaa tai ilmaista. Koulu on ilmainen.
Joo, maksullisten harrastusten ja muun ylimääräisen suhteen voi olla sitten, ettei rahat riitä kaikkeen. Silloin pitää keksiä muuta, tai hankkia ne rahat jollain konstilla.
Ei ole mullakaan varaa omakotitaloon, vaikka on ahdasta ja kolme lasta. Sitä eletään katsos omien varojen mukaan. Kyllä minustakin olisi mukavaa asua tilavasti, ajella uudella autolla ja harrastaa kaikkea kivaa, mutta en valita, koska tämä olotila on ihan oma valintani. Ja ei, yhteiskunnan ei kuulu kustantaa perheelleni omakotitaloa tai sulle ilmaista uintiharrastusta. Jokainen tekee töitä unelmiensa saavuttamiseksi. Nykyään oletetaan, että kaikille kuuluu samat asiat kuin rikkaille. Jos harrastus on liian kallis, sitä ei harrasteta. Jos asunto on liian kallis, sitä ei osteta. Se ei ole epäreilua, vaan reilua sitä kohtaan, joka on tehnyt töitä unelmiensa saavuttamiseksi.
Ja onneksi monen asian, kuten uimisen harrastaminen, on ilmaista; sen kun hyppäät lähimpään avantoon tai odotat kesää ja uimavesien lämpenemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä luulet että työtön repäisee sataviiskymppiä noivvaa uimalippuun. Ja jos on viis kilsaa uimahalliin...
Siksi se köyhä pysyykin köyhänä jos ei osaa tuon vertaa ennakoida rahankäyttöään. Samassa ajassa sillä työttömällä on sitten varaa maksaa vähän enemmän ilman sarjalippua vai?
Miten hitossa sen työttömän viissatanen riittää kun niitä säästökohteita on muitakin kuin se saamarin uimalippu.
Mihin kaikkeen sen sinusta pitäisi riittää? Maksullisiin harrastuksiin vai?
Ihan kuule elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalta (sossusta) ruinaat virikelippuja ja dösään pummilla, problem solved.
Tulee valtava sakko, jos lipuntarkastajat sattuvat paikalle!
Joo mutta sattuvat sen verran harvoin että tulee halvemmaksi maksaa tarkastusmaksut. Mulle tulee stadissa ehkä kerran puolessa vuodessa. Plus eihän niitä ole pakko edes maksaa, sen kun menee ulosottoon odottamaan sitä että on maksukykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistä itse luulet, että se raha pitäisi tulla? Pitääkö yhteiskunnan maksaa sun uimahallilippusi ja vielä ilmainen taksi kuskaamaan sinut edes takaisin vai?
Kyllä mulle yhteiskunta maksaa uimahalliliput. Taksia en tarvitse, julkiset riittää. Nekin mulle maksetaan kyllä.
Pitääkö yhteiskunnan kustantaa? Mun mielestä kyllä, onhan se reilua.
Tuhansien järvien maassa köyhällä ei ole varaa käydä uimassa?
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en mene uimahalliin ennenkuin laittavat sermit suihkuihin. Kenenkään ei pidä joutua peseytymään alasti muiden nähden vastoin tahtoaan. Olen odottanut sermejä yli 40 vuotta, mutta lupunut jo toivosta. Niitä ei tule minun elinaikanani. En siis käy uimahallissa, vaikka se on vieressä ja unnista pitäisinkin.
Ketään ei kiinnosta katsella toisia ihmisiä suihkussa! Käy siellä uimahallissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että täällä on nuoria ja terveitä ihmisiä vastaamassa. Ja sellaisia, jotka eivät paljoa näköjään ajattele.
Joku iäkkäämpi nivelrikkoinen tai kovista kivuista kärsivä, jolle suositellaan nimenomaan vesiliikuntaa, kävelee sen vesiliikunnan lisäksi jonkun 15 km edestakaisen matkan?
Ilmeisesti pitäisi myös hiljaa hyväksyä uimahallien rapistuminen, kaiken kallistuminen, korkeat verot ilman vastinetta jne. Köyhän pitää käydä vain kävelyllä niillä huonoilla jaloilla.
Muistan kyllä kun itse juurikin nuorena ja terveenä parikymppisenä kävin bussilla uimahallilla, ensin olin kuntosalin puolella ja siitä menin vesijuoksemaan ja saunaan. Ei maksanut törkeästi vielä joskus vuonna 2008.
Enää ei ole todellakaan varaa tuohon vaikka olen työssäkäyvä. Meillä ei saa mitään olla tässä maassa, tajuaako nämä sen?!
Tajuatko itse, miten hyvin asiat tässä maassa on? Köyhäkin saa asua lämpimässä asunnossa, jossa on tarpeelliset mukavuudet. Siihen saa rahallista tukea, eikä edes ihan vähän. Ruokaan on rahaa. Terveydenhoito on edullista. Lääkkeissä on maksukatto. Lasten päivähoito on köyhälle halpaa tai ilmaista. Koulu on ilmainen.
Joo, maksullisten harrastusten ja muun ylimääräisen suhteen voi olla sitten, ettei rahat riitä kaikkeen. Silloin pitää keksiä muuta, tai hankkia ne rahat jollain konstilla.
Jep. Huumeita tai nuuskaa kaupittelemalla saa kivaa pientä käteistienestiä eikä vaikuta tukiin.
Mutta köyhillä on silti varaa juoda kaljaa ja polttaa tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas joku joka luulee että kaikki työttömät saa asumistukea tai toimeentulotukea. Ei kuule saa ja aika usein joutuu valitsemaan mitkä lääkkeet pystyy ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas joku joka luulee että kaikki työttömät saa asumistukea tai toimeentulotukea. Ei kuule saa ja aika usein joutuu valitsemaan mitkä lääkkeet pystyy ostamaan.
Jos ei saa niin sitten on muita tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Joo kummasti tuntuu tohon aina riittävän.
Kaikki mihin annetaan tai mitä ylläpidetään julkisilla varoilla, pitäisi olka paljon halvempaa. Vedän tähän nyt oopperan ja teatterit, liput järkyttävä kalliita niin ettei sinne pienempituloinen koskaan pääse, veroja kuitenkin pitää näihinkin maksaa. Sanovat että hinnat on kohtuulliset-ehkä joo jollekin parempiosaisille jolla on isot tulot. Köyhemmät ei pääse samalla tavalla harrastuksiin ja kulttuuriin osallistumaan. Voisihan ne vaikka estää yksinäisyyttä tai syrjäytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kummasti tuntuu tohon aina riittävän.
Ja ostaa osamaksulla viimeisen päälle kalliit älypuhelimet, soffat, tabletit ym. "välttämättömyydet".
Muuta Kuusamoon. Työttömillä muutama ilmainen vuoro viikossa. Lapsiperheet sunnuntaiaamuisin ilmaiseksi, tähän lasketaan myös isovanhemmat. Eläkeläiset 30e/vuosi. Vajaakuntoisten, esim sairauden takia, sporttikortti ilmainen ja sisältää myös jumpat. Normi vuosikorttikin alle 180e ja näihinhän sisältyy uimahallin lisäksi myös kuntosali.
Monet eivät näe asioita kuin vain omasta näkökulmastaan.